Siivous

Yleinen lätinä jä kitinä
ninnithequeen

Siivous

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Sisustusketjun innoittamana kysellään nyt sitten tällaistakin.

Eli miten Sinä siivoat, ja kuinka usein? Mitä pesuaineita käytät? Kuinka usein pyyhit pölyt, imuroit, peset lattiat?

Kuten varmaan arvaatte, mie siivoan joka päivä. Ainakin jotain. Kissankarvojen ja kanienpurujen takia imuroitava on vähintään joka toinen päivä. Pyykki pyörii lähestulkoon kokoajan. Keittiössä tuntuu vallitsevan kaaos jatkuvasti, vaikka astianpesukone löytyykin.

Pesuaineina minulla on ihan aito Tolu, ja vessoihin Klorite. Toimivat parhaiten.
AarneAnkka

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Sen sijaan että yhdellä isolla ryminällä siivoaisin koko kämpän läpi säännöllisin väliajoin, keskityn lähinnä aina silloin tällöin ajan ja tarmon salliessa silmiinpistävimpiin ongelma-alueisiin, olipa se sitten koneellinen tiskiä tai pyykkiä, villakoirakennel sängyn alla, tyhjennystä kaipaava roskis tai pölyinen kirjahylly. Tuntuu kämpän entropia pysyvän hallinnassa näinkin.

Lidlistä saa muuten hyviä aineita, ja hyvän kokoisissa pakkauksissa.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

AarneAnkka kirjoitti:Sen sijaan että yhdellä isolla ryminällä siivoaisin koko kämpän läpi säännöllisin väliajoin, keskityn lähinnä aina silloin tällöin ajan ja tarmon salliessa silmiinpistävimpiin ongelma-alueisiin, olipa se sitten koneellinen tiskiä tai pyykkiä, villakoirakennel sängyn alla, tyhjennystä kaipaava roskis tai pölyinen kirjahylly. Tuntuu kämpän entropia pysyvän hallinnassa näinkin
Näin täälläkin! Ja säästyy ylenmääräiseltä huhkimiselta ja stressiltä, kun koko ajan siivoilee ihan vähän.

Joka tapauksessa, kutakuinkin kerran viikkoon riittää pyykinpesu. Astiat pesen heti syötyäni, eli koskaan ei loju tiskipöydällä tiskiä täällä. Imurointia kerran viikkoon, tai riippuu vähän menoista ym, joskus saattaa livahtaa pari viikkoakin. Lattioita moppaan kyllä aika harvakseltaan.. tämäkin siinä vaiheessa kun siihen on aihetta ja/tai itseä alkaa häiritä... parin kuukauden välein? Lakanoiden vaihto parin viikon välein. Pölyjen pyyhkiminen.. :? ärsyttävää hommaa. Mulla on paha tapa 'siivota' puhaltelemalla.. :D Ja sehän nyt ei vaikuta hevon hemmettiä kun se pöly laskeutuu hetikohta takaisin. Ikkunat tais jäädä viime kesänä pesemättä.. Toissa kesänä ne pesin, kun muutin tähän kämppään. Taidan kyllä sen homman jättääkin tylysti muille, kun kohta muutan jo poiskin tästä.
AarneAnkka kirjoitti:Lidlistä saa muuten hyviä aineita, ja hyvän kokoisissa pakkauksissa.
Juu, ja Biltemasta. Ihan yleispesuaineita on yleensä käytössä normipuhtaanapitohommissa.
hebuli

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Ninni, tekeekö miehesi mitään siivoustouhuja, vai molemmatko teillä hääräävät tuohon malliin joka päivä?

Yleensä joudun vähän potkimaan itseäni aloittamaan siivoilun. Varsinainen sottapytty en ole eli likapyykki menee aina samantein likakoriin eikä jää lattialle, mutta esim. imuroinnin ja vessansiivouksen suhteen tuntuu laukaisijana yleensä toimivan "Oho! Onpas täällä pölyistä!/Kylläpäs pönttö onkin alkanut vähitellen näyttää likaiselta...", ei siis varsinaisesti mitään usein tasaisin väliajoin tapahtuvaa kaiken-varalta-siivoamista. Vieraiden saapuminen on asia erikseen.

Tiskauksen olen huomannut itselleni vähän ongelma-alueeksi. Inhoan tiskipöydälle kerääntyviä ja haisemaan alkavia tiskejä (ainakin jos niitä alkaa olla isompi vuori), mutta kun en millään jaksa alkaa tiskata joka ilta. Siksi astianpesukone on minulle aika ehdoton, sinne vaan likaiset astiat suoraan piiloon ihmisten silmistä, ja kone päälle kun on täynnä. Sitä alkaa jo pitää käsin tiskaamista yhtä alkukantaisena kuin käsipyykkäystä, kuka nyt sitäkään tekisi useimmille vaatteilleen kun koneetkin on keksitty? Imuroin tai siivoan muuten paljon mieluummin kuin tiskaan.
ninnithequeen

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

hebuli kirjoitti:Ninni, tekeekö miehesi mitään siivoustouhuja, vai molemmatko teillä hääräävät tuohon malliin joka päivä?
Kyllä tekee. Hänelle "kuuluu" roskien vienti, astianpesukoneen täyttö ja kanin häkkien siivous. Joskus joutuu potkimaan persuksille ;)

Mitään muuta en "anna" hänen tehdä. Kun tekee itse niin ei voi räksyttää :D
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minulla on oikeastaan aina sekaista ja siivoamatonta. Olen laiska ja huoleton. Nyt kissan myötä olen alkanut imuroimaan kohtuullisen säännöllisesti pari kertaa viikossa, aiemmin imuroin niin harvoin, etten edes osaa arvioida edellisestä kerrasta kulunutta aikaa. Lattiat pesen vieläkin aika harvoin. Tiskokone pyörii heti, kun se täyttyy ja pyykkiä pesen myös sitä mukaa kun saan koneen täyteen. Lakanat vaihdan säännöllisesti ja nyt hieman useammin, kun meitä nukkuu siellä myös kissa. Mutta se varsinainen siivoaminen ja järjestyksen ylläpito ei ole mun vahva alueeni. Niinpä täällä harrastetaan suurempia operaatioita aina kun on vieraita tulossa, mutta silloinkin vain sopivasti lintsaten ja niin että näyttää siistiltä.

Aineina on Lidlin yleispuhdistusaine, Pirkka-hankausaine, Domestos vessanpytylle ja mitä vielä, ei kai muuta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Elukka

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Ei mitenkään ertiyisen säännöllisesti tai innokkaasti tule siivottua. :oops:
Kumpikin meistä oikeastaan inhoaa siivoamista, joten epäjärjestykseen ja -siisteyteen joutuu vaan tottumaan. (No, minä en kyllä oikein osaa olla ahdistumatta kun on niin sotkuista, mutten kyllä toisaalta saa pakotettua itseäni myöskään tekemään asialle mitään. :| )
Tilannetta vielä pahentaa neljä kissaa, joiden elämäntehtävänä tuntuu olevan sen vähäisenkin siivoamisen mitätöinti. :evil:

Täytyis kait kutsua joku kylään, että olis sen takia "pakko" siivoilla vähän pontevammin. :think:

[edit]
Ai niin, siivousaineista:
Motonetistä löytyi ainakin aiemmin vallan oivallista eukalyptuspohjaista yleispuhdistusainetta. En vaan tähän hätään muista minkä nimistä.
[/edit]
ninnithequeen

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elukka kirjoitti: Täytyis kait kutsua joku kylään, että olis sen takia "pakko" siivoilla vähän pontevammin. :think:
Just ton takia mä niitä saunailtoja järjestän :lol:

Ja kissajutusta komppaus....Itsellä oli kans neljä kattia aikoinaan. Mutta kyllä nää kaksikin saa hyvän sotkun aikaan...
Kittys

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Kittys »

Mä imuroin pari- kolme kertaa viikossa, moppaan kerran viikossa. Pölyt ja petivaattet samaten viikon välein. Pyykkiä pesen vähintään joka toinen päivä, samaten astianpesukone jauhaa parin päivän välein.

Mä inhoon kaikkea sotkua ja epäjärjestystä. Täälä ei loju lelut eikä vaatteet pitkin lattioita ja kaikki pitää olla suht tip top. Ei oo vaikeeta, ei. Onneks en ole ainoa.

Sitäpaitti, kun yleisjärkkä on suht siisti, niin on salee paljo mukavempi alkaa siivota, ku alkaa eka raivaan sotkuja ja sitten vasta pystyy siivota. Mattoja tääl ei oo viel lattiassa (sattuneesta syystä), mutta nyt huomattavasti helpottaa siivoomista. Hah, kunto senku nousee, päivässä tulee varmaan 1oo kertaa ravattua alakerta-yläkerta väliä.
Elukka

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Elukka »

ninnithequeen kirjoitti: Ja kissajutusta komppaus....Itsellä oli kans neljä kattia aikoinaan. Mutta kyllä nää kaksikin saa hyvän sotkun aikaan...
Kissoilla on ilmeisesti joku uskonto, jonka mukaan kaikkien tavaroiden kuuluu olla alimmalla mahdollisella tasolla. :arrow: Näin ollen jos joku esine on vaikka hyllyssä, pöydällä tai kaapin päällä, niin tietenkin se kuuluu viskata lattialle. :think:
ninnithequeen

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elukka kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: Ja kissajutusta komppaus....Itsellä oli kans neljä kattia aikoinaan. Mutta kyllä nää kaksikin saa hyvän sotkun aikaan...
Kissoilla on ilmeisesti joku uskonto, jonka mukaan kaikkien tavaroiden kuuluu olla alimmalla mahdollisella tasolla. :arrow: Näin ollen jos joku esine on vaikka hyllyssä, pöydällä tai kaapin päällä, niin tietenkin se kuuluu viskata lattialle. :think:
Juurikin näin.
Ja matot pitää päivittäin järjestää uudelleen. Se on ihan pakollista.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sopivasti tämän keskustelun aiheeseen liittyen löysin taas kissanpissaa nurkasta, tällä kertaa sinne asettamani sanomalehden päältä. Löysin myös Ihan Puhdas Sauna -pesuainetta, jolla nyt kuuraan tuon kulman (olen asunut saunallisessa asunnossa viimeksi vuonna -99). Luultavasti laminaatti kuluu puhki lopulta kaikkien desinfiointiyritysteni jälkeen.

Tätä kirjoittaessani kissani uitti etutassunsa pesuvedessä ja jouduin käymään pesemässä ne tassut puhtaalla vedellä, ettei pösilö saa itseään kipeäksi pesuaineen nuolemisesta. Meillä ei mene kovin hyvin Pekan kanssa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Elukka

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Kittys kirjoitti: Sitäpaitti, kun yleisjärkkä on suht siisti, niin on salee paljo mukavempi alkaa siivota, ku alkaa eka raivaan sotkuja ja sitten vasta pystyy siivota.
Toden totta. :komp: Jos lähtötilanne on suht siisti, niin on helppo siivoilla syntyvät sotkut samantien poies. Sen sijaan siivoamisen aloittaminen totaalisesta kaaoksesta onkin jo ältsin paljon vaikeampaa, kun ei edes tiedä mistä aloittais. :? Onhan pienin väliajoin tehtävässä "piensiivouksessa" vähemmän vaivaakin kerralla kuin koko kämpän suurpuhdistuksessa.
Elukka

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Lolita kirjoitti: Tätä kirjoittaessani kissani uitti etutassunsa pesuvedessä ja jouduin käymään pesemässä ne tassut puhtaalla vedellä, ettei pösilö saa itseään kipeäksi pesuaineen nuolemisesta. Meillä ei mene kovin hyvin Pekan kanssa.
Siihen tottuu. :wink: :mrgreen:
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Järjestys on täälläkin se MUST-juttu. Ei haittaa vaikka vähän pölyä pyöriskin, kunhan n ä y t t ä ä siistiltä! :D Tavaroitten pitää olla suorassa, ja mitään ei saa lojua missään.

hebuli kirjoitti:Tiskauksen olen huomannut itselleni vähän ongelma-alueeksi. Inhoan tiskipöydälle kerääntyviä ja haisemaan alkavia tiskejä (ainakin jos niitä alkaa olla isompi vuori), mutta kun en millään jaksa alkaa tiskata joka ilta.
Kuinka valtava perhe sulla on? Tällaisessa yhden hengen taloudessa ei tosiaankaan montaa sekuntia mene ku syömisen jälkeen hutasee hanan alla lautasen, haarukan ja lasin! Ei tarvi ikinä 'alkaa tiskata' urakalla. Ei tuota edes miellä tiskaamiseksi.. :)
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mahdollisimman harvoin, heh. Ennen olin paljon siistimpi, mutta ne päivät ovat taakse jäänyttä elämää. Kun siivoan, siivoan kyllä aika huolellisesti. Vien melkein kaikki irtoavat tekstiilit ulos jne. Siivousaineena käytän vain Tolua, en halua käyttää mitään myrkkyjä. Parhaimmassa tapauksessa luuttuan lattiat mikrokuitumopilla, mutta viime aikoina olen vain imuroinut, kun sain uuden impparin.
Kikkelis kokkelis.
tonttu

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Olen laiska siivoamaan. Imurointia yritän harrastaa kerran viikossa, samoin wc:n pesua. Pyykkiä tulee pestyä pari kertaa viikkoon suurinpiirtein, joskus ehkä useamminkin.
Aika usein käy tuon siivouksen kanssa niin, että en ole siivonnut hetkeen ja sitten menee hermot pölyyn ja likaan. Tällöin tulee pestyä joka ikinen paikka ja nurkka. Imuroinnista tykkään kaikkein vähiten, pyykinpesu taas on mielipuuhaani kotihommista.
Pesuaineista hyväksi havaitut Ajax ja Klorin (wc) on käytössä.
Kid

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Kid »

Aikoinaan olin kovin siivousintoinen. Kotoa opittu, että joka toinen viikko matot tampataan ja lattiat pestään. Joka viikko imurointi, pölyjen pyyhintä ja vessan pesu.
Tätä käytäntöö toteutin vielä tossa vuosi sitten, vaikka toi mattojen tamppaus tapahtui ehkä kerran kahessa kuussa.
Nykyään siivoilen ku huvittaa.. Imuroin kyllä joka viikko kun tuosta meidänkin katista niitä karvoja irtoilee.
Pölyjen pyyhkimisessä oon laiskistunu niin, että ihan hirvittää mutta vessanpesu tapahtuu viikottain.
Pyykit ja tiskit hoidetaan kun on tarvetta. Siivouksen suorittaa nussu, minä tai sitten aherretaan yhdessä.

Aineet: kait se pölyihin jotain ajaxii on ja kylpyamme jne. vimiä tai jotain.
Tiskit hoidetaan fairilla.
nypari

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja nypari »

Kyllä mä yritän minimoida siivoukseen kuluttamani ajan, tilan, muodon, värin ja energian. En pidä siivoamisesta - aivan liian tylsää, monotonista, kyöhää toimintaa. Kyllä mun residenssi on perussiisti tapaus, mutta siivouspuuskia en ole koskaan saanut. Niitä odotellessa. Parhaiten mut saa siivoamaan kutsutut tai kutsumattomat. En mä noista tuotemerkeistä muuten mutta Fairyn olen joskus kuullut.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Siivoan harvoin. Kerran kuukaudessa, joskus harvemminkin. On sen verran tylsää puuhaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Korppi

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Korppi »

ninnithequeen kirjoitti:Sisustusketjun innoittamana kysellään nyt sitten tällaistakin.

Eli miten Sinä siivoat, ja kuinka usein? Mitä pesuaineita käytät? Kuinka usein pyyhit pölyt, imuroit, peset lattiat?
Joidenkin mielestä oon siivoushullu, mutta mutsiini verrattuna täys patalaiska. Imuroin vähintään joka toinen päivä, lattiat pyrin pesemään kerran viikkoon. Pölyt pyyhin yleensä samana päivänä ku imuroinkin. Välillä tulee semmoinen mieletön ahdistus, et jos aloittaa siivoamisen niin on pakko siivota ja kuurata kaikki mahdolliset paikat.

Kisunkarvoja tästäkin kämpästä löytyy ihan kivasti, vaikka yksi karvavauva vaan on. Kissanhiekkapalleroita (kristalli-mitälie) löytyy kans mitä ihmeellisimmistä paikoista, ne kun tahtoo lupauksista huolimatta kuitekin kantautua tassuissa jokapuolelle.

Pyykkiä pesen kans joka toinen päivä, jostain kummasta on tullut päähän semmoinen mielenhäiriö että samaa paitaa ei voi missään nimessä käyttää kuin sen yhden päivän. Sit ku se paita on ollut yhden päivän päällä, niin se lentää pyykkikoriin. Joskus tietty käy niinkin, et muksut (duunista) kuolaa vaatteet ihan ällöiksi, niin eihän niitä voi käyttää edes yhtä kokonaista päivää.

Pesuaineista käytän semmoisia kivan tuoksuisia.. Tällähetkellä löytyy Cif:iä (sitruuna), Tolua (sitruuna), kloriittia jne...

Kerran kuukaudessa iskee semmoinen siivousinto, että vaihdan kaikkien kamojen järjestystä samalla kun hinkkaan kämpän "kiiltäväksi".

Verhoja pitää vaihdella ja mattoja...

Aivan ihana aihe! :ohyeah:
hermine

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mä en jotenkin pysty keskittymään mihinkään jos täällä on siistiä. On sellanen ahdistava lapsuuden siivouspäivätunnelma, kun istua nökötettiin paikallaan jossain sängyn laidalla kun ei uskallettu leikkiä koska siitä tulee aina sotkua ja äiti suuttuu. Lisäksi myöhästyn aina joka paikasta kun jään pällistelemään kummallisenpuhtoista asuntoani, siisteys kun ei täällä ole tosiaan se perustila (miten voi ollakaan missään kodissa missä tehdään mitään). Niinpä arjen sujumisen turvaamiseksi vallitseva tila onkin totaalinen kaaos (teininä mun huoneen oveen oli liimattu entropian laskukaava). Paitsi nyt, koska eilen siivosin pitkästä aikaa. Oli pakko kun aloin pelätä allergiaoireita kaiken pölyn vuoksi. Tosin nyt on jo alkanut tutut rojukasat muodostua pöydille, muutamia vaatteita jäänyt lattialle lojumaan jne...ja koska rojujen korjaamiseen paikoilleen kaikilta mahdollisilta pinnoilta menee tunteja (mikä on kuitenkin huomattavasti vähemmän aikaa kuin mitä menisi siihen, että aina laittaisi kaiken paikalleen mikä on ärsyttävääkin), ei sitten tule usein lakaistua ja pyyhittyä pölyjäkään, mikä siihen verrattuna olisi pikkuhomma.

Mä en halua lähteä tuolle "kutsutaan vieraita" -linjalle, koska se johtaa vaan siihen että en sitten pyydä ikinä tänne ketään kun en jaksa siivota. Mulle nimittäin siivoaminen on sellainen koko päivän operaatio johon kuuluu kaikkien tekstiilien tomutus ja joka ikisen pinnan kiiltäväksi hinkkaaminen. Eli lähinnä vieraiden kutsuminen oikesti tarkoittaa sitä että korjaan likaiset vaatteet lattialta ja potkin muita kamoja jonnekin sängyn alle. Välimuodot tuntuvat jotenkin turhalta, koska joka tapauksessa siihen menee helvetisti aikaa, niin tekee sitten kerralla kunnolla ettei heti jostain siivoamattomasta nurkasta leviä pölyä siivotulle alueelle. Yks uus tuttavuus täällä kävi ja sanoi ettei koskaan ole nähnyt näin sotkuista kämppää kellään, mutta se olikin ihan nörtti. Toinen tuttu sanoi että asunnon perusteella mua voisi luulla vakavasti masentuneeksi. En ole ylpeä, mutten näe kauheasti aihetta hävetäkään - osaan kyllä siivota ja saan paikat näyttämään tosi kivalta ja puhtaalta jos vaan viitsin vaivautua, mutta miksi sitä turhaan kun ei tämä sotku täällä muita häiritse kuin minua.

Normaalisti siis lakaisen koko lattian ehkä kerran kuussa ja pyyhin pölyt vielä harvemmin. Vessan kyllä pesen yleensä moneen kertaan viikossa ihan hygieniasyistä, kun tiskaan yleensä tuolla kylppärissä ja aika usein esim. pesen perunoita tms. ruoanlaittoon liittyvää. Mutta siihen nyt ei menekään kauaa koska siellä harvoin tarvitsee suorittaa kovin massiivisia esiraivauksia ja siihen on perusteltu syy ja muutenkin kylppärin peseminen on kivaa, senkun sohii suihkun kanssa ympäriinsä. Käytän harvoin muita siivousaineita kuin astianpesuainetta ja kylppäriin ehkä jotain suihketta joskus.

Pyykkiä pesen max. koneellisen viikossa, koska pesulasta ei saisi varata enempää vuoroja kun käyttäjiä on niin paljon.
Exsat

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Meillä imuroidaan ehkä kahdesti viikossa, ja saisi imuroida paljon useamminkin, mutta ei jaksa. Vessan pesu ja pölyt kerran viikossa, pyykkiä pestään tarpeen mukaan, ehkä pari kertaa viikossa 1-2 koneellista kerrallaan . Liikuntaharrastus tuo paljon lisäpyykkiä. Tiskaus tarvittaessa, ehkä joka toinen päivä. Lattioita pestään harvoin, eivät kuulemma kestä vettä, ja kun ei mitään helposti puristettavaa pesintä taloudesta löydy, niin ei millään viitsisi nähdä sitä vaivaa että irroittaa pesintä lastasta kymmeniä kertoja puristuksia ja puhdistuksia varten.

Yleensä aamulla haahuilen ympäri kämppää keräämässä kaikki ympäriinsä kertyneet astiat, vaatteet, lehdet ja muut pois. Jostain syystä ne aina seuraavaan aamuun mennessä ovat kertyneet uudelleen. :? Mitään turhan tarkaa meillä ei siivouksen suhteen ole, pääasia että itse viihtyy.

Pesuaineiden merkeistä ei mitään hajua. Lasipöydille ja peileille on jotain suihketta, sitten on yleispuhdistusainetta ja eläinten juttujen pesuja varten mäntysuopaa (myrkytöntä).

Työnjako vaihtelee työvuorojen ja muiden mukaan. Pääsääntöisesti minä kotona enemmän oleskelevana hoidan suurimman osan, miehen vastuulla ovat tiskit, kissanvessa ja parvekkeen puhtaus (ainoana tupakoivana henkilönä).
hebuli

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja hebuli »

irmelianneli kirjoitti:Kuinka valtava perhe sulla on? Tällaisessa yhden hengen taloudessa ei tosiaankaan montaa sekuntia mene ku syömisen jälkeen hutasee hanan alla lautasen, haarukan ja lasin! Ei tarvi ikinä 'alkaa tiskata' urakalla. Ei tuota edes miellä tiskaamiseksi.. :)
Kyllä mulla sitä tiskiä tulee ihan yksinkin liikaa, varsinkin kun alan valmistaa ruokaa kunnolla (en käytä mikroaaltouunia juuri ollenkaan, eivätkä ateriani muutenkaan yleensä koostu vain kahvikupillisesta ja voileivästä). Jotain uunivuokaakaan ei kuitenkaan tuosta vaan hutaise parissa sekunnissa.

Ja onhan siinä sekin että varsinkin aamiaisen jälkeen tulee yleensä "yllättäen" niin kiire ettei ehdi ajatella edes kevyttiskausta... :wink:
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Siivous

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Mä myönnän ihan avoimesti olevani tahmatassu ja siivoushommissa vielä rähmäkäpälä :apuva: En vain osaa!

Siivoan harvoin ja vieläkin harvemmin huolella. Lähinnä se on sitä, että yhden pikkuhomman hyvin sattumanvaraisesti hoitaa pois alta sitten kun se alkaa tarpeeksi vituttamaan itseäkin. Ongelma vaan on siinä kun ei mikään epäjärjestys itseäni hirveästi vituta :oops: Oikeastaan ainoastaan silloin kun on harvinaisempia vieruuksia tulossa kylään saan itsestäni irti kunnollisemman siivouksen (käytännössä siis +/- 3 krt/vuosi)). Oikeasti haluaisin olla toisenlainen, välillä yritän mutta niin se vaan aina mopo lähtee käsistä ja kohta on taas joka paikka täynnä rojuja, tiskiä pöytä notkollaan ja pölyä enempi kuin laki sallii. Kun ei osaa niin ei sitten osaa.

Jännää kuitenkin se, että sitten kun saa kämpän kerran siistiksi niin siitä kyllä nauttii ja iloitsee itsekkin mutta.. niin, mutta. *huoh* Kumman helposti se vaan multa tuntuu jopa kuukausi livahtavan erinäisten hommien välillä, ainakin jos mistään isommista jutuista puhutaan.

Lakanat vaihdan parin viikon välein ja vessaa kyllä kuuraan suht säännöllisesti, ne taitaa olla ainoat jossa osaan olla kutakuinkin tunnollinen. Ja tietysti kissavessa, sen siivoan ihan päivittäin ja huolellisemmin noin viikon välein. Pyykkiä tulee pestyä ehkä parin vkon välein mutta sitten kun on pyykkipäivä niin sitä riittääkin sitten heti +/- 4 koneellista.

Siivousaineiden merkeillä ei ole ollut mulle suurta merkitystä mutta siitä olen ollut jostain syystä tarkka, että joka kohteelle on oma siihen tarkoitettu aineensa ja yleensä näitä kyllä kaapista löytyykin sitten monenmoisia (kuinka yllättävää, kai ne aineet kaapissa pysyy kun kerran sinne ostaa ja ei sitten käytä :shock: )

Olen huono ihminen. Pullantuoksuista kodinhengetärtä minusta ei saa sitten niin millään. Yritän kuitenkin edes hiukan parantaa tapojani, ainakin aika ajoin :roll:
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Vastaa Viestiin