Työ ja sen merkitys

Yleinen lätinä jä kitinä
Faghag

Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Lähdin entisestä työstäni, koska en päässyt tekemään niitä työtehtäviä, joita minut alun perin palkattiin tekemään. Aiottu organisaatiomuutos ei koskaan toteutunut suunnitellulla ja luvatulla tavalla, joten oli helpompaa, että keskusteltuani pomoni kanssa minä lähdin saman tien ja sain kahden kuukauden palkan.

Yhtäkkiä minulla oli aikaa, sillä olin kaksi kuukautta työttömänä. Vapaa-aika tuntui ylellisyydeltä, sillä tiukan työ- ja opintoputken takia olin pitänyt edellisen kerran lomaa 1,5 vuotta sitten. Ainoa asia, mikä mieltäni kaihersi oli tuleva peruspäivärahalle putoaminen. Annoin itselleni aikaa kaksi kuukautta työllistymiseen ja tuon tavoitteen saavutin. Teen nyt koulutustani sekä aikaisempaa työkokemustani vastaavaa työtä.

Mutta tuon kahden kuukauden työttömyyden aikana pohdin paljon omaa suhdettani työhön ja sen merkitykseen elämässäni. Itselleni on tärkeää tehdä sellaista työtä, jossa tunnen olevani hyödyksi, jota teen mielelläni ja jonka tunnen palkitsevan minua myös muulla tavoin kuin pelkän rahallisen palkan muodossa. Usein työni ovat liittyneet harrastuksiini. En osaa tehdä työtä pelkän rahan, vallan tai aseman takia. Minusta työn tekemisen pitää olla hauskaa ja merkityksellistä, vaikka teenkin sen hankkiakseni elannon itselleni.

Työ merkitsee taloudellista riippumattomuutta, mahdollisuutta kehittyä haasteiden kautta ja hyvän suhdeverkoston luomista. Työ ei saa olla rasite tai taakka, sillä työ on minulle vain työtä, ei intohimo eikä elämäntapa. Kaikkein tärkeimmät emotionaaliset kokemukseni saan kuitenkin vapaa-aikanani läheisten ihmisten ja muiden harrastusteni parissa.

Nämä pohdiskelut tulivat mieleeni siksi, että nykyisellä työpaikallani on myyntipäällikkö, joka elää kaikki inhimilliset tunteensa työn kautta ja työpaikalla. Kovaäänisesti hän julistaa erinomaisuuttaan, marttyyriuttaan, sitä, kuinka muut eivät tee työtään tai eivät kuuntele tms. Tämä henkilö on työssään hyvä ja tekee tulosta, mutta persoonana lievästi sanottuna vainoharhainen, salaileva, vahingoniloinen sekä yhteistyökyvytön.

Työpaikalla olen itse mielelläni asiakeskeinen, sillä teen työtä, joka liittyy yhteen mielenkiinnon kohteeseeni ja harrasteeseeni. Väkisinkin sitä tulee tutustuttua työtovereihinsa ja olen saanut useita hyviä ystäviä entisiltä työpaikoiltani. Siitä huolimatta en elä yksityiselämäni tragedioita tai onnistumisia työpaikalla työtovereitten kautta, enkä ole tehnyt työstä korviketta, jonka kautta elän, jos joku muu elämäni osa-alue ei tuo tarpeeksi tyydytystä minulle. Työtoverina pyrin auttamaan muita ja tukemaan heitä tehtävissään sekä omalla käytökselläni varmistamaan sen, että yleinen työilmapiiri takaa kaikille rauhan ja mielekkyyden työskennellä. Kunnioitan muiden rajoja ja osoitan omat rajani asiallisesti muille.

Nyt arvon Kityläiset kyselen teiltä aiheeseen liittyen seuraavia asioita:

Mitä työ merkitsee sinulle?

Pitääkö työn palkita muutenkin kuin rahallisesti?

Määritteletkö itsesi työn kautta?

Korvaako työ jotakin elämässäsi?

Millainen olet työtoverina/esimiehenä tms.?

Mitä hyvää työ on tuonut elämääsi?
mustanikki

Re: Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Faghag kirjoitti: Nyt arvon Kityläiset kyselen teiltä aiheeseen liittyen seuraavia asioita:
Mitä työ merkitsee sinulle?
Riippuu mitä olen milloinkin tehnyt: mm. ihmisten auttamista ja turvaamista, elintason ylläpitämistä, omien taitojen kehittämistä. Lisäyksenä se, etten ole vielä siinä työssä, mihin minulla on kutsumus.

Pitääkö työn palkita muutenkin kuin rahallisesti?
Auttamisen ilo ja myönteinen palaute lämmittää, kuten myös hyvät työkaverit.

Määritteletkö itsesi työn kautta?
En todellakaan.

Korvaako työ jotakin elämässäsi?
Työttömyyden. Vaikka olisin työtön tai taloudellisesti riippumaton ansiotyönteosta, tekisin silti esim. vapaaehtoistöitä. En vain osaa pidemmäksi aikaa jämähtää paikoilleni.

Millainen olet työtoverina/esimiehenä tms.?
Työtoverina ilmeisesti mukava, kuten työtoverinikin ovat. Ja esimiesasemassa. Mikäli 360 -malliseen palautteeseen oli uskominen, olin esimiesteni, vertaisteni ja alaisteni mielestä puljun pidetyin henkilö. Vaikka i positiivinen palaute totta kai lämmittää, ei siihen kuitenkaan pidä tuudittautua. Muuten sitä huomaa olevansa kohta aikamoinen mulkkero.

Mitä hyvää työ on tuonut elämääsi?
Tällä hetkellä etupäässä mahdollisuuden toteuttaa unelmiani vapaa-ajalla.
Turbohaltija

Re: Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Työ on mulle tärkeää. Olen vastuullisessa ammatissa ja hyvä siinä. Saan toimia itsenäisesti ja luovasti, mutta olla myös toisten ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa. Opettamani asiat kiinnostaisivat minua muutenkin - minulla on tuplamotivaatio kehittää opetustani.

Työtä tärkeämpää on kuitenkin perhe. Perhe on minulle tärkein asia maanpäällisessä elämässä. En koskaan pistäisi työtä perheeni edelle.
pajazzo

Re: Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja pajazzo »

Mitä työ merkitsee sinulle?
En haluaisi sanoa olevani työnarkomaani, mutta tulisin hulluksi jos olisin jatkuvasti vapaalla. Toki nautin lomistani ja joskus niitä voisi olla enemmänkin, mutta haluan kuitenkin tehdä työtä. Rahahan tietysti on perimmäinen syy työntekoon, mutta tietynlainen rutiini ja tekeminen ovat myös tärkeitä. Toivoisin rikastuvani jumalattomasti, jotta voisin tehdä sellaista työtä joka ei perustu rahaan vaan auttamiseen. Eläinsuojelutyö kaikissa muodoissaan olisi suuri haaveeni. Ilman rahaa sitä on päätoimisena vaan hyvin mahdotonta toteuttaa.

Pitääkö työn palkita muutenkin kuin rahallisesti?
Pitäisi, mutta suurin osa meistä tuskin koskaan pystyy tekemään esimerkiksi henkisesti palkitsevaa työtä.

Määritteletkö itsesi työn kautta?
En voi sanoa näin.

Korvaako työ jotakin elämässäsi?
Antaa syyn lähteä liikkeelle joka päivä. (Toki koirakin tämän asian hoitaa).

Millainen olet työtoverina/esimiehenä tms.?
Olen käsittääkseni :lol: pidetty ja hyvä tyyppi, joka ei turhia lusmuile.

Mitä hyvää työ on tuonut elämääsi?
Valtavasti uusia ystäviä.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Mitä työ merkitsee sinulle? Rahaa, tapaa maksaa asuntolainani, loistavia työkavereita ja "elämää", sosiaalinen elämäni rajoittuu aika pitkälle työpaikalle ja työkavereihin. Tosin selvyyden vuoksi heistä pitäisi puhua ystävinä, ei työkavereina.

Pitääkö työn palkita muutenkin kuin rahallisesti? Pitäisi, mutta minun työni palkitsee aika vähän muuten. Lähinnä siinä, kun huomaan olevani hyvä siinä mitä teen ja onnistuvani, tekemällä pahantuulisen asiakkaan päivästä paremmat omalla positiivisuudellani, vaikka se olisikin loistavasti näyteltyä positiivisuutta.

Määritteletkö itsesi työn kautta? En, tosin on minullakin "työnimi" ja työminä, jonka määritän työni kautta. Kuitenkin pois lähdettyäni olen oppinut olemaan vain Maji, ei enää työminä. Työni ei kuvasta arvojani ja tapojani, asenteista ja harrasteista puhumattakaan, ja työminäni on aivan erilainen kuin siviiliminäni. Mieluiten en edes kerro mitä teen, sillä tiedän sen aiheuttavan hämmennystä ihmisissä; "Mitä hittoa sinä siellä teet??" "Töitä ja rahaa" :D

Korvaako työ jotakin elämässäsi? Ei. Tietenkin voisin olla aika erakoitunut ilman töitä, mutta olen varma, että jos olisin työttömänä, en olisi kuitenkaan päivääkään toimettomana.

Millainen olet työtoverina/esimiehenä tms.? Pyrin olemaan reilu ja auttamaan muita mahdollisuuksien mukaan. Enää en kuitenkaan pyri olemaan superihminen, en voi venyä ja joustaa joka paikkaan kuitenkaan. Teen työni ja pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin, mutta tiedän rajani ja mikä on jo yliyrittämistä. Teen siis työt palkkani eteen ja vähän "ylimääräistä". Nyt olen kiinnostunut enemmän työyhteisömme hyvinvoinnista ja pyrin etenemään, haluan mm. järjestellä henkilöstöasioitamme ja parantaa työtyytyväisyyttä, vaikka tiedänkin sen aika hankalaksi tehtäväksi. Toivon, että jokaisella työkaverilla olisi kiva tulla töihin, kuten myös minulla.

Mitä hyvää työ on tuonut elämääsi? Ystäviä, ihania ystäviä. :h:

Kokemusta erilaisista tilanteista, luottamusta omaan osaamiseen ja tiedon siitä, että olen oikeasti hyvä siinä mitä teen, vaikka se ei kutsumusammatti olekaan, ja että voin huonostakin päivästä huolimatta suoriutua jopa satakolmeprosenttisesti.

Säännöllisen tilipäivän noin kahden viikon välein.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Mitä työ merkitsee sinulle?
Hyvin paljon. Merkittävä osa elämääni. Taloudellista tasapainoa (?), tuo uuden merkityksen vapaa-ajalle, lisää onnistumisen (ja epäonnistumisen) tunteita, tunnen olevani tarpeellinen, antaa elämälle perspektiiviä.

Pitääkö työn palkita muutenkin kuin rahallisesti?
Kyllä. En tekisi työtä, josta en nauttisi. Kyllä työssä pitää olla myös haasteita.

Määritteletkö itsesi työn kautta?
En kokonaan, mutta työni on kuitenkin osa itseäni ja vaikuttaa myös persoonaani. Olen toki myös paljon muutakin ja vapaa-ajalla pyrin siihen, etten juurikaan työjuttuja ajattelisi.

Korvaako työ jotakin elämässäsi?
Tuskin. Tai ehkä. Jos olisin työtön, kokisin todennäköisesti paljolti turhautuneisuutta, saattaisin ahdistua ja oman arvontunteeni olisi huomattavasti heikompi. Työ tuo muuten hyvän rytmin tähän elämään. (vaikka vuorotyö olisikin....).

Millainen olet työtoverina/esimiehenä tms.?
Pyrin huomioimaan muita, olen avoin, mutta useimmiten rajaan kuitenkin aika tiukasti sen, millainen olen töissä/vapaa-ajalla. Joustava olen toki.

Mitä hyvää työ on tuonut elämääsi?
Taloudellinen tasapaino(?), uusia kokemuksia, avartaa mieltä, pahimmasta velkakierteestä ulospääsy, mahdollisuuden terapiaan...[/i]
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Mitä työ merkitsee sinulle?

Työ merkitsee minulle ihmisten auttamista ja jossakin mielessä myös tulevaisuuden turvaamista, meille kaikille. Työssä kehitän jatkuvasti itseäni, opin uutta niin itsestäni kuin ympäröivästä maailmasta. Työ merkitsee minulle paljon mutta soisin ettei ikinä koskaan milloinkaan kuuna kullan valkeana se menisi perheeni ja ystävieni edelle. Toivottavasti joskus työ tuo minulle myös taloudellista varmuutta, siihen en ole vielä päässyt.

Pitääkö työn palkita muutenkin kuin rahallisesti?

Ehdottomasti pitää. Minulle on tärkeää, että oikeasti viihdyn työssäni. Tärkeää on myös, että työssäni saan eteeni aina uusia haasteita, en toivoisi kuunaan joutuvani työhön jossa leipääntyisin tehdessäni päivästä toiseen täsmälleen samanlaisia työtehtäviä. Onnistumisen kokemukset kuin myös virheistä oppiminen minun alallani palkitsevat ja peittoavat alleen myös työssäni välttämättömästi eteen tulevat pettymyksen ja epäonnistumisen tunteet. Minä pidän tärkeänä, että teen työtä jonka koen merkitykselliseksi.

Määritteletkö itsesi työn kautta?

Kyllä ja en. Työ on jossakin määrin elämäntapa. Teen työtäni koko persoonallani ja työ on osa minua mutta olen toki vahvasti olemassa myös työni ulkopuolella. Pyrin jo oman jaksamiseni vuoksi myös vetämään selkeän rajan työminäni ja vapaa-ajanminäni välille.

Korvaako työ jotakin elämässäsi?

Ha, nyt päästään mielenkiintoiseen asiaan. Sinänsä ei korvaa, että minähän olen työtön (+opiskelija). Mutta mitäs vittua? Miksi sitten olen jauhanut työstä ja sen merkityksellisyydestä jo tovin?? No juurikin siksi, että en ole paikalleen jämähtävää tyyppiä ja jos vaikka olenkin työtön niin en koskaan toimeton. Teen siis vapaaehtoistyötä sillä alalla jonka koen itselleni mielekkääksi.. niin ja toivon, että samalla alalla vielä tulevassa itseni elättäisin. Tällä hetkellä siis vapaaehtoistyö korvaa sen mitä työ toisi elämääni.

Millainen olet työtoverina/esimiehenä tms.?

Tähän kai kuuluisi ylistää itsensä maasta taivaaseen. Pyrin olemaan reilu ja kannustava mutta olen myös (valitettavasti) jossain määrin kärsimätön. Minussa on työnarkomaanin vikaa. Oman työni suhteen tavoittelen välillä turhankin paljon täydellisyyttä. Työtoverina olen tehokas ja joustava välillä liiankin joustava (tai kiltti). En ole työssä tai muutenkaan varmasti maailman helpoin ihminen mutta epäreiluudesta minua ei kuitenkaan voitane syyttää. Varsinaisesti esimies tehtävissä en ole vielä ollut, ainoastaan ryhmän johtajana ja siinä olen saanut kyllä kiitosta toimintatavoilleni.

Mitä hyvää työ on tuonut elämääsi?

Uusia ystäviä. Mielenkiintoisia haasteita. Ajattelemisen aihetta. Oppimista. Ymmärtämistä. Näkemystä. Iloa ja surua. Tarkoitusta.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
slam

Re: Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja slam »

Mitä työ merkitsee sinulle?

vain rahaa

Pitääkö työn palkita muutenkin kuin rahallisesti?

olisihan se mukavaa, jos olisi työ, joss viihtyisi...

Määritteletkö itsesi työn kautta?

en, se on vain tavaroiden siirtelyä edestakaisin

Korvaako työ jotakin elämässäsi?

vie liikaa vapaa aikaa

Millainen olet työtoverina/esimiehenä tms.?

kait myö ihan mukava olen...

Mitä hyvää työ on tuonut elämääsi?

lähinnä vain rahaa... mutta onhan niitä mukaviakin ajopäiviä, mutta yleensä aika vitutusta ollut...

[/quote]
Avatar
Voyageur
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 12.10.2005 21:14
Paikkakunta: Ivalo

Re: Työ ja sen merkitys

Viesti Kirjoittaja Voyageur »

Faghag kirjoitti: Mitä työ merkitsee sinulle?

Eipä juuri mitään. Ns. normiyhteiskunnan asioita on tullut tehtyä vaikka mitä, mutta niiden päälle voin laskea veteni nykyään, kun havahduin.

Pitääkö työn palkita muutenkin kuin rahallisesti?

Ideaalista kyllä, ja tottakin, mutta peruskysymys on, onko ihmisen elämän tarkoitus muka valmistautua johonkin ammattiin, eli pääsisältömä olisi duunata jotain hommaa, ja siinä sivussa muuta, jos on aikaa?

Määritteletkö itsesi työn kautta?

En todellakaan, kuten sanoin, tai sanon nyt, duunaan, mitä huvittaa.

Korvaako työ jotakin elämässäsi?

Ei korvaa enää, kun asetin asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen.

Millainen olet työtoverina/esimiehenä tms.?

Varmaan ihan jees; hauska ja hassutteleva, mutta asiansa osaava, tosin liian monet on aivan liian jäykkiä, varsinkin esimiesasiassa.

Mitä hyvää työ on tuonut elämääsi?
Rahaa kai, mutta sitä saa muutenkin, jos ei istu kädet taskussa, joten ei mitään. En tarvitse työtä mihinkään, ja mun mielestä ihmisiä määritellään aivan liikaa työnsä kautta, joka ei välttämättä kerro helvettiäkään kenestäkään.
Alors je ne lui parlais ni de serpents boas, ni de forêts fierges, ni d'étoiles.
Vastaa Viestiin