muisti?

Yleinen lätinä jä kitinä
slam

muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

Muistan äsköiseltä kauppakäynniltä tarkkoja valokuvia ja kelaan päässäni edes-takaisin jotakin kaupassa sattunutta tapahtuma ketjua eli jonkinlaista videota. XD. Eikös kaikilla ihmisillä ole valokuvamuisti?

:::::::esimerkki::::::::::::

Olette menossa ostoskeskukseen. Pysäköitte auton parkkiin. Ei siis invapaikalle, kuten manalalla on tapana. Olette olleet viikon tietokoneen äärellä, miettineet syitä ja syntyjä. Nousette ylös ja lähdette kauppaan.

-ovien edessä oli ihmisiä. Heidän vaatteensa muistuu elävästi mieleen. Minulla on tarkka valokuva siitä 5 askeleen päästä ovesta muistissa. Kelaan muistia eteenpäin kauppakärryt tulee perässäni sisälle.

-Hallissa on paljon ihmisiä. Koko setti syöksyy kerralla silmille. Pystyn muistamaan monta tarkkaa yksityiskohtaa ja tapahtumaa. Näen ne muistissa ja pystyn kelaamaan niitä uudelleen. Sanoiko ostaja oikein? tekiköhän oikeat liikkeet? millainen oli hänen persoonallinen käytöksensä? ja ulkonäkö.

-kaksi askelta eteenpäin. Myyjän lepertävä pää oikealla puolella olevassa pikkukojussa. Myyntitykki täysissä voimissaan. Naama on tallentunut mieleen. Ystävällisellä ilmeelle puhuu tuotteidensa puolesta.

-mäkin edessä kelailen kaikenlaista perustarinaa ja harrastan sijoittelua katekoriaan. Tuote on selvillä ennen jonoon menoa. "Kahvi + maito" äännän ja tuote lyödään käteen.

-kävelen kohden pelikoneita. Jokaisen niiden äärellä on yksi ihminen. Eläkeläisiä ja nuorten vesseleiden porukka. Kelaan nyt aivoissani uudelleen ja uudelleen heidän koneen ääressä tekemiään liikkeitä.

tää kaikki jäi pyörimään päähän eli oli pakko avautuu XD. Nettimietintöjen harrastaminen pyörittää ihmisten ympärille vielä oletusarvoja heidän toimistaan. Tajuan ne vääriksi, jos eivät todistu oikeiksi... xD
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Kyllähän noita joskus tulee, pitää vain nollata kaikki turha tieto päästään, ja muistaa vain ne asiat jotka haluaa. On outoa, miten joku ihan pieni ele tai ilme, häivähdys silmissä, voi jäädä mieleen niin, että sen muistaa vielä vuosienkin päästä.

Mutta en minä kaupan kassatätejä jää miettimään, ja autoni hävitän aika useinkin :?
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
ninnithequeen

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Jotkut asiat ja tilanteet - täysin turhatkin, muistaa ihan valokuvan tarkasti, ja joitain tärkeitä ei sitten millään. Lisäksi mä harhailen esim. ostoskeskuksissa yksinään kun olen, niin ajatuksissani, että saatan kävellä mietteissäni jopa väärään paikkaan...Ja jos taas perhe on mukana, on koko ajan katottava vikkelän vekaran perään, ja siinä ei juuri muuhun sitten ehdi keskittymään.
Herra Manala

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Meissä ja invapaikoissa on se ero, että minä saan sakkoa invapaikalle jättämisestä, sinä et.
Exsat

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Suvinen kirjoitti: Ynnä muuta ynnä muuta. Yleensä muistan aina, mihin jonkin tavaran käsistäni lasken. Jos en muistakaan, iskee paniikki. Näin käy kyllä todell harvoin.
Meillä on ihan sama. Oliko se nimeltään valokuvamuisti, kun näkee mielessään sen viimeisimmän sijainnin? Toisaalta meidän taloudessa voi liittyä myös siihen, että mä siivotessa olen uudelleensijoittanut monia kohteita (esim. pesuaineet kaikki samaan paikkaan entisen hajasijoituksen sijaan jne), ja mies ei muista vielä kaikkia uusia juttuja.
Angita

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Angita »

Exsat kirjoitti: Toisaalta meidän taloudessa voi liittyä myös siihen, että mä siivotessa olen uudelleensijoittanut monia kohteita (esim. pesuaineet kaikki samaan paikkaan entisen hajasijoituksen sijaan jne), ja mies ei muista vielä kaikkia uusia juttuja.
Se sentään tuntee pesuaineet. Mun kaverin mies kyseli siltä yhteen muuton jälkeen, että miten ihmeessä se saa pyykit niin puhtaiksi. Ahaa elämys oli melkoinen: "Ai, sä käytät pesuainetta!"

