Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Yleinen lätinä jä kitinä

Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Kyllä vaan.
11
28%
No ei tod.
10
25%
No ei tod.
10
25%
En osaa sanoa, olen kahden vaiheilla.
8
20%
Se ja sama, tehkööt muut mitä tykkäävät.
1
3%
 
Ääniä yhteensä: 40

Enthu

Re: Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Viesti Kirjoittaja Enthu »

Aika kallista on julkisilla matkustaminen... 60 vaiko 66 € on tällä hetkellä
mätkysumma mikäli pummilla menee. HKL:n sisäinen 30 päivää 40 €...
Seutulippu 70€ <--- oli ainakin vielä 2004 keväällä tiedä onko se noussut.
Myönnettäköön että vuosien 1997-2006 välillä olen muutamia kertoja matkustanut pummilla junalla ja metrolla,dösässä&sporassa aika paljon vaikeampaa kun ne lukijalaitteet ihan siinä ovien edessä... noi juna&metrojutut lähinnä tullunna siitä kun lipunmyyjää näkynyt lainkaan pääteasemalta omalle pysäkille.Pisin pummimatka 17 vuotiaana kun vasta koulumatkalla huomasin Vr:n kuukausilipun unohtuneen kotiin,Hki-Järvenpää-Hki tuli matkustettua 1 vrk aikana.Sittemmin olen matkustanut jäniksenä Malmi-Tikkurila/Tikkurila-Malmi väliä pari kertaa+
metrolla viime marraskuussa Itis-Steissi välillä,että näin
ninnithequeen

Re: Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Juu, pummilla on tullut matkustettua...Nyttemmin vähemmän, kun en asu enää ihan lähellä metro-asemaa. Silloin aikoinaan oli helppo pompata vaan Puotilan asemalta kyytiin mitään maksamatta. Vaikka kerran kävikin sitten ohraisesti, kysykää vaik Dumikselta :roll:

Ja lastenvaunujen kanssa kun aikoinaan kulki, eihän siitä maksaa tarvinnut.

Ja juu, hinnat on nyt ihan kohdallaan mun mielestä.
ujotus
Kitisijä
Viestit: 15
Liittynyt: 30.10.2005 21:29

Re: Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Viesti Kirjoittaja ujotus »

hermine kirjoitti: Aiemmin ilmainen joukkoliikenne oli hyväkin idea mielestäni, mutta tarkemmin ajateltuna moniko matkustelisi vain parin pysäkinvälin matkoja jotka voisi ihan hyvin kävelläkin, kun kerta ilmaista olisi.
Sama kuvio toimii myös (kuu)kausilippujen kanssa. En näe miten tuo olisi erityinen ongelma, vaikka lisääkin kuormitusta ja kapasiteetin tarvetta jonkin verran. Eiköhän suurin osa olisi kuitenkin ihan "oikeaa" käyttöä.
ujotus
Kitisijä
Viestit: 15
Liittynyt: 30.10.2005 21:29

Re: Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Viesti Kirjoittaja ujotus »

Jyrki73 kirjoitti:kyllähän tuo kuulostaa hyvältä idealta jos siihen vaan löytyy rahaa. tasapuolisuuden vuoksi olisitko valmis maksamaan siitä että lapin mies matkaa oman kuntansa alueella kotoa töihin ja töistä kotiin ilmaiseksi bussilla? Kah eihä se oo ku kaheksan '8' poron kusemaa (80km) yhthen suunthan.
Sillä rahalla mikä käytetään yksityisautoiluun (huomioimatta sitä miten ja kenelle maksut jakaantuu) kustannettaisiin varsin kattava julkinen liikenne.

Kysymys oli tiheään asutettujen alueiden julkisesta liikenteestä. Riittävän harvaan asuttua aluetta tarkasteltaessa julkinen liikenne tareeksi lyhyillä vuoroväleillä muodostuu huonommaksi vaihtoehdoksi.
Avatar
SmartAss
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 05.02.2006 12:51

Re: Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Viesti Kirjoittaja SmartAss »

Jos julkinen liikenne katsottaisiin tärkeäksi kunnalliseksi palveluksi - ja se kustannettaisiin kunnallisvaroista, niin kyllä sen voisi ymmärtää ja hyväksyä. Esimerkiksi Helsingissä perusajatus voisi olla parantaa liikenteen toimivuutta ja yhdistää tietullit ydinkeskustaan samaan hankkeeseen.

Toisinsanoen kansalaisille tehtäisiin kannattavaksi rajoittaa keskustassa autoilua - ja toisaalta kaupungin toimivuutta parannettaisiin mahdollistamalla ihmisten liikkuminen lähiöistä ja alueilta toiselle ilmaiseksi.

Julkinen liikenne ja koko liikennesuunnittelu on kuitenkin iso kysymys. Itse kannattan että suosittaisiin ratkaisuja, jotka vähentävät ihmisten riippuvuutta autoista -- ja tukisivat ihmisten liikkumista ja toimintaa ilman henkilöauton omistamista. Automarketit kehäteiden varrella edustavat päinvastaista kehitystä.
Tällainen smart-ass -pefletti kostuttuaan alkaa erittää ainetta joka imeytyy ohuiden ihokerrosten
läpi ja alkaa vaikuttaa aivotoimintaa stimuloivasti
hebuli

Re: Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Aito_Johanna kirjoitti:
hebuli kirjoitti:...
Ahaa, oletkin poistanut kysymyksen, jonka esitit minulle kommenttini johdosta. Ihan hyvä kysymyshän se oli, jäin jopa miettimään vastausta!
Päätin että se meni liikaa sivuun aiheesta, ja käsitin kommenttisi jonkun kohdan hieman väärin. Seli seli.

Ai niin itse asiasta. Joskus kauniina lauantaipäivänä käydessäni Tukholman keskustassa panin merkille kuinka paljon vähemmän siellä tuntui olevan yksityisautoja liikenteessä kuin Helsingin ydinkeskustassa samaan aikaan. Olikos siellä nyt nämä nämä keskustan tietullit tms. käytössä jotka rajoittavat keskustan liikennettä? Myönnän että autojen määrän vähäisyys oli kovin virkistävää jalankulkijan kannalta. Mutta eihän niillä köyhillä tainnut olla edes ratikoita? Pelkkää bussia ja tunnelbaanaa?

EDIT: Camilla oli tainnut tästä jo tuossa aiemmin mainitakin.
Viimeksi muokannut hebuli, 12.02.2006 0:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hebuli

Re: Pitäisikö julkinen lähiliikenne kustantaa verovaroista?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Angita kirjoitti:Ei julkisen liikenteen ilmaista tarvitsisi olla. Paras keino sen käytön lisäämiseen ja pummilla matkustamisen vähentämiseen olisi nähdäkseni kunnallisveron muuttaminen progresiiviseksi. Näin vähävaraisille jäisi enemmän käyttörahaa josta sitten kustantaa myös vaikkapa ne matkaliput.
Eri asia olisi käytettäisiinkö tämä tilipussiin jäävä lisäraha sittenkään bussilippuihin, jos sen voi edelleen säästää matkustamalla pummilla. Yksilön ahneudella ei ole rajoja.
Vastaa Viestiin