Ensimmäinen asuntoni

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja yannara »

Olen nyt 23-vuotiaana nuorena miehenä muuttamassa ensimmäiseen omaan asuntoon Helsingin alueelle.

Laitoin paperin Helsingin Kaupungille ja nyt olen laittamassa vielä nuorisosäätiölle, kun ei tosta ensimmäisestä tiedä, miten kauan joutuu odottaa.

Mitkä asiat täytyy ottaa huomioon kun asuntoa menee tarkistamaan? Entäs mitkä ovat yleiset kulut muuttovaiheessa ja "tavallisessa" asumisessa. Olen tyypillinen nörtti jonka elämään ei tarvita muuta kuin tietokone ja nettiyhteys. TV ja kaikki hifitekniikka jää hankimatta. Huonekalutkin lähtee mukaan, niitä ei tarvita.

- pesukone
- kotivakuutus (mitä maksaa)
- vesi/sähkö
- elintarvikkeet (paljonko teillä menee rahaa kotiruokaan kuukaudessa?)

Olen myös saanut sellaisen kuvan, että kaupungin asunnot täytetään pummeilla ja narkkareilla, eikä kunnollisilla ihmisillä. Eli asunnoton, häädön saanut työtön on etusijalla?

Olen myös miettinyt omistusasunnon ostamista ja asuntolainan hankkimista, mutta nyt sesonki on huono ja hirvittää elää puolet elämästä laina niskassa, vai hirvittääkö? Miten käy jos jää työttömäksi? Alatason IT-alan työntekijänä ei työpaikka kovin varma ole.

Tälläistä nyt olen lähinnä miettinyt, lisään kun tulee lisää mieleen.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Asuin itse Nuorisosäätiön kämpässä pari vuotta. Ne oli kivoja, uusia ja halpoja asuntoja. Heti kun olet laittanut hakemuksen sisään, niin soita sinne toimistolle ja kerro tilanteesi. Muuten hakemuksesi hautautuu pinojen alle ikuisiksi ajoiksi..
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

yannara kirjoitti:Olen nyt 23-vuotiaana nuorena miehenä muuttamassa ensimmäiseen omaan asuntoon Helsingin alueelle.
Onpa söpöä.
Kikkelis kokkelis.
T3000

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Keikaus kirjoitti:
yannara kirjoitti:Olen nyt 23-vuotiaana nuorena miehenä muuttamassa ensimmäiseen omaan asuntoon Helsingin alueelle.
Onpa söpöä.
Muuta keikauksen säärikarvojen alle asumaan, ne pitää sadetta ja tuultakin kun ovat niin tiheät.
Feiz

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Feiz »

yannara kirjoitti: Olen myös miettinyt omistusasunnon ostamista ja asuntolainan hankkimista, mutta nyt sesonki on huono ja hirvittää elää puolet elämästä laina niskassa, vai hirvittääkö? Miten käy jos jää työttömäksi? Alatason IT-alan työntekijänä ei työpaikka kovin varma ole.

Tälläistä nyt olen lähinnä miettinyt, lisään kun tulee lisää mieleen.
Omasta mielestä olisi hirveämpää asua vuokralla puolielämää ja huomata ettei jäänyt penniäkään käteen.
Jos suomessa tosiaan jää niin työttömäksi ettei MITÄÄN duunia saa niin se on sitten oma moga. Itsellä on sitäpaitsi halvempaa asua omistusasunnossa kuin vuokralla.
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja mölli »

Kysy porukoiltasi voitko ne sulle ostaa asunnon.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Pesukonetta kannattaa käydä katsomassa Hobby Hallista,
niillä on yleensä siellä koneita jotka joku asiakas on palauttanut
ja niistä saa ihan kivasti alennusta.
Oma sieltä haettu kone jota oli kerran käytetty maksoi n. 200€.
Uutena olis maksanu n. 300€.
ninnithequeen

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Miten mulla on semmonen mielikuva, että Yannara aloitti samanlaisen keskustelun Cityssä n. 1,5 vuotta sitten?
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja yannara »

ninnithequeen kirjoitti:Miten mulla on semmonen mielikuva, että Yannara aloitti samanlaisen keskustelun Cityssä n. 1,5 vuotta sitten?
Joo, en kiellä. Mahdollista on, että aloitinkin. Nyt asia tuli enemmän ajankohtaiseksi kun on nainen joka myöskin asuu kotonaan, niin jää kahdenkeskeinen aika vähäksi. Kotona oli kiva asua, kun on iso kämppä ja rennot porukat... mulla ei liian rennot.