Voi herranen aika! :lol:
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Think »

Slam kirjoitti:Eikös kaikilla ihmisillä ole valokuvamuisti?
Periaatteessa kyllä, mutta toisilla se voi olla hyvin marginaalinen. Itselläni muistaminen on painottunut lähes täysin valokuvamuistin puolelle. Jos en näe, minun on hankala oppia muistamaan asioita. Opiskeluaikana tenteissä ollessani muistin vastaukset niin, että näin ns. silmissäni aina kirjan koko sivun edessäni ja siis muistinvaraisesti etsin siitä sen oikean vastauksen vähän niin kuin olisin lukenut sivua oikeasti uudelleen. Enhän minä niitä kaikkia kirjan sivuja ja asioita tietenkään muistanut ulkoa, mutta muistini nyt vain toimii noin.

Exsat kirjoitti: Meillä on ihan sama. Oliko se nimeltään valokuvamuisti, kun näkee mielessään sen viimeisimmän sijainnin? .
Jos sinulla on vahva valokuvamuisti, niin muistat myös kaikki muut tavarat mitkä ovat sen etsimäsi tavaran vieressä. Aivan kuin katselisit siitä otettua valokuvaa. Exäni ei aikoinaan ymmärtänyt sitä, että miksi hän ei voi vain siirtää kaikkia tavaroita paikasta a paikkaan b ja vain kertoa siitä minulle. Yleensä muistan kaikkien niiden tavaroiden paikat, jotka olen nähnyt, mutta jos joku vain kertoo sen sijainnin se unohtuu mitä todennäköisemmin. Sama pätee toisaalta myös immateriaalisiin asioihin. Jos joku tilittää minulle tuntojaan istuessamme kahvilassa, muistan asian ja asiasisällön hyvin kun näen tilanteen. Jos taas joku selittää minulle hartaasti jotain asiaa puhelimessa on muistamisen kanssa paljon vaikeampaa.

Mielenkiintoinen on ihmismieli.

Edit: Olennaistahan on vain ymmärtää kuinka itse oppii muistamaan parhaiten. Heikkoudet saa helposti korvattua vahvuuksilla. Luulisin, että ihmiset kuitenkin muistavat asioita keskimäärin ihan yhtä hyvin...jos he saavat ne impulssit heille sopivalla tavalla. Tämä menee vähän spekulaatioksi, mutta jo ala-asteella kannattaisi opettajienkin yrittää (jos mitenkään mahdollista) auttaa oppilaitaan oppimaan jollakin toisella tavalla jos se ensimmäinen tapa ei tunnu toimivan. Asioiden opettaminen on tärkeää, mutta sitäkin tärkeämpää on opettaa oppimaan.
Viimeksi muokannut Think, 30.12.2005 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ovela kuin orgasmi
HoundDog

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

Suvinen kirjoitti:En tiedä onko tämä sellainen juttu joka on vain naisilla
Ei. Jos olen jonkun tavaran jossain nähnyt ja joku sen sijaintia tiedustelee, vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä. Muutoin muistini on sangen huono, ellei peräti paheksuttavan karmaisevan surkea.
Exsat

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Angita kirjoitti: Se sentään tuntee pesuaineet. Mun kaverin mies kyseli siltä yhteen muuton jälkeen, että miten ihmeessä se saa pyykit niin puhtaiksi. Ahaa elämys oli melkoinen: "Ai, sä käytät pesuainetta!"

Voi herranen aika! :lol:
Hmm.. Niiden omistaminen ei vielä kerro mitään. Löysin siivotessa yläkomerosta huuhteluainepullon, joka oli täysi, mutta josta ei tullut mitään ulos kaataessa. :roll:
bedlam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Exsat kirjoitti:Hmm.. Niiden omistaminen ei vielä kerro mitään. Löysin siivotessa yläkomerosta huuhteluainepullon, joka oli täysi, mutta josta ei tullut mitään ulos kaataessa. :roll:
Olen mä aina pesuainetta pyykätessä sentään käyttänyt! Huuhteluainetta en käyttänyt silloin kun entinen pesukone räjähti ja välissä käsin pyykkini pesin, siitä aineen vanheneminen.
Dumari

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Mie oon melkein aina käyttänyt pesuainetta kun olen pyykkiä pessyt, mutta nyt pesukone vetelee viimeisiään ja huuhteluainetta ei voi käyttää. Exsatti vois tulla kohta tarkistaa että valuuko ne nesteet vielä ulos :D
Elukka

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

LillyMunster kirjoitti:Kyllähän noita joskus tulee, pitää vain nollata kaikki turha tieto päästään, ja muistaa vain ne asiat jotka haluaa.
Mulla tuntuu menneen tuo jotenkin väärin päin. :roll:

Muistan hirvittävän paljon kaikkea täysin turhaa.
(esim. "Kauko Röyhkän oikea nimi on Jukka-Pekka Välimaa", "Larry Nivenin kirjoissa esiintyvä Rengasmaailma on valmistettu scrith-nimisestä metallista", etc. etc.)
Sen sijaan unohdan toistuvasti esim. sammuttaa hellanlevyn otettuani kattilan liedeltä.
En yleensä muista perheenjäsenteni syntymäpäiviä.
Kiusallisinta kyseisessä ilmiössä on se, että elämänkerrallinen muistini on poikkeuksellisen hatara - en muista juuri mitään esimerkiksi kouluaikoinani tapahtunutta.
"Kukahan minä olen?" :roll:
slam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

