Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Yleinen lätinä jä kitinä

Kirkasvalolamppu

Äänestys päättyi 15.03.2006 15:28

On vaikuttanut minuun positiivisesti!
6
35%
Turha härpäke! a'la sinkkumatti
2
12%
E.V.V.K.
9
53%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18748
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Niba »

Oletko ollut alttiina ihmeitä tekevälle vaikutukselle?
Vaikuttiko kirkasvalo sinuun?
Kykenetkö määrittelemään mahdollisen vaikutuksen?
Turha Härpäke(a'la sinkkumatti)?
Pyyhin Netikettiin..
AarneAnkka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Hoitelen omat kaamosmasennukseni Esbericumilla (mäkikuisma). Ajaa saman asian, mutta on nopeampi nauttia.
Elukka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Enpä ole kummempia vaikutuksia omalta kohdaltani havainnut.
:arrow: Turha härpäke.
AarneAnkka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Miksi kaikissa Niban aloittamissa kyselyissä näkyy otsikossa osallistujaluvut?

Kuva
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Puuttu vaihtoehto EOS, oon kyllä kokeillu kirkasvaloa mut en huomannu mitään vaikutusta. Enpä tosin oo taipuvainen kaamosmasennukseenkaan, uskon et se sitä potevia ihmisiä voi jossain määrin auttaa.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
nokkaelain

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

AarneAnkka kirjoitti:Hoitelen omat kaamosmasennukseni Esbericumilla (mäkikuisma). Ajaa saman asian, mutta on nopeampi nauttia.
Jostain aiemasta kommentistasi aiheeseen liittyen tuli mieleen tämä: senkään varsinainen masennusta lievittävä vaikutus ei tule välittömästi, vaan todennäköisesti muutaman viikon viiveellä, koska vaikutusmekanismi on samanlainen kuin mielialalääkkeissä. Sen lisäksi mäkikuismalla on kyllä myös mm. rauhoittava ja unenlaatua parantava vaikutus.

Muuten hyvä, mutta ei sovi käytettäväksi monien lääkkeiden kanssa. (Itse en ole kokeillut.)
AarneAnkka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

nokkaelain kirjoitti:varsinainen masennusta lievittävä vaikutus ei tule välittömästi, vaan todennäköisesti muutaman viikon viiveellä, koska vaikutusmekanismi on samanlainen kuin mielialalääkkeissä.
Toimiiko kirkasvalolamppu sitten välittömästi, onko siitä aiheesta tutkimuksia?
mutta ei sovi käytettäväksi monien lääkkeiden kanssa.
Kuulemma esimerkiksi E-pillerit menettävät tehonsa. Ja alkoholin kanssa ei tulisi käyttää. Tosin onko alkoholi "lääke" on sitten toinen juttu. Hik. :)
slam

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja slam »

Masennus huuhdellaan kurkusta alas kaljalla...
nokkaelain

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

AarneAnkka kirjoitti: Toimiiko kirkasvalolamppu sitten välittömästi, onko siitä aiheesta tutkimuksia?
En tiedä, mutta järkeillen: tuskin vaikuttaa heti muuten kuin ehkä heräämiseen. En tiedä onko muita heti vaikuttavia hoitoja masennukseen kuin sähköhoito, ja se olisi tavalliseen kaamosmasennukseen ehkä hiukan overkill :)
AarneAnkka kirjoitti:
mutta ei sovi käytettäväksi monien lääkkeiden kanssa.
Kuulemma esimerkiksi E-pillerit menettävät tehonsa. Ja alkoholin kanssa ei tulisi käyttää. Tosin onko alkoholi "lääke" on sitten toinen juttu. Hik. :)
Luultavasti alkoholin kanssa suurin ongelma on se, että se nollaa pitkäksi aikaa suunnilleen minkä vaan antidepressiivisen vaikutuksen. Lääkkeiden vaikutusta mäkikuisma heikentää ja jossain varoitettiin, että kun sen käytön lopettaa, voi samaan aikaan käyettävien lääkkeiden pitoisuus nousta äkkiä vaarallisen korkeaksi.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Oletko ollut alttiina ihmeitä tekevälle vaikutukselle?

Olen joo, entiseen duunipaikkaan meiän yökköjen toivomuksesta hankittiin moinen kapine. Niin, ja sitte oli yhessä työharjottelupaikassaki semmonen lamppu.

Vaikuttiko kirkasvalo sinuun?

Kyllä joo vaikutti. Pysyi paremmin silmät aukia ja jaksoi valvoa. Ilman moista ois ollu huomattavasti hankalampaa hoitaa samaanaikaan sekä palkkatyötä että työharjoittelua.

Kykenetkö määrittelemään mahdollisen vaikutuksen?

Piristi, auttoi pysymään hereillä. Kaamosmasennuskin on mulle joskus määritelty, mutta tuona aikana kyllä samanaikasesti söin joko ihan oikeita lääkkeitä tai blaceboa, joten tuskin lääketieteellistä vaikutusta olisi ollut, mutta skarpimpi olo oli juu.

Turha Härpäke(a'la sinkkumatti)?

On niitä turhempiakin härpäkkeitä. Voisin ihan vaikka kuvitella ostavani moisen härpäkkeen.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Elukka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Elukka »

nokkaelain kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti: Toimiiko kirkasvalolamppu sitten välittömästi, onko siitä aiheesta tutkimuksia?
En tiedä, mutta järkeillen: tuskin vaikuttaa heti muuten kuin ehkä heräämiseen. En tiedä onko muita heti vaikuttavia hoitoja masennukseen kuin sähköhoito, ja se olisi tavalliseen kaamosmasennukseen ehkä hiukan overkill :)
On toki: Mirtatsapiini.
Aiheuttaa vaan aika raisuja sivuvaikutuksia myös.
Ehdottomasti emme suosittele nautittavaksi alkoholin kera.

summarum: Tämäkin on kaamosmasennukseen hiukan overkill.
Elukka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Elukka »

slam kirjoitti:Masennus huuhdellaan kurkusta alas kaljalla...
Nyt sä olet slämäri-boy sekoittanut keskenään masennuksen (sairaus) ja tavallisen vitutuksen.
Jälkimmäinen on luonteeltaan tilapäistä ja pestävissä pois alkoholipitoisella aivojenpuhdistusaineella, edellistä alkoholi ainoastaan pahentaa.

http://www.tohtori.fi/?page=5450276
nokkaelain

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Elukka kirjoitti:
nokkaelain kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti: Toimiiko kirkasvalolamppu sitten välittömästi, onko siitä aiheesta tutkimuksia?
En tiedä onko muita heti vaikuttavia hoitoja masennukseen kuin sähköhoito
On toki: Mirtatsapiini.
Tuskin sekään vaikuttaa paljon nopeammin kuin muutkaan lääkkeet. Vaikutusmekanismia ei yleensäkään tunneta tarkasti, mutta sanottaan nyt, että olen nähnyt kuinka tuolla "viimeisellä" hoitomahdollisuudella tehdään lääkehoidon kannalta toivottomasta ihmisestä täysin työkykyinen kansalainen.
nojoojust

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

nokkaelain kirjoitti:
Elukka kirjoitti:
nokkaelain kirjoitti: En tiedä onko muita heti vaikuttavia hoitoja masennukseen kuin sähköhoito
On toki: Mirtatsapiini.
Tuskin sekään vaikuttaa paljon nopeammin kuin muutkaan lääkkeet. Vaikutusmekanismia ei yleensäkään tunneta tarkasti, mutta sanottaan nyt, että olen nähnyt kuinka tuolla "viimeisellä" hoitomahdollisuudella tehdään lääkehoidon kannalta toivottomasta ihmisestä täysin työkykyinen kansalainen.
Kyllä Elukka tietää että sillä tehdään ihmeitä, ja muista lääkkeistä poiketen se vaikutti jo parissa päivässä. Ulkopuolisen silmin katsottuna hän vaikutti lähinnä aineissa olevalta, pupillien normaalin toiminnan häiriintyminen eniten silmiinpistävänä ilmiönä. Itse asiassa minä suhtauduin tuohon lääkitykseen epäluuloisemmin kuin hän itse, koska vaikutukset käytännössä näyttivät niin pelottavilta.
Elukka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Elukka »

nojoojust kirjoitti:
nokkaelain kirjoitti:
Elukka kirjoitti:
Tuskin sekään vaikuttaa paljon nopeammin kuin muutkaan lääkkeet. Vaikutusmekanismia ei yleensäkään tunneta tarkasti, mutta sanottaan nyt, että olen nähnyt kuinka tuolla "viimeisellä" hoitomahdollisuudella tehdään lääkehoidon kannalta toivottomasta ihmisestä täysin työkykyinen kansalainen.
Kyllä Elukka tietää että sillä tehdään ihmeitä, ja muista lääkkeistä poiketen se vaikutti jo parissa päivässä.
Oli se kyllä aika pelottava kokemus... Vaikutus oli voimakkuudeltaan (ja nopeudeltaan) melkein verrattavissa siihen Matrixin punaiseen pilleriin. :shock:

[edit]
Tuo on siis ilmeisesti tarkoitettu psykoosin asteelle ehtineen masennuksen hoitoon sairaalaolosuhteissa... Ja mulle se hullu lekuri kirjoitti monen kuukauden reseptin avohoitoon. :nuts:
[/edit]
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Olen nauttinut kirkasvaloista ja toimii kyllä,ei siitä ole kysymystäkään.niissä valoissa on tarpeeksi lukseja jotka sitten vaikuttaan piristävästi aivokemiaan,erityisesti aamuisin kun elimistössä kiertää vielä melatoniinia nukkumisen jäljiltä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
AarneAnkka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Mäkikuisma on ainakin siinä mielessä kätevä että A) sitä saa ilman reseptiä koska se on ns. rohdostuote ja B) kaamosdepiksessä aivojen serotoniinitaso on laskenut, ja mäkikuisma vaikuttaa sitä kohottavasti salpaamalla sen takaisinoton (eli vähän eri tavalla kuin kirkasvalolamppu).

Mutta kukin tavallaan. Kyllä mulle kirkasvalolamppukin kävisi ihan hyvin.
Korppi

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Korppi »

Kirkasvalolamppu aiheutti mulle pelkästään helkutinmoista päänsärkyä. Kävin aamuisin nauttimassa annokseni MTT:llä, toivoen että siitä jotain apua olisi. Mutta, kakkat siitä mitään hyötyä oli. Lekuri oli sitämieltä, että ehkä lamppujen kirkkaus oli liian kova silmilleni, että kannattaisi kokeilla semmoisia lamppuja mitä kaupoissa myydään. Ne ei ole niin kirkkaita/tehokkaita. Enpä ole kokeillut. Ostin hieman kirkkaammat kattolamput :bling: :bling:
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Kylla auttaa ainakin minua. Muistan kun ostin sen ja rupesin kayttamaan sita. Tuntui silta kuin olisi herannyt talviunesta. Nyt kaytan sita valaisimena koko ajan, heitan vaan sellaisen ohuen puuvillapaidan sen paalle illemmalla. En kehota tekemaan samoin, voi olla ettei ole ihan 130% paloturvallista, vaikka mielestani lamppu ei niin hirveasti kuumene.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Think »

Niba kirjoitti:Oletko ollut alttiina ihmeitä tekevälle vaikutukselle?
Töissä on kahvihuoneessa tuollainen ja aamulla se on ihan mukava edistämään heräämistä. Muuten en ole siitä huomannut olevan minkäänlaista iloa, mutten toisaalta haittaakaan.
Ovela kuin orgasmi
sinkkumatti

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

Niba kirjoitti:Turha Härpäke(a'la sinkkumatti)?
Oppoppop!

En minä ole laitetta turhaksi sanonut. Sanoin vain, että minulla se kerää nurkassa pölyä. En nääs ole sitä edes testannut vielä..
Angita

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Angita »

Tahtois kokeilla moista härpäkettä. Semmonen ajastimella aamulla päällekytkeytyvä olis aika pop. Luonnollinen herätys ja niin pois päin.
AarneAnkka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Noissa kirkasvalolampuissa on yleensä se ongelma että naamaa täytyy pitää noin 30-50 cm:n päässä lampusta. Aamulla sellainen yöpöydällä oleva lamppu toki herättää mukavasti, mutta sen lisäksi pitäisi olla toinen vastaava aamiaispöydällä jotta saa tarvittavan annoksen valoa lähietäisyydeltä.
AarneAnkka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Vaola kirjoitti:Ei käynyt lampun siirtäminen mielessä? :lol:
:roll: No yllättäen kävi, mutta ovat aika isoja rotiskoja. Kysyn vaan, moniko kaamosmasentunut piruparka jaksaa raahata sellaisen yöpöydältä aamiaispöydälle kontattuaan ensin pää villakoirissa töpselin irti seinästä? Varsinkin jos härveli on vielä jeesusteipattu paikalleen jotteivät kissat kaataisi sitä? (nähty on)
Elukka

Re: Suuri kirkasvalolamppukeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Elukka »

AarneAnkka kirjoitti:Varsinkin jos härveli on vielä jeesusteipattu paikalleen jotteivät kissat kaataisi sitä? (nähty on)
:vihelt:
Vastaa Viestiin