ps. on mulla nytkin sama keskustelu city.fi:ssäkin. Käytän teitä kaikkia hyväkseni, ha haa!
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja yannara »

Nyt olen tälläistä miettinyt, että kun nämä sinkkukämpät ovat kovassa suosiossa, ja huhuen mukaan helpointen asunnon saa pari, niin tyttöystäväni lupasi avittaaa pistämällä papereihin nimensä alle. Ollaan siis vuokramassa yksiö-kaksio, kahdestaan. Sovittiin kuitenkin, että kun mä maksan vuokran kokonaan, niin moraalisesti hänen koti on edelleen oma koti, eikä mun kämppä. Hmm... voisikohan tuosta olla jälkeenpäin harmeja :oops:

Mitens muuten, jos me vaikka erotaan, ja jään yksin asumaan (sen perusteella koska mulla on varaa maksaa se vuokra), niin voidaanko minut häätää kaupungin asunnosta sen perusteella, että asun yksin liian isossa asunnossa?
Patz

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Patz »

yannara kirjoitti:Mitens muuten, jos me vaikka erotaan, ja jään yksin asumaan (sen perusteella koska mulla on varaa maksaa se vuokra), niin voidaanko minut häätää kaupungin asunnosta sen perusteella, että asun yksin liian isossa asunnossa?
Voidaan.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä en ole ikinä törmännyt toiseen tapaukseen, missä kotoa halukkaasti muuttaminen ja asunnon vuokraaminen on näin vaikeaa.

Älä nyt yannara tee tästä turhan vaikeaa, eihän se ole muuta kuin sopivan asunnon etsiminen ja ilmoitus halukkuudesta vuokrata se. Luitko eilisen Hesarin vuokralle tarjotaan -palstan? Oletko etsinyt asuntoa aktiivisesti vai jättänyt kaiken vuokra-asuntofirmojen hakemusten varaan?
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja yannara »

Lolita kirjoitti:Mä en ole ikinä törmännyt toiseen tapaukseen, missä kotoa halukkaasti muuttaminen ja asunnon vuokraaminen on näin vaikeaa.

Älä nyt yannara tee tästä turhan vaikeaa, eihän se ole muuta kuin sopivan asunnon etsiminen ja ilmoitus halukkuudesta vuokrata se. Luitko eilisen Hesarin vuokralle tarjotaan -palstan? Oletko etsinyt asuntoa aktiivisesti vai jättänyt kaiken vuokra-asuntofirmojen hakemusten varaan?
Hmm, olenkin huomannut että täällä Kityssä on jonkin verran vittuilevaa porukkaa. Johtuu varmaan tästä sisäpiiri-jutusta. Jos ei ole halua vastata kunnolla, niin jätä mieluumin vastaamatta. Mulla ei ole vaikeata vuokrata kämppää, kyllä aivokapasiteetti riittää siihen, mutta mieluumin ennakoin kaikki virheet etukäteen, kuin jälkeenpäin maksan.

Vältän vuokrausfirmoja viimeiseen asti, koska haluan kämpän joko kaupungilta, tai nuorisosäätiöltä. Välittäjältä kämpän saisi sormia napsauttamalla, mutta se maksaa liikaa, ja puolen vuoden päästä minut häädetään, koska vuokraajasetä haluaa sijoittaa poikansa sinne asumaan.
Exsat

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Exsat »

yannara kirjoitti:
Hmm, olenkin huomannut että täällä Kityssä on jonkin verran vittuilevaa porukkaa. Johtuu varmaan tästä sisäpiiri-jutusta. Jos ei ole halua vastata kunnolla, niin jätä mieluumin vastaamatta. Mulla ei ole vaikeata vuokrata kämppää, kyllä aivokapasiteetti riittää siihen, mutta mieluumin ennakoin kaikki virheet etukäteen, kuin jälkeenpäin maksan.

