Kenkätopikki

Yleinen lätinä jä kitinä
swirl

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja swirl »

Bliss kirjoitti: Ja just kiikutin kaksi pahvilaatikollista lähes käyttämättömiä kenkiä kirppikselle :oops:
Oh. Juuri yllämainitun kaltaisen toiminnan vuoksi olen siirtynyt kirpputorien käyttäjäksi :)
Aito_Johanna

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

swirl kirjoitti:
Bliss kirjoitti: Ja just kiikutin kaksi pahvilaatikollista lähes käyttämättömiä kenkiä kirppikselle :oops:
Oh. Juuri yllämainitun kaltaisen toiminnan vuoksi olen siirtynyt kirpputorien käyttäjäksi :)
...ja taidanpa minäkin siirtyä nyt. *lähtee uffelle*
bedlam

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Katto Kassinen kirjoitti: Kengät pitää olla hyvässä kunnossa ja hyvin hoidettuina. Muuten mies näyttää kuvottavalle resupetterille.
Ei ole tullut koskaan elämäni aikana edes mieleen sellainen asia kuin kenkien hoitaminen. Ei kyllä vähempää voisi kiinnostaa. Tennareita pidän niin kauan, että alkaa sukat pilkottaa, jolloin ostan uudet. Talvisin sama homma, paitsi tennareiden tilalle maiharit.
huima

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja huima »

killkill kirjoitti:Ai stna. Nyt sattuu olla samaa mieltä :)
Mukavimmat kengät jotka olen koskaan omistanut, olivat mustat Osiris-skedepopot. Olisin ostanut tänä keväänä uudet samanlaiset, mutten löytänyt mistään identtisiä. Eilen kaivoin kaapista pari vuotta vanhat Airwalkit jalkaan ja ai perhana, miten mukava näillä on lampsia.
Jeh. Ei se mitään jos setä on joskus samaa mieltä juniorin kanssa.

Ja puhuttaessa skedekengistä puhutaan juurikin tossuista, jotka on tarkoitettu lautailuun - eikä siis citymarket-tossuista jotka on tehty näyttämään street-kengiltä.

Oma järkeilyni näissä skedekengissä on ollut se, että kovaan käyttöön suunnitellussa kengässä on mietitty design kohdilleen kohderyhmän tarpeiden mukaan -- kenkä ei saa olla liian raskas, tasapaino pitää pysyä hyvin ja kenkä ei saa rajoittaa liikaa jalan liikettä, mutta pitää kuitenkin tukea oikeissa kohdissa.

Sama homma myös hyvien juoksukenkien kanssa. Ei hyvällä tossulla ole mukava kävellä, mutta ah kun ottaa juoksuaskelia onkin tunne ihan eri.
ninnithequeen

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Juuri tajusin, ettei mulla ole varmaan koskaan elämäni aikana ollut näin paljon kenkiä.

Talvikenkiä löytyy peräti 9 paria, joista kahdet ovat saappaita. Lempitalvikenkäni ovat totaalisen hajoamispisteessä, mutta en niistä vieläkään luovu, koska niissä on paksu, 7 sentin korko :mrgreen: (sellaisia ei löytynyt viime talvena mistään kaupasta)

Kahdet sandaalit, joista toiset asuvat jo ties kuinka monetta vuotta baarimme takahuoneessa (työsandaalit siis)
Vai lasketaanko sandaaleiksi myös ne, joissa on 7 sentin korko? No niitäkin on kaksi paria.

Korkkareita kahdet, en ikinä käytä niitä.

Ja yhdet matalapohjaiset "kävelykengät".

Mulla ei ole lenkkareita :shock:
tonttu

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Aloin tässä laskeskella että montako paria kenkiä löytyy, enkä oikeastaan tiedä. Varmaan 50 paria on aika lähelle. Niistä ehkä n. kymmeniä käytän "aktiivisesti". Erilaisia tennareita, parit saappaat, kävelykengät, sandaaleita ja lenkkarit. Lapsuuden kodissa taitaa olla vielä kumisaappaatkin.
Voisi olla mullakin tarvetta kiikuttaa osa kierrätykseen.
Hyvistä ja hienoista kengistä olen valmis pulittamaan paljonkin.

Ja todettu myös kenkien suhteen tämä sanonta "Köyhän ei kannata ostaa halpaa".
Kid

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Kid »

Missä te oikeen säilytätte tossujanne (kellä niitä on yli 20 paria) ?

Multa löytyy lähinnä tennareita, lenkkareita ja sporttisandaaleita.
Pari sirompaa popoa erilaisiin virallisempiin tilaisuuksiin, kävelykengät ja maiharit.
Kenkäpareja löytyy yhteensä ehkä hikiseen kymmenen.

