Allergiat

Yleinen lätinä jä kitinä

Kärsitkö allergioista?

En ollenkaan
17
33%
Hiukan
7
14%
Jonkin verran
15
29%
Huomattavasti
8
16%
Asun ulkomaailmalta eristetyssä kopissa
2
4%
Vain tuulenpuiskista (EVVK)
2
4%
 
Ääniä yhteensä: 51

Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Allergiat

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kesän tullessa näkyy joskus punasilmäisiä ihmisiä, eikä kyse aina ole myöhään menneestä kosteasta illasta. Kityn (Kitinän!) terveyskyselyjen sarjassa tiedustelenkin nyt Kitisijöiden hyvinvointia näin siitepölykauden alussa - muurautuuko silmät umpeen, ongo duggoinen nedä, raavituttaako? Onko hengenlähtö lähellä väärän ruoka-aineen eksyessä eväiden joukkoon?

Itse en tietääkseni ole millekään allerginen, en ainakaan ole jokapäiväisessä elämässä törmännyt mihinkään oireeseen mistä olisi ollut enemmän haittaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Edith

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Edith »

Lepän ja varsinkin koivun siitepölyt aiheuttavat silmien kirvelyä ja aivastelupärskyntää, joka pysyy melko hyvin kyllä kurissa lääkkeillä. Ilman olisi varmasti vaikeaa. Pallotukseni: Jonkin verran.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Koivun siitepöly kiusaa, mutta oireet pysyvät kohtuudessa lääkkeillä. Vastaukseni siis jonkin verran.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Zeb

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Heinäaikaan keskikesällä on joskus lieviä oireita, lääkehoitoon ei kuitenkaan ole tarvinnut turvautua. Eläimistä kissa aiheuttaa jo hieman ärtsymmän oireiston, nukkuminen kissaeläimiä sisältävässä asunnossa saa aikaan punaiset, kutiavat silmät ja rasittavan yskän.
nokkaelain

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Tietääkseni en ole millekään allerginen. Kroonisen nennä tukkoisuuden voisi olettaa johtuvan pölyallergiasta, mutta siihenkään en ole minkään havainnut vaikuttavan millään tavalla.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Olen tehnyt perjantaista asti kuolemaa (siite)pölyn takia. Vahvan lääkityksen alaisena selvitään.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
bedlam

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Ei ole minkäänlaisia allergioita näkynyt onneksi.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Joistakin laakeaineista tulee vahva vastareaktio.
Joistakin ruoka-aineista kuten sitrukset tulee vahaisempia tuskin huomattavia oireita.
Talla hetkella olevaan nuhaan on jury viela ulkona johtuuko se flunssasta vai onko se reaktio paakaupunkiseudun ala-arvoiseen ilmanlaatuun (koskaan ei tallaista ole viela ollut).
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja ak »

Lievä siitepölyallergia joka on kehittynyt vasta aikuisiällä. Pahimpaan aikaan silmät kutiavat niin, että on pakko käyttää zyrteciä. Muulloin pärjäilee ilman. Tuon lisäksi silmät eivät ole koskaan tykänneet kloorivedestä.
Sudenhenki

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Sudenhenki »

Pari kertaa on tullut pärskäyteltyä tässä viime perjantaina, muuten on aika heikosti mitään tuollaisia siitepölyvaivoja.

Mutta eläimät onkin ihan toinen juttu. Jos jokin nelijalkainen jolla on turkki, tulee lähelleni, niin henkitorvi menee umpeen nopeammin kuin ehditte kissaa sanoa. Ei tietenkään jok'ikinen eläin aiheuta tuommoisia reaktioita, mutta suurin osa.

Mitään syömisvammoja ei ole.
hebuli

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Ei tiedossa allergioita minkään suhteen. Toki nämä pölyiset keväät aiheuttavat välillä hienoista nenän tukkoisuutta, mutta pidän sitä normaalina.
AarneAnkka

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

En ole allerginen millekään, ainakaan allergiatestien mukaan. Nenäni on muuten vaan ympärivuotisesti tukkoinen.
prosessi

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Testien mukaan olen allerginen kaikelle muulle, paitsi marsuille, olin allerginen jopa vertailuaineena käytetylle destilloidulle vedelle... Käytännössä kuitenkin marsut ovat ainoita, jotka ovat aiheuttaneet minulle pelottavia allergia+astmakohtauksia. Muut eläimet aiheuttavat minulle vain huoliallergiaa, sairas eläin, kuollut eläin ja kadoksissa oleva eläin aiheuttavat välittömät astmakohtaukset, jotka korjaantuvat sillä että eläin paranee tai löytyy. Kuolleesta eläimestä toivun allergialääkkeillä, joita joudun ottamaan muutaman päivän ajan. Ai miten niin allergiat ja varsinkin astma ovat usein psykosomaattisia?

Vastasin että asun ulkomaailmalta eristetyssä kopissa, koska se on märkä uneni. Pois-pois paha ylisteriili maailma, sängyn alle kuuluu miljoona villakoiraa.
Bliss

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Edith kirjoitti:Lepän ja varsinkin koivun siitepölyt aiheuttavat silmien kirvelyä ja aivastelupärskyntää
Sama täällä, ja lisäksi katupöly aiheuttaa samaa.
Tai sitten olen yksinkertaisesti allerginen keväälle.
Perheessä herra isäntä on allerginen lähes kaikelle pölyävälle, ja puolivuotias poika lievästi astmaattinen, eläimet kielletty meiltä :(
Mitään ruoka-allergioita ei onneksi ole kenelläkään meistä. Ainakaan vielä.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja par-sky »

muutama ruoka-aine allergia.

jos juon maitoa pieren kuin hevonen. ei vaarallista, ainoastaan hieman ärsyttävää. ja joskus hieman noloa :oops:

chili ja kaikki sen pienet chilikaverit ja sukulaiset. kurkku turpoaa umpeen ja kuolen. sitten vituttaa kun nyt tuntuu olevan vallalla tyyli jossa kaikkiin ruokiin on pakko änkeä chiliä. ja jos kerran ängette, myöntäkää! eniten vituttaa kun väitetään että tässä ei ole, sitten kun korisen niin ruvetaan sanomaan että kun siinä on niin vähän.. :evil:
Me transmitte sursum, Caledoni!
RolloTomasi

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

vielä en asu ulkomaailmalta eristetyssä kopissa, vaikka joskus olenkin kolme viikkoa putkeen sisällä kotona.

allerginen en ole.
Elukka

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Pallotin kakkosvaihtoehdon.
Katu- ja heinäpöly ainakin käyvät hengitykseen, tiedä sitten onko kyseessä varsinainen allergia... :?
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Allergiat ovat homoilua.
Johtuvat paljon ylisiisteistä kotioloista, niistä joissa ei saa tulla kengät jalassa sisään ja kauhistellaan kotieläinten karvanlähtöä.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Durasel

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Durasel »

Mie pallotin kans "hiukkasen" vaihtoehdon. Äskettäin bongattu kissa-allergia ei todellakaan ole vakavimmasta päästä, mutta tunnin pyöriminen kissojen karvoissa alkaa olla liikaa. Muita allergioita ei ole havannaoitu.
swirl

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja swirl »

En tietääkseni ole millekään allerginen.
hermine

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja hermine »

Meillä on ollut melkein aina kotieläimiä ja karvoja eikä varmasti liian siistiä ja silti mulla on siitepölyallergia (lapsena oli ruoka-allergioitakin, muttei onneksi enää).

Se, joka pesee matot, päättäköön siitä saako tulla kengillä sisälle vai ei. Saa meillekin tulla, jos sitten itse raahaa (mun tapauksessa polkupyörän tarakalla) nuo pesupaikalle usean kilometrin päähän ja märkinä takaisin sekä kyttää pihalla ettei niitä varasteta, kunnes ne ovat kuivat. Missä saattaa kestää useita päiviä.

Mäkin ihmettelen tuota, miten ravintolahenkilökunnalle voi olla niin ylivoimaista sanoa mitä siinä ruoassa oikeasti on. Esim. kysyy, että onko tässä maitoa. Sanotaan ei. Sitten siinä kuitenkin on ja tarjoilija selittää "no mutta sehän on hylaa ja sitä on ihan vähän vaan". Ihan sama, maitoa sekin on. Miksi helvetissä sitä ei voinut sanoa heti? Jotkun on oikeasti allergisia tai haluaa muutenvaan vältellä tiettyjä ruoka-aineita! Yksikin kaveri meinasi kuolla, kun sille valehdeltiin ettei ruoassa ole pähkinää.
AarneAnkka

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

prosessi kirjoitti:Testien mukaan olen allerginen kaikelle muulle, paitsi marsuille, olin allerginen jopa vertailuaineena käytetylle destilloidulle vedelle... Käytännössä kuitenkin marsut ovat ainoita, jotka ovat aiheuttaneet minulle pelottavia allergia+astmakohtauksia.
Tuo testitulos on niin täydellisen päinvastainen kuin todellisuus että alkaa väkisinkin ihmettelemään että lukiko lääkäri jonkun kaavakkeen takaperin tai mitä kummaa? :?
Herra Manala

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Gattaca kirjoitti:Allergiat ovat homoilua.
Johtuvat paljon ylisiisteistä kotioloista
Jaa niistä joihin kehtaa tuoda naisen naitavaksi?
Zeb

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

prosessi kirjoitti:Testien mukaan olen allerginen kaikelle muulle, paitsi marsuille, olin allerginen jopa vertailuaineena käytetylle destilloidulle vedelle... Käytännössä kuitenkin marsut ovat ainoita, jotka ovat aiheuttaneet minulle pelottavia allergia+astmakohtauksia.
Hassua. Mutta eipä nuo allergiatestit yksinään mitenkään luotettavia olekaan, täytyy suhteuttaa oireisiin.

Minulla oireita aiheuttavat siis kissa ja heinät. Näille tulikin allergiatesteissä (prick) ++++ kokoiset paukamat, eli samankokoiset tai jopa kookkammat kuin histamiini-vertailupaukamasta. Kaikille muille siitepölyille ja myös kaikille niille eläimille, joiden kanssa olen joskus asunut tai muutoin ollut paljon tekemisissä (koira, marsu, kani, hevonen) tuli ++/+++-kokoiset paukamat, mutta mistään näistä ei tule oireita, joten oikea tulkinta lienee, etten ole näille (käytännön elämässä) allerginen. Lehmä oli ainoa, jolle ei tullut mitään paukamaa, johtunee siitä etten ole koskaan altistunut lehmäpölylle.

Ehkä minun kohdallani on käynyt jotenkin hienosti niin, että vaikka olen periaatteessa (testin mukaan) ainakin kohtuu-allerginen näille ++/+++-paukamien aiheuttajille, niin olen jotenkin elukoiden kanssa asuessani hienosti sidätyshoitunut niille, ja siksi oireeton ?
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Allergiat

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

En ole allerginen kuin joillekin harvoille lääkeaineille. Nekin toimivat kyllä, mutta saan loistavia oksentelukohtauksia. Onnekseni kyseessä oli "miedosti" huumaava särkylääke, eli se ympäriinsä oksentelu ei haitannut ollenkaan, vaan oloni oli kuin pumpulissa :D

Ruoka-tai pölyallergioita ei tietääkseni ole.
Alkava työallergia vaivaa myös välillä, johtuen liiasta altistumisesta työlle.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Vastaa Viestiin