Vältän vuokrausfirmoja viimeiseen asti, koska haluan kämpän joko kaupungilta, tai nuorisosäätiöltä. Välittäjältä kämpän saisi sormia napsauttamalla, mutta se maksaa liikaa, ja puolen vuoden päästä minut häädetään, koska vuokraajasetä haluaa sijoittaa poikansa sinne asumaan.
Mä taas luulen, että Lolita yritti oikeasti auttaa. Mun kämpät on aina vuokrattu yksityisiltä, ja mitään pahaa sanottavaa ei niistä ole ollut. Sijainnin voi valita oman mieltymyksen mukaan, ja valikoima on paljon laajempi. Hintahaitari on tietysti laaja, mutta kyllä sielä yksityiseltäkin puolelta niitä edullisia kämppiä löytyy. Yleensä yksityiset hakevat nimen omaan mielummin pitkäaikaista vuokralaista, ja nuo oman edun nimissä tapahtuneet häädöt eivät taida kuitenkaan olla niin yleisiä kuin luulet.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Elppis »

yannara, tässä sulle pari hyödyllistä linkkiä kaupungin asuntojen valikoiman lisäksi:

1. www.asuntohelppi.fi -> Oikealla klikkaa "vuokrattavana"-tekstiä, sitten seuraavalta sivulta "tarjotaan vuokralle-ilmoitukset". Siellä on yksityisiä, mutta siedettävän hintaisia vuokra-asuntoja.

2. www.hoas.fi -> oikeasta alakulmasta "kirppis" - seuraavan sivun oikeasta laidasta löytyy Kirpputori ja "selaa ilmoituksia" - ja siitä "tarjotaan vuokralle".

3. Pistä oma ilmoitus jompaan kumpaan!

4. www.sato.fi - ja etsi vuokralla olevia asuntoja

Vinkkinä voin antaa sen, että suurin kulu kun muuttaa on takuuvuokrat. Vuokranantajasta riippuen takuuvuokra on 1-3 kuukautta, eli 1-3 x vuokra, lisäksi samaan syssyyn vielä ensimmäisen kuun normaalivuokra.

Sähkösopimus kannattaa tehdä esim. netin kautta, vaikka suoraan Helsingin Energialta. Veikkaisin että yksiön/kaksion vuokra (esim. meillä), on n. 50€/3kk.

Asuntovakuutuksia kannattaa vertailla. Käy esim. Pohjolan tai Tapiolan sivuilla. Tapiolassa on nimenomaan nuorille tarkoitettuja kotivakuutuspaketteja, jotka maksavat n. 40 - 100€ / vuosi (voit maksaa vaikka neljässä erässä niin ei tunnu niin suurelta summalta).

Kannattaa olla rehellinen aina kun on vuokraamassa asuntoa. Sitä saattaa yllättäen joutua pihalle pienenkin (esim. luottotietoinfojen tmv.) huijauksesta. Esim. kaupungin asuntojakin vapautuu kesällä paljon vaan sen takia, että vuokraaja on ilmoittanut kaksi vuokraajaa, ja ilmenee että asunnossa onkin Bulgarialaisia nuoria naisia 10 kappaletta.

Muista myös vaatia / tehdä kirjallinen vuokrasopimus vuokranantajan kanssa.

Jos sulla on oikeasti jotain sellaista kysyttävää, jota et halua tässä kysyä, niin pistä ihmeessä yksityisviestiä.

Onnea "omalle" uudelle elämälle 8)
The great club outshines the individual, always and forever.
Hilpi
Kitinä paheena
Viestit: 47
Liittynyt: 15.08.2005 13:08

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Hilpi »

yannara kirjoitti:Mitkä asiat täytyy ottaa huomioon kun asuntoa menee tarkistamaan? Entäs mitkä ovat yleiset kulut muuttovaiheessa ja "tavallisessa" asumisessa.

Asunnon katsastamiseen kannattaa varata aikaa. Itse asunto on nopeasti vilkaistu, etenkin jos se on tyhjillään. Itse arvostan asunnon valoisuutta ja ikkunasta aukeavaa näkymää.

Asunnon lisäksi kiinnittäisin myös huomiota alueeseen missä asunto sijaitsee. Jos et paikkaa entuudestaan tunne, voisi siellä lenkkeillä katsastamassa lähikaupan, bussipysäkit tms. jos uskoo niitä käyttävänsä. Alueella kävellessä saa myös jonkinlaisen kuvan siitä, millaisia ihmisiä siellä asuu.

Muuttovaiheen kulut taitavat olla aika vaihtelevia. Ensimmäinen muuttoni oli helppo, kamat rinkkaan ja kilometrien matka taittui hellesäässä kävellen. Sen sijaan viimeisimpään muuttoon meni enemmän aikaa ja se saatiin hoidettua farmariautolla. Jossain muutoissa olen vuokrannut pakettiauton (pukinmäen essolta) ja se on ollut toimiva ratkaisu pidempiin matkoihin.

Uudessa asunnossa saat tehdä sähkösopimuksen ja joissain saat maksaa vedestä. Vakuutusta kannattaa kysyä useammasta vakuutusyhtiöstä, aloittaen vaikka siitä missä vakuutuksesi tällä hetkellä ovat.

lisää asuntosivuja

5. http://www.vvo.fi

6. http://www.oikotie.fi

Onnea asunnon etsinnälle.
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja yannara »

Ouh yeah babes, kiitoksia asiallisista kommentteja. Onhan täällä asumisen asiantuntijoita :)

Olen itse niitä ihmisiä jotka ovat rehellisiä, normaaleja ja arvostavat hiljaisuutta. Kaverini joutui Tapulikaupungissa tappelemaan ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa jotka paukuttivat musaa keskellä yötä. Saivat häädön vasta kun frendi oli kärsinyt jo puoli vuotta. Uskomatonta härskiyttä ja vastuuntuntomutta tollainen käytös! :evil:

Toi muuttoprosessi on kans vähän niin ja näin, mulla kun ei ole ajokorttia, eikä perheessä pakettiautoa, niin nyt olisi tarjolla keikkaa kuskille ja sen pakettiautolle :lol:

Kotivakuutusta olen kanssa ajatellut, ja minulla on pari muuta vakuutusta Pohjolassa.

Mitäs kaikkea kannattaa vuokra antajalta kysellä, kun on siel paikan päällä tiirailemassa? Entäs jos saankin kaupungin kämpän, niin esitteleekö joku sen minulle, vai avaimet käteen ja menoksi? Kuinka paljon mulla on aikaa, ja kuinka kiire on isoimmilla tahoilla täyttää tyhjät kämpät? Kellään tästä kokemusta?

Onko se yhtään realisitinen tavoite saada lähiöstä kaksio 50m 500€:lla tai yksiö alle neljään sataan? Olen pihi :oops:
Ainakin VVO ja Satossa on helvetin kalliita kämppiä.
Hilpi
Kitinä paheena
Viestit: 47
Liittynyt: 15.08.2005 13:08

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Hilpi »

yannara kirjoitti: Kuinka paljon mulla on aikaa, ja kuinka kiire on isoimmilla tahoilla täyttää tyhjät kämpät? Kellään tästä kokemusta?

Onko se yhtään realisitinen tavoite saada lähiöstä kaksio 50m 500€:lla tai yksiö alle neljään sataan? Olen pihi :oops:
Ainakin VVO ja Satossa on helvetin kalliita kämppiä.
Useilla vuokranantajilla on heti vapaat asunnot erikseen sivuilla, ne saa nopeimmin.

Asunnon ikä, kunto ja sijainti vaikuttavat hintaan, jos menet metsän keskelle, jossa ei ole palveluita, ei julkista liikennettä ja talokin on vanha ja kunnostamaton, voit saada asunnon hyvinkin edullisesti. Hyvin edullisen asunnon naapurusto voi olla aika eläväistä, oman kokemukseni mukaan. Itse maksan mieluummin aavistuksen enemmän, kuin otan edullisemman asunnon rauhattomalta alueelta.

Jos aiot liikkua julkisilla kannattaa reittioppaasta tai vastaavasta kurkata bussien ja junien aikataulut ja lähimmät pysäkit.

Kirjoitit miettineesi omistusasuntoakin, mutta oletko selvittänyt sopisiko sinulle jokin muu vaihtoehto kuin tavallinen omistus- tai vuokra-asunto? Noita asumisoikeus- osaomistus- , entre-asuntoja tms. voisi ehkä myös ajatella vaihtoehdoksi.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

T3000 kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:
yannara kirjoitti:Olen nyt 23-vuotiaana nuorena miehenä muuttamassa ensimmäiseen omaan asuntoon Helsingin alueelle.
Onpa söpöä.
Muuta keikauksen säärikarvojen alle asumaan, ne pitää sadetta ja tuultakin kun ovat niin tiheät.
Tervetuloa! Parempi karvan alla kuin taivasalla.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Lolita »

En minä vittuile, minä vain tönin teräväsanaisesti reippaampaan suuntaan. Oman ihanan yksiöni löysin aikoinaan ihan lehti-ilmoituksesta yksityiseltä. Vuokra oli reilusti alle neljän sadan, kämppä siisti ja rauhallinen. Mitä tulee siihen pelkoon, että omistaja ottaa kämpän omaan käyttöön ja pistää sinut pihalle, vuokralaisen irtisanomisaika vuokranantajan puolelta on kuusi kuukautta. Ei sieltä ihan heti siis tarvitse lähteä.

Suosittelisin katselemaan myös noita yksityisten asuntoja ja laittamaan vaikka itsekin ilmoituksen johonkin. Mitään ei häviä siinä, että käy niitä kämppiä katsomassa. Huonoa ei ole pakko ottaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Elppis »

yannara kirjoitti: Onko se yhtään realisitinen tavoite saada lähiöstä kaksio 50m 500€:lla tai yksiö alle neljään sataan? Olen pihi :oops:
Ainakin VVO ja Satossa on helvetin kalliita kämppiä.
Kannatta katsoa asuntoja Vantaalta tai ei-niin-keskustan-lähistöltä, niin vuokrat pienevät.

VVO:lla ja SATO:ssa on kyllä ihan edullisiakin asuntoja. Hyvä puoli niissä on että edellämainittu vuokratakuu on aina se 250€ (mustat luottotiedot aiheuttaa 2-3 kk vuokratakuun).

Nyt jos laitat Helsingin kaupungille vuokra-asuntohakemuksen, et luultavimmin tule saamaan asuntoa vuoden sisään. Samanlaisia hakijoita on jonossa ainakin 5 000 tällä hetkellä. Pistä se tyttöystäväsi paksuksi, niin saatte yhteisen asunnon nopeasti (juuei :D)

Vuokranantajalta kannattaa kysyä esim. kellari-/varastotilasta, taloyhtiön saunasta, pesutuvasta (aina ei tarvitse sitä omaa konetta ostaa, eikä monessa kylpyhuoneessa ole moiselle edes tilaa, pesutupa on loistava vaihtoehto) ja muista asioista mitkä vuokranantajan puolesta kuuluisivat vuokraan.
The great club outshines the individual, always and forever.
T3000

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Ihan ekaks kannattaa kysyä itseltä, että jos ei osaaviitsi jaksaa ottaa ite mistään selvää, niin kannattaako äiteen helmoista mihkään lähteäkään?
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

T3000 kirjoitti:Ihan ekaks kannattaa kysyä itseltä, että jos ei osaaviitsi jaksaa ottaa ite mistään selvää, niin kannattaako äiteen helmoista mihkään lähteäkään?
Koko ajanhan Yannara ottaa selvää.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja yannara »

Olisko kellään vielä mitään vihjettä, että minne niitä omia ilmoituksia sitten kannattaa laittaa?

Toinen vaihtoehto on, että kun muija on opiskelija, niin voisimmeko muuttaa opiskelijakämppään, jolloin hän saa tuet ja lisät, ja mie maksan puolet vuokrasta. Edullisin vaihtoehto?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen asuntoni

Viesti Kirjoittaja Elppis »

yannara kirjoitti:Olisko kellään vielä mitään vihjettä, että minne niitä omia ilmoituksia sitten kannattaa laittaa?

Toinen vaihtoehto on, että kun muija on opiskelija, niin voisimmeko muuttaa opiskelijakämppään, jolloin hän saa tuet ja lisät, ja mie maksan puolet vuokrasta. Edullisin vaihtoehto?
Voitte hakea yhdessä HOAS:n asuntoa. "Muijasi" saa tuet ja lisät, ja vuokranmaksun sovitte keskenänne kuitenkin maksaen sen ajallaan. Kannattaako teidän muuttaa vielä yhteen? Jos teillä menee poikki (pahoittelen negatiivistä sävyäni, wish you all the best) jäät tyhjän päälle ja ilman asuntoa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Vastaa Viestiin