Luomuruokaa

Yleinen lätinä jä kitinä
Sannu

Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Suosisitko luomuruokaa jos se olisi edukkaampaa?

Minä suosisin ja itseasiassa lähikaupoissa muistan aina kysellä luomulihaa, jotta ne tajuaisi, että sitä taatusti menee kaupaksi, jos sitä on tarjolla.

Luomu- ja vapaankananmunien myyntihän on jo ainakin luomuliitontiedotteen mukaan kasvanut aivan tajuttomasti. Itse en voisi edes kuvitella ostavani häkkikanan munia. Eettisistä syistä ja myös siitä syystä, että maku esimerkiksi luomumunaan verrattuna on aivan toinen.
Patz

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Patz »

Sannu kirjoitti:Suosisitko luomuruokaa jos se olisi edukkaampaa?
En suosisi. Koen luomuruoan heikkolaatuisena "homeruokana", ja sille se useimmiten kaupan tiskissä näyttääkin.

Liputan gm-tuotteiden puolesta ja suosin luomua ennemmin ns. lähiruokaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sannu kirjoitti:Suosisitko luomuruokaa jos se olisi edukkaampaa?
Minä suosisin ja itseasiassa lähikaupoissa muistan aina kysellä luomulihaa
Juu, tämä on minuakin toistuvasti mietityttävä aihe. Lihansyöjä olen, mutta teollisesti massatuotetut eläintuotteet ja miksei myös epäekologisesti tai muuten epäeettisesti tuotetut kasvikunnan edustajat ahdistavat minua nykyisin paljonkin. Pyrin suosimaan luomulihaa ja reilun kaupan tuotteita, ja toisaalta myös lähiseudun pientuottajia. Matalapalkkaisena ruokakuluissa olisi kuitenkin mukava säästää mahdollisuuksien mukaan. Syön myös aika usein työpaikkaruokalassa, jossa tulee myös herkästi valittua lihavaihtoehto, vaikka tuskin käyttävät kalliimpia luomuraaka-aineita. Kuluttaminen onkin kovin tuskallista - jatkuvasti saa taistella omantuntonssa kanssa. Usein häviten. :(
Sannu kirjoitti:Luomu- ja vapaankananmunien myyntihän on jo ainakin luomuliitontiedotteen mukaan kasvanut aivan tajuttomasti. Itse en voisi edes kuvitella ostavani häkkikanan munia. Eettisistä syistä ja myös siitä syystä, että maku esimerkiksi luomumunaan verrattuna on aivan toinen.
Niin. Mutta tämäkin on aina niin vaikeaa. Tarkoittaako luomu tässä yhteydessä vain kanojen ruokavaliota jne, vai ovatko luomumunat aina myös häkittömien kanojen tuotoksia? Ja tarkoittaako "vapaan kanan munat" vain häkitöntä teollisuuslattiakanalaa, vai orsia ja kuopsuttelumahdollisuutta? Aikanaan hankin munat tutulta kanalanpitäjältä, jolloin saatoin olla varma taustasta. Mutta hänkin on luopunut kanalastaan.

Ei ole helppoa olla valveutunut kuluttaja.
Viimeksi muokannut urpiainen, 21.02.2006 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Sannu kirjoitti:Suosisitko luomuruokaa jos se olisi edukkaampaa?
Riippuu aivan täysin luomuruoan tekstuurista ja mausta. Mitään jätteitä en ala syömään, oli miten ekologista tahansa. Toki, jos hinta olisi järkevä ja maku mainio.
Luomumunista olen samaa mieltä, tosin häkkikanankin munat menevät ihan samal tappaa. Luomuavokadot on myös havaittu hyviksi, tosin usein jo valmiiksi pilaantuneita.
Reilun kaupan tuotteita suosin mielelläni, sekin tosin opiskelijabudjetin hintavarauksella.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Sannu

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Mylwin kirjoitti:
Sannu kirjoitti:Suosisitko luomuruokaa jos se olisi edukkaampaa?
Mitään jätteitä en ala syömään, oli miten ekologista tahansa.
Mitä tarkoitat tuolla, jätteitä, onko Luomu mielestäsi jotenkin kehnompaa ja lähempänä jätettä. Liittyen myös Tissinikin postaukseen..
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Tykkäisin suosia ja mielelläni ostaisin ja ja. Enemmän saisi olla luomuvaihtoehtoja ja edullisempi hinta. Kahvi ja kananmunat ovat ainoat, jotka minulla ovat aina luomua tai reilun kaupan. Joskus tulee muitakin luomuja ostettua, kun sillä päällä olen. Usein tosin olen säästäväisyys- ja pihistelypäällä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Sannu kirjoitti: Mitä tarkoitat tuolla, jätteitä, onko Luomu mielestäsi jotenkin kehnompaa ja lähempänä jätettä. Liittyen myös Tissinikin postaukseen..
Jos se on niin se on. Kyllä kauppojen hyllyiltä löytää lähinnä kompostiin kelpaavia luomutuotteitakin.
Mitään yleistystä en ala tekemään, mutta vaikka kuinka ekologinen jalanjälkeni pienentyisi niin en mätiä tomaatteja rupea ostamaan kalliilla rahalla.
Onneksi EU on direktiiveillään ohjannut elintarvikkeiden tasoa hieman korkeampaan suuntaan, vielä kun saisivat pidettyä hinnat vähän matalammalla.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Patz

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Patz »

Sannu kirjoitti:Mitä tarkoitat tuolla, jätteitä, onko Luomu mielestäsi jotenkin kehnompaa ja lähempänä jätettä. Liittyen myös Tissinikin postaukseen..
Valitettavan usein ne luomutiskin tuotteet on siinä kunnossa, että pilaantuvat totaalisesti jo ennen kassajonoa. Ja niistäkö sitten pitäisi vielä maksaa huomattavasti enemmän?
sinkkumatti

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

Sannu kirjoitti:Suosisitko luomuruokaa jos se olisi edukkaampaa?
Jos luomuruoka olis samanhintaista kuin tavallinen, suosisin. Muuten paskan nakkaan luomusta niin kauan, kun luomua en saa omalla takapihallani kasvattaa itse.
Leilah

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Eettisistä syistä en osta luomuruokaa. Joskus ostin kyllä luomumysliä, kun muuta Suomessa tuotettua mysliä ei ollut saatavilla. Suosin kotimaista lähiruokaa, mikä sekin on näiden keskusvarastojen ja upean logistiikan takia tehty aika vaikeaksi. En varmaan ostaisi luomua, vaikka se olisikin halvempaa. Tämäkin on aikamoinen paradoksi; luomuruokaa pitäisi saada kuluttajille HALVALLA, vaikka sen tuottaminen on työläämpää ja satotasot pienempiä kuin tavanomaisesti tuotetun ruoan.
safi

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja safi »

Sannu kirjoitti:Suosisitko luomuruokaa jos se olisi edukkaampaa?
En suosi. Mielestäni koko luomutuotanto on täällä meillä täysin turhaa leikkimistä. Ymmärrän luomutuotannon lisäarvon sellaisissa maissa, joissa puhtaan ruuan tuottaminen on huomattavasti paljon vaikeampaa.
Täällä meillä asiat ovat kuitenkin vielä huomattavasti paljon paremmin, kuin suuressa maailmassa ja normaalillakin tavalla tuotettu liha, maito ja pellolta saatavat tuotteet ovat laadultaan erinomaisia. Eläinten käsittelyn ja tuotantotilojen vaatimukset luomussa ja perustuotannossa jätän käsittelemättä, koska se väittely ei kuitenkaan johda mihinkään.

Vapaidenkanojenmunia olen käyttänyt jo ennen, kun niistä edes alettiin puhua. Luomumuniin en sen sijaan rahojani viitsi laittaa, koska olosuhteet eivät mielestäni kanan elämän kannalta muutu merkittävästi parempaan suuntaan.
hebuli

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja hebuli »

En eettisistä syistä. Terveydellisistä tai "muuten vaan"-syistä kylläkin, jos niikseen tulee. Ainoat edes jokseenkin säännöllisesti ruokakoriini sukeltavat luomutuotteet ovat:

- kylmäpuristettu rypsiöljy (melkein yhtä halpaa kuin saman valmistajan ei-luomuversio (olikohan hintaeroa jopa parikymmentä senttiä, ja puteli kuitenkin kestää jonnin aikaa?), joten miksipäs ei? Käytän tuota varsin paljon joka päivä.)
- parsakaali (ei niistä italialaisista tai espanjalaisista tavisversioista tiedä mitä kaikkia myrkkyjä niihin on ruiskutettu. Parsakaalia ei voi edes pestä kovin hyvin, saati sitten kuoria.)
- Hiivaton taikinajuurimenetelmällä valmistettu viipaloitu 100% ruisleipälimppu. Valmistusaineet taisivat olla (luomu)ruisjauhot, suola ja vesi. Niin sitä pitää.
Viimeksi muokannut hebuli, 21.02.2006 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Sannu kirjoitti:Suosisitko luomuruokaa jos se olisi edukkaampaa?
Ennen kaikkea jos sitä olisi helpommin saatavilla. Olen valmis käyttämään osan vähistäkin rahoistani eettisesti toimivien tuottajien liiketoiminnan tukemiseen. Enemmän hankaluuksia aiheuttaa se, että luomuruokaa pitäisi ryhtyä ajan ja vaivan kanssa metsästämään muualta kuin lähikaupoista (eikä tämäkään olisi ongelma, jos elämäni olisi normaalia niin että ehtisin rauhassa suunnitella ruokaostoksia, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista). Kestovalikoimaan kuuluvat luomumunat (en syö munia usein, joten aivan sama vaikka maksaisivat kympin kpl), reilun kaupan banaanit ja kahvi, ja luomubroileri (jota ei kyllä ole pitkään aikaan näkynyt niissä kaupoissa joissa käyn). Tavallista broileria en osta ellei ole ihan pakko - yritän aina korvata sen kalkkunalla. Tosin kuulin jo sellaistakin huhua, että kalkkunantuotanto alkaa olla yhtä epäeettistä kuin broilerinkin. :cry: En tiedä pitääkö paikkansa.
urpiainen kirjoitti:Kuluttaminen onkin kovin tuskallista - jatkuvasti saa taistella omantuntonssa kanssa.
Turha tuska pois. Maailmaa ei voi parantaa yhdellä iskulla - riittää että tekee sen minkä voi. Eli jos on vaihtoehtoja, valitsee niistä mahdollisuuksiensa mukaan parhaan, ja jos vaihtoehtoja ei ole, ehdottaa niiden lisäämistä henkilölle, joka voi viedä asiaa eteenpäin.
Mutta tämäkin on aina niin vaikeaa. Tarkoittaako luomu tässä yhteydessä vain kanojen ruokavaliota jne, vai ovatko luomumunat aina myös häkittömien kanojen tuotoksia? Ja tarkoittaako "vapaan kanan munat" vain häkitöntä teollisuuslattiakanalaa, vai orsia ja kuopsuttelumahdollisuutta?
Tällä kertaa esittelen vahvistamattoman muistikuvani asiasta (korjatkoon joku jos olen väärässä): Luomu on paras vaihtoehto, joskin myös selvästi kallein. Luomukanoilla on virikkeelliset ja häkittömät olosuhteet (pl. nokkimisjärjestyksessä heikoimmilla oleville rakennetut suojahäkit), niiden ravinto on parempaa kuin muilla, ja sään salliessa ne pääsevät myös ulkoilemaan. "Vapaan kanan munat" ovat muistaakseni lattiakanalassa tuotettuja. Lattiakanala on häkkikanalaa parempi, mutta ei yhtä hyvä kuin luomu.

Osta luomua jos rahat riittävät - ja milloin eivät riitä mutta munia on saatava, osta lattiamunia.
Sannu

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Entäs espanjan riistotomaatit...kai olette kuulleet, että siellä etelärannikolla poljetaan karusti ihmisoikeuksia tomaattiviljelmillä?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Sannu kirjoitti:Entäs espanjan riistotomaatit...kai olette kuulleet, että siellä etelärannikolla poljetaan karusti ihmisoikeuksia tomaattiviljelmillä?
Ai niin - luomutomaatteja ostan myös silloin tällöin, paitsi jos ovat kellanvihreitä eli selvästi huonomman näköisiä kuin muut. Pilaantumattomien ja kypsien elintarvikkeiden osalta luomu maistuu usein selvästi muita paremmalta, vaikka esimerkiksi luomutomaatit ovatkin pienempiä eivätkä ehkä muodoltaan ihan niin tasalaatuisia kuin muut. Niitä espanjalaisia minun on vaikea saada kurkusta alas, enkä usko että voisin varmasti sanoa syöväni tomaattia, jos sellaista syötettäisiin minulle side silmillä. Muovisella tavalla kauniin näköisiä ne kyllä ovat.

Täydellisyyttä hipova ulkonäkö ei aina kerro parhaasta mahdollisesta mausta. Usein se on saavutettu jalostamalla juuri ulkonäköä (eikä niinkään makua) silmälläpitäen, koska impulsiivisesti toimiva ihminen ostaa lähinnä visuaalisten seikkojen perusteella. Se on siis eräänlaista huijausta. Minäpä en halua maksaa elintarviketuottajalle siitä, että hän yrittää huijata minua. Jos hän samalla huijaa vielä työntekijöitäänkin, ei tarvitse kauan ihmetellä ennen kuin etsin paremman rahareiän vähille pennosilleni.
ninnithequeen

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Suosin ainoastaan Vapaan Kanan-munia. Luomua ostan todella harvoin. Ja nimenomaan sen törkeän hinnan takia. Jos se olisi yhtä edullista kuin muutkin, niin miksi ei? Suomalainen ruoka on kuitenkin aika puhdasta, kuten on aikaisemminkin tässä jo todettu.

Kesäisin tykkään ostaa vihannekset torilta. Taatusti tuoretta ja hyvää.
Elukka

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Minä taidan olla jonkun asteinen luomuagnostikko. :think:
Vaikken varsinaisesti kannatakaan ympäristön pilaamista hyönteismyrkyillä ja vesistöihin valuvilla lannoitteilla, niin minulla on tiettyjä epäilyksiä luomuviljelyn tarkoituksenmukaisuudesta.
Paras linja saattaisi kuitenkin olla mahdollisimman vähän ympäristöä vahingoittavien tuholaistorjunta- ja lannoitusmenetelmien kehittäminen.[1]
[1]En pidä poissuljettuna sitäkään mahdollisuutta, että biologinen tuholaistorjunta olisi jopa kemiallista tehokkaampaa: Loiset ja saalistajat kumminkin sopeutuvat aina saalislajinsa muutoksiin, kemikaalit eivät.

Geenimuunnelluista kasveista noussutta kohua pidän ehkä suhteettomankin suurena. Tietysti gm-tuotteet täytyy ennen käyttöönottoa testata huolella arvaamattomien sivuvaikutusten elimonoimiseksi, mutta en minä niitä minään Frankensteinin hirviönä pitäisi.
(:off: Suunnittelin joskus piruuttani perustavani kansanliikkeen, jonka tavoitteena olisi kieltää "kaikki elintarvikkeet, joiden valmistuksessa on käytetty geenejä". (vrt. divetyhydroksidin markkinointikielto :twisted: ))
Bhven

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vastustan nykykäytäntöistä luomuruokaa.

Luomupeltoalaa on Suomessa 6-7 prosenttia, mutta elintarvikkeiden kokonaismyynnistä luomun osuus on vain yksi prosentti. Hirveätä viljelysmaan tuhlausta. Karjanlanta aiheuttaa enemmän ravinnehuuhtoumaa kuin keinolannoitettu pelto jos se on suorakylvettyä. Luomun saamaa erityistukea en hyväksy, koska luomun kriteerit ovat niin mielivaltaisia ja satotasot täysin naurettavia. Luomueläimet ovat keskimäärin sairaampia kuin tehotuotetut ja niitä joudutaan lopettamaan enemmän. Arvostaisin luomuviljelyä enemmän, jos pellot kynnettäisiin luonnonmukaisesti eläin- ja/tai ihmisvoimalla, eikä suinkaan traktoreilla.

Sian- ja kananlihaa en syö käytännössä ollenkaan. Ostamani naudanliha on mitä on, kuitenkin aina kotimaista. Boonusta asenteesta niille lihantuottajille, jotka pitävät nautansa kylmissä pihattonavetoissa. Ostan vain vapaan lattiankanalan munia (ei luomukanojen).
safi

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja safi »

Elukka kirjoitti: Paras linja saattaisi kuitenkin olla mahdollisimman vähän ympäristöä vahingoittavien tuholaistorjunta- ja lannoitusmenetelmien kehittäminen.
Mitä tulee mainitsemiesi lannoitusmenetelmien kehittämiseen, niin ovathan ne kehityneet jo ihan hirmu harppauksin. Jos menneinä vuosikymmeninä on heiteltykkin sitä tavaraa sinne peltoon ihan miten sattuu, niin eipä heitellä enää. Nykyään on kaiken maailman lohkokohtaiset tarkat suunnitelmat. Näytteitä otetaan maaperästä ja jopa kasvustosta kesken kasvukauden ja niiden tulosten perusteella sitten tehdään vain se mikä on todella tarpeen.
Sen lisäksi meillä on myöskin todella vähäinen tarve käyttää tuholais/ muiden kasvitautientorjuntaan käytettäviä myrkkyjä, verraten ihan mihin tahansa muuhun maahan. Tässä asiassa talvesta ja maan jäätymisestä on meille iso apu.
Nowaysis

Re: Luomuruokaa

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

Ostan monestikin, koska maku on mielestäni parempi. Esim. perunoissa ja porkkanoissa ainakin itse huomaan tämän ihan selvästi, luomu on makeampaa. Minusta luomukasvikset ovat ihan sympaattisen oloisia, vaikka olisivatkin hieman ryppyisempiä kuin säilöntäainekyllästetyt serkkunsa. En nyt koe että myrkkyä söisin 8) syödessäni normiruokaa, mutta onhan luomussa toki mukavan elitistinen leima, meillähän on varaa panostaa laatuun ;) SitäpaiSti,niin tekee Jamie Oliverkin!!! Luomuruokaa käyttävien päiväkotien lapset sairastavat virallisten tieteellisten tutkimusten mukaan vähemmän, btw.

p.s. Meidän landella kasvatetaan omat kasvikset, juurekset ja yrtit koko talven tarpeisiin. Kitkeminen ei ole kivaa, mutta sadonkorjuu on, ah, niin palkitsevaa. Luomuna, luonnollisesti.(Heikki Kinnusen äänellä ;) )
Vastaa Viestiin