Miksi kesäaika?

Yleinen lätinä jä kitinä
PerttiMakimaa

Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Täällä haukotellessa tuumin kesäaikaan siirtymistä.

Mitä ihmeen hyötyä siitä on maassa (tämä on alunperin tehty lisäämään valoisien tuntien määrää vuorokaudessa. Ns. daylight-savings-time), jossa on kesäaikana valoisaa 24/7?

Haittoina:
- Sotketaan ihmisten, ennenkaikkea lasten, unirytmi kaksi kertaa vuodessa.
- Vaihdellaan aikoja sataan erilaiseen kellon sisältävään laitteeseen.

Jos siirto jätettäisiin tekemättä olisimme puolet vuodesta keskieuroopan ajassa. Ei kuulosta pahalta.
bedlam

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Syksyisin kun juuri on alkanut ahdistamaan se, että aina työpäivän jälkeen on hämärämpää ja hämärämpää, niin tämän aikamatkustuksen jälkeen maanantaina onkin kerralla säkkipimeää töistä poistuessa. Ja kun muutenkin minua syksyssä väsyttää se iltojen hämärtyminen.

Ei minua tämä keväisin tapahtuva siirto sinänsä haittaa, vaikka yöstä tunti viedäänkin.
safi

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja safi »

PerttiMakimaa kirjoitti: Haittoina:
- Sotketaan ihmisten unirytmi
No just näin. Allekirjoittaneen rytmit on ihan keturallaan. Turpa levällään jatkuvasti ja nukuin jo pommiin tänä aamuna. Ihme vaikutuksia vaivaisella tunnilla.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

että sitten tulee ihana talviaika ja saa sen ylimääräsen tunnin :D ehanaa.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Filovirus

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Filovirus »

En kyllä olisi uskonut että yksi vaivainen tunti voi jo itselläni aiheuttaa tämmöstä "sekavuutta".
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Kesäaika on siksi, että se menestyvä bisnesnero 1% kansasta ei joutuisi katsomaan kelloa kun soittaa kansainvälisille bisneskumppaneilleen.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
millivanilli

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Juu tyhmä juttu oli tuo kellon siirtäminen tunnilla. Multa katosi tunti tehokasta peliaikaa koulujuttuihin liittyen (ja joo, tietty olisin voinut aloittaa tehtävien tekemisen aikaisemminkin kuin eilen iltapäivällä).
hebuli

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Kas, täällä puhutaan samasta kuin mistä työkaverin kanssa just lounaalla, aivan kuten joka vuosi samaan aikaan.

Kysymys ei ole se, miksi siirrytään kesäaikaan (yksi valoisa lisätunti iltapäivällä, ja mahdollisesti jotain energiansäästön kanssa tekemistä nykyisin? tai ehkä ei.), vaan se, miksi vitussa syksyllä siirrytään enää takaisin talviaikaan? Mitä hyötyä talviajasta on? Voitaisiin skipata koko talvi samantein.
RolloTomasi

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

hebuli kirjoitti:Voitaisiin skipata koko talvi samantein.
Oikeastaan päiväntasaajan tienoilla tuo on jo tehty.
Leilah

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Ihme pelleilyä koko homma.
Feiz

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Miten voi tunnin siirto vaikuttaa unirytmiin?
Ok mun unirytmi nyt on aina ihan sekaisin, mutta siksi siihen ei ainakaan tunnin heitto vaikuta millään tavalla:d
Ihan hauskaa se on kun on 2 kertaa vuodessa vaihtuu.
RolloTomasi

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Oikeastaan voisi vaihtua useammin ja satunnaisvalinnalla. :ohyeah:
Elukka

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

RolloTomasi kirjoitti:Oikeastaan voisi vaihtua useammin ja satunnaisvalinnalla. :ohyeah:
Ehdottomasti. "Arvomme päivän kellonajan", :cheer:
[edit]Ai niin ja ehdottomasti lisää karkausvuosia, -kuukausia, -päiviä, -tunteja, -minuutteja ja -sekunteja :!: Nykyinen ajanlaskusysteemi on ihan liian selkeä. :| Sit tunnin pituus vois olla vaikka 73,8 minuuttia niin saatais siihenkin vähän lisää haastetta.[/edit]
Viimeksi muokannut Elukka, 27.03.2006 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mutta jos kelloja ei siirrettäisi, niin tulisiko kesä ollenkaan? En uskaltaisi riskeerata ja kokeilla. Talvi vaan jatkuis ja jatkuis, hui!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
hebuli

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

RolloTomasi kirjoitti:Oikeastaan päiväntasaajan tienoilla tuo on jo tehty.
Sinne siis.

Mulle henk.koht. ei ole unirytmiin niin suurta merkitystä sillä tunnin siirrolla. Mutta vituttaa kun kaikkia kelloja pitää alkaa räpläillä, jotkut vekottimet bugaavat kaksi kertaa vuodessa tämän siirron takia (esim. digiboksini) jne. Kännykkäkään ei ollut hakenut su-aamulla uutta aikaa verkosta automaattisesti, vaan piti sulkea ja käynnistää känny pelkästään sen takia. Jos olisi pitänyt käyttää kännykkää herätyskellona su-aamulla, siinähän olisin miettinyt osaako se vaihtaa ajan automaattisesti, vai pitäisikö laittaa herätys tuntia normaalia aikaisemmaksi.

Aatelkaa kuinka paljon aikaa säästettäisiin vuodessa kun kaikki maailman ihmiset säästyisivät tältä nöyryytykseltä kaksi kertaa vuodessa. Helvetin vaikeaa noita aurinkokellojakin on säätää, jos on yhtään massiivisempi marmorihökötys tai jopa pultattu kiinni.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Mun puolesta voitaisiin arpomalla siirtää kelloja joka päivä 1-3 tuntia eteen tai taaksepäin. Ei hetkauta unirytmiwammaista!

Ja vittuakos mua kiinostaa jos vituttaa joku muutaman kellon siirtäminen kaksi vaivaista kertaa vuotena. Kultalusikka perseestä pois vaan.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Herra Manala

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Ehdotan 25-tuntista vuorokautta. Tästä olisi selkeät edut, sillä
1) Se vähentäisi unirytmin lipsumista myöhempään vapaalla/lomalla
2) 25-tuntisia vuorokausia olisi helpompi laskea yhteen:
25, 50, 75, 100, 125, 150, 175, 200 ... vrt. 24, 48, 72, 96, 120, 144, 168, 192 ...
3) Saisi nukkua tunnin pidempään.
PerttiMakimaa

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Mojo kirjoitti:Ja vittuakos mua kiinostaa jos vituttaa joku muutaman kellon siirtäminen kaksi vaivaista kertaa vuotena. Kultalusikka perseestä pois vaan.
:shock:

Hyvä ettei sinun surkea unitilanteesi pahene näistä siirroista.

Toisen katsantokannan edustajana ihmettelen ketä tämä siirto nykypäivänä tässä maassa palvelee? Ei ketään - veikkaan rohkeasti.
ninnithequeen

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

PerttiMakimaa kirjoitti: Toisen katsantokannan edustajana ihmettelen ketä tämä siirto nykypäivänä tässä maassa palvelee? Ei ketään - veikkaan rohkeasti.
Tämä taitaa kyllä olla totta, kun kunnolla asiaa miettii....
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Tää kellojen siirto sekoitti mun sisäisen kellon ihan täysin. Tuntuu kuin kelloja olisi siirretty taaksepäin, illalla olin ihan puhki jo kymmenen aikoihin ja nyt tekisi mieli lounasta, vaikka yleensä lounastan vasta yhden jälkeen. Aamulla kuitenkin olen väsynyt ihan normaalin kaavan mukaan eli kuin kello olisi seitsemän sen oikean kahdeksan sijasta. Vali vali.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
MarthaFocker

Re: Miksi kesäaika?

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Dillet! Tietysti siksi, että talviaikaan kun vaihdetaan, niin sinä yönä saa olla baarit tavallaan viiteen asti auki.
Vastaa Viestiin