Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Yleinen lätinä jä kitinä
Sannu

Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
Elukka

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Sannu kirjoitti:Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
Joskus on ollut jotain niin tärkeää (palaveri tms.), ettei ole voinut olla poiskaan.
Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
nolla!
Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
Olihan noita muutama. Paria päivää kerrallaan, oisko ollut 2 tai 3 erillistä sairaslomajaksoa.
Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
Yleensä se riittää että on kuumetta.
Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
Melko neutraalisti, ainakin mun poissaolomäärillä vielä.
Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
En ole ihan varma käytännöstä, mutta olen vienyt joka kerta.
Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
Eipä nuo ole sen kummemmin kommentoineet.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
- Ehkä hieman. Flunssassa menen töihin mukisematta vaikka vituttais. Rajaksi oon laittanut kuumeen. Jos kehon lämpö ylittää 37,25756 astetta jään kotiin.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
- Töistä en koskaan. Krabula on aina omaa syytä joten tyhmyydestä voin huoletta rankaista itseni menemällä töihin kitumaan. Kouluista olen aikanaan muutamaan otteeseen jäänyt moisesta syystä kotiin.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
- Puolitoista viikkoa nilkan mentyä entistä lähemmäksi totaalista remonttikuntoa.

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
- Kts. ensimmäinen kohta. Mitä puhtaasti fyysisiin oireisiin tulee niin, jos en voi esim. nilkan kivun takia autossa painaa kytkintä en myöskään voi mennä töihin.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
- Riippuu mistä roikkuu... Ihan suopeasti kai kunhan ne ovat aiheellisia.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
- En tiedä... en oo ollu tässä puljussa saikulla mut ilmoitan jos/kun joudun saikulle.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
Riippuu mistä roikkuu jne...
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Sannu

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Sannu »

-Mä olen ollut ain über tunnollinen. Jään töistä pois vain äärimmäisessä tilanteessa. (Mikä ei ole aina ihan tervettä)

- Kankkusen takia en ole jäänyt virallisesti pois, mutta onhan se punaviinin latkiminen siihen migreenin syntyyn toki vaikuttanut.

- Ei yhtään sairauspoissaoloa viime vuonna :shock:

- Kerran jouduin olemaan menkkojen takia pois, kun vatsáan sattui niin paljon, että ajoin aamusta kolme tuntia ikiomaa posliinirekkaa vessassa.

- No jaa, kai se raja kulkee siinä kun ei kykene enää tolpillaan pysymään.

- Nykyisessä työpaikassani sairauspoissaoloihin suhtaudutaan erittäin hyvin. KOlme päivää saa olla poissa ilman lääkärin todistusta. Viihdyn nykyisessä työssä pelottavan hyvin, joten en sieltä edes mielelläni ole pois.

- Aiemmin kun olin kahvilassa töissä pomo epäili lähes kaikkia sairaspoissaoloja keksityiksi..jotenkin se sellainen "epäily" taitaa olla yleisempää tuolla ravintola-alalla..sellainen fiilis mulla ainakin on...
tonttu

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
- No ihan kuumeisena en sinnittele, mutta flunssaisena kylläkin.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
- En kertaakaan.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
- Laskettavissa yhden käden sormilla.

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?
- Joskus teininä kyllä.

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
- Voisi olla vähän tiukempikin tuo raja. Liian helposti lähden töihin vaikka olisnkin "puolikuntoinen". Kuumeessa en mene töihin.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
- Ihan niin kuin pitääkin. Ei ole tullut valittamista koskaan.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
- Se vähän riippuu tapauksesta. Yleensä en.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
- Samoin kuten esimiehetkin.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Ei se kuume mikään raja pitäisi olla.
Minullakin on vedenpaisumusnuhia jotka pitkittyvät just koska järjetön kehoni ei aina nosta kuumetta. Onko se muka parempi sitten mennä töihin räkimään ja pärskimään ja tartuttamaan muita ja tosi kehnolla ololla vain jos ei kuumerajaa ylitä?
Elukka

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Gattaca kirjoitti:Ei se kuume mikään raja pitäisi olla.
Minullakin on vedenpaisumusnuhia jotka pitkittyvät just koska järjetön kehoni ei aina nosta kuumetta. Onko se muka parempi sitten mennä töihin räkimään ja pärskimään ja tartuttamaan muita ja tosi kehnolla ololla vain jos ei kuumerajaa ylitä?
No, niin, no. On tossakin tietty pointtinsa.
Mulla nimittäin on semmoinen kiusallinen taipumus, että saan olla tosi sairas ennen kuin alkaa kuumetta nousemaan. :roll:
Liittynee ehkä lapsuudessa sairastettuihin kuumekramppeihin ja niihin määrättyyn lääkitykseen.
Exsat

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
-Muuten joo, paitsi nykyisellä työpaikalla on sen verran suuri tartunta- ja epidemiariski, että sairastelen ennemmin kotona.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
-En koskaan.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
-Yksi päivä.

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?
-En.

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
-Töissä kuume tai muuten mahdottoman paha olo.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
-Poissaoloja on niin vähän, että ei juuri mitenkään.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
-Periaatteessa ei tarvitsisi, käytännössä olen kuitenkin vienyt.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
-Eivätpä juuri mitenkään.
pajazzo

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja pajazzo »

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
- Ihan liian tuttua. En yksinkertaisesti viitsi mennä lääkäriin vaan notkun töissä. Typerää, tiedän.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
-En varmaan ikinä. En ainakaan muista.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
-En suorannaisesti ole ihan varma, mutta viikkoon mahtunee kaikki päivät.


(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?
-En.

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
-Tapauskohtaista. On sitä 39 asteen kuumeessakin töissä oltu ja marssimurtumalla töitä tehty. :shock:

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
-Riippuu päivästä. Jos kaikki tuntuvat sairastuvan samaan aikaan niin ei kovin myötämielisesti. Muuten kohtalaisen neutraalisti.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
-Kyllä joudun.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
-Eipä nuo kovin tykkää.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vastaan erikseen opiskelun (A) ja palkkatyön (B) osalta.

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
A: On.
B: Ei.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
A: En kertaakaan.
B: En kertaakaan. Mutta olen muistaakseni kolmisen kertaa jäänyt töistä pois rankkojen opiskeluprojektien vuoksi vedoten kauheaan flunssaan (kuitenkin puhuin puhelimessa normaalilla äänellä, niin että esimiehelle tuli varmasti selväksi ettei se ole todellinen syy). Tämä edellisen työnantajan palveluksessa ollessani. Nykyiselle voi aina hankalassa tilanteessa soittaa ja yrittää sopia työvuoroja uusiksi lyhyelläkin varoitusajalla.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
A: 0
B: Ehkä neljä.

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?
A: Olisi ollut tarvetta, mutta ei mahdollisuutta.
B: Olisi ollut tarvetta, mutta menin töihin koska ajattelin ettei siellä ymmärretä (tämä ajatus todenäköisesti pitää paikkansa ainoastaan pomon osalta - pomo on nainen).

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
A: Lääkäriltä tullut ehdoton määräys maata sängyssä liikkumattomana tai fyysinen liikuntakyvyttömyys.
B: Vaikea määritellä, mutta jos esimerkiksi on kuumetta yli 0,5 astetta, jään pois.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
A: Opiskelun suhteen olen oma työnantajani, ja minulla on olosuhteiden pakosta poissaoloihin nollatoleranssi.
B: Pomo ei kauheasti ole paikalla eikä osaa näyttää suhtautumistaan avoimesti silloin kun on, joten oikeastaan en tiedä!

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
A: Koulutyössä ei todistuksia kysellä.
B: Sääntöjen mukaan joutuisin, mutta en tuo koska pidän tällaista vaatimusta kohtuuttomana. Toistaiseksi en ole saanut kielteistä palautetta toiminnastani.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
B: Erittäin vaihtelevasti. Riippuu henkilöstä ja putiikin kiiretilanteesta. Jos on hiljaista, sairastunut yksilö suorastaan pakotetaan lähtemään kotiin - jos taas on kiireistä, tulee kommentteja tyyliin: No ootko sä nyt oikeesti niin kipeä muka? :D
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja yannara »

Sannu kirjoitti:Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
Sairastelen erittäin harvoin. Olin työharjottelussa aika perseilijä, lähinnä sen takia, että mulle maksettiin 0€ palkkaa. Jäin krapulan vuoksi kotiin, tai tulin kerran hieman jurrissä töihin. Kukan ei huomannut mitään :lol:

Todellisessa töissä pyrin välttämään dokaamista ennen työpäivää. Olen ollut pari päivää kipeä vuoden aikana. Jos olen oikeasti sairas, niin en mene töihin, en todellakaan! Olen niitä ihmisiä, jotka sairastelevat kaikistä vähiten, joten muut ei oikein suhtaudu sairasteluun mitenkään.

Voisin kuvitella, että jos duunissa on ihmisiä, jotka sairastelevat ja voivottelevat jatkuvasti, ja sitten on niitä, jotka oikeasti tekevät työtä, niin on sanomattakin selvää, että kuka lähtee, ja kuka jää. Se on firmalle kuitenkin iso rahareikä, jos työntekijä on aina paskana.
nypari

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja nypari »

Itse toimin liukuvan työaikani puitteissa niin, että siirrän joskus työpäivääni, jos oloni on tosi väsynyt ja/tai krapulainen. Krapulaisena töihin meno kun on usein kaikille tuottamatonta, siis aika turhaa. Jos minulla on paljon rästitöitä, olen joskus flunssan vuoksi siirtänyt työpäivääni, jolloin poissaoloa ei kerry. Ainoastaan kerran muistan olleeni krapulan vuoksi pois työpaikalta, siitäkin on jo seitsemän vuotta.

Seikka, että esim. krapulaisena vaivautuu raahautumaan työpaikalle ja lonnii koko päivän tekemättä muuta kuin käy oksentamassa ja juomassa Jaffaa ei ole mielestäni tunnollisuutta. Tunnollisuus on pikemminkin oman työnsä hoitamista hyvin ja ajallaan.

Huomioonotettavaa on tietysti eri tyyppiset työyhteisöt. Monessa paikassa täytyy oman poissaolon vuoksi hommatta sijainen, ja monessa työpaikassa oma nollapanos koituu muiden taakaksi.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Minä ratkaisin vaikeimpien töiden hoidon edellisessä työpaikassani niin, että aina kun piti oikeasti luoda ja suunnitella jotain uutta (nettisaitteja), menin luvalla tekemään sen KOTONA.

Miksi?
No en perkele osannut edes ajatella siellä kirjanpitäjämerkonomien seassa pallillani kykkien ja pomo koko ajan toi rutiinilippusta ja lappusta päivitettäväksi.

Ja koska vain kotona voi työtä tehdessään RYYPÄTÄ, mikä minulla parantaa työtehoa oleellisesti ja irrottaa luovuudenkin :D

Eli siis kotityöpäivinä niiden päivien palkka meni Karhuun vaikka tulosta tuli paremmin :roll:
Avatar
Voyageur
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 12.10.2005 21:14
Paikkakunta: Ivalo

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Voyageur »

Sannu kirjoitti:Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
Ei ole, kun en sinnittele. Mikä elämän tarkoitus työn tekeminen ylipäätänsä on, tai mitä se kertoo kenenkään ihmisarvosta? Ei mitään, ja kollegoiden suhtautuminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Ei ihmisen elämä ole työntekoa varten, vaikka yhteiskunta niin koittaa uskotellakin. Jokainen tekee, mitä huvittaa, ja joka oikealta tuntuu, ja jos sillä selviää, tai jos ei, niin sitten tsiigaillaan uudelleen. Työnteko ei todellakaan kerro kenestäkään välttämättä yhtään mitään, ainakaan absoluuttisen positiivista.
Viimeksi muokannut Voyageur, 31.01.2006 0:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alors je ne lui parlais ni de serpents boas, ni de forêts fierges, ni d'étoiles.
Leilah

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Sannu kirjoitti:Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
-Ei. Sairastan harvoin ja kuumetta minulla ei ole ollut moneen vuoteen.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
-En ikinä. En ryyppää viikolla. Joskus jollakin koulutus/seminaarimatkalla on tullut kipattua kuppia niin, että aamulla on vähän krapula, mutta silloinkin olen mennyt normaalin päiväohjelman mukaan.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
-Taisi olla yksi päivä.

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?
-En.

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
-Ripulissa ja oksennustaudissa en mene töihin. Jos on kovin paha flunssa, niin jään kotiin.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
-Ei ongelmaa. Monesti toivoisin yskivien ja pärskivien ihmisten jäävän kotiin, kun levittävän tautejaa työkavereihin.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
-En. Kolme päivää saa olla poissa.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
-Eipä niitä taida kiinnostaa ollenkaan.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
- Joskus.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
- Ehkä viisi kertaa.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
- Liian paljon laskettavaksi.

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?
- Koulusta joskus menkkakipujen takia lukiossa.

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
- Kuume, kova päänsärky, jonka tiedän pahentuvan töissä. Tapauskohtaista.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
- Eipä mitenkään erityisesti. Jokaisesta poissaolosta sairalomatodistuksella tai ilman täytetään lappu, joka toimitetaan henkilöstöasioiden hoitajalle. Poissaoloja kyllä seurataan ja paljosta joutuu juttelemaan Ison Pomon kanssa, joka kyselee onko kaikki kunnossa ja jaksatko eläkkeeseen asti.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
- Kolme päivää saa olla omalla ilmoituksella.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
- Eivät mitenkään.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Pehmovanukas

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

Vanukkaat eivät sairasta, mitä nyt joku joskus tunkee lusikan päähän.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Voyageur kirjoitti:Ei ole, kun en sinnittele. Mikä elämän tarkoitus työn tekeminen ylipäätänsä on, tai mitä se kertoo kenenkään ihmisarvosta? Ei mitään, ja kollegoiden suhtautuminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Ei ihmisen elämä ole työntekoa varten, vaikka yhteiskunta niin koittaa uskotellakin. Jokainen tekee, mitä huvittaa, ja joka oikealta tuntuu, ja jos sillä selviää, tai jos ei, niin sitten tsiigaillaan uudelleen. Työnteko ei todellakaan kerro kenestäkään yhtään mitään, ainakan absoluuttisen positiivista.
Asiata.
TYÖSSÄ velvollisuudentunnon, motivaation ja näyttämisenhalun ymmärrän, jopa ilman miljoonaoptioitakin :D

Mutta mitä tulee KOULUUN, minua vitusti ihmetytti:
Aina joskus oli lomien edellä tai jälkeen yksi tai kaksi välipäivää, jotka lintsaamalla pidensi lomansa pituutta reippaasti. Minä ja moni muu jäimme silloin luonnollisesti kotiin. Joidenkin järkevät vanhemmat alllekirjoittivat tekaistut poissaololaput tai 18 täytettyään ne allekirjoitettiin itse.

Koulussa oli sitten niinä päivinä kuitenkin jotain kolmasosa tai puolet oppilaista, koska he olivat niin "tunnollisia".

Miksi? Miksi koulun takia? Kuka siitä hyötyy jos ne turhat päivät siellä olivat tai menettävätkö lapset muka itse jotain jos päivän pari lintsaavat?

Minä päinvastoin hyödyin joskus kun lintsasin turhina päivinä lukeakseni kokeisiin!

Sitten ysiluokalla tympäännyin niin kouluun, että lintsasin melkein koko huhti- ja toukokuun. Silti pääsin ongelmitta lukioon. Ja ketä NYT kiinnostaa olinko niinä päivinä koulussa vai en?

Kai tuota "tunnollisuutta" sanotaan "Kypsyydeksi" tai "Aikuismaisuudeksi".
Paskat, lapsellista turhaa tottelevaisuuutta ja merkityksettömälle auktoriteetille alistumista se on.

----
Hauskaa myös ero miten peruskoulussa sanottiin:
"Teidän täytyy tehdä mitä käsketään, koska teillä on oppiVELVOLLISUUS":
Lukiossa taas sanottiin: "Teidän täytyy tehdä mitä käsketään, koska olette VAPAAEHTOISESTI tulleet tänne" :D

Ja osin samat opettajat siinä talossa yläasteella ja lukiossa!
Ovelaa, ja paskat molemmista pakotusselityksistä!
hermine

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja hermine »

Gattaca kirjoitti: Koulussa oli sitten niinä päivinä kuitenkin jotain kolmasosa tai puolet oppilaista, koska he olivat niin "tunnollisia".

Miksi? Miksi koulun takia? Kuka siitä hyötyy jos ne turhat päivät siellä olivat tai menettävätkö lapset muka itse jotain jos päivän pari lintsaavat?
Peruskoulusta ja lukiosta saa ilmaisen kouluruoan ja eipähän tartte olla kotona katsomassa perheenjäsentensä riitelyä (hyvä syy lukion kolmannellakin tulla mukaan vielä kaikille mahdollisille valinnaiskursseille vaikka vaadittava määrä suorituksia oli kertynyt jo aikaa sitten :roll: ).

Mulla on aina töissä ollut vähän sellainen olo, että oon jonkinlainen välttämätön paha ja kun hyvää hyvyyttään ovat minut nyt palkanneet niin täytyy olla mahdollisimman ahkera enkä saa olla pois yhtään enkä mitenkään muutenkaan riesaksi. Varsinkin kun tosi harvoin sairastan oikeasti tyyliin jotain kuumetta tai mahatautia tai muuta tarttuvaa, selkeää ja oikeaa sairautta: mun sairastamiset on pitkiäkin aikoja jatkuvia epämääräisiä pahoja oloja joihin ei oikein mitään syytä löydy ja eihän tuollaisten takia nyt voi pois olla kun ei ole mitään oikeaa syytä ja niitä vaan tulee ja menee ja vaikka aamulla olisi ihan kamala olo iltapäivällä saattaa olla jo ihan ok (tai sit ei). Siinä sit pyörtyillään töissä jos pahasti käy. Ja jos jaksaa lääkäriin raahautua ja siellä pahimmillaan koko päivän jonottaa niin kyllä sit jaksaa töihinkin yleensä mennä tai se saattaa jopa olla pienempi paha ottaen huomioon että välttyypähän sitten syyllisyydentunnoiltakin.

Koulusta nyt en ole nykyään pois jos mitenkään pystyn sinne menemään. Mutta opiskelua voi kuitenkin järjestellä itse jaksamisensa mukaan aika hyvin, kun pääasia on se tulos, ei se moneksiko tunniksi jaksaa mennä istumaan jonnekin näyttelemään työntekoa. Oon niin onnellinen että tällä hetkellä on vielä toistaiseksi mahdollista opiskella päätoimisesti.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin? En ikinä.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna? En muista tarkalleen, syksyllä en kertaakaan. Kesällä taisin olla yhden päivän poissa oksennustaudin takia.

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi? En ikinä.

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois? Jos on kuumetta. Kuumeisena olen yleensä tosi heikkona, enkä kykene kun makaamaan sängyn pohjalla. Tai jos on paha flunssa niin en viitsi mennä työkavereita tartuttamaan.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi? En osaa sanoa, kun olen ollut niin vähän aikaa talossa.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen? Joudun, tällä alalla nuo maanantain krapulapoissaolot, kun on aika yleisiä :D
Yönmustaritari

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Sannu kirjoitti:Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
Niin eipä tässä moiset pöpöt kovin helposti juuri edes vaivaa mutta en minä pois jonkun heinänuhan takia ole.
Sannu kirjoitti: Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
Ei koskaan tämmöistä ole käynyt. Pikkujouluviikonlopun jälkeen olin hapoilla monta päivää mutta ei se työhön tai työssä jaksamiseen merkittävästi vaikuttanut.
Sannu kirjoitti: Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
-2 päivää saikkua tohtorin tekemien skalpellin viiltojen vuoksi.
Sannu kirjoitti: Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
-No sitten jos ei pysty menemään tai siellä mitään tekemään. äkillinen sokeutuminen, jalka tai käsi poikki tai jotain.
Sannu kirjoitti: Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
-Nih. Enpä ole kysynyt.
Sannu kirjoitti: Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
-Tästäpä en olekaan ihan varma. Joku joskus taisi mainita, että ei tarvitse mutta ne urpot nyt puhuu muutenkin niin paljon läpiä päähänsä ettei niihin ole uskomista. Minä en kuitenkaan ilman "kuitteja" ole pois. Joka tapauksessa mene tohtoriin selvittämään elimistössäni olevaa vikaa niin miksei siinä samassa nappaisi todistusta. Aikaisemmassa työpaikassa oikein sapeeti saamari, kun kävi tohtorin pakeilla ja ei muuta saanut kun sairaslomaa. Joutui oikein tivaamaan, että ei juma kuule puoskari kun tulin selvittämään, että mikä vittu tässä on vikana enkä lomia hakemaan.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?[/quote]
-En tiedä eikä kiinnosta. Eivät nekään koskaan pois ole.
Nighthawk

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja Nighthawk »

Sannu kirjoitti:Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
- Jos sairastun kesken päivän, teen yleensä hommat loppuun. Harvemmin kuumeiluni yleensäkään kestää yhtä päivää kauemmin. Omaan myös poikkeuksellisen ominaisuuden sairastaa aina vapailla / lomalla. Elämäni aikana olen pitänyt 2 sairaslomapäivää, silloin äänihuulet eivät saaneet aikaan edes pihahdusta.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
- En kertaakaan.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
- 0

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?
- Tapauskohtaista. Riippuu siitä mitä teen ja miltä tuntuu. Koulusta poisjäännissä rima on matalampana.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
- En tiedä.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
- En tiedä.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
- En tiedä.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?No jokseenkin, on tuotakin tullut tehtyä. Enää ei ole niin paljon motivaatiota, että viitsisin itseäni rääkätä ja piiputtaa. Paitsi silloin jos tiedän, että sairaslomapaikkaajaa ei ole. Silloin buranan voimalla ajattelen, että vielä sitä yhden vuoron jaksaa tehdä.

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?Enpä kertaakaan. Kerran olen kyllä soittanut töihin, ja sanonut, että on niin paha darra että en tule. Järjestin myös itse itselleni sijaisen.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?Taisi olla kolme sairaslomaa, kaikki erilaisten kuumeiden ja flunssien takia.

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?En, mutta menkkojen aikana mielelläni olisin poissa. Noh, paketti buranaa auttaa tähänkin.

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?Kuume tai muuten kovin heikko olo, ja tietenkin joku vamma, esimerkiksi silloin, kun polveni leikattiin. Tämäkin tilannekohtaista; monesti mietin myös sitä, että jaksanko lähteä päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi jonkun pikku kuumeen takia. Ja jos on vaikkapa vapaapäivät edessä, en mene lääkäriin, vaan teen sen yhden vuoron puolikuntoisena ja sairastan paremmin sitten vapaapäivinäni.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?Riippuu kai poissaolosta ja poissaolijasta. Jos minä olen poissa, niin olen poissa. Toivottelevat pikaisia paranemisia. Jos jotkut tietyt "lusmuajina" tunnetut tyypit ovat vaihteen vuoksi lauantaiaamuna sairaita, vaikka ovat jaksaneet illalla baarissa olla... No eihän siihen nätisti suhtauduta. Mutta jos poissaololle on oikea syy, niin ei siitä syyllistetä; kehotetaan paremminkin menemään lääkäriin, jos joku vaikuttaa töissä huonovointiselta.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?En joudu, mutta en kyllä silloin saa sairasloma-ajan palkkaakaan, eli käytännössä kyllä. Oma ilmoitus riittää poissaoloon, mutta ei palkkaan, siihen vaaditaan lääkärintodistus.

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?Kuten yllä kerrottu. Osa varmaan ilahtuukin; tiedossahan on ylimääräisiä vuoroja saikkutuurauksen merkeissä :D Meillä on kiva työporukka, ei siellä kyräillä, paitsi nämä tapaukset, jotka todella valehtelevat sairastavansa.

Hassua, olen kyllä yleensä niin "tunnollinen", että sairastun vain vapaapäivinäni. Lomalla joutaa sairastaa.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja cardic »

Sairastut, mutta sinnittelet töissä viimeiseen asti kuumehouruisena...onko tuttua?
-eipa juuri

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?
-en kertaakaan

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?
-puolikas paiva

(Naisille) oletko joutunut olemaan pois töistä/koulusta PMS oireiden vuoksi?

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä pois?
-kun ei pysty suorittamaan tehtaviaan kunnolla

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?
-vissiin normaalisti

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?
-en

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?
-en tiia
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Avatar
KulisataN
Elämätön Kitisijä
Viestit: 368
Liittynyt: 17.12.2005 16:47
Paikkakunta: Manala

Re: Sairauspoissaolot ja tunnollisuus

Viesti Kirjoittaja KulisataN »

Kuinka monta kertaa olet elämäsi aikana jäänyt töistä pois kankkusen takia, vedoten johonkin muuhun syyhyn, mihin?

- Oisinkohan kerran jäänyt pois darran takia, silloinkin kyllä kerroin pomolle että on kankkunen.

Kuinka monta sairaspoissaoloa sinulla oli viime vuonna?

- En hirveästi valehtele jos sanoisin että alle kymmenen

Mikä on sinun henkilökohtainen sairausrajasi, jolloin jäät töistä/koulusta pois?

- Kun en pääse sängystä ylös omin voimin, harkitsen että pitäiskö jäädä kotiin.

Kuinka sairauspoissaoloihin suhtaudutaan työpaikallasi?

- Saa meillä vapaata ilman saikkuakin.

Joudutko jo ensimmäisestä sairaslomapäivästä tuomaan lääkärintodistuksen?

- Ei tarvitse, sitten kun on tarve pitempään saikkuun niin sitten se on kuulema ihan hyvä tuoda

Miten kollegat suhtautuvat sairauspoissaoloihin?

- Jos niitä alkaa tulemaan liikaa, siitä tullaan sanomaan suoraan, eikä jauheta jaskaa selän takana.
Truth fears no trial
Vastaa Viestiin