Uniongelmat

Yleinen lätinä jä kitinä
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Uniongelmat

Viesti Kirjoittaja Melnais »

hebuli kirjoitti: Kuulostaisi vähän narkolepsialta?
Nääh, ei. Yksilöllinen unentarve vain, plus iltavirkkuus joka yhdistettynä kolmivuorotyön vaihteleviin vuoroihin on vuoroin siunaus, vuoroin kirous.

Unihäiriöihin auttaa parhaiten elämän säännöllisyys. Mikä ei taas paljoa helpota jos univaikeudet tulevat nimenomaan kriiseistä tai stressistä jolloin sitä säännöllisyyttä ei ole. Suosittelen lämpimästi nukahtamislääkkeitä pahimman yli kaikille oireileville. Liian vähäinen nukkuminen tekee monenlaista hallaa elimistölle, jaksamiselle ja ihmissuhteille.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Uniongelmat

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Mä olen aina ollut enemmän sellanen yönkukkuja ja aamun nukkuja. Kuitenkin aiemmin sain jossain vaiheessa nukuttua itselleni tarpeellisen määrän ja vielä ihan sellaiseen inhimilliseen aikaan. Minulle tuntuisi sellainen sopiva määrä unta olevan (riippuen yöllisten heräilyjen määrästä joka aina on vaihdellut 1-4 krt/yö) 7,5-10h. Tuollaisen yön jälkeen olen yleisesti tuntenut itseni virkeäksi herättyäni.

Unensaantiin mulla on aina mennyt aikaa, kokemukseni mukaan aina enemmän kuin vieressä nukkuvalla kaverilla olipa kaveri sitten kuka tahansa (n.1-2h) ja yölliset heräämiset ovat niin kauan kuin muistan kuuluneet elämääni - näihin olen tottunut /sopeutunut. Aikaisemmin sitä kuitenkin heräsi ja kävi vessassa / kävi juomassa / vaihtoi asentoa /riisuutui /pukeutui /wha eva ja tämän jälkeen nukahti uudelleen ihan kunnon uneen suht nopeasti.

Nyt tilanne on ikäväkseni muuttunut ja alla olevat lainaukset kuulostavat niin niin tutuilta:
kid kirjoitti:Uni ei millään tullut, ja kun vihdoin tuli, niin nukuin pari tuntia ja heräsin. Katkonaista unta n.5h/yö. Stressasin kaikenmaailman asioista..
Suvinen kirjoitti:Yleensä ilmenivät siten, että illalla yöllä väsytti niin perkeleesti, mutta petiin mennessä jos ei heti uni tullut niin se "karkasi" eikä tullut enää.
Siinä meni muutama yö sitten Kityä lueskellessa ja maitoteetä juoden. Aamusella kuuden maissa sitten saattoi uni ehkä tulla. Sitten nukuttikin tuonne iltapäivään asti.
Toinen mitä esiintyi oli se, että jos saikin ajoissa unen tosi väsyneenä, niin saattoi herätä johonkin kolmen tunnin päästä - siis keskellä yötä - eikä uni enää palannutkaan. Ne yöt vasta hirveitä olivatkin, varsinkin jos tiesi että aamulla odotti suht aikainen herätys.
Mulla homma menee niin, että joko uni ei tule alkuyöstä ollenkaan ja tulee suvisen esimerkin mukaisesti vasta aamulla jne.. tai sitten nukahdan kohtuulliseen aikaan (puolenyön ja 02 välillä) ja nukun sellasen +/- 3h pätkän, jonka jälkeen herään (mitään erityistä syytä ei tarvita) niin ettei uni yksinkertaisesti vaan enää tule takaisin ja taas valvotaan sinne aamuntunneille jne.. Usein on myös öitä joina lasken niin sanotusti nukkuneeni (siis pyörineeni sängyssä valveilla suurimman osan aikaa) 10-12h ja oikeaa unta saaneeni ihan maksimissaankin puolet kokonaismäärästä.

Erittäin rasittavaa. Tätä on nyt kohdallani jatkunut tällaisenaan pian 6kk. Olen yrittänyt löytää apua varmaan suunnilleen kaikesta, niin paitsi lääkkeistä ja niitäkin on ollut nyt pakko alkaa harkita vaihtoehtona. Punnitsen kuitenkin vielä. Olikos muuten luontaistuotteita kukaan kokeillut tai jotain vaihtoehtojuttuu muuta ja onko ollut apua??

