Itseruoskintaa

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja Vadim »

EveryWoman kirjoitti:
vadim kirjoitti:Joko piisaa? :)
Tuota noin.. :p: Anteeksi että puutun asiaan, mutta minusta olisit tuon pitkän litanian voinut korvata vain yhdellä maininnalla: Olen haluton kehittämään itseäni ihmisenä. Vai oletko eri mieltä? Ainakaan et tunnu tekstissäsi niinkään luettelevan ominaisuuksia, joissa haluaisit kehittyä - vaan enemmänkin vain juttuja jotka nyt vain ovat niin kuin ovat. Olen aikaansaamaton, mutta se on ihan ok, koska ilman sitä olisin varmasti pelottava. :doh: Kenen mielestä pelottava? Olisiko se ihan oikeasti huono homma? Miksi?

(Ei tarvitse vastata ellet halua. Tärkeintä on että vastaat itsellesi.)
Tuota noin itsellesi, pyllyseni. Tätä itseruoskintaa ei ymmärtääkseni ollut tarkoitettu harjoitettavan ihan täysin vakavissaan - jos oli, niin oho? Toisaalta olet kyllä sikäli oikeassa, että olen tosiaan haluton kehittämään itseäni ihmisenä, koska en usko siihen alkuunkaan. Mitä tämä "kehittäminen" oikein tarkoittaisi? Olen loppujen lopuksi aika tyytyväinen itseeni, ja vaikka voin kuvitella mielessäni asioita, jotka tekisivät elämästäni parempaa, niiden toteutuminen ei riipu alkuunkaan siitä, kehitänkö itseäni vai en. Tämä johtunee muun muassa siitä, että uskoni tahdon- ja valinnanvapauteen on melko heikoissa kantimissa.

Hirmuisen aikaansaavat ihmiset, jotka ovat vielä kohtuunokkeliakin, herättävät muissa vaihtelevasti pelkoa, inhoa ja kateutta. Siksi en haluakaan tavoitella minkäänlaista täydellisyyttä, paljon mieluummin olen inhimillinen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

vadim kirjoitti:Tuota noin itsellesi, pyllyseni. Tätä itseruoskintaa ei ymmärtääkseni ollut tarkoitettu harjoitettavan ihan täysin vakavissaan - jos oli, niin oho?
Turha verhota omaa pyrkimystään sen taakse, mitä oli tarkoitettu tai ei ollut tarkoitettu. Kerro mieluummin, miksi sinun mielestäsi oli parempi olla ottamatta tätä mainiota aihetta vakavasti.
vadim kirjoitti:Toisaalta olet kyllä sikäli oikeassa, että olen tosiaan haluton kehittämään itseäni ihmisenä, koska en usko siihen alkuunkaan. Mitä tämä "kehittäminen" oikein tarkoittaisi? Olen loppujen lopuksi aika tyytyväinen itseeni, ja vaikka voin kuvitella mielessäni asioita, jotka tekisivät elämästäni parempaa, niiden toteutuminen ei riipu alkuunkaan siitä, kehitänkö itseäni vai en. Tämä johtunee muun muassa siitä, että uskoni tahdon- ja valinnanvapauteen on melko heikoissa kantimissa.
Hetkinen.. Elämäsi parantuminen ei ole sinusta itsestäsi kiinni, koska et usko valinnanvapauteen? Jos uskoisit valinnanvapauteen, elämäsi parantuminen olisi sinusta itsestäsi kiinni? Olisiko sinulla tuossa yksi kehittymisen paikka (= uskonpuutteesta eroon pyrkiminen)?
vadim kirjoitti:Hirmuisen aikaansaavat ihmiset, jotka ovat vielä kohtuunokkeliakin, herättävät muissa vaihtelevasti pelkoa, inhoa ja kateutta. Siksi en haluakaan tavoitella minkäänlaista täydellisyyttä, paljon mieluummin olen inhimillinen.
Mikäs tämä homogeeninen "muiden" joukko oikein tarkkaan ottaen on? Väitän esimerkiksi itse olevani vapaa moisista tuntemuksista aikaansaavia ja nokkelia kohtaan (päin vastoin toivon että heitä olisi maailmassa enemmän), enkä ole edes ainoa. Millaiset ihmiset kuuluvat tuohon joukkoon, jonka hyväksyntää haet olemalla kehittämättä itseäsi? Ja miksi haluaisit ennemmin "muiden" hyväksyntää kuin itsesi?

Ai niin: minustakin täydellisyyden tavoittelu on ei ainoastaan tylsää vaan myös hyödytöntä. Täydellisen ihmisen käsite on paradoksi. Mutta hyvää elämää on mahdollista elää, ja sitä voi myös oppia elämään paremmin - kokonaisvaltaisemmin. Hyvä elämä on siitä kliffa juttu että se on kovin mukavaa ja helppoa (alkuvaikeuksien jälkeen, that is). Eli, kuten niin moni muukin postaukseni, hedonistin puolustuspuheeksihan tämäkin muuttui. :mrgreen:

edit: kirjoitusvirheiden korjailua ja lisäyksiä
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja Vadim »

EveryWoman kirjoitti: Turha verhota omaa pyrkimystään sen taakse, mitä oli tarkoitettu tai ei ollut tarkoitettu. Kerro mieluummin, miksi sinun mielestäsi oli parempi olla ottamatta tätä mainiota aihetta vakavasti.
Minähän otin. Puolivakavasti.
EveryWoman kirjoitti: Hetkinen.. Elämäsi parantuminen ei ole sinusta itsestäsi kiinni, koska et usko valinnanvapauteen? Jos uskoisit valinnanvapauteen, elämäsi parantuminen olisi sinusta itsestäsi kiinni? Olisiko sinulla tuossa yksi kehittymisen paikka (= uskonpuutteesta eroon pyrkiminen)?
No, tämähän kuulostaa hiukan samalta kuin Paroni Münchausenin temppu, jolla hän kannatteli itseään kuusta pudottuaan. Vai mitenkäs se nyt menikään.

Jos elämää analysoi tarkemmin, harvat asiat ovat lopulta sellaisia, joissa valinnalla on olennainen merkitys. Valinta on tapa hahmottaa menneisyyttä tapahtumien ketjuna, joissa tietyt päätökset johtavat tiettyihin lopputuloksiin. Tämä on kuitenkin selvää vasta retrospektiivissä, jos silloinkaan. Joko valintoja tehdään loputtomasti, jolloin on kyseenalaista, tavoittaako kyseinen ilmaus mitään relevanttia, tai sitten ei koskaan tai aniharvoin, jolloin sen merkitys ihmiselämässä on pääsääntöisesti vähäinen, mutta joskus, realisoituessaan, valtavan suuri. Tällöinkään se ei ole minusta filosofisesti ottaen ongelmaton termi. Minusta on ihan relevanttia kysyä, tekeekö ihminen valintoja edes silloin, kuin luulee näin tekevänsä. Jokainen valinta voidaan aina paloitella temporaalisesti osiin ja yhä pienempiin osiin, ja siksi voidaan perustellusti kysyä, mikä valinta lopulta oikeastaan tehtiin. Harvemmin siis mikään.

Kuten Proustin kertoja, joka ei koskaan olisi tavannut Albertineä, ellei hän ensin olisi tutustunut Swanniin ja Guermanteseihin ja päätynyt heidän kauttaan Balbecin rantakaupunkiin, en minäkään olisi tutustunut nykyiseen ystäväpiiriini, jos en olisi käynyt säännöllisesti eräässä kahvilassa jorisemassa kulttuurillisista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Toisaalta, jos olisin rakastunut onnellisesti erääseen luokkatoveriini, jonka kohdalla pohdin nyt, mitä ihmettä olen hänessä nähnyt, en olisi todennäköisesti koskaan päätynyt kyseiseen kahvilaan, saatikka Ranskaan opiskelemaan. Jos taas en olisi päätynyt Ranskaan, en olisi nyt Kabulissa; enkä tietenkään olisi Kabulissa, jos olisin rakastunut onnellisesti erääseen neitoseen, jonka kohdalla pohdin nyt, mitä ihmettä olen hänessä nähnyt.

Jos rakastun onnellisesti eräänä päivänä, johtuu se tuulen suunnasta, valojen väristä, illan pimeydestä, yön tuoksuista, ehkä muutamasta sanasta, jotka olisivat yhtä hyvin voineet olla vääriä kuin oikeitakin. Maailmassa on loputtomasti asioita, joihin emme voi lainkaan vaikuttaa. Minusta tätä vastaan on turha sotia. Mikä ei tietysti tarkoita, että suosisin kaikenkattavaa fatalismia.
EveryWoman kirjoitti:Mikäs tämä homogeeninen "muiden" joukko oikein tarkkaan ottaen on? Väitän esimerkiksi itse olevani vapaa moisista tuntemuksista aikaansaavia ja nokkelia kohtaan (päin vastoin toivon että heitä olisi maailmassa enemmän), enkä ole edes ainoa. Millaiset ihmiset kuuluvat tuohon joukkoon, jonka hyväksyntää haet olemalla kehittämättä itseäsi? Ja miksi haluaisit ennemmin "muiden" hyväksyntää kuin itsesi?
No, sitten sinä olet parempi ihminen kuin minä. :) Nokkeluutta toki arvostan, mutta liiallinen aikaansaapuus on minusta ahdistavaa. En jaksa nyt analysoida, miksi.
EveryWoman kirjoitti:Ai niin: minustakin täydellisyyden tavoittelu on ei ainoastaan tylsää vaan myös hyödytöntä. Täydellisen ihmisen käsite on paradoksi. Mutta hyvää elämää on mahdollista elää, ja sitä voi myös oppia elämään paremmin - kokonaisvaltaisemmin. Hyvä elämä on siitä kliffa juttu että se on kovin mukavaa ja helppoa (alkuvaikeuksien jälkeen, that is). Eli, kuten niin moni muukin postaukseni, hedonistin puolustuspuheeksihan tämäkin muuttui.
Minusta täydellisyyden tavoittelu on vaarallista, etupäässä itselle. En tiedä mitä kokonaisvaltaisuus tarkoittaa; toki tiedän enemmän tai vähemmän, mitä elämältä haluan, toisin sanoen, miten se olisi minusta "täydempää", mutta se ei tarkoita, että moinen elämä olisi kaikille parempaa. Sen olen kyllä huomannut, etten ainakaan halua mukavaa ja helppoa elämää, koska minun olisi vaikea pitää sellaista arvokkaana. Ja se, mitä pidän arvokkaana, määrittyy interaktiossa minun itseni ja muiden välillä; lopulta tulkinta siitä on tietysti minun, mutta sekin saattaa muuttua vuodesta toiseen, päivästä toiseen, tunnista toiseen.
Aito_Johanna

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Hei, vadim ja EveryWoman keskustelevat taas!
:matsi:

En muista, kuka se oli, mutta joku kityläinen joskus kertoi kaipaavansa näitä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

vadim kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Turha verhota omaa pyrkimystään sen taakse, mitä oli tarkoitettu tai ei ollut tarkoitettu. Kerro mieluummin, miksi sinun mielestäsi oli parempi olla ottamatta tätä mainiota aihetta vakavasti.
Minähän otin. Puolivakavasti.
Kiertää, kaartaa, väistää, ohittaa. Fine, be that way.
Jos elämää analysoi tarkemmin, harvat asiat ovat lopulta sellaisia, joissa valinnalla on olennainen merkitys. Valinta on tapa hahmottaa menneisyyttä tapahtumien ketjuna, joissa tietyt päätökset johtavat tiettyihin lopputuloksiin. Tämä on kuitenkin selvää vasta retrospektiivissä, jos silloinkaan.
En hyväksy tuota valinnan määritelmääsi. Minusta valinta on se toimintaa ohjaava päätös, josta ihminen on jo valintahetkellä tietoinen.

Hyväksyn sen, että valinnat eivät välttämättä johda aiottuun lopputulokseen ja sen, että ihmisen toimintaan sisältyy myös paljon epävalintoja, eli ajautumista tilanteisiin sattumien ketjujen kautta. Tästä huolimatta en pidä lainkaan merkityksettömänä sitä, millaisia tietoisia valintoja ihminen tekee.
Joko valintoja tehdään loputtomasti, jolloin on kyseenalaista, tavoittaako kyseinen ilmaus mitään relevanttia, tai sitten ei koskaan tai aniharvoin, jolloin sen merkitys ihmiselämässä on pääsääntöisesti vähäinen, mutta joskus, realisoituessaan, valtavan suuri. Tällöinkään se ei ole minusta filosofisesti ottaen ongelmaton termi. Minusta on ihan relevanttia kysyä, tekeekö ihminen valintoja edes silloin, kuin luulee näin tekevänsä. Jokainen valinta voidaan aina paloitella temporaalisesti osiin ja yhä pienempiin osiin, ja siksi voidaan perustellusti kysyä, mikä valinta lopulta oikeastaan tehtiin. Harvemmin siis mikään.
Eihän toki valinta olekaan filosofisesti ottaen ongelmaton termi (keksitkö yhtäkkiä jonkin sellaisen termin, joka olisi?).

Koska pyrkimyksenäni on netissä keskustella ensisijaisesti arkielämän tasolla, en tällä(kään) kertaa lähde mukaan tuohon filosofiseen hymistelyysi (huomaa juuri tekemäni valinta!). Arkiajattelun tasolla minulle riittää tämä lukemattomia kertoja empiirisesti testattu menetelmä:
1. Teen senhetkiseen tietooni ja kokemukseeni pohjautuen parhaan mahdollisen valinnan,
2. katson mitä valinnan tekemisestä seuraa ja arvioin mitä olisi saattanut seurata jos olisin valinnut toisin,
3. totean että oli hurjan hyvä kun valitsin juuri niin kuin valitsin TAI
3.2. totean että valintahetkellä käytössäni oli liian vähän tietoa parhaan valinnan tekemiseen, ja muistan sen seuraavalla kerralla kun teen samantyyppistä valintaa.

Testitulokset kertovat, että tiedostavia valintoja tekemällä päätyy useammin itseä tyydyttävään tai peräti onnelliseen lopputulokseen kuin ajelehtimismenetelmällä - ainakin jos kykenee objektiivisesti kyseenalaistamaan omaa toimintaansa eikä syytä omista huonoista valinnoistaan muita ihmisiä, olosuhteita tai muuta ulkoista vaikutinta.
Kuten Proustin kertoja, joka ei koskaan olisi tavannut Albertineä, ellei hän ensin olisi tutustunut Swanniin ja Guermanteseihin ja päätynyt heidän kauttaan Balbecin rantakaupunkiin, en minäkään olisi tutustunut nykyiseen ystäväpiiriini, jos en olisi käynyt säännöllisesti eräässä kahvilassa jorisemassa kulttuurillisista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Toisaalta, jos olisin rakastunut onnellisesti erääseen luokkatoveriini, jonka kohdalla pohdin nyt, mitä ihmettä olen hänessä nähnyt, en olisi todennäköisesti koskaan päätynyt kyseiseen kahvilaan, saatikka Ranskaan opiskelemaan. Jos taas en olisi päätynyt Ranskaan, en olisi nyt Kabulissa; enkä tietenkään olisi Kabulissa, jos olisin rakastunut onnellisesti erääseen neitoseen, jonka kohdalla pohdin nyt, mitä ihmettä olen hänessä nähnyt.

Jos rakastun onnellisesti eräänä päivänä, johtuu se tuulen suunnasta, valojen väristä, illan pimeydestä, yön tuoksuista, ehkä muutamasta sanasta, jotka olisivat yhtä hyvin voineet olla vääriä kuin oikeitakin. Maailmassa on loputtomasti asioita, joihin emme voi lainkaan vaikuttaa. Minusta tätä vastaan on turha sotia. Mikä ei tietysti tarkoita, että suosisin kaikenkattavaa fatalismia.
Totta, turha sotia sitä vastaan mihin ei voi vaikuttaa. Mutta miksi pitäisi jättää vaikuttamatta niihin asioihin joihin voi vaikuttaa? Koska niitä ei ole? Olet täydellisen tyytyväinen itseesi sinä ihmisenä joka nyt olet? Look again.

Maailmassa on nimittäin lukemattomia sellaisiakin asioita, joihin halutessaan olisi voinut aiemmin vaikuttaa. Mistä tiedät esimerkiksi, että et ole huomaamattasi jo tavannut sinulle täydellistä kumppania, joka on ajatellut: Ihana tyyppi muuten, mutta ei ole kiinnostunut kehittämään itseään - taidan pyytää ulos sitä vähän vähemmän ihanaa joka on kuitenkin menossa ihmisenä tosi hyvään suuntaan? Minusta elämän tapahtumiin vaikuttavat sekä sattumat että valinnat. Sattumien kautta eteemme tulee tilanteita, valinnat taas (sekä tilanteen ollessa päällä että aiemmin tehdyt) vaikuttavat siihen, mitä näistä tilanteista saamme irti.

Jos minä en olisi valinnut lähteä palkatta mukaan erääseen kuvausprojektiin viime keväänä, en olisi saanut erästä kadehdittavan hienoa työkeikkaa tänä syksynä. Valinnan tein kuitenkin tietämättä mihin kaikkeen se vaikuttaa - vain siksi että se projekti vei minua suunnittelijana siihen suuntaan mihin halusin kehittyä.
EveryWoman kirjoitti:Mikäs tämä homogeeninen "muiden" joukko oikein tarkkaan ottaen on? Väitän esimerkiksi itse olevani vapaa moisista tuntemuksista aikaansaavia ja nokkelia kohtaan (päin vastoin toivon että heitä olisi maailmassa enemmän), enkä ole edes ainoa. Millaiset ihmiset kuuluvat tuohon joukkoon, jonka hyväksyntää haet olemalla kehittämättä itseäsi? Ja miksi haluaisit ennemmin "muiden" hyväksyntää kuin itsesi?
No, sitten sinä olet parempi ihminen kuin minä. :) Nokkeluutta toki arvostan, mutta liiallinen aikaansaapuus on minusta ahdistavaa. En jaksa nyt analysoida, miksi.
Höh, tuo parempi ihminen kuulostaa ihmisarvoon viittaavalta, eli typerältä. Mutta uskoakseni elämäni on mukavampaa näin kuin se olisi jos ottaisin pultit aina kohdatessani aikaansaavan ihmisen! Tai jos voisin seurustella vain aikaansaamattomien kanssa. Eikös se nyt ole aika itsestään selvää?

Vai tarkoitatko "liiallisella aikaansaapuudella" itse asiassa jotakin aivan muuta, kuten pakkosuorittamista (josta tosiaan on ilo kaukana)?
En tiedä mitä kokonaisvaltaisuus tarkoittaa; toki tiedän enemmän tai vähemmän, mitä elämältä haluan, toisin sanoen, miten se olisi minusta "täydempää", mutta se ei tarkoita, että moinen elämä olisi kaikille parempaa.
Minä uskon, että hyvän elämän peruspilarit ovat kaikilla samat - ainoastaan ilmenemismuodot vaihtelevat persoonallisuuksien eroista johtuen.
Sen olen kyllä huomannut, etten ainakaan halua mukavaa ja helppoa elämää, koska minun olisi vaikea pitää sellaista arvokkaana.
Siis mukavuus ja helppous on sinusta kategorisesti arvoltaan miinusmerkkistä? Hampaat irvessä pitää sinun elämäsi elämän? Jännittävä ajatus. Minulle arvokasta on se, että yrittää, näkee vaivaa, panostaa asioihin, ottaa vastuuta, tekee spekuloinnin sijaan. Jos tämän seurauksena se mitä tekee vielä tuntuu mukavalta ja helpolta, aina vain parempi.
Ja se, mitä pidän arvokkaana, määrittyy interaktiossa minun itseni ja muiden välillä; lopulta tulkinta siitä on tietysti minun, mutta sekin saattaa muuttua vuodesta toiseen, päivästä toiseen, tunnista toiseen.
Etkö näe siinä mitään yleistä linjaa tai suuntaa?
SingleMalt

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Aito_Johanna kirjoitti:En muista, kuka se oli, mutta joku kityläinen joskus kertoi kaipaavansa näitä.
Kai tähänkin porukkaan jokunen masokisti mahtuu..
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja Vadim »

EveryWoman kirjoitti: En hyväksy tuota valinnan määritelmääsi. Minusta valinta on se toimintaa ohjaava päätös, josta ihminen on jo valintahetkellä tietoinen.

Hyväksyn sen, että valinnat eivät välttämättä johda aiottuun lopputulokseen ja sen, että ihmisen toimintaan sisältyy myös paljon epävalintoja, eli ajautumista tilanteisiin sattumien ketjujen kautta. Tästä huolimatta en pidä lainkaan merkityksettömänä sitä, millaisia tietoisia valintoja ihminen tekee.

Eihän toki valinta olekaan filosofisesti ottaen ongelmaton termi (keksitkö yhtäkkiä jonkin sellaisen termin, joka olisi?).

Koska pyrkimyksenäni on netissä keskustella ensisijaisesti arkielämän tasolla, en tällä(kään) kertaa lähde mukaan tuohon filosofiseen hymistelyysi (huomaa juuri tekemäni valinta!). Arkiajattelun tasolla minulle riittää tämä lukemattomia kertoja empiirisesti testattu menetelmä:
1. Teen senhetkiseen tietooni ja kokemukseeni pohjautuen parhaan mahdollisen valinnan,
2. katson mitä valinnan tekemisestä seuraa ja arvioin mitä olisi saattanut seurata jos olisin valinnut toisin,
3. totean että oli hurjan hyvä kun valitsin juuri niin kuin valitsin TAI
3.2. totean että valintahetkellä käytössäni oli liian vähän tietoa parhaan valinnan tekemiseen, ja muistan sen seuraavalla kerralla kun teen samantyyppistä valintaa.

Testitulokset kertovat, että tiedostavia valintoja tekemällä päätyy useammin itseä tyydyttävään tai peräti onnelliseen lopputulokseen kuin ajelehtimismenetelmällä - ainakin jos kykenee objektiivisesti kyseenalaistamaan omaa toimintaansa eikä syytä omista huonoista valinnoistaan muita ihmisiä, olosuhteita tai muuta ulkoista vaikutinta.

Totta, turha sotia sitä vastaan mihin ei voi vaikuttaa. Mutta miksi pitäisi jättää vaikuttamatta niihin asioihin joihin voi vaikuttaa? Koska niitä ei ole? Olet täydellisen tyytyväinen itseesi sinä ihmisenä joka nyt olet? Look again.

Maailmassa on nimittäin lukemattomia sellaisiakin asioita, joihin halutessaan olisi voinut aiemmin vaikuttaa. Mistä tiedät esimerkiksi, että et ole huomaamattasi jo tavannut sinulle täydellistä kumppania, joka on ajatellut: Ihana tyyppi muuten, mutta ei ole kiinnostunut kehittämään itseään - taidan pyytää ulos sitä vähän vähemmän ihanaa joka on kuitenkin menossa ihmisenä tosi hyvään suuntaan? Minusta elämän tapahtumiin vaikuttavat sekä sattumat että valinnat. Sattumien kautta eteemme tulee tilanteita, valinnat taas (sekä tilanteen ollessa päällä että aiemmin tehdyt) vaikuttavat siihen, mitä näistä tilanteista saamme irti.

Höh, tuo parempi ihminen kuulostaa ihmisarvoon viittaavalta, eli typerältä. Mutta uskoakseni elämäni on mukavampaa näin kuin se olisi jos ottaisin pultit aina kohdatessani aikaansaavan ihmisen! Tai jos voisin seurustella vain aikaansaamattomien kanssa. Eikös se nyt ole aika itsestään selvää?

Vai tarkoitatko "liiallisella aikaansaapuudella" itse asiassa jotakin aivan muuta, kuten pakkosuorittamista (josta tosiaan on ilo kaukana)?

Minä uskon, että hyvän elämän peruspilarit ovat kaikilla samat - ainoastaan ilmenemismuodot vaihtelevat persoonallisuuksien eroista johtuen.

Siis mukavuus ja helppous on sinusta kategorisesti arvoltaan miinusmerkkistä? Hampaat irvessä pitää sinun elämäsi elämän? Jännittävä ajatus. Minulle arvokasta on se, että yrittää, näkee vaivaa, panostaa asioihin, ottaa vastuuta, tekee spekuloinnin sijaan. Jos tämän seurauksena se mitä tekee vielä tuntuu mukavalta ja helpolta, aina vain parempi.
Yritän tällä kertaa vastata lyhyemmin, koska päätäni särkee ja vatsani murjottaa. Tämä ei lupaa hyvää tälle illalle, mutta tämä on tuskin mitään sellaista, mitä shampanja ei parantaisi.

Jospa aloitan lainaamalla Jacques Derridaa. Hänen mielestään päätöstä ei voida tehdä, koska jos se voitaisiin tehdä, se olisi jo tehty, eikä sitä näin ollen tarvitsisi tehdä. Niinpä päätöksen tekeminen edellyttää hulluuden hetkeä, eräänlaista kierkegaardilaista loikkaa. Totta puhuen omalta kannaltani kysymys päätöksen luonteesta ei ole tavattoman relevantti, mutta on syytä pitää mielessä eurooppalaisessa kontekstissa usein esiintyvä yhteys pään ja päätöksen välillä. Kritiikki kohdistuu tällöin käsitykseen yksilöstä suvereenina, lyhyesti sanottuna subjektivismiin. Sinun päätöksesi eivät kuitenkaan ole siinä mielessä sinun, että kieli, jota käytät, ei ole sinun, vaan se edeltää sinua; niinkuin maailma, joka ympäröi sinua, ei sekään ole sinun. Niinpä se, mitä voit "päättää", on jo lähtökohtaisesti ympäristön sanelemaa. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö mahdollisia "päätöksiä" olisi aina rajaton määrä, sekä niiden substanssin että niiden keston kannalta. Minusta valinta, päätös, konstruoidaan miltei aina jälkikäteen, mikä johtunee siitä, että ymmärrämme oman menneisyytemme historiana eli kertomuksena, joka etenee pisteestä toiseen. Elämä ei kuitenkaan koostu pisteistä, vaan se on jatkumo, millä en kuitenkaan tarkoita, etteikö tapahtumia voisi olla. Ehkä siksi Deleuze pitääkin olennaisimpana filosofisena kysymyksenä sitä, mikä on tapahtuma.

Niinpä, kun korostat arkiajattelua, korostat nimenomaan ihmisen taipumusta historismiin. Minä taas korostan tietoisuuden rajoja. Tämä ei taas tarkoita, että pitäisin tiedostamatonta tavattoman tärkeänä terminä, koska minusta on mahdollista ymmärtää jälkikäteen, millaiset vaikuttimet ajoivat tiettyihin lopputuloksiin, mutta tällöin pidän taipumusta tärkeämpänä terminä kuin tietoista päätöstä.

Tietenkin ihmiset vaikuttavat siihen, mihin he päätyvät. Niin minäkin teen, mutta prosessi on monimutkaisempi kuin sinä annat ymmärtää. Tämä itsen kehittäminen herättää minussa hilpeyttä, sillä jos sillä tarkoitetaan itsensä sivistämistä ynnä muuta, olen uskoakseni harrastanut sitä enemmän kuin on suotavaa. Peräti hämmentävältä kuulostaa ajatuksesi, että ihmissuhteeni olisivat jotenkin kaatuneet tähän. Paremminkin sanoisin, että pidän neitosista, jotka ovat kiinnostuneita ulkomaailmasta, ja sen vuoksi olen sitten ylenkatsonut niitä, jotka eivät ole.

Liiallisen aikaansaapuuden ongelma on, että siitä ei ole koskaan monomania kaukana. Hengailen mieluummin suht tasapainoisten ihmisten seurassa kuin täydellisen tasapainottomien, ihan itsesuojelullisista syistä, tosin ystäväpiiriini kyllä kuuluu lukuisia hieman viistoja tyyppejä. Päätön ahertaminen kielii minusta epäterveestä minäkuvasta, varsinkin kun kyse on kauniimmasta sukupuolesta.

Vaikka puolustan edellisessä hieman leppoisampaa elämänasennetta, nähdäkseni useimmat elämässään jotain aikaiseksi saaneet eivät tyypillisesti ole eläneet helppoa tai mukavaa sellaista. Jotkut näistä marttyyreista - Spinoza, Nietzsche - korostavat vaikeuksistaan huolimatta elämän merkitystä, sen rakastamisen tärkeyttä; ja koska meillä on vain yksi elämä, olisi toivottavaa, että useimmat meistä voisivat noudattaa "ikuisen paluun" ideaalia, tahtoa elää elämänsä juuri sillä tavoin, kuin se on tullut elettyä.
ninnithequeen

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Itseruoskintaa...

- täysin heikkohermoinen, isältä perittyä. Vallan räjähdysaltis siis. Saatan suuttua huonona päivänä todella mitättömistä arjen pikkujutuista.

- stressaan turhasta. Töissä ja kotona.

- vaadin mieheltäni liikaa. Kuka tahansa unohtaa joskus viedä roskapussin. Tai ostaa Iltiksen.

- kiroilen aivan liikaa. Vittuperkelesaatana.

- pidän omistani kiinni kynsin hampain, miehestä, lapsesta, ystävistä jne. Varsinainen rapu siis.

- olen joskus auttamattoman laiska siivoamaan.

- syön liikaa ja harrastan liian vähän liikuntaa. Tähän asiaan toki haetaan muutosta ennenkuin 60 kiloa menee rikki.

- saatan kevyesti polttaa 3-4 askia tupakkaa vuorokaudessa. :oops:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Hassu mies. Minusta vaikuttaa siltä, että et oikeastaan vastannut postaukseeni vaan kirjoitit laveamman version omasta aiemmasta tekstistäsi. Johtuuko tämä siitä että katsoit minun kaipaavan kertausta vai pelkästään päänsärystä ja vatsan murjotuksesta?

No mutta, edetään sitten sinun valitsemaasi tietä.
vadim kirjoitti:Jospa aloitan lainaamalla Jacques Derridaa. Hänen mielestään päätöstä ei voida tehdä, koska jos se voitaisiin tehdä, se olisi jo tehty, eikä sitä näin ollen tarvitsisi tehdä. Niinpä päätöksen tekeminen edellyttää hulluuden hetkeä, eräänlaista kierkegaardilaista loikkaa.
Kierkegaardilainen loikka itse asiassa kuvaa aika hyvin sitä miltä päätöksen tekeminen tuntuu. Hurjalta! Hulluus sen sijaan on vain yleisnimitys kaikelle voimassaolevaa järkevyyttä korostavaa paradigmaa hajottavalle toiminnalle, eikä sellaisena tavoita mitään olennaista. Ei minua yllätä, että yritys täydellisesti kuvailla päätöksen tekemistä tai sen olemusta käytössämme olevan kielen avulla on jo syntyessään tuhoon tuomittu. Voin tällaisten yritysten epäonnistumisesta huolimatta aivan hyvin ajatella, että päätöksiä ja valintoja on mahdollista tehdä (aivan kuten arkikokemuksenikin sanoo).

Mutta jos se sinua ja etenemistäsi keskustelussa auttaa, niin määritelkäämme valitseminen arkikokemuksen tasolla tapahtuvaksi muutokseksi, joka valitsijasta tuntuu itselähtöiseltä, ja jättäkäämme muut tasot avoimiksi. Helpottiko? (kpl:een asiaa editoitu)
Sinun päätöksesi eivät kuitenkaan ole siinä mielessä sinun, että kieli, jota käytät, ei ole sinun, vaan se edeltää sinua; niinkuin maailma, joka ympäröi sinua, ei sekään ole sinun. Niinpä se, mitä voit "päättää", on jo lähtökohtaisesti ympäristön sanelemaa.
Jos tämän tason tarkasteluun lähdetään, myöskään tuo teksti jota kirjoitat ja ne mielipiteet ja ajatukset joita täällä esität, eivät ole sinun. Miksi siis edes vaivaudut? Koska koet sen arkitodellisuuden tasolla mielekkäänä, ainakin mielekkäämpänä kuin tarjolla olevat vaihtoehdot.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö mahdollisia "päätöksiä" olisi aina rajaton määrä, sekä niiden substanssin että niiden keston kannalta. Minusta valinta, päätös, konstruoidaan miltei aina jälkikäteen, mikä johtunee siitä, että ymmärrämme oman menneisyytemme historiana eli kertomuksena, joka etenee pisteestä toiseen. Elämä ei kuitenkaan koostu pisteistä, vaan se on jatkumo, millä en kuitenkaan tarkoita, etteikö tapahtumia voisi olla. Ehkä siksi Deleuze pitääkin olennaisimpana filosofisena kysymyksenä sitä, mikä on tapahtuma.
Ensinnäkin: Haluatko ihan todella suunnata tämän threadin polttopisteen siihen kysymykseen, mikä on tapahtuma? Pidätkö olennaisena, että ratkaisemme hetken jakamiseen liittyvät filosofiset ongelmat ennen kuin voimme keskustella sinun mahdollisuuksistasi kehittää itseäsi ihmisenä? :D Jos olisin vieläkin innokkaampi keittiöpsykologi kuin jo olen, arvelisin että sinulla on käynnissä defensiivinen varsinaisen aiheen torjuminen sivujuonteita paisuttelemalla.

Toiseksi: Nyt esitit uudelleen valinnan määritelmäsi, jonka jo kerran jätin hyväksymättä. Jos kerran ihmisen ei ole mahdollista tehdä valintaa hyvin pienen hetken sisällä ja tiedostaa sitä suunnilleen tuolla samalla hetkellä, niin mikä sinun nähdäksesi erottaa tämän tilanteen (jossa siis henkilö itse kuitenkin reaaliajassa kokee tekevänsä valinnan) siitä, jossa henkilö ei koe tekevänsä valintaa? Näillä tilanteillahan on aivan selvä arkielämässä havaittava ero. Minä valitsen kirjoittaa vastauksen tähän postaukseen ylihuomenna kun tulee sopiva hetki kontra Kunhan tässä olla möllötän.

Myönnän toki kuvailemasi ilmiön olemassaolon (vai olenkohan ymmärtänyt oikein mitä tarkoitat?). Saatan kuvitella, että valitsin mennä sinä päivänä siihen kahvilaan, jossa sitten tapasin nykyisen rakastettuni, vaikka tosiasiassa ennemminkin ajauduin menemään sinne. Saatan ajatella valinneeni opiskelualani siksi, että siinä yhdistyvät kaikki itselleni rakkaimmat lahjakkuuden osa-alueet, ja minkä tahansa muun alan kohdalla olisin joutunut luopumaan joidenkin niistä kehittämisestä - vaikka todellisuudessa tämän tason ymmärrys alastani on syntynyt vasta hyvän aikaa opiskeltuani. Millä perusteella siis oikeastaan valitsin, ja jos peruste oli typerä, voidaanko ensinkään puhua valinnasta vai olisiko sittenkin syytä käyttää sanaa sattuma?

Tuon lisäksi ihmisen toiminnasta voidaan kuitenkin erottaa myös sellaista valinnan tekemistä, jonka merkitystä/tietoisuutta ei konstruoida jälkikäteen vaan jo valinnantekohetkellä. Vai väitätkö ettei voida?
Niinpä, kun korostat arkiajattelua, korostat nimenomaan ihmisen taipumusta historismiin. Minä taas korostan tietoisuuden rajoja. Tämä ei taas tarkoita, että pitäisin tiedostamatonta tavattoman tärkeänä terminä, koska minusta on mahdollista ymmärtää jälkikäteen, millaiset vaikuttimet ajoivat tiettyihin lopputuloksiin, mutta tällöin pidän taipumusta tärkeämpänä terminä kuin tietoista päätöstä.
Kiistän edelleen korostavani ihmisen taipumusta historismiin (vrt. yllä esitetyt kaksi erilaista valinnan lajia).

Määrittele taipumus (esim. pidätkö sitä geneettistä alkuperää olevana, voidaanko sitä käsittääksesi tietoisesti muuttaa, ja miten suhteutat sen fatalismiin, jolla omien sanojesi mukaan ei ole elämässäsi suurta painoarvoa). Uskoakseni taipumuksemme pitää joitakin toimintatapojamme taipumuksina vääristää käsitystämme todellisuudesta. Taipumusten korostaminen, ainakin niin kuin minä taipumuksen ymmärrän, johtaa ihmiskäsitykseen joka itsestäni tuntuu liian staattiselta. Väittäisin, että taipumus seuraa tietoisia päätöksiä. Sen lisäksi, että ajattelu vaikuttaa toimintaan, toiminta vaikuttaa ajatteluun. Toimintaa muuttamalla myös ajattelua ja taipumuksia voidaan muuttaa. Miksi siis korostaa tämänhetkisten taipumusten merkitystä, kun puheenaiheena on koko elämä?
Tietenkin ihmiset vaikuttavat siihen, mihin he päätyvät. Niin minäkin teen, mutta prosessi on monimutkaisempi kuin sinä annat ymmärtää. Tämä itsen kehittäminen herättää minussa hilpeyttä, sillä jos sillä tarkoitetaan itsensä sivistämistä ynnä muuta, olen uskoakseni harrastanut sitä enemmän kuin on suotavaa. Peräti hämmentävältä kuulostaa ajatuksesi, että ihmissuhteeni olisivat jotenkin kaatuneet tähän. Paremminkin sanoisin, että pidän neitosista, jotka ovat kiinnostuneita ulkomaailmasta, ja sen vuoksi olen sitten ylenkatsonut niitä, jotka eivät ole.
1. Itsensä kehittäminen ei ole yhtä kuin itsensä sivistäminen. Jos olisin puhunut ensisijaisesti pelkästä sivistämisestä, olisin käyttänyt sitä sanaa. Sivistys viitannee valmiiksi jäsennellyn "tiedon" omaksumiseen omakohtaisen kokemisen sijaan (tieto-sana on lainausmerkeissä, koska olen viime aikoina alkanut pohtia, tulisiko kokemuksetta omaksuttua tietoa nimittää tiedoksi ensinkään). Itsensä kehittämisellä tarkoitin oppimista, kokemista, kasvamista - sivistystä tietenkään väheksymättä.

2. Kuten varmasti itsekin ymmärsit, en suinkaan ajatellut yksioikoisesti että ihmissuhteesi olisivat kaatuneet johonkin yhteen asiaan (tai ensinkään kaatuneet!). Esitin esimerkin, koska halusin muistuttaa sinua siitä todellisuuden osasta, joka ei ole sinun kontrolloitavissasi/havaittavissasi/ulottuvillasi. Voit toki miettiä, minkälaisista tytöistä olet itse kiinnostunut ja miksi et ole kiinnostunut tällä hetkellä ulottuvillasi olevista - mutta toinen puoli todellisuutta on ne ihmiset, joiden olemassaolosta et syystä tai toisesta tiedä, jotka eivät ole ulottuvillasi, mutta jotka siitä huolimatta vaikuttavat elämäsi suuntaan joko aktiivisesti tai jättäytymällä sen ulkopuolelle.
Liiallisen aikaansaapuuden ongelma on, että siitä ei ole koskaan monomania kaukana. Hengailen mieluummin suht tasapainoisten ihmisten seurassa kuin täydellisen tasapainottomien, ihan itsesuojelullisista syistä, tosin ystäväpiiriini kyllä kuuluu lukuisia hieman viistoja tyyppejä. Päätön ahertaminen kielii minusta epäterveestä minäkuvasta, varsinkin kun kyse on kauniimmasta sukupuolesta.
No niin. Eli puheesi siitä että voisit olla aikaansaavampi, oli täyttä höttöä. Ketjussa, jossa oli tarkoitus pohtia sitä mitä myönteisiä ominaisuuksia haluaisi itsessään kehittää, sinä mainitset kielteisen ominaisuuden, jonka olet naamioinut myönteiseen ilmiasuun. Harvinaisen kiero ja poliittisesti korrekti tapa ilmaista: Olen jo täydellinen.
Vaikka puolustan edellisessä hieman leppoisampaa elämänasennetta, nähdäkseni useimmat elämässään jotain aikaiseksi saaneet eivät tyypillisesti ole eläneet helppoa tai mukavaa sellaista.
1. Mistä tiedät? Miten kattava otoksesi on? Ettet vain sinäkin olisi tiedostavan maailman tutkimisen sijaan langennut siihen perisuomalaiseen ennakkoluuloon, jonka mukaan vain kärsimyksellä ja kivulla aikaansaatu voi olla arvokasta.

2. Vaikka saisitkin kokoon edustavan otoksen arvokkaisiin saavutuksiin yltäneitä henkilöitä, jotka oman, luotettavan ilmoituksensa mukaan ovat eläneet hankalaa ja kivuliasta elämää, mistä tiedät mitä kaikkea he olisivat saaneet aikaan jos he olisivat asennoituneet elämäänsä ennen kaikkea helppona, mukavana ja hauskana matkana? Kuka tai mikä sinut panee uskomaan että saavutukset olisivat siinä tapauksessa olleet vähäisempiä tai vähemmän arvokkaita?

3. Helppo ja mukava elämä ei tarkoita samaa kuin elämä ilman haasteita. Esimerkiksi minun elämäni vaikuttaa monen ulkopuolisen näkökulmasta ilmenemismuodoiltaan (työn ja vapaa-ajan suhde, työn haastavuus, vastuun määrä, tuntemattomiin olosuhteisiin joutumisen tiheys) yhdeltä helvetiltä. Kohtaan jatkuvasti sen luokan haasteita että niistä selvitäkseni minun on onnistuttava ylittämään itseni, joskus useilla elämänalueilla samanaikaisesti. Tästä huolimatta (tai jopa tämän takia) sanoisin elämäni olevan helppoa ja mukavaa. Olisin selvästi ahdistuneempi vähemmillä haasteilla, tylsistyneempi tutummissa ympäristöissä. Elämää olisi kaiken kaikkiaan hankalampi elää jos minulla ei olisi mahdollisuuksia muuttaa asioita, tutkia tuntemattomuuksia, kantaa vastuuta, löytää, saada aikaan.
Jotkut näistä marttyyreista - Spinoza, Nietzsche - korostavat vaikeuksistaan huolimatta elämän merkitystä, sen rakastamisen tärkeyttä; ja koska meillä on vain yksi elämä, olisi toivottavaa, että useimmat meistä voisivat noudattaa "ikuisen paluun" ideaalia, tahtoa elää elämänsä juuri sillä tavoin, kuin se on tullut elettyä.
Tuosta voin olla samaa mieltä, mutta lähtökohtaisesti minusta on kiinnostavampaa katsoa tulevaisuuteen menneisyyden sijaan. Ja kaikkein tärkeimmältä tuntuu tämä hetki. Kuluva hetki on se piste (tai liukuma) ajassa, jossa valinnan mahdollisuuteni on maksimissaan.

Varaan oikeuden, mutta en velvollisuutta, editoida huonoa kieltä ja ajatusvirheitä myöhemmin. Nyt ei kerkii!
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja Vadim »

EveryWoman kirjoitti: Jos tämän tason tarkasteluun lähdetään, myöskään tuo teksti jota kirjoitat ja ne mielipiteet ja ajatukset joita täällä esität, eivät ole sinun. Miksi siis edes vaivaudut? Koska koet sen arkitodellisuuden tasolla mielekkäänä, ainakin mielekkäämpänä kuin tarjolla olevat vaihtoehdot.
Anteeksi nyt, mikä on se tarjolla oleva vaihtoehto? Se, että meistä niin suuri osa on sosialisaation kautta oppittua, tuskin tekee meistä tai toiveistamme sen vähempiarvoisia kuin ne olisivat, jos hyväksyttäisiin, että toiveemme tosiaan ovat "omiamme", jolloin ne tuskin olisivat edes kommunikoitavissa.
EveryWoman kirjoitti:Ensinnäkin: Haluatko ihan todella suunnata tämän threadin polttopisteen siihen kysymykseen, mikä on tapahtuma? Pidätkö olennaisena, että ratkaisemme hetken jakamiseen liittyvät filosofiset ongelmat ennen kuin voimme keskustella sinun mahdollisuuksistasi kehittää itseäsi ihmisenä? :D Jos olisin vieläkin innokkaampi keittiöpsykologi kuin jo olen, arvelisin että sinulla on käynnissä defensiivinen varsinaisen aiheen torjuminen sivujuonteita paisuttelemalla.
Tämä on repressiivistä keittiöpsykologiaa. Jostain syystä haluat nähdä ongelman siellä, missä sitä minusta ei ole, joten jos suostuisin keskustelemaan siitä, miten voisin kehittää itseäni ihmisenä, hyväksyisin mielestäni virheelliset taustaoletuksesi, jolloin horinani olisivat sisäisesti ristiriitaisia. Minä haluan keskustella metakysymyksestä, sinä et.

Minä en usko, että on mitään omaehtoista keinoa, jolla minusta tulisi parempi ihminen, koska en lähtökohtaisesti usko, että paremmuus tai huonommuus on mitattavissa millään yhteismitallisella keinolla. Voi tietysti olla, että kiinnittämällä huomiota joihinkin käyttäytymiseni muotoihin kanssakäyminen ympäristön kanssa olisi mukavampaa, mutta toisaalta en ole alkuunkaan vakuuttunut, että muutos olisi järin pysyvä, saatikka että se olisi välttämättä ympäristön kannalta edes toivottava. Seikka, joka joku saattaa pitää tylynä asenteena, saattaa jonkun toisen mielestä olla kyky sanoa sanottavansa selkeästi ja suoraan.
EveryWoman kirjoitti:Toiseksi: Nyt esitit uudelleen valinnan määritelmäsi, jonka jo kerran jätin hyväksymättä. Jos kerran ihmisen ei ole mahdollista tehdä valintaa hyvin pienen hetken sisällä ja tiedostaa sitä suunnilleen tuolla samalla hetkellä, niin mikä sinun nähdäksesi erottaa tämän tilanteen (jossa siis henkilö itse kuitenkin reaaliajassa kokee tekevänsä valinnan) siitä, jossa henkilö ei koe tekevänsä valintaa? Näillä tilanteillahan on aivan selvä arkielämässä havaittava ero. Minä valitsen kirjoittaa vastauksen tähän postaukseen ylihuomenna kun tulee sopiva hetki kontra Kunhan tässä olla möllötän.
En kiistänyt valinnan mahdollisuutta ääritilanteissa, koska tällöin vedettäisiin matto yksilön vastuun alta. Niinpä hyväksyn sen, että joskus ihminen tekee valintoja, jotka vaikuttavat hänen elämäänsä dramaattisesti. Mutta arkielämän kannalta nämä hetket ovat useimmiten mitättömiä. Korostan nykyhetken ja valinnan tai päätöksen suhteen ongelmallisuutta, joka liittyy intention ja ration ongelmallisuuteen. Päätöksen tekemisen reunaehdot ovat myös kyseenalaisia, sillä formuloitavissa on vain se, mikä on formuloitavissa, kun taas mahdollisia tekoja on joka hetki ääretön määrä.

Sinulle on johdonmukaista korostaa yksilön päätöstä, yksilön vastuuta, yksilön rationaalisuutta ja päätöksenteon relevanssia, subjektiutta. Minulle taas on johdonmukaista korostaa sosiaalisuutta, yhteiskunnallisuutta, intentiota, intuitiota, käytäntöä. Molemmilla ajatussuunnilla on ihan kunnioitettavat kannattajansa.
EveryWoman kirjoitti:Myönnän toki kuvailemasi ilmiön olemassaolon (vai olenkohan ymmärtänyt oikein mitä tarkoitat?). Saatan kuvitella, että valitsin mennä sinä päivänä siihen kahvilaan, jossa sitten tapasin nykyisen rakastettuni, vaikka tosiasiassa ennemminkin ajauduin menemään sinne. Saatan ajatella valinneeni opiskelualani siksi, että siinä yhdistyvät kaikki itselleni rakkaimmat lahjakkuuden osa-alueet, ja minkä tahansa muun alan kohdalla olisin joutunut luopumaan joidenkin niistä kehittämisestä - vaikka todellisuudessa tämän tason ymmärrys alastani on syntynyt vasta hyvän aikaa opiskeltuani. Millä perusteella siis oikeastaan valitsin, ja jos peruste oli typerä, voidaanko ensinkään puhua valinnasta vai olisiko sittenkin syytä käyttää sanaa sattuma?
Olet ymmärtänyt jo aika lailla sinne päin. Jospa otan muutaman omakohtaisen esimerkin.

Olin Ranskassa opiskelemassa miltei vuosikymmen sitten. Milloin tein päätöksen tehdä Ranskassa tutkinnon?

Teinkö sen silloin, kun käväisin yliopiston päärakennuksessa selailemassa yliopistojen esitteitä? Vai silloin, kun ostin lentolipun? Vai silloin, kun lähdin lentokentälle? Vai silloin, kun menin luennolle ensimmäisen kerran? Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Totta puhuen minulla ei ole aavistustakaan, milloin päätin tehdä niin, tiedän vain lopputuloksen, ja senkin retrospektiivissä. Samalla tilanne olisi voinut olla dramaattisesti erilainen, sillä olisin voinut kompastua banaaninkuoreen tai rakastua niin kammottavasti istahdettuani lentokoneessa sievän tytön viereen, että olisin palannut häntä koipien välissä ensimmäisen tilaisuuden tullen.
EveryWoman kirjoitti:Tuon lisäksi ihmisen toiminnasta voidaan kuitenkin erottaa myös sellaista valinnan tekemistä, jonka merkitystä/tietoisuutta ei konstruoida jälkikäteen vaan jo valinnantekohetkellä. Vai väitätkö ettei voida?
Sanoisin, että jossain tilanteissa merkityksestä voi olla vahva aavistus. Ajattelen usein sotarikollista, joka tappaa aseettoman sotavangin. Ihmisen tappaminen on minusta sellainen teko, joskin on selvää, ettei seurauksista voi olla selvää käsitystä. Tällainen joko/tai -tilanne saattaa minusta joskus olla todellinen valinta. Toisaalta minua häiritsee tässä esimerkissä sen kertomuksenomaisuus, millä viittaan sen konstruoituun luonteeseen. Siksi esimerkit ovat usein pettäviä.
EveryWoman kirjoitti:Taipumusten korostaminen, ainakin niin kuin minä taipumuksen ymmärrän, johtaa ihmiskäsitykseen joka itsestäni tuntuu liian staattiselta. Väittäisin, että taipumus seuraa tietoisia päätöksiä. Sen lisäksi, että ajattelu vaikuttaa toimintaan, toiminta vaikuttaa ajatteluun. Toimintaa muuttamalla myös ajattelua ja taipumuksia voidaan muuttaa. Miksi siis korostaa tämänhetkisten taipumusten merkitystä, kun puheenaiheena on koko elämä?
Tuo liittynee kysymykseen, miten ihminen muuttuu. Itse arvelen, että ihmiset muuttuvat hyvin hitaasti. Toisaalta, samalla näen ihmisen monikerroksisena olentona, jonka minuus on perustavalla tavalla fragmentoitunut, ja interaktiossa ympäristön kanssa nämä "toiset minät" saattavat yllättäen ryhtyä kukoistamaan. Uskon siis kasvamiseen, mutta sillä on melko vähän tekemistä päätösten kanssa.
EveryWoman kirjoitti:1. Itsensä kehittäminen ei ole yhtä kuin itsensä sivistäminen. Jos olisin puhunut ensisijaisesti pelkästä sivistämisestä, olisin käyttänyt sitä sanaa. Sivistys viitannee valmiiksi jäsennellyn "tiedon" omaksumiseen omakohtaisen kokemisen sijaan (tieto-sana on lainausmerkeissä, koska olen viime aikoina alkanut pohtia, tulisiko kokemuksetta omaksuttua tietoa nimittää tiedoksi ensinkään). Itsensä kehittämisellä tarkoitin oppimista, kokemista, kasvamista - sivistystä tietenkään väheksymättä.
Mitähän tämä oppiminen, kokeminen, kasvaminen oikein tarkoittaa? Siis onko kaikki kokeminen ja oppiminen hyvästä, ja miksi se pitäisi tehdä ihan omakohtaisesti? Näet minusta sivistyksen melko kapeasti. Sivistys ei ole kirjaviisautta, vaan elämänasenne.
EveryWoman kirjoitti:2. Kuten varmasti itsekin ymmärsit, en suinkaan ajatellut yksioikoisesti että ihmissuhteesi olisivat kaatuneet johonkin yhteen asiaan (tai ensinkään kaatuneet!). Esitin esimerkin, koska halusin muistuttaa sinua siitä todellisuuden osasta, joka ei ole sinun kontrolloitavissasi/havaittavissasi/ulottuvillasi. Voit toki miettiä, minkälaisista tytöistä olet itse kiinnostunut ja miksi et ole kiinnostunut tällä hetkellä ulottuvillasi olevista - mutta toinen puoli todellisuutta on ne ihmiset, joiden olemassaolosta et syystä tai toisesta tiedä, jotka eivät ole ulottuvillasi, mutta jotka siitä huolimatta vaikuttavat elämäsi suuntaan joko aktiivisesti tai jättäytymällä sen ulkopuolelle.
No nimenomaan tätä kontrolloimatonta osaa halusinkin korostaa. Jos tapaan tytön, se johtuu sattumasta, bussien aikatauluista, kahvin hinnasta, kolikoista taskunpohjalla, tarjoilijan kiireisyydestä, illan viileydestä, pöllön huhuilusta, tuulen suunnasta ja tähtien asennosta.
EveryWoman kirjoitti:No niin. Eli puheesi siitä että voisit olla aikaansaavampi, oli täyttä höttöä. Ketjussa, jossa oli tarkoitus pohtia sitä mitä myönteisiä ominaisuuksia haluaisi itsessään kehittää, sinä mainitset kielteisen ominaisuuden, jonka olet naamioinut myönteiseen ilmiasuun. Harvinaisen kiero ja poliittisesti korrekti tapa ilmaista: Olen jo täydellinen.
Tässä ketjussa oli tarkoitus ruoskia itseään, ja harrastin sitä antaumuksella. Mutta oivalsit ajatukseni tismalleen; tarkoitukseni ei ollut sanoa, että olen täydellinen, vaan että en ole puutteellinen, koska minusta kukaan ei ole puutteellinen.
EveryWoman kirjoitti:1. Mistä tiedät? Miten kattava otoksesi on? Ettet vain sinäkin olisi tiedostavan maailman tutkimisen sijaan langennut siihen perisuomalaiseen ennakkoluuloon, jonka mukaan vain kärsimyksellä ja kivulla aikaansaatu voi olla arvokasta.
Perisuomalaiseen? Proust advokoi onnettomuuden ensisijaisuutta, että onni on olemassa vain kärsimystä varten. Komppaan sikäli, että parhaat tekstini ovat syntyneet silloin, kun minua on loukattu eniten. Naminamitunnelmat harvemmin herättävät ohimenevää hilpeyttä kummempaa.
EveryWoman kirjoitti:3. Helppo ja mukava elämä ei tarkoita samaa kuin elämä ilman haasteita. Esimerkiksi minun elämäni vaikuttaa monen ulkopuolisen näkökulmasta ilmenemismuodoiltaan (työn ja vapaa-ajan suhde, työn haastavuus, vastuun määrä, tuntemattomiin olosuhteisiin joutumisen tiheys) yhdeltä helvetiltä. Kohtaan jatkuvasti sen luokan haasteita että niistä selvitäkseni minun on onnistuttava ylittämään itseni, joskus useilla elämänalueilla samanaikaisesti. Tästä huolimatta (tai jopa tämän takia) sanoisin elämäni olevan helppoa ja mukavaa. Olisin selvästi ahdistuneempi vähemmillä haasteilla, tylsistyneempi tutummissa ympäristöissä. Elämää olisi kaiken kaikkiaan hankalampi elää jos minulla ei olisi mahdollisuuksia muuttaa asioita, tutkia tuntemattomuuksia, kantaa vastuuta, löytää, saada aikaan.
Kuulehan, pyllyseni, luulen että tältä osin olemme melko lailla tarkalleen samanlaisia.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Vadim ja EW, te ootte ihania veivaajia!
Kikkelis kokkelis.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Olen hankala, vaativa ja vittumainen. Kärttyinen, tunteideni armoilla ja liian tunteikas, tai sitten tunteeton, joka tapauksessa ainakin tunnevammainen.
Odotan muilta täydellisyyttä, tai ainakin lähelle, ja vaadin paljon. Itsenihän ei tarvitse täydellinen olla, ja muiden vaatimukset voin ohittaa kohauttamalla olkiani ja sanomalla; Olen tällainen, minkäs minä tälle voin??
Lisäksi olen liian äänekäs, ja valitan jatkuvasti kaikesta. Joko muista ihmisistä tai sitten omista puutteistani tai vaivoistani.
Tiedän aina mitä muiden pitäisi tehdä, mutta omia juttujani en osaa järjestää.
Hooh... Kitinää kitinää.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja brona »

Hebuli kirjoitti:Ajoittain varsin kärsimätön.
Joissakin asioissa itsekäs.
Inhoan hösäämistä/hösääjiä.
Ärsyynnyn joskus (mitättömien) asioiden liiallisesta murehtimisesta varsinkin etukäteen, jos ei samanaikaisesti yritä ratkaista ongelmaa. Olen joskus vaikuttanut varmasti todella sydämettömältä kun en olekaan voivotellut mukana vaan käskenyt tekemään asialle jotain.

EDIT: Ja usein olen myös varsin laiska. Oikeasti, en vain omasta mielestäni.
Sama vika rahikaisella, myös Geetsun mainitsemia ominaisuuksia tunnistan itsessäni.
...
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Itseruoskintaa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

vadim kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Jos tämän tason tarkasteluun lähdetään, myöskään tuo teksti jota kirjoitat ja ne mielipiteet ja ajatukset joita täällä esität, eivät ole sinun. Miksi siis edes vaivaudut? Koska koet sen arkitodellisuuden tasolla mielekkäänä, ainakin mielekkäämpänä kuin tarjolla olevat vaihtoehdot.
Anteeksi nyt, mikä on se tarjolla oleva vaihtoehto? Se, että meistä niin suuri osa on sosialisaation kautta oppittua, tuskin tekee meistä tai toiveistamme sen vähempiarvoisia kuin ne olisivat, jos hyväksyttäisiin, että toiveemme tosiaan ovat "omiamme", jolloin ne tuskin olisivat edes kommunikoitavissa.
Juuri tämän vuoksi ihmettelin, miksi johdatit keskustelua tähän aiheeseen. Kyseenalaistaako se päätöksen tekemisen mahdollisuuden?
EveryWoman kirjoitti:Ensinnäkin: Haluatko ihan todella suunnata tämän threadin polttopisteen siihen kysymykseen, mikä on tapahtuma? Pidätkö olennaisena, että ratkaisemme hetken jakamiseen liittyvät filosofiset ongelmat ennen kuin voimme keskustella sinun mahdollisuuksistasi kehittää itseäsi ihmisenä? :D Jos olisin vieläkin innokkaampi keittiöpsykologi kuin jo olen, arvelisin että sinulla on käynnissä defensiivinen varsinaisen aiheen torjuminen sivujuonteita paisuttelemalla.
Tämä on repressiivistä keittiöpsykologiaa. Jostain syystä haluat nähdä ongelman siellä, missä sitä minusta ei ole, joten jos suostuisin keskustelemaan siitä, miten voisin kehittää itseäni ihmisenä, hyväksyisin mielestäni virheelliset taustaoletuksesi, jolloin horinani olisivat sisäisesti ristiriitaisia. Minä haluan keskustella metakysymyksestä, sinä et.
Tarkennetaan. Ensinnäkin sanoin: Jos olisin... arvelisin... Toiseksi: kyllä minä suostun keskustelemaan tuostakin kysymyksestä. Vastustan vain sitä ajatusta, että itsensä kehittämisestä ihmisenä ei voitaisi keskustella ellei hetken jakamista koskevaan kysymykseen ensin saada tyydyttävää ratkaisua (ehkä ymmärsin väärin, että väitit implisiittisesti noin?).

Lisäksi hangoittelen vastaan hetken jakamisen problematiikkaan uppoutumisessa kahdesta syystä (ja nyt muuten aletaan selkeästi olla off-topic -alueella - pahoittelut!). Toinen liittyy motiiveihini internetissä kirjoitteluun, toinen taas elämäni resurssien optimointiin. Kirjoittelen netissä pääasiassa siksi, että se soveltuu erinomaisesti sijaistoiminnaksi, jota opiskeluni vaatii. Luova prosessi etenee yhtäjaksoisesti aina vain tiettyyn väliaikaiseen ratkaisuun asti, minkä jälkeen se pysähtyy. Tämä pysähtyneisyyden aika on hyvä täyttää sellaisella toiminnalla, joka tarjoaa aivoille tekemistä, mutta mielellään helppoa (ei siis kovin luovaa) ja lyhytkestoista sellaista. Minun on siis kyettävä päästämään keskustelusta irti heti kun luova prosessini taas käynnistyy - muuten nettikirjoittelusta tulee pääasiallinen toimintamuotoni ja opiskelusta harrastus. Kumpikaan noista ei lupaisi hyvää. :)

Ja se toinen syy sitten. Jos uppoutuisin syvälliseen keskusteluun netissä, eikä siihen käyttämäni aika olisi pois opiskelusta, se olisi pois parisuhteestani. Sijoitan nimittäin aikani lähes täydellisesti näihin kahteen kohteeseen. Pieni nipistys parisuhteelta nettikirjoitteluun on ihan ok vielä silloin kun eräät tässä mainitsemattomat tavoitteeni kirjoittelun suhteen täyttyvät ja kun olen jo keskustellut aiheesta poikaystäväni kanssa (tai kun olemme siitä niin samaa mieltä että keskusteltavaa ei ole). Mutta jos aiheena on sellainen, joka vie aikaa ja josta haluaisin keskustella poikaystäväni kanssa (kuten juuri tuon hetken jakamiseen liittyvän problematiikan implikaatiot kokemaamme todellisuuteen), se ei houkuttele minua kovin paljon. Syvällinen keskusteleminen on kuitenkin aika henkilökohtaista. Fiilis olisi hieman sama kuin jos poikaystävän poissaollessa suutelisin vierasta vaikka todellisuudessa haluaisin suudella poikaystävääni.

Toivon, etten tällä off-topicilla loukannut sinua. Palaan aiheeseen:
Minä en usko, että on mitään omaehtoista keinoa, jolla minusta tulisi parempi ihminen, koska en lähtökohtaisesti usko, että paremmuus tai huonommuus on mitattavissa millään yhteismitallisella keinolla.
Älä käytä tuota parempi/huonompi ihminen -vastakkainasettelua tässä keskustelussa - muuten ymmärrät väistämättä väärin mitä yritän sanoa. Itsensä kehittäminen ei minun käsityksissäni liity universaaleihin mittareihin mitenkään muuten kuin ehkä niin, että ihminen, joka on objektiivisesti arvioituna eniten oma itsensä, on "paras". Mutta moisen arvioiminen objektiivisesti taas.. ei kannata edes yrittää. Siksi jokainen voi viime kädessä arvioida omaa ihmisyyttään vain itse (toki ulkopuolisetkin voivat omissa arvioissaan osua oikeaan suuntaan, ja etenkin havaita karkeimmat epäonnistumiset, koska ihmiset ovat kuitenkin keskenään olennaisissa kysymyksissä hyvin samanlaisia).

Ja tässä tietysti palataan takaisin siihen, mikä on "sinun" tai "minun" ja mikä ei. Sinä ilmeisesti esitit että ei mikään olennainen, vai ymmärsinkö väärin? Kuitenkin sinä olet tässä lukemassa minun pitkäveteistä ja osin epäloogista esitystäni hajanaisesta kokoelmasta aineettomia käsitteitä, etkä vaikkapa viikonpäiväketjussa keskustelemassa Möllin kanssa naisten kieroudesta. Miksi? Miksi minusta vaikuttaa, että et vastaile tällä foorumilla oleviin postauksiin täysin satunnaisesti, vaan jollakin perusteella valitset ne keskustelut, joihin osallistut? Sanotko nyt, että sinulla on taipumuksia, ja koska nämä taipumukset vaikuttavat vääjäämättä siihen mihin ketjuihin vastaat, sinun ei voida sanoa tekevän valintoja?

Entä ne taipumukset, joita sinulla on, mutta joista et ole tietoinen? Ohjaavatko ne valintojasi yhtä aukottomasti? Tai: ovatko taipumuksia vain ne, jotka aktualisoituvat toimintana? Uskotko, että ihmisessä ei ole mitään piilevää? Tai: eikö sinun muka ole mahdollista tehdä valintaa tiedostamisesi taipumusten vastaisesti, poiketa kaavasta?
Voi tietysti olla, että kiinnittämällä huomiota joihinkin käyttäytymiseni muotoihin kanssakäyminen ympäristön kanssa olisi mukavampaa, mutta toisaalta en ole alkuunkaan vakuuttunut, että muutos olisi järin pysyvä, saatikka että se olisi välttämättä ympäristön kannalta edes toivottava. Seikka, joka joku saattaa pitää tylynä asenteena, saattaa jonkun toisen mielestä olla kyky sanoa sanottavansa selkeästi ja suoraan.
Joo, en tarkoittanut itsensä kehittämisellä pyrkimystä yltiösosiaalisuuteen tai muutenkaan "hyvään ihmisyyteen" sellaisena kuin se erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa käsitetään. Sosiaalisuus sumentaa ymmärrystä ihmisyydestä ja korostaa ihmisen eläimyyttä.
En kiistänyt valinnan mahdollisuutta ääritilanteissa, koska tällöin vedettäisiin matto yksilön vastuun alta. Niinpä hyväksyn sen, että joskus ihminen tekee valintoja, jotka vaikuttavat hänen elämäänsä dramaattisesti. Mutta arkielämän kannalta nämä hetket ovat useimmiten mitättömiä. Korostan nykyhetken ja valinnan tai päätöksen suhteen ongelmallisuutta, joka liittyy intention ja ration ongelmallisuuteen. Päätöksen tekemisen reunaehdot ovat myös kyseenalaisia, sillä formuloitavissa on vain se, mikä on formuloitavissa, kun taas mahdollisia tekoja on joka hetki ääretön määrä.
Valintoja, jotka vaikuttavat hänen elämäänsä dramaattisesti? Miksi tuo maininta dramaattisuudesta? Eikö muilla valinnoilla mielestäsi ole merkitystä? Minun mielestäni kaikilla valinnoilla on merkitystä.
Sinulle on johdonmukaista korostaa yksilön päätöstä, yksilön vastuuta, yksilön rationaalisuutta ja päätöksenteon relevanssia, subjektiutta. Minulle taas on johdonmukaista korostaa sosiaalisuutta, yhteiskunnallisuutta, intentiota, intuitiota, käytäntöä. Molemmilla ajatussuunnilla on ihan kunnioitettavat kannattajansa.
Lukisin mielelläni, miten sinun ajattelutapaasi liittyy intuition korostaminen.
Olin Ranskassa opiskelemassa miltei vuosikymmen sitten. Milloin tein päätöksen tehdä Ranskassa tutkinnon?

Teinkö sen silloin, kun käväisin yliopiston päärakennuksessa selailemassa yliopistojen esitteitä? Vai silloin, kun ostin lentolipun? Vai silloin, kun lähdin lentokentälle? Vai silloin, kun menin luennolle ensimmäisen kerran? Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Totta puhuen minulla ei ole aavistustakaan, milloin päätin tehdä niin, tiedän vain lopputuloksen, ja senkin retrospektiivissä.
Kysymyksesi on harhaanjohtavasti asetettu. Ikään kuin olisi fakta, että olet tehnyt nimenomaan tuon päätöksen jollakin hetkellä, ja ainoa pohdittava asia olisi, milloin kyseinen hetki oli. Kykenet varmaan nimeämään jonkin hetken tai lyhyen liukuman ajassa, jonka jälkeen aloit järjestelmällisesti hoitaa käytännön elämääsi siihen suuntaan että opiskelu Ranskassa mahdollistui. Jos sovellan tähän itsepintaisesti markkinoimaani arkiajattelua, sanoisin että silloin teit päätöksen lähteä Ranskaan opiskelemaan. Tämän sinä ymmärsit jo päätöksentekohetkellä, et vasta opiskeltuasi Ranskassa hyvän aikaa, vai mitä?
Samalla tilanne olisi voinut olla dramaattisesti erilainen, sillä olisin voinut kompastua banaaninkuoreen tai rakastua niin kammottavasti istahdettuani lentokoneessa sievän tytön viereen, että olisin palannut häntä koipien välissä ensimmäisen tilaisuuden tullen.
Häntä koipien välissä?? Jos olisit sisimmästäsi kumpuavaan ihmisyyteen nojautuen valinnut jättää opiskelun Ranskassa sikseen rakkauden vuoksi, sinun ei olisi tarvinnut palata häntä koipien välissä vaan suorin selin. Tätä minä tarkoitan valitsemisella - en tuota sinun tarkoittamaasi jälkikäteistarkastelua siitä, mikä asia on vaikuttanut mihinkin.

..Ei kun taisitkin tarkoittaa että olisit kokenut Ranskassa onnettoman (kammottavan? :) ) rakkauden, ja paennut sitä takaisin Suomeen. Siinä tapauksessa voitaisiin sanoa ettei sinun ollut mahdollista toteuttaa päätöstäsi muuttuneiden olosuhteiden vuoksi. Ei se opiskelupäätös olisi silti ollut yhtään vähemmän päätös.
EveryWoman kirjoitti:Tuon lisäksi ihmisen toiminnasta voidaan kuitenkin erottaa myös sellaista valinnan tekemistä, jonka merkitystä/tietoisuutta ei konstruoida jälkikäteen vaan jo valinnantekohetkellä. Vai väitätkö ettei voida?
Sanoisin, että jossain tilanteissa merkityksestä voi olla vahva aavistus. Ajattelen usein sotarikollista, joka tappaa aseettoman sotavangin. Ihmisen tappaminen on minusta sellainen teko, joskin on selvää, ettei seurauksista voi olla selvää käsitystä. Tällainen joko/tai -tilanne saattaa minusta joskus olla todellinen valinta. Toisaalta minua häiritsee tässä esimerkissä sen kertomuksenomaisuus, millä viittaan sen konstruoituun luonteeseen. Siksi esimerkit ovat usein pettäviä.
Vasta nyt alan hahmottaa ajattelutapaasi. Ilmeisesti ajattelet, että todellinen valinta on sellainen, jonka tehdessään ihminen on kyennyt arvioimaan sen kaikki olennaiset seuraukset, joihin kyseinen valinta sitten perustuu.

No siitä olemme toki samaa mieltä, että kaikkia olennaisia seurauksia ei voi koskaan etukäteen tietää. Minusta niiden tietäminen on myös jokseenkin tarpeetonta. Perusteltuja (vaikkakaan ei välttämättä analyyttisesti perusteltuja) valintoja voi tehdä ilman kristallipalloakin, jos vain on riittävässä määrin kosketuksissa omaan päätöksentekojärjestelmäänsä. :) Tämän lisäksi olen kyllä sitä mieltä, että tietynlaisista toimista voi hyvinkin varmasti oppia tietämään, johtavatko ne myönteiseen vai kielteiseen lopputulokseen vaikka täsmällisiä seurauksia ei tietäisikään. Taidamme tässä olla lähestymässä jonkinasteista moraalikeskustelua.
EveryWoman kirjoitti:Taipumusten korostaminen, ainakin niin kuin minä taipumuksen ymmärrän, johtaa ihmiskäsitykseen joka itsestäni tuntuu liian staattiselta. Väittäisin, että taipumus seuraa tietoisia päätöksiä. Sen lisäksi, että ajattelu vaikuttaa toimintaan, toiminta vaikuttaa ajatteluun. Toimintaa muuttamalla myös ajattelua ja taipumuksia voidaan muuttaa. Miksi siis korostaa tämänhetkisten taipumusten merkitystä, kun puheenaiheena on koko elämä?
Tuo liittynee kysymykseen, miten ihminen muuttuu. Itse arvelen, että ihmiset muuttuvat hyvin hitaasti. Toisaalta, samalla näen ihmisen monikerroksisena olentona, jonka minuus on perustavalla tavalla fragmentoitunut, ja interaktiossa ympäristön kanssa nämä "toiset minät" saattavat yllättäen ryhtyä kukoistamaan. Uskon siis kasvamiseen, mutta sillä on melko vähän tekemistä päätösten kanssa.
Eli tässä sanot ihmisessä olevan vaikka kuinka paljon sellaistakin, joka ei ilmene muille. Ja jos joku ihminen on jonkun mielestä muuttunut varsin nopeasti, jopa niin paljon että hänet tekisi mieli määritellä eri ihmiseksi kuin aiemmin, kyse on vain piilevien kerrosten nousemisesta pintaan? Hyväksyn toki tällaisen mallin, ja siihen suhteutettuna tarkoittamani itsensä kehittäminen muodostunee oman elämän kannalta kiitollisimpien kerrosten nostamisesta pintaan ja epäkiitollisimpien painamisesta mahdollisimman syvälle. Ja jotta emme sotkeentuisi tuohon seurausten arvioimisen mahdottomuuteen, lisätään määritelmään ainakin toistaiseksi: kiitollisin/epäkiitollisin tässä hetkessä.
EveryWoman kirjoitti:1. Itsensä kehittäminen ei ole yhtä kuin itsensä sivistäminen. Jos olisin puhunut ensisijaisesti pelkästä sivistämisestä, olisin käyttänyt sitä sanaa. Sivistys viitannee valmiiksi jäsennellyn "tiedon" omaksumiseen omakohtaisen kokemisen sijaan (tieto-sana on lainausmerkeissä, koska olen viime aikoina alkanut pohtia, tulisiko kokemuksetta omaksuttua tietoa nimittää tiedoksi ensinkään). Itsensä kehittämisellä tarkoitin oppimista, kokemista, kasvamista - sivistystä tietenkään väheksymättä.
Mitähän tämä oppiminen, kokeminen, kasvaminen oikein tarkoittaa? Siis onko kaikki kokeminen ja oppiminen hyvästä, ja miksi se pitäisi tehdä ihan omakohtaisesti? Näet minusta sivistyksen melko kapeasti. Sivistys ei ole kirjaviisautta, vaan elämänasenne.
Sivistys on elämänasenne? Minulla taitaa tosiaankin olla käytössä aika erilainen sivistyksen määritelmä. Voisitko avata hieman tuota omaasi?

Tärkeimpänä mahdollisena oppimisena pidän tuon edellä mainitun "päätöksentekojärjestelmänsä" kanssa kosketuksiin pääsemistä. Jotta se onnistuisi, se on pakko tehdä omakohtaisesti, mikä on itsestään selvää kun kerran jokaisen henkilökohtaisesta järjestelmästä on kyse. Kaiken ulkoisen kokeminen taas ei välttämättä ole hyväksi, eikä välttämätöntä.
No nimenomaan tätä kontrolloimatonta osaa halusinkin korostaa. Jos tapaan tytön, se johtuu sattumasta, bussien aikatauluista, kahvin hinnasta, kolikoista taskunpohjalla, tarjoilijan kiireisyydestä, illan viileydestä, pöllön huhuilusta, tuulen suunnasta ja tähtien asennosta.
Mutta ei hemmetissä pelkästään niistä! Lisäksi se johtuu siitä kuka sinä olet, siitä kuka hän on, ja siitä minkä verran olette itseenne kosketuksissa. En tosin tarkoita että itsensä kanssa tulisi hankkiutua kosketuksiin välinearvona tytön tapaamiseksi, vaan että jos hankkiutuisi itsensä kanssa kosketuksiin, tytön tapaaminen ehkä lakkaisi olemasta itseisarvo. Ja silloin sellaisen tapaaminen voisi olla käytännössä helpompaa.
Tässä ketjussa oli tarkoitus ruoskia itseään, ja harrastin sitä antaumuksella. Mutta oivalsit ajatukseni tismalleen; tarkoitukseni ei ollut sanoa, että olen täydellinen, vaan että en ole puutteellinen, koska minusta kukaan ei ole puutteellinen.
Ei minustakaan. Kehittämistä löytyy siitä huolimatta kaikilla. :)
EveryWoman kirjoitti:1. Mistä tiedät? Miten kattava otoksesi on? Ettet vain sinäkin olisi tiedostavan maailman tutkimisen sijaan langennut siihen perisuomalaiseen ennakkoluuloon, jonka mukaan vain kärsimyksellä ja kivulla aikaansaatu voi olla arvokasta.
Perisuomalaiseen? Proust advokoi onnettomuuden ensisijaisuutta, että onni on olemassa vain kärsimystä varten. Komppaan sikäli, että parhaat tekstini ovat syntyneet silloin, kun minua on loukattu eniten. Naminamitunnelmat harvemmin herättävät ohimenevää hilpeyttä kummempaa.
Perisuomalaiseen sikäli, että moinen käsitys siirretään meihin jo äidinmaidossa (en ole huomannut samanlaista virhepäätelmää vaikkapa hollantilaisilla).

Parhaat tekstisi ovat syntyneet aggressiosta tai muusta negatiivisesta tunteesta? Minun parhaat aikaansaannokseni (niin tekstit kuin muutkin) ovat syntyneet rakkaudesta. Odotan muita näkemystäsi puoltavia argumentteja.
EveryWoman kirjoitti:3. Helppo ja mukava elämä ei tarkoita samaa kuin elämä ilman haasteita...
Kuulehan, pyllyseni, luulen että tältä osin olemme melko lailla tarkalleen samanlaisia.
Miksi kummassa sitten korostat tuota itkua ja hammasten kiristelyä? *jää raapimaan päätään*
Vastaa Viestiin