McJanne kirjoitti:Löysit kuitenkin auton vielä?
Pakoreittihän on aina selvillä. Sitä ei unohdeta!
slam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

Think kirjoitti: Tämä menee vähän spekulaatioksi, mutta jo ala-asteella kannattaisi opettajienkin yrittää (jos mitenkään mahdollista) auttaa oppilaitaan oppimaan jollakin toisella tavalla jos se ensimmäinen tapa ei tunnu toimivan. Asioiden opettaminen on tärkeää, mutta sitäkin tärkeämpää on opettaa oppimaan.
Valokuvina tai videopätkinä muistan hetki sitten tapahtuneet asiat, samoin kuten mainitsit, ja myöskin tuossa aloituksessa kokemani tilanne on edelleen muistissa samanlaisena kokonaisuutena... Tapahtuma kokonaisuuteen liittyvät myös sanat tai paremminkin niiden sisällä pitämät ajatukset. Eriskummallisemmat lausahdukset jää mieleen ja lopusta puheesta ajatukset...

offtopik:

Realiaikaisessa tilanteessakin on hetkittäin liiallista ajatustoimintaa tai jonkinlaista asioiden vääristymää menossa. "ns. mietteiden kehittelyä" tapahtuu automaationakin :P Kiusallistakin toisinaan. ehkä elämää haittaavampi systeemi...
slam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

McJanne kirjoitti:
slam kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Löysit kuitenkin auton vielä?
Pakoreittihän on aina selvillä. Sitä ei unohdeta!
Meillä ammattipiireissä puhutaan vaihtoehtoisesta vetäytymisreitistä
Kaikki on kotrollissa. Koskaan ei rynnätä ilman harkintaa, vaikka ryntäisikin, mutta ei pidä rynnätä koskaan niin, että ei varmistaisi selustaansa...
slam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

McJanne kirjoitti:

Jep, tämänhän oppi jo wanhana Opelistina :>
Jepe... siitähän se varmaan johtuu, kun olihan minullakin Opel azcona 83 joskus ajoneuvona :D
slam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

McJanne kirjoitti:
slam kirjoitti: Jepe... siitähän se varmaan johtuu, kun olihan minullakin Opel azcona 83 joskus ajoneuvona :D
Aloin heti ymmärtää sinua paremmin.
Paniikissahan noilla vanhoilla ajelee... :lol: Kun ei tiedä koska kosla, jättää tielle...
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Muistaako joku missä minun ajokortti on?
En ole nähnyt viikkoihin.
Ajan silti, totta kai, joten ei liene tarpeellinen.
slam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

Olen niin hevetin humalassa, että haistakaa paska kusipäät! helvetti minkälaisia korkean ymmärryksen piikkejä tulee... haistakaa paska!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Muistini on erinomainen, mutta sangen lyhyt, viisi minuuttia on maksimi. Jotkut asiat muistan, joitain en.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Dumari

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

slam kirjoitti:Olen niin hevetin humalassa, että haistakaa paska kusipäät! helvetti minkälaisia korkean ymmärryksen piikkejä tulee... haistakaa paska!
Pitääkö sua nyt haistella?
Elppiz voi vahvistaa että mulla on super-muisti aina jurrissa,
Exsat

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Gattaca kirjoitti:Muistaako joku missä minun ajokortti on?
En ole nähnyt viikkoihin.
Ajan silti, totta kai, joten ei liene tarpeellinen.
Hitot kortista, mutta jos joku törmää ajotaitooni jossain, niin voisi palauttaa. Tuntomerkkinä voin kertoa, että on kovin hauras ja horjuva, mutta sitäkin vähää kaipaisin takaisin.
slam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

Dumari kirjoitti:
slam kirjoitti:Olen niin hevetin humalassa, että haistakaa paska kusipäät! helvetti minkälaisia korkean ymmärryksen piikkejä tulee... haistakaa paska!
Pitääkö sua nyt haistella?
Elppiz voi vahvistaa että mulla on super-muisti aina jurrissa,
viinaspäissään on varsinaisessa ymmärryksen tilassa. :lol: Huumori sivuuttaa hulluuden myös humalassa. 8)
Herra Manala

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Minulla on jokin omituinen kuulomuisti sitten kai, kun muistan esimerkiksi jonkun kappaleen soidessa helposti, miten sama kappale on soinut esimerkiksi vuosi sitten jollain autoreissulla, ja muistan tarkalleenottaen missä kohtaa matkaa, millainen oli ilma ja muutenkin mitä ympärillä näkyi ja koki sen biisin aikana.
slam

Re: muisti?

Viesti Kirjoittaja slam »

Herra Manala kirjoitti:Minulla on jokin omituinen kuulomuisti sitten kai, kun muistan esimerkiksi jonkun kappaleen soidessa helposti, miten sama kappale on soinut esimerkiksi vuosi sitten jollain autoreissulla, ja muistan tarkalleenottaen missä kohtaa matkaa, millainen oli ilma ja muutenkin mitä ympärillä näkyi ja koki sen biisin aikana.
Et kai vaan ollu nussimassa?
Vastaa Viestiin