Ostan harvoin, mutta kai sitten laadukkaita kun kerran kestävät käytössä ja jopa hyvän näkösinä.
Bliss

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Kid kirjoitti:Missä te oikeen säilytätte tossujanne (kellä niitä on yli 20 paria) ?
Valitettavasti ihan kaikkialla. Menee hermo jo itelläkin........
ninnithequeen

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti:
Kid kirjoitti:Missä te oikeen säilytätte tossujanne (kellä niitä on yli 20 paria) ?
Valitettavasti ihan kaikkialla. Menee hermo jo itelläkin........
Just näin. Mulla roikkuu neljässä eri paikassa niitä kankaisia kenkätelineitä. Tosin yksi niistä on täynnä kaikkea muuta rojua kuin kenkiä...
ElanorRaven

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Huh, tuo Sazin meininki hirvittää! :shock: Vaikka jos itsellä olisi varaa, niin mikäs siinä :D Itseltäni löytyy nyt
- sporttisandaalit
- mustat, nahkaiset pistokkaat
- reilulla korolla varustetut remmisandaalit
- juoksulenkkarit
- "skeittikengät"
- vanhat, rumat mustat lenkkarit
- Adidas Superstarit (oli pakko joskus yläasteella ne saada, nyt tekevät työkenkien virkaa)
- viime viikolla ostetut mustat urheilulliset, lenkkarimalliset kävelykengät
- mustat mokkakengät noin 5 cm korolla
- pohkeeseen saakka ulottuvat "nahkaiset" saapikkaat sellaisilla "luistinnauhoilla"
- mustat, teräskärkiset Alpha Rangers -maiharit

Nuo maiharit ovat tämänastisista popoistani kalleimmat, maksoin niistä 84 euroa. Kolmatta vuotta käytössä, eikä juurikaan kulumisen merkkejä - toki pinta naarmuuntuu ja kolhiintuu, mutta tuskin hajoavat kymmeneen vuoteen. Ylärajana kenkien hinnalle mulla olisi ehkä 100 euroa, mutta niiden pitäisi olla sitten jo todella lääh-kengät. Peruskäyttökengistä maksan n. 40 euroa, maksimissaan 60.
ninnithequeen

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Niin juu, en ole tainnut koskaan maksaa yli 50 e kengistä. Hurjasti olen saanut kavereilta kenkiä (kiitos Elppis) ja juuri ne lemppari-talvikenkäni löysin kirppikseltä viidellä eurolla. Silloin oli kesä, mutta nähdessäni ne korot, mun oli pakko saada ne, koska arvasin, ettei sellaisia kaupoista löydy, kun ei ole enää muotia moiset...
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja nexie »

No mutta tämähän on vallan loistavaa. Tunnen olevani ostostottumusteni suhteen ihan tervejärkisten kirjoissa, kun kenkäpareja on kaapissa lukumääräisesti vain hieman enemmän kuin ikävuosia omassa mittarissa. Mainittakoon tosin, että koirani on 3,5 elinvuotensa aikana harventanut valikoimaa usean kenkäparin verran ja myös kaappitila asettaa omat rajoituksensa rakkaalle harrastukselle.
Don't Panic!
Aito_Johanna

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Kid kirjoitti:Missä te oikeen säilytätte tossujanne (kellä niitä on yli 20 paria) ?
Edellisessä asunnossani otin Sinkkuelämän Carriesta mallia ja säilöin ne kenkälaatikoissa yläkomeroon.
Nyt ne ovat kenkäkaapissa, vaatekaapissa omalla kenkähyllyllään, vaatekaapissa vaaterekkien alla kenkälaatikoissa ja osa lojuu työpaikalla.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minulla taitaa olla reilut 60 paria kenkiä, viimeksi laskiessa oli viitisenkymmentä ja sen jälkeen ovat reilusti lisääntyneet. Olen Sazin sielunsisko, kengät osta lähes aina, kun kekäkauppaan eksyn ja joskus eksyn sinne ihan tahallani ostaakseni jotain.

Lajia on laidasta laitaan. Kumisaappaat (pinkit Kontiot), kävelylenkkarit ja talvimaiharit taitavat olla ainoat käytännölliset, jos jotain halpisrantasandaaleja ei lasketa. No, tennareita löytyy muutama pari. Loput on korkkareita, korkeakorkoisia saapikkaita ja korollisia sandaaleja. Osaa en ole käyttänyt muutamaa kertaa enempää, osaa en muuten vaan vuosiin. Mitään kenkiä en enää heitä pois ennenkuin ovat totaalisen rikki, koska kerran vein uuden veroiset korokepohjaiset korkeakorkoiset pikkukengät kirpparille ja nyt olen kaivannut niitä takaisin jo usseita kertoja. Vituttaa.

Tällä hetkellä kalleimmat kengät taitavat olle reilut 160 euroa maksaneet italialaiset saapikkaat kokoa 42. Heti perässä 150 eurolla beiget saapikkaat lähes kymmenen sentin korolla ja pitkävartiset Dr Martensit. Kattohintaa ei kengille ole.

Edit: Omistan yhden kunnollisen parin talvikenkiä, toiset rikkinäiset hameen kanssa ja reisimittaiset saapikkaat, joita voi kyllä käyttää muulloinkin kuin talvella. Loput on kaikki kesäkenkiä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Saz »

Lolita kirjoitti:Olen Sazin sielunsisko
Luojan kiitos! Aloin jo epäillä, että olen ainoa friikki. :P Moni kaveri on kyllä samanlainen. Jokin kengissä vaan kiehtoo varsinkin naisia.
En nyt voi ajatella asiaa liikaa, koska lakkoilen. :D
hermine

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mul on tällä hetkellä jotain 10 paria kenkiä, joista osa on ihan roskiskamaa.

-maiharit
-toiset maiharit, jotka on niin rikki että käytän niitä vain äärimmäisessä hädässä. niitä ei kuitenkaan voi heittää pois, koska pari kertaa talvessa toiset talvikengät saattavat olla märät jolloin tarttee varakenkiä.
-siskolta jääneet jotkun skeittikengät
-äitin vanhat vaelluskengät
-remonttilenkkarit
-kahdet pitkävartiset mustat tennarit, joista yhdestä pohja melkeen irti
-kumisaappaat
-ballerina-tyyppiset juhlakengät
-muutama pari jotain aamutossutyyppisiä postinhakukenkiä

Noi paremmat maiharit maksoi jotain yli 100e, mutta niissä ei usean vuoden kovan käytönkään jälkeen näy vielä kulumisen merkkejä. Mä oon niin epäkenkäfriikki kuin voi olla. En ylipäänsä tajua koko kenkäfriikkeilyä ollenkaan, kenkäkaupathan on maailman tylsimpiä paikkoja (kaikki sellaiset kengät, jotka eivät estää normaalia elämää ja liikkumista, on jotain rumia mummosandaaleja). Sinänsä ois kyllä hyvä omata jonkinlaista innostusta jalkineiden hankintaan, Suomen ilmastossa kun ne ovat suurimman osan aikaa vuotta aika välttämättömät.
Maura
Kitisijä
Viestit: 14
Liittynyt: 23.08.2005 21:51
Paikkakunta: Muu maa mustikka

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Maura »

Tähän oli pakko vastata, vaikken muuten tee muuta kuin tyydyn lukemaan tässä foorumissa. Kengät ovat aihe, joka ei jätä tätä tyttöä kylmäksi.

Monen mielestä varmaan omistan aivan liikaa kenkiä, menee 50+ puolelle (reippaasti), pelkästään varvastossuja on jo kymmenen paria, talvisaappaita ostin viime talvena 6 uutta paria (enkä edes asu maassa, jossa talvisaappaiden pitäminen olisi ilmaston puolesta välttämätöntä). Olin muutama viikko sitten Barcelonassa ja kotiin tulin 5 uuden kaveriparin kanssa. Yleensä en voi mennä kaverin seuraksi kenkäkauppaan mukaan ostamatta jotain. Silti on välillä tilanteita jolloin tuntuu siltä, ettei sitä juuri asuun sopivaa kenkäparia ole kaapeissani.

Säilytys on nykyään aika hankalaa sillä asunnossani ei ole yhtäkään kiinteää kaappia, vaan kaikki oli ostettava. Haaveena olisi saada walk-in-shoe-closet, jossa kengät olisivat värin mukaan järjestyksessä. Tällä hetkellä ne ovat kenkälaatikoissa ja olen pikku hiljaa alkanut toteuttamaan Alfiesta oppimaani kikkaa: ota kengistä kuva ja teippaa se laatikon ulkopuolelle, niin näet heti mitkä kengät ovat missäkin laatikossa, sillä ei pelkkä laatikko enää paljoa kerro, kun laatikoita on...paljon. :oops:

Ja entäs sitten, kun niihin kenkiin pitää olla sopiva laukku...
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja ak »

Pienestä pitäen olen vihannut kenkäkaupoissa ravaamista. Nykyisin tosin kenkien ostaminen on aavistuksen helpompaa kuin silloin, kun äiti ilmoitti, että kaupasta ei lähdetä ennenkuin sopivat on löytynyt :)

Laskeskelin tuossa, että 12 paria taitaa löytyä. Puolet liittyy urheiluharrastuksiin. Pääsääntöisesti ostan suht halpoja muutaman kympin luokkaa olevia kenkiä, mutta harrastuksiin liittyvissä on parit noin 300e kengät. Niissä sitten on sitä parhautta kyllä jokaisen pennin edestä ainakin toisessa parissa.
nokkaelain

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

12 paria. Juuri heitin yhdet menemään ja vein toiset uffelle. Lisäksi on vielä saappaita yms., jotka eivät ole täällä. Ärsyttää, jos on ympäriinsä muovipusseissa romua, kuten kenkiä, joten ostin keväällä kaksi kenkätelinettä.

Yleensä en maksa kengistä enempää kuin 60e. Talvella ostin kesäkengät (20e) ja 70% alennuksella talvikengät (15e).
Herra Manala

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Saz kirjoitti:450e kengät
:shock: Mitä ne tekevät? Kävelevät itsestään? Muuttuvat nappia painamalla rullaluistimiksi? Hierovat jalkoja? Ovat varustettu ilmastointilaitteella?
Sudenhenki

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Sudenhenki »

Mulla oli kolme paria, mutta saamani turvakengät hajosivat. Nyt löytyy enään noi satyriconit ja sitten vanhat kulahtaneet lenkkarit. Tarkoitus olisi ostaa kohta puoleen maiharit.

Jos rahaa olisi pilvin pimein niin mulla olisi varmaan jotain yli kymmenen paria kaikenlaisia monoja. Vaikka ilmankin pärjäisin.
huima

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja huima »

Herra Manala kirjoitti:
Saz kirjoitti:450e kengät
:shock: Mitä ne tekevät? Kävelevät itsestään? Muuttuvat nappia painamalla rullaluistimiksi? Hierovat jalkoja? Ovat varustettu ilmastointilaitteella?
Tekevät?

Daah! Esineillä ja kengillä on muutakin arvoa kuin pelkkä käyttöarvo.

Esimerkiksi jos sinulla on etiopialaisten kerubien esinahoista tehdyt lenkkarit, ei tärkeintä ole se että ne ovat mukavat jalassa - vaan varmaankin se tarina että kyseessä on kerubien esinahoista tehdyt lenkkarit.
Sudenhenki

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Sudenhenki »

huima kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
Saz kirjoitti:450e kengät
:shock: Mitä ne tekevät? Kävelevät itsestään? Muuttuvat nappia painamalla rullaluistimiksi? Hierovat jalkoja? Ovat varustettu ilmastointilaitteella?
Tekevät?

Daah! Esineillä ja kengillä on muutakin arvoa kuin pelkkä käyttöarvo.

Esimerkiksi jos sinulla on etiopialaisten kerubien esinahoista tehdyt lenkkarit, ei tärkeintä ole se että ne ovat mukavat jalassa - vaan varmaankin se tarina että kyseessä on kerubien esinahoista tehdyt lenkkarit.
Voihan sitä suutaan pieksää vaikkei moisia omistaisikaan. Sitäpaitsi immenkalvomonot on parhautta ;).
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

huima kirjoitti: Puvuntakki ja farkut sopivat, kun on oikeanlainen takki ja farkut.
Totta, mutta huomaan aina esimerkiksi stockmannilla "näähän näyttää kiwalta" - tilanteissa että hypistelen jotain 100e paitoja tai 300e puvuntakkeja.
Miusta kuitenkin ainoa syy maksaa paljon vaatteista on funktionaalisuus. Hyvistä varsikengistä voi maksaa 300e ja kestävästä takista saman verran. Pelkkään ulkonäköön en mitenkään raaski laittaa suuria summia. =P
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
huima

Re: Kenkätopikki

Viesti Kirjoittaja huima »

Mylwin kirjoitti:Miusta kuitenkin ainoa syy maksaa paljon vaatteista on funktionaalisuus. Hyvistä varsikengistä voi maksaa 300e ja kestävästä takista saman verran. Pelkkään ulkonäköön en mitenkään raaski laittaa suuria summia. =P
Form and function.

Minä ymmärrän hyvin miksi joku voi pistää parituhatta euroa hyvään pukuun, sillä se näkyy ja tuntuu. Hyvä puku näkyy niille joille sen pitääkin näkyä, asiantuntija osaa arvostaa oikeita asioita ja toisaalta erinomainen puku tuo kantajalleekin varmuutta ja tyylikkyyttä joka näkyy - vaikkei seura sinällään erottaisi Saville Rowta Dressmanista.

Ts. jos sen ulkonäön ja hyväntuntuisuuden kautta tulee jokin funktio, niin onko se sitten enää rahan laittamista pelkkään ulkonäköön?
Vastaa Viestiin