Luultavasti siksi olen tämän tilanteeni kanssa jaksanut näinkin kauan totaalisesti tipahtamatta, että olen pystynyt elämääni itse järjestelemään ja säätelemään niin, että olen epäsäännöllisen säännöllisesti saanut nukkua silloin kun uni on sitten tullut, olipa se sitten yöllä tai päivällä. Kun tekee vain keikkaluontoista työtä ja opiskelee monimuotoisesti omaa tahtiaan, niin tää on nyt vielä ollut mahdollista. Alkaa se silti potuttaan kun tarpeeksi pitkään jatkuu. Asiaa ei myöskään auta se, että tunnen mokomasta itse syyllisyyttä, erityisesti kun jotkut tietyt henkilöt jaksavat päivällä nukkumisesta jatkuvasti huomautella.. niin ja loputtomiinhan ei varmastikaan (tai ainakaan toivottavasti) jatku tämä elämäntilanteenikaan näin epäsäännöllisenä pätkätöineen ja rahahuolineen (mitkä taas varmasti ovat yksi ongelmaa edesauttavatekijä). Perkele.

*kiihdyttää vauhtiaan omassa pikku juoksupyörässään kunnes jalat katkeavat*

Huomioi kellonaika. Ei unesta tietoakaan.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Uniongelmat

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

KisSandra kirjoitti:Olikos muuten luontaistuotteita kukaan kokeillut tai jotain vaihtoehtojuttuu muuta ja onko ollut apua??
Luonnontuotteista kuulemma ainakin THC auttaa, kokeile isohkoina annoksina. Jos toleranssisi on pieni, rentoudut kummasti ja taatusti tipahdat.

Pakko lisätä EDITtinä että johan oli väsynyt ja paska läppä. :shock:
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
hebuli

Re: Uniongelmat

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Melnais kirjoitti:
hebuli kirjoitti: Kuulostaisi vähän narkolepsialta?
Nääh, ei.
Enemmän ajattelin tuota Exsatin tapausta, jos nukahtaa helposti kovinkin sopimattomissa paikoissa, varsinkin jossain aktiviteetissa (esim. pyöräily). Mutta Exsat taisi jo todeta ettei pidä sitä narkolepsiana. Elokuvateatterissa nukahtelua en ehkä pidä niin eriskummallisena, jos se nyt ei toistu sentään joka kerta ja kaikenlaisten elokuvien kanssa. Kyllähän mäkin nukahtelen välillä iltaisin telkkarin ääreen kiinnostavan elokuvan aikana.

Armeija-aikana törmäsin yhteen ilmeisesti narkolepsiasta kärsivään kaveriin. Olihan siinä muillakin töitä pitää silmiään auki aamupäivän oppitunnilla jota joku luutnantti piti, mutta kyseinen alokas korahti kuorsaamaan ja nukkumaan aivan yllättäen vieressä istuneen alokkaan syliin. Jotkut taisivat luulla sillä olevan epilepsia, mutta minusta vaikutti että hän yksinkertaisesti nukahti. En nähnyt häntä enää sen jälkeen, joko hän sai vapautuksen tai hänet hävitettiin kasarmin polttouunissa.

Ps. Tässä sen taas näki. Menin eilen nukkumaan puoliltaöin, nukahdin ehkä puolessa tunnissa. Herätyskello oli herättämässä 7:15, mutta siitä huolimatta heräsin itsekseni tasan klo 6. Ärh! Mutta koska en katsonut tarpeelliseksi nousta vielä ylös, taisin vielä nukahtaa vähäksi aikaa, ehdin vielä näkemään jotain untakin. Syvää unta tuskin enää saavutin.
Avatar
Voyageur
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 12.10.2005 21:14
Paikkakunta: Ivalo

Re: Uniongelmat

Viesti Kirjoittaja Voyageur »

Mua ei väsytä iltaisin/öisin, vaikka aamulla heräisin aikaisinkin, mutta en mä tiedä onko toi nyt ongelma laisinkaan. Yö on kivaa aikaa, ja aamut ei, kun vireystila nousee puolenpäivän jälkeen, tai ehkä myöhemminkin. Voisi olla ongelmia, jos pitäisi aamulla mennä töihin, mutta en mä sellaisessa mestassa tehokkaasti pystyisi duunaamaan mitään, joten hommat täytyy tsiigaa sen mukaan, ettei tarvii liian aikaisin nousta.
Alors je ne lui parlais ni de serpents boas, ni de forêts fierges, ni d'étoiles.
tonttu

Re: Uniongelmat

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Nukahtamisvaikeuksia aina välillä. Kun tekee päivä- ja yötyötä samaan aikaan niin sitä ilmenee. Aamulla aikaisin herääminen on välillä yhtä tuskaa, toisaalta taas illalla ei helposti tule uni tarpeeksi aikaisin. Joskus taas unta tulee liian vähän, kun työvuorojen väliin jää vain 7h. Joskus uni on katkonaista.
Mutta helpottaa kun sitten saa kerralla nukkua niin pitkäänkuin nukuttaa, ts. ei tarvitse laittaa kelloa soimaan.
Vastaa Viestiin