Verenluovutus

Yleinen lätinä jä kitinä
ElanorRaven

Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Jälleen uusi Hyvä Ihminen -kysely. Siis arvon kitinäläinen, luovutatko verta tai voisitko harkita meneväsi luovuttamaan? Miksi? Miksi ei?

Itse aloitin säännöllisen verenluovutuksen heti täytettyäni 18, syynä lähinnä se auttamisen tahto. Itselle tuo vaiva on kuitenkin kovin pieni, mutta pienellä teolla saa suurta apua aikaiseksi. Verenluovutuksen ansiosta pääsin myös eroon neulakammostani.

Olen myös yrittänyt taivