Oletko "hyvä" ihminen?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Ann »

sinkkumatti kirjoitti: Seuraavaksi sä kerrot syöväsi kuivattuja hedelmiä, käyttäväsi teepussit kahteen kertaan ja ompelevasi kahvipaketeista kauppakassia?
[X] Kuivatut ananakset on hyviä, samoin banaanilastut.
[X] Pussit ja kassit on kiveksiä varten.

Wanhoista hyvistä ajoista vielä sen verran, että saisko sen turpean Lidl-juntin takaisin?
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Camilla »

+ Lajittelen paperiroskat
+ Kuljen työmatkat ratikalla
+ Vien vanhat vaatteet UFFille tai kirpparille
+ Ostan kirjat ym. yleensä käytettynä
+ Vien pullot keräykseen
+ Käytän pyykinpesukonetta tosi harvoin, ja pesen aina täysiä koneellisia
+ Pyrin käyttämään ympäristöystävällisiä pesuaineita, kuten etikkaa

- Omistan auton
- En jaksa lajitella biojätteitä enkä maitotölkkejä
- Pidän aina turhaan valoja päällä ja ostan harvoin energiansäästölamppuja
- En suosi luomua enkä kotimaista, vaan ostan hedelmistä/vihanneksista aina niitä halvimpia
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Vielä pitää vähän kiillottaa kilpeäni: Käytän harvoin muovikasseja, koska minulla on yleensä oma kangaskassi mukana ja vähitellen vaihdan kaikki hehkulamppuni energiansäästölamppuihin.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Dumari

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Olen paska:

- Pureskelen purukumia (sillä on laksatiivisia vaikutuksia, paskon useammin).
- Omistan auton ja ajan sillä naureskellen köyhille ja kipeille.
- Kävelen kengät jalassa, jolloin jotain pientä kehitysmaiden lasta riistetään lisää että saan uudet stiflat.
- Omistan kännykän, senkin rahan olisin voinut lahjoittaa kehitysmaiden lapsille ettei heidän tarvisi olla riistettävänä kenkätehaassa.

Olen hyvä:

- Pari vuotta sitten talutin mummon alas mäkeä, jotten olisi joutunut soittamaan sille ambulanssia tämän kaaduttua mäessä.
Mulli75

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Mitä pirua yksittäisiltä ihmisiltä aletaan tenttaamaan kierrätätkö eli oletko luonnonystävä. Samalla tavalla voitaisiin alkaa painostamaan yrityksiä ja yhteisöjä ottamaan vastuuta. Riittävästi asianmukaisia jätteenkeräysastioita, joita myös tyhjennettäisiin eikä odoteta että kertakäyttöparistot pyörii pitkin katuja, kotoa tulleet elektroniikkajätteet jätetään minne sattuu kun ei ole valvottua palautuspistettä.

Tosin maahan muuttajat pitäisi opettaa myös maan tavoille jotta tajuaisivat miten täällä hommat hoidetaan. Niidenkin jäljiltä hylättyjä autoja löytyy talonyhtiöiden katujen varrelta joihin on ripustettu sakkolappuja moneen kertaan, eikä mitään tapahdu.
RolloTomasi

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

En ole.

Olen niin huono, että joutaisin kuolla.
Runkkis

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

RolloTomasi kirjoitti:En ole.

Olen niin huono, että joutaisin kuolla.
Riippuu siitä kierätätkö?
RolloTomasi

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Runkkis kirjoitti: Riippuu siitä kierätätkö?
En kierrätä. Meillä ei ole kuin sekajäteastia.
En tiedä, missä olisi lähin kierrätyspiste.
Runkkis

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Mulli75 kirjoitti:Mitä pirua yksittäisiltä ihmisiltä aletaan tenttaamaan kierrätätkö eli oletko luonnonystävä. Samalla tavalla voitaisiin alkaa painostamaan yrityksiä ja yhteisöjä ottamaan vastuuta. Riittävästi asianmukaisia jätteenkeräysastioita, joita myös tyhjennettäisiin eikä odoteta että kertakäyttöparistot pyörii pitkin katuja, kotoa tulleet elektroniikkajätteet jätetään minne sattuu kun ei ole valvottua palautuspistettä.

Tosin maahan muuttajat pitäisi opettaa myös maan tavoille jotta tajuaisivat miten täällä hommat hoidetaan. Niidenkin jäljiltä hylättyjä autoja löytyy talonyhtiöiden katujen varrelta joihin on ripustettu sakkolappuja moneen kertaan, eikä mitään tapahdu.
Gattagan valitellessa tulojensa pienuutta ja antaessa (välilä jopa aiheellista yhteiskuntakriittikkiä), niin heti ollaan korostamassa yksilön vastuuta ja painoitetaan yttei yhteiskunta voi tehdä sitä ja tätä puolestasi...

Ympäristö yms. asioissa yksilöllä ja sen teoilla ei ole mitään merkitystä.... Yhteiskunnan yms. tehtävä on järjestämää kierrätys ja tehdä muita "ymäristötekoja".

Mitä jos yhteiskunta päättäisikin tehdä jotain asialle ja määrätä kierrätyksen ja energiasäästölampu pakollisiksi? (kierrätyksen suhteen on käsittääkseni jo tulossa jotain sääntöjä) Heti oltasiin kritisoimassa tätä ja iltapäivälehtien sovinisti toimittajat raivoavat siitä "hassusti" ja kertovat laittavansa paristot biojätteen sekaan ihan tahalleen...

Jotenkin minusta tässä on ristiriitaa?

Ugh! Sisälläni asuva viherpiiperö on puhunut.
hermine

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja hermine »

+ kierrätän melkeen kaiken mikä tällä hetkellä on mahdollista (esim. muovin kierrätys ei ole)
+ostan yleensä käytettynä kaiken mikä mahdollista tai lainaan/vuokraan/korjaan vanhasta mielummin kuin ostan uutta
+yritän kuluttaa mahdollisimman vähän, esim. omat kauppakassit, mielummin pestävät nenäliinat ja kuukautissuojat kuin kertakäyttöiset (tuo on kyllä mukavuus/rahakysymyskin)
+dyykkaan
+kansalaisvaikutan
+käytän luomua, reilun kaupan tuotteita, suosin kotimaisia tuotteita, vältän kaikkia eläinperäisiä aineita sisältäviä tai eläimillä testattuja tuotteita, vältän pahoja ylikansallisia (Nestle, Unilever, hikipajavaatemerkit ja tämmöset)
+en lotraa tuntikausia suihkussa lämpimällä vedellä ja pidän lämmityksen mahdollisimman pienellä
+kuljen harvoin muuten kuin kävellen tai pyörällä, jos kauemmas pitää päästä niin sit julkisilla tai liftaamalla (yksi yksityisautoilija vähemmän) ja lentämään en kyllä suostu
+asun ekologisesti (tutkimusten mukaan ekologisin tapa asua on suurehkon kaupungin keskustan tuntumassa pienessä asunnossa suuressa talossa ja mieluiten vielä niin, että esim. samaa keittiötä, pesukonetta, saunaa käyttää mahdollisimman moni)
+oon perusystävällinen ja kiltti myös niille jotka ei ole sosiaalisen arvostuksen asteikolla ihan huippupäässä ja puolustan heikompia

-unohtelen valot jatkuvasti päälle esim. eteiseen eikä mulla ole energiansäästölamppuja tai ekosähkösopimusta (en mulla kyllä taida olla mitään omaa sähkösopimusta kun asun asuntolassa)
-pakastin ja jääkaappi ovat ikivanhat ja kuluttavat varmasti kamalasti sähköä, lisäksi pakastinta ei olla sulatettu ikiaikoihin :p:
-välillä repsahdan ostamaan tuotteita joissa voi olla mehiläisvahaa tai hunajaa (on hyönteisetkin eläimiä). Enkä ikinä jaksa soitella mahdollisesti eläinperäisistä lisäaineista valmistajille että onko esim. tämä teidän lesitiini soijasta vai munasta vaan pistelen poskeeni ellei mitään selvästi eläinperäistä ole
-syön vähän liikaa valmisruokia, ekologisempaa olisi tehdä itse
-voisin tehdä enemmän vapaaehtoistyötä, esim. sillä ajalla mitä nyt roikun kityssä...
-kotimaista / luomua / reilua pitäisi suosia huomattavasti enemmän
-voisi yrittää ostaa esim. jauhot, puuroryynit, juurekset tms. suoraan paikallisilta tuottajilta, nyt en oo saanut aikaiseksi liittyä ruokapiiriin kun on muka niin hankalaa jättää tilaus ajallaan, samoin voisi yrittää käyttää mahdollisimman paljon itsepoimittuja marjoja ulkomaisten hedelmien sijaan, eli pahin syntini taitaa olla laiskuus
-oon paha ihminen ja haluaisin ainakin yhden biologisen lapsen vaikka maailmassa on ihan liikaa jo ihmisiä
-hiusväri nyt on vähämyrkkyisimmästä päästä, mutta eihän sitäkään olisi mikään pakko käyttää. Lisäksi kuivaan hiukset aina kuivaajalla.
-halpatuontivaatteisiin tulee sorruttua joskus (lähinnä alushousuissa tms. joita ei kehtaa ostaa käytettynä mut ei oo myöskään varaa maksaa jotain kahtakymppiä yksistä pikkupöksyistä)
-en välttämättä jaksa olla aina kauhean empaattinen ihmisten ongelmille (siis haluan kyllä auttaa jos se on mahdollista ratkaisulähtöisesti, mutta esim. typeristä parisuhdevalinnoista johtuvan vuosia toistuvan kitinän kuuntelu ei oikein innosta) jos tiedän että kyseinen henkilö ei itse välittäisi minusta paskaakaan vaan tarttee vain jonkun kaatoämpärin murheilleen. Eli oon myös kylmä ja laskelmoiva.

Yleisesti ottaen olisi hyvä, jos sitten kun olen vähän rahakkaampi onnistuisin säilyttämään nykyisen vaatimattoman kulutustason ja sitten laittaisin ne ylimääräiset rahat sellaisiin eettisempiin tuotteisiin joihin nyt ei ole varaa (kotimaiset tms. reilun tuotannon kengät ja monet muut vaatteet maksaa usein ihan hitosti tänhetkisiin tuloihin nähden, samoin kaikkea ei nyt olisi mitenkään varaa ostaa luomuna eikä oo mitenkään mahdollista ostaa energiansäästöjääkaappia just nyt), sensijaan että alan tuhlailla niitä johonkin ulkomaanlentomatkoihin, turhaan sisustusroinaan tai viihde-elektroniikkaan jota ilman olen tähänkin mennessä elänyt ihan onnellisesti.
slam

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja slam »

En osta turhaan vaatteita vaan käytän ne loppuun. Paikkattuakin paitaa pidän edelleenkin toisinaan. Juomani pahvitölkit menevät niille varattuihin lootiin. palautan pullot kauppaan. Ajelen paljon pyörällä ja autolla joskus yritän ajaa säästökierroksilla :lol: En nussi eli olen paljon vain kotosalla yksin eli en saastuta maata käyttämällä autoa turhaan...

miinuksia:

-Juon joskus kahveeta... pitäisi ehkä lopettaa sen litkiminen
ninnithequeen

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

slam kirjoitti:En nussi eli olen paljon vain kotosalla yksin eli en saastuta maata käyttämällä autoa turhaan...
Etkai sä nyt luule hyvä mies, että nussiminen auton kanssa olisi jotenkin normaalia?
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Ann »

ninnithequeen kirjoitti: Etkai sä nyt luule hyvä mies, että nussiminen auton kanssa olisi jotenkin normaalia?
Ei, se on taidetta. Kysy vaikka Teemu Mäeltä.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Parasta on kun auttaa ja välittää lähellä olevista ihmisistä. Boikotit ovat paskaa, kun ongelmia on paljon lähempänäkin. Mitä on Nestlen murojen syömättömyys verrattuna siihen, että joka toinen päivä vanhus tekee itsemurhan ja usein (ilmeisesti) vain siitä syystä, että hän kokee itsensä niin yksinäiseksi ja kurjaksi? Ei yhtään mitään, ei sitten yhtään. Kannattaa ensin oppia olemaan ihmisiksi muiden ihmisten kanssa, ja alkaa sen jälkeen parantamaan maailmaan.

Saman ohjeen voisi antaa presidentti Halosellekin. Kehitysavusta hän jaksaa vaahdota, mutta sisäiset ongelmat jäävät mainitsemisen asteelle. Tietysti hyvä, että ihmisiä autetaan siellä missä asuvat (=etteivät tule tänne), mutta kyllä rajat saa suljettua ilman apujakin.
Paras päivä ikinä.
Feiz

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Feiz »

-Joka kerta kaupassa käydessä ostan muovikassin. Niitä on himassa niin paljon etten oikeen tiiä mitä niillä tekis.Käytän roskapusseina mutta taidan suurimmanosan nakkaa roskiin.
-En kierrätä.
-Kämpässä aina tv, tietokone ja valot päällä
-En jaksa auttaa tuntemattomia ihmisiä. Kavereita autan tietty aina kun tarvivat apua.
-en anna rahaa IKINÄ mihinkään kerjuujärjestöihin.
-Käytän joukkoliikennevälineitä, mutta jos olisi rahaa autoon ja sen ylläpitoon ostaisin sen HETI ettei minun tarvisi käyttää enää noita yleisiä karjavaunuja.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Feiz kirjoitti:-Käytän joukkoliikennevälineitä, mutta jos olisi rahaa autoon ja sen ylläpitoon ostaisin sen HETI ettei minun tarvisi käyttää enää noita yleisiä karjavaunuja.
Oma kulkuväline on tosiaan siitä hyvä, ettei siinä tarvitse katsella/kuunnella/haistella paskaa. Kukaan vittupää ei huuda kännykkään, ulkomaan molotus ei kaiu kovaa ja korkealta, ei haise hiki, ulosteet tai kusi, eikä takaisin tuijota tympeä naamat, joita tekisi välillä mieli tirvaista. Ennen kaikkea välineen käytön maksut tulevat omaksi hyväksi, ugga buggan matkustusta ei rahoiteta ostamallani bensiinillä. (Vaikka tietysti rahoitetaan, löpössä kun suurin osa on veroa, mutta ainahan saa unelmoida.)
Paras päivä ikinä.
Feiz

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Riemumieli kirjoitti:
Feiz kirjoitti:-Käytän joukkoliikennevälineitä, mutta jos olisi rahaa autoon ja sen ylläpitoon ostaisin sen HETI ettei minun tarvisi käyttää enää noita yleisiä karjavaunuja.
Oma kulkuväline on tosiaan siitä hyvä, ettei siinä tarvitse katsella/kuunnella/haistella paskaa. Kukaan vittupää ei huuda kännykkään, ulkomaan molotus ei kaiu kovaa ja korkealta, ei haise hiki, ulosteet tai kusi, eikä takaisin tuijota tympeä naamat, joita tekisi välillä mieli tirvaista. Ennen kaikkea välineen käytön maksut tulevat omaksi hyväksi, ugga buggan matkustusta ei rahoiteta ostamallani bensiinillä. (Vaikka tietysti rahoitetaan, löpössä kun suurin osa on veroa, mutta ainahan saa unelmoida.)
Nimenomaan.
eps

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja eps »

Ympäristöasioissa ihmiset voidaan jakaa karkeasti seuraaviin luokkiin:

- Ne joiden mielestä maailmalla ei ole mitään hätää. Nämä ihmiset kuluttavat surutta eivätkä juuri ajattele ympäristöasioita.

- Ne joiden mielestä maailmalla ei ole toivoa. Nämä ihmiset ovat menettäneet uskonsa ympäristön, joten hekään eivät juuri ajattele ympäristöasioita.

- Ne joiden mielestä maailma pelastetaan tekniikan avulla. Nämä ihmiset innostuvat saasteettomasta fuusioenergiasta, kaatopaikalla olevien raaka-aineiden taloudellisesta hyötykäytöstä ja yleensäkin sellaisesta tekniikasta, jota ei vielä ole olemassa. He kuluttavat surutta, koska uskovat, että jossain vähän kauempana tulevaisuudessa insinöörit ratkaisevat kaikki ongelmat.

- Ne joiden mielestä maailma pelastetaan elintapoja muuttamalla. Nämä ihmiset ovat valveutuneita ympäristöongelmista ja pyrkivät parhaansa mukaan elämään säästäväisesti. He tuntevat eniten huonoa omatuntoa kulttamisestaan, vaikka kulutavat selvästi vähemmän kuin ihmiset keskimäärin.

Lisäksi tekniikkaan uskova saattaa hyvin kierrättää esimerkiksi antaakseen tekniikan toteutumiselle enemmän aikaa. Elintapojen muutokseen uskova saattaa kuluttaa surutta, koska hän on laiska tai hajamielinen. Vaihtoehtoja on monia.

e.
Aito_Johanna

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Riemumieli kirjoitti:Parasta on kun auttaa ja välittää lähellä olevista ihmisistä. Boikotit ovat paskaa, kun ongelmia on paljon lähempänäkin. Mitä on Nestlen murojen syömättömyys verrattuna siihen, että joka toinen päivä vanhus tekee itsemurhan ja usein (ilmeisesti) vain siitä syystä, että hän kokee itsensä niin yksinäiseksi ja kurjaksi? Ei yhtään mitään, ei sitten yhtään. Kannattaa ensin oppia olemaan ihmisiksi muiden ihmisten kanssa, ja alkaa sen jälkeen parantamaan maailmaan.
Mutta tämän palstan keskustelijathan ovat jo sydämellisiä ja auttavaisia lähimmäisiä. Olemme huomaavaisia naapurin mummolle, mutta lisäksi boikotoimme Nestlen muroja. Se on parhautta ja kokonaisvaltaista sydämen jaloutta se.
Dumari

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Aito_Johanna kirjoitti:Se on parhautta ja kokonaisvaltaista sydämen jaloutta se.
Säkin säästät metsiä ja pyyhit perseesi verhoihin? IhQ, ollaan niin samixii!!11

Niinjoo: tää tulee mun plussa-listalle, häti mummon jälkeen.
Aito_Johanna

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Dumari kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti:Se on parhautta ja kokonaisvaltaista sydämen jaloutta se.
Säkin säästät metsiä ja pyyhit perseesi verhoihin? IhQ, ollaan niin samixii!!11

Niinjoo: tää tulee mun plussa-listalle, häti mummon jälkeen.
Urpå, luuletko, että wc-paperi, varsinkaan valkaisematon wc-paperi, tuhoaa luontoa enemmän kuin kankaasta tehdyt verhot? :shock:
Dumari

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Aito_Johanna kirjoitti:
Dumari kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti:Se on parhautta ja kokonaisvaltaista sydämen jaloutta se.
Säkin säästät metsiä ja pyyhit perseesi verhoihin? IhQ, ollaan niin samixii!!11

Niinjoo: tää tulee mun plussa-listalle, häti mummon jälkeen.
Urpå, luuletko, että wc-paperi, varsinkaan valkaisematon wc-paperi, tuhoaa luontoa enemmän kuin kankaasta tehdyt verho? :shock:
No kana kerroppa mulle, että kumman pystyisit pesemään pyykkikoneessa useamman kerran halutessasi; wc-paperin vai verhot? Luulisin että wc-paperista ei pesemisen jälkeen kovinkaan paljoa käytettävää jäljelle, verhoja kun pystyy käyttämään uudestaan pesun jälkeen.
Aito_Johanna

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Dumari kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti:
Dumari kirjoitti: Säkin säästät metsiä ja pyyhit perseesi verhoihin? IhQ, ollaan niin samixii!!11

Niinjoo: tää tulee mun plussa-listalle, häti mummon jälkeen.
Urpå, luuletko, että wc-paperi, varsinkaan valkaisematon wc-paperi, tuhoaa luontoa enemmän kuin kankaasta tehdyt verho? :shock:
No kana kerroppa mulle, että kumman pystyisit pesemään pyykkikoneessa useamman kerran halutessasi; wc-paperin vai verhot? Luulisin että wc-paperista ei pesemisen jälkeen kovinkaan paljoa käytettävää jäljelle, verhoja kun pystyy käyttämään uudestaan pesun jälkeen.
No tålvana mietihän vähän, tuhoaisiko se sähkön ja veden käyttö ja pyykinpesuaineen lotraaminen maaperään luontoa kahta kauheammin?
Dumari

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Aito_Johanna kirjoitti:No tålvana mietihän vähän, tuhoaisiko se sähkön ja veden käyttö ja pyykinpesuaineen lotraaminen maaperään luontoa kahta kauheammin?
Pese sitten nyrkkipyykillä viherpiipertäjä.
Aito_Johanna

Re: Oletko "hyvä" ihminen?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Dumari kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti:No tålvana mietihän vähän, tuhoaisiko se sähkön ja veden käyttö ja pyykinpesuaineen lotraaminen maaperään luontoa kahta kauheammin?
Pese sitten nyrkkipyykillä viherpiipertäjä.
Ai ilman vettä ja pesuainetta, hömelö?
Vastaa Viestiin