Fiktiota ja Faktaa

Yleinen lätinä jä kitinä
Turbohaltija

Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Idea: Kerro jokin fiktiona pitämäsi yleinen väittämä tai ´viisaus`. Kerro sitten fakta eli mitä itse ajattelet asiasta. Aloitan:

Fiktiota: Opettajuus on kutsumusammatti.

Faktaa: Opettajuus on kuin mikä ammatti tahansa. Ei ole olemassa erikseen ´kutsumusammatteja`ja muita ammatteja. Jos työntekijä haluaa tehdä työnsä hyvin, on alastaan kiinnostunut ja osoittaa siinä kunnianhimoa ja taitoa, hän on tehnyt itselleen osuvan uravalinnan. ´Kutsumuksen`käsitteellä on uskonnolliset juuret; se viittaa luostarimaailmaan ja ylipäätään maailmasta kieltäytymiseen. Ajateltiin, että ihminen kuulee ´kutsun`, Jumalan äänen (vox Dei), ja sitten hän ryhtyy seuraamaan kutsumustaan jaloa itsekieltäytymistä harjoittaen. Opettajien suhteen ´kutsumusta`on käytetty propagandistisena iskulauseena, jolla on oikeutettu heihin kohdistuvia vaatimuksia olla moraalisia esikuvia ja kaikkensa antavia kansankynttilöitä vanhassa agraari-Suomessa. Nykyisin ´kutsumusta`käytetään lyömäaseena, jos opettajat vaativat parempaa palkkaa - Heille sanotaan: "Mutta sinähän olet kutsumusammatissa!" Perusidea on siis sama kuin ennenkin: Uhraudu, olethan valinnut jalon alasi itse. Kun taas joku pankinjohtaja esimerkiksi ei varmaankaan koe mitään ´kutsumusta` työssään...

Edellä mainittu ei tarkoita, etteikö opettajilla olisi oma, alalle tyypillinen eettinen koodistonsa, johon sisältyy mm. vastuu ajatella oppilaiden parasta. - Kun nyt vauhtiin pääsin, niin kumoan toisenkin myytin:

Fiktiota: Synnynnäiset opettajat.

Faktaa: Opettajuus on taito, jonka voi oppia. Jos olisi olemassa ´synnynnäisiä opettajia`, OKL kävisi tarpeettomaksi. OKL:een valitaan alalle taipumuksia osoittavia opiskelijoita. Krhm... minusta tosin sanottiin, että olin heti aivan selvä valinta. :shock:
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Fiktiota: Kasvissyönnin lisääminen helpottaisi nälkäongelmaa

Faktaa: Nälkäongelma johtuu köyhyydestä, ei ruuan puutteesta. Lihan syönnin vähentäminen siirtäisi tuotantoa rehusta lähinnä energiakasveihin ja muihin kannattavuudeltaan rehun viljelyä lähenteleviin vaihtoehtoihin. Epäilijät voivat tutustua vaikka nälkätutkimuksella vuonna -98 Nobelin ansainneen vasemmistotaloustieteilijä Amartya Sen:in kirjoituksiin.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Ann »

sivustahuutaja kirjoitti:Fiktiota: Kasvissyönnin lisääminen helpottaisi nälkäongelmaa
Joo, tähän voisin kokemuksen syvällä rintaäänellä kompata, kahden päivän(!) lihattomuuden jälkeen. Rehut on kaupassa kalliimpia kuin lihaisat hyveet. Näin rehuvolyymista riippumatta nälkää, kunnes ratkesin ja nyysin äidin kaapista pari lihapullaa.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Eiköhän ne nälkää näkevät nekrut mieluummin söisi ne kasvit kuin antaisi bioenergialaitoksiin, joita heillä itsellään ei edes ole.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Ann »

Gattaca kirjoitti:nälkää näkevät nekrut
Hyvä nimi bändille.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Turbohaltija kirjoitti:. ´Kutsumuksen`käsitteellä on uskonnolliset juuret; se viittaa luostarimaailmaan ja ylipäätään maailmasta kieltäytymiseen. Ajateltiin, että ihminen kuulee ´kutsun`, Jumalan äänen (vox Dei), ja sitten hän ryhtyy seuraamaan kutsumustaan jaloa itsekieltäytymistä harjoittaen.
Scheissee sulla.
Kyllä oikeasti joku voi niin intohimoisesti tehdä jotain, että tekee sitä mieluummin kuin ryhtyy suunnilleen sopivaan leipätyöhön. Vaikka siitä työstä paremmin fyffee saiskin.

SINUSTA en kakrumpana huomannut mitään intohimoa opettamiseen, varmaan joillakin sellainen on.
Joskaan en käsitä miksi.
Turbohaltija kirjoitti:.
Fiktiota: Synnynnäiset opettajat.

Faktaa: Opettajuus on taito, jonka voi oppia. Jos olisi olemassa ´synnynnäisiä opettajia`, OKL kävisi tarpeettomaksi. OKL:een valitaan alalle taipumuksia osoittavia opiskelijoita. Krhm... minusta tosin sanottiin, että olin heti aivan selvä valinta. :shock:
Scheissee taas.
Jo vain on erilaisia synnynnäisiä lahjakkuuksia.

Oma persoonallisuuteni ei nykykoulujen opettajaksi sovi, koska opettaisin mitä itse koen fiksuimmaksi, enkä sen mukaan miten oppikirjoissa sanotaan. Tästä oli ongelmia jo opettaessani vähän aikaa nettisivujen tekoa. Opetussuunnitelma sanoi että opettaa vain EDITORI, minä katsoin että ehkä pikku tarpeen olis osata se HTML:lläkin :D
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gattaca kirjoitti:Eiköhän ne nälkää näkevät nekrut mieluummin söisi ne kasvit kuin antaisi bioenergialaitoksiin, joita heillä itsellään ei edes ole.
Meinaat ihan vakavissasi, että nälkää näkevät ruokkivat lehmälaumojaan pihvinkuvat silmissä?
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

sivustahuutaja kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Eiköhän ne nälkää näkevät nekrut mieluummin söisi ne kasvit kuin antaisi bioenergialaitoksiin, joita heillä itsellään ei edes ole.
Meinaat ihan vakavissasi, että nälkää näkevät ruokkivat lehmälaumojaan pihvinkuvat silmissä?
Hyvä pointti, mutta ei poista sitä periaatetta, että kasvien ensin karjalle syöttäminen ja sitten karjan syöminen on valtavaa tuhlausta, elätetään karjan elintoimintoja huonolla hyötysuhteella, kun ihmiset voisivat itse syödä ja piereskellä vihannespieruja

Niggereistäkin tyhmiä ne, jotka eivät nälkäiisinä ennemmon itse söisi rehujaan ennen kuin karjalle antavat. Luultavimmin mustiaisillakin karjaa omistavat ja nälkää näkevät ovat eri porukkaa. Ja ehkäpä maailman hyvistä laidunmaista suurin osa meneekin meidän hyvinvoivien VALKKUJEN karjan elättämiseen, meidän lihansyöntiimme, pois värivammaisten suusta?

Mutta en minä näistä. Eläinten olo tehotuotannossa se ongelma on, ei laiduntavan karjan olo.
Turbohaltija

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Gattaca kirjoitti:

1) Scheissee sulla.
Kyllä oikeasti joku voi niin intohimoisesti tehdä jotain, että tekee sitä mieluummin kuin ryhtyy suunnilleen sopivaan leipätyöhön. Vaikka siitä työstä paremmin fyffee saiskin.

SINUSTA en kakrumpana huomannut mitään intohimoa opettamiseen, varmaan joillakin sellainen on.
Joskaan en käsitä miksi.

2) Scheissee taas.
Jo vain on erilaisia synnynnäisiä lahjakkuuksia.

3) Oma persoonallisuuteni ei nykykoulujen opettajaksi sovi, koska opettaisin mitä itse koen fiksuimmaksi, enkä sen mukaan miten oppikirjoissa sanotaan. Tästä oli ongelmia jo opettaessani vähän aikaa nettisivujen tekoa. Opetussuunnitelma sanoi että opettaa vain EDITORI, minä katsoin että ehkä pikku tarpeen olis osata se HTML:lläkin :D
1) Jep. Minä opetan, koska pidän ihmisistä ja opettaminen mahdollistaa niiden asioiden parissa puuhastelun, joista olen muutenkin kiinnostunut. En ainakaan tällä hetkellä osaa kuvitella haluavani tehdä jotain muuta työtä. Kritisoin ´kutsumuksen`käsitettä, en innostuneisuutta omasta työstä.

2)Ihmisillä on erilaisia, jo varhain ilmeneviä taipumuksia, totta. Harva kuitenkaan on mikään lapsinero kuten Mozart, jolla oli absoluuttinen sävelkorva. Harjoitus tekee mestarin.

3) Opettaja käyttää työssään luovaa harkintaa ja yhdistää opetuksessaan opetussunnitelman tavoitteet, kulloisenkin ryhmän tarpeet ja omat mietteensä aiheesta. Täydellistä opetusta ei ole johtuen yksinkertaisesti jo asioiden paljoudesta. Pyrkimys on kohti mahdollisimman tasapainoista kompromissia.
Lilo

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Gattaca kirjoitti: Scheissee sulla.
Kyllä oikeasti joku voi niin intohimoisesti tehdä jotain, että tekee sitä mieluummin kuin ryhtyy suunnilleen sopivaan leipätyöhön. Vaikka siitä työstä paremmin fyffee saiskin.
Puhutko nyt siis omasta elämästäsi...?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gattaca kirjoitti:Hyvä pointti, mutta ei poista sitä periaatetta, että kasvien ensin karjalle syöttäminen ja sitten karjan syöminen on valtavaa tuhlausta, elätetään karjan elintoimintoja huonolla hyötysuhteella, kun ihmiset voisivat itse syödä ja piereskellä vihannespieruja
Ruuan tuotannon hyötysuhdetta ei voi tarkastella tuollaisessa tyhjiössä, koska ruokaa tuotetaan resursseilla, joilla on vaihtoehtoisia käyttötapoja. Mikäli lihantuotannon tehokkuudesta tai tarpeellisuudesta lähdetään saivartelemaan, niin sitten joudutaan saivartelemaan kahvinkeittimien, lyihykynien, lautasten ja ylipäätään kaikkien hyödykkeiden valmistamisen järkevyydestä. Ruoka on atomeja kuten muutkin hyödykkeet.

Rautalangasta vääntäen ruuan tai kasvien tuotantoon kykenevä tuottaja kohtaa seuraavanlaisen markkinatilanteen:

1. Tuotan rehua lehmälle ja myyn pihviä. Tuotto = 5 hyvinvointipistettä
2. Tuotan energiakasveja ja myyn sähköä. Tuotto = 4 hyvinvointipistettä
3. Tuotan halpaa ruokaa nälkäisille. Tuoto = 3 hyvinvointipistettä

Pihveistä ei siis siirrytä halpojen kasviksien tuottamiseen, vaan johonkin muuhun halpoja kasviksia kannattavampaan liiketoimintaan. Euroopassa on viljaakin poltettu energiaksi, koska tätä viljaa ei köyhillä ole ollut varaa ostaa. Ei ole kovin vaikeaa nähdä, ettei nälkäongelma ratkea lihan tuotannon vähenemisellä. Lisäksi iso osa nälkäongelmasta johtuu infrastruktuurin kehittymättömyydestä ja huonosti toimivista jakelukanavista. Eli kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuudesta pikemminkin kuin varsinaisesta ruuan puutteesta.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Turbohaltija kirjoitti: 1) Jep. Minä opetan, koska pidän ihmisistä ja opettaminen mahdollistaa niiden asioiden parissa puuhastelun, joista olen muutenkin kiinnostunut. En ainakaan tällä hetkellä osaa kuvitella haluavani tehdä jotain muuta työtä. Kritisoin ´kutsumuksen`käsitettä, en innostuneisuutta omasta työstä..
Pidät ihmisistä? Miksi? Minä en pidä edes kaikista ELÄIMISTÄ! :D

Ja minä kritisoin kutsumuksen käsitteen kritisointiasi.
Hyvin harvoilla ihmisillä sellainen toteutuu, mutta on väkeä jotka todella intohimoisesti ovat kiinnostuneita jostain alasta ja jopa pääsevät tekemään sitä työnään. Tietysti silloinkin arki voi olla tylsää raatamista, mitta parempi niin kuin tylsä raataminen alalla josta ei välitä.

Ehkä kaikki ihmiset ei sitten ole intohimoisia, ovat valjuja, hailakoita? Kuten SINÄ olet :D

Minä taas kerran vittuilijoille tiedoksi olen itse elämäni ryssinyt, enkä ole koskaan nähnyt alaa jota jopa osaisin kunnolla tehdä, mutta se ei tarkoita että ihanteenikin ovat hanurista.
Turbohaltija kirjoitti: 2)Ihmisillä on erilaisia, jo varhain ilmeneviä taipumuksia, totta. Harva kuitenkaan on mikään lapsinero kuten Mozart, jolla oli absoluuttinen sävelkorva. Harjoitus tekee mestarin.
Minusta se intohimo on tärkein ja tavallaan kai neroutta sekin. Intohimo vie harjoittelemaan ja luovia ratkaisuja etsimään.

En kumminkaan tarkoittanut mitään NEROUTTA, vaan sellaisia arkisia juttuja kuten että joku voi olla vaikka ihan perusmotorisesti kätevä käsistään, minä en siitten yhtään.
Turbohaltija kirjoitti: 3) Opettaja käyttää työssään luovaa harkintaa ja yhdistää opetuksessaan opetussunnitelman tavoitteet, kulloisenkin ryhmän tarpeet ja omat mietteensä aiheesta. Täydellistä opetusta ei ole johtuen yksinkertaisesti jo asioiden paljoudesta. Pyrkimys on kohti mahdollisimman tasapainoista kompromissia.
Juku, olet hienosti opetellut ulkoa ja omaksunut kurssikirjasi! :D
Kuitenkin.. ehkä laskit leikkiä, mutta kun kerran baarissa selitit miten "TYLYTÄT" läksyt huonosti osaavia oppilaita, minä ajattelin että eipä tuostakaan opettajaksi ole. :D
sivustahuutaja kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Hyvä pointti, mutta ei poista sitä periaatetta, että kasvien ensin karjalle syöttäminen ja sitten karjan syöminen on valtavaa tuhlausta, elätetään karjan elintoimintoja huonolla hyötysuhteella, kun ihmiset voisivat itse syödä ja piereskellä vihannespieruja
Ruuan tuotannon hyötysuhdetta ei voi tarkastella tuollaisessa tyhjiössä, koska ruokaa tuotetaan resursseilla, joilla on vaihtoehtoisia käyttötapoja. Mikäli lihantuotannon tehokkuudesta tai tarpeellisuudesta lähdetään saivartelemaan, niin sitten joudutaan saivartelemaan kahvinkeittimien, lyihykynien, lautasten ja ylipäätään kaikkien hyödykkeiden valmistamisen järkevyydestä. Ruoka on atomeja kuten muutkin hyödykkeet.

Rautalangasta vääntäen ruuan tai kasvien tuotantoon kykenevä tuottaja kohtaa seuraavanlaisen markkinatilanteen:

1. Tuotan rehua lehmälle ja myyn pihviä. Tuotto = 5 hyvinvointipistettä
2. Tuotan energiakasveja ja myyn sähköä. Tuotto = 4 hyvinvointipistettä
3. Tuotan halpaa ruokaa nälkäisille. Tuoto = 3 hyvinvointipistettä

Pihveistä ei siis siirrytä halpojen kasviksien tuottamiseen, vaan johonkin muuhun halpoja kasviksia kannattavampaan liiketoimintaan. Euroopassa on viljaakin poltettu energiaksi, koska tätä viljaa ei köyhillä ole ollut varaa ostaa. Ei ole kovin vaikeaa nähdä, ettei nälkäongelma ratkea lihan tuotannon vähenemisellä. Lisäksi iso osa nälkäongelmasta johtuu infrastruktuurin kehittymättömyydestä ja huonosti toimivista jakelukanavista. Eli kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuudesta pikemminkin kuin varsinaisesta ruuan puutteesta.
Mussunmussun lallallaa.
Luuletko kertovasi jonkun uutisen kun selität miten asiat nyt tehdään tai miten tulevaisuudessa liiketalouden kannattaa tehdä? Totta kai on hyvä syy tehdä ne niinkuin tehdään, eihän niin muuten tehtäisi :D

Just tuota oikeistonilkkien tyyliä perustella nykyratkaisut ihan välttämättömiksi ja vaihtoehdottomiksi bisnesperusteilla. JAKELUkanaviksi riittäisi rahtilaivoja ja cruiseloistopaatteja

Eivät ne bisneksen määräämät ratkaisut ainoita mahdollisia ole, jos TAHTOA löytyisi.. ja sitä ei varmaan löydy, myönnän. (Enkä itse tätä ole niin vaatimassakaan, mitäs minä mutiaisista :D , mutta mahdollisuus on)

Mutta mikään talouselämän selitys ei tee tyhjäksi sitä vielä perustavanlaatuisemman FYSIIKAN periaatetta, että jos itse syödäkseen kaloreita haluaa, niitä ei ole kannattavaa välisäilyttää elukassa, jonka aineenvaihdunnassa niistä muuttuu lämmöksi yli 70 %! :D
Avatar
vipparittaja
Kitisijä
Viestit: 6
Liittynyt: 04.12.2005 22:05
Paikkakunta: himakartsa
Viesti:

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja vipparittaja »

fiktiota: fakta eli mitä itse ajattelet asiasta

faktaa: fiktiota
vain auttava käsi
nojoojust

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

Ann kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:nälkää näkevät nekrut
Hyvä nimi bändille.
Aikoinaan erään ystäväni mies kertoi Pietarissa tilanneensa viskin vedellä. Pöytään tuli raakaa viskiä, ja kun hän pyysi siihen vettä, toi tarjoilija paikalle kannun, jonka sisältämä vesi oli ruskeanvihertävää. Mies totesi siinä vaiheessa juovansa viskin raakana, ystäväni puolestaan nimesi lennokkaasti juoman Plancton on the rocks'iksi. Mielestäni tuokin olisi loistava nimi bändille, ehkä punksellaiselle.
nokkaelain

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

nojoojust kirjoitti:Aikoinaan erään ystäväni mies kertoi Pietarissa tilanneensa viskin vedellä. Pöytään tuli raakaa viskiä, ja kun hän pyysi siihen vettä, toi tarjoilija paikalle kannun, jonka sisältämä vesi oli ruskeanvihertävää.
Kaverini tilasi ihan suomessa viskin vedellä ja totesi, ettei halua jäitä viskin sekaan. Tarjoilija toi viskin ja 0.5l lasillisen jäitä.
nokkaelain

Re: Fiktiota ja Faktaa

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti:Mikäli lihantuotannon tehokkuudesta tai tarpeellisuudesta lähdetään saivartelemaan, niin sitten joudutaan saivartelemaan kahvinkeittimien, lyihykynien, lautasten ja ylipäätään kaikkien hyödykkeiden valmistamisen järkevyydestä. Ruoka on atomeja kuten muutkin hyödykkeet.

Rautalangasta vääntäen ruuan tai kasvien tuotantoon kykenevä tuottaja kohtaa seuraavanlaisen markkinatilanteen:

1. Tuotan rehua lehmälle ja myyn pihviä. Tuotto = 5 hyvinvointipistettä
2. Tuotan energiakasveja ja myyn sähköä. Tuotto = 4 hyvinvointipistettä
3. Tuotan halpaa ruokaa nälkäisille. Tuoto = 3 hyvinvointipistettä

Pihveistä ei siis siirrytä halpojen kasviksien tuottamiseen, vaan johonkin muuhun halpoja kasviksia kannattavampaan liiketoimintaan. Euroopassa on viljaakin poltettu energiaksi, koska tätä viljaa ei köyhillä ole ollut varaa ostaa. Ei ole kovin vaikeaa nähdä, ettei nälkäongelma ratkea lihan tuotannon vähenemisellä. Lisäksi iso osa nälkäongelmasta johtuu infrastruktuurin kehittymättömyydestä ja huonosti toimivista jakelukanavista.
Mainittakoon nyt aluksi, etten itsekään usko, että lihan tuotanto on kehitysmaissa mikään keskeinen ongelma, koska niissä on tosiaan paljon suurempiakin ongelmia, kuten tuo infrastruktuuri.

Pihvin tuottaminenkaan ei aivan välttämättä tuo edes tuottajalle paljon suurempaa tuottoa, kuin ne kasvikset, koska ulkomaailma ei ensimmäisenä rupea tuomaan tuotteita epävakaisista oloista, joissa se kuljetuskin on epävarmaa, ja joka tapauksessa tuotteista maksetaan vähemmän kuin lähempää tuoduista/kotimaisista, eikä omassa maassa ole kovin suurta kysyntää. Mutta se voi olla ihan hyväkin juttu. Jos sitä pihviä tuotetaan, millä rahalla sitten ostetaan ulkomailta ruokaa? Tuskin se verotuotto siihen riittää, kun vielä sen rikkaan ostot suuntautuvat ulkomaille, ja samassa jamassa olevat maat tuskin myyvät myöskään halpaa ruokaa ja se länsimaiden ruoka on tehotuotannosta huolimatta liian kallista.

Oletettavasti kehitysmaassa eivät talouden rakenteet ole kunnossa, ja kun pihvin tuottaja ahneuksissaan tuottaa sellaista hyödykettä, joka ei ensinnäkään tyydytä kotimaan ruoantarvetta ja vieläpä vie esim. kuivuudesta kärsivän maan viljelytilaa niin paljon, ettei ruokaa pystytä tuottamaan tarpeeksi, mistä se ruoka sitten saadaan? Tuskin ainakaan ostamalla, jos ei se infrastruktuuri ole kunnossa.

Siinä pihvintuottajan järsiessä hyvinvointipisteitään, voi muulle kansanosalle tulla hätä käteen.
Vastaa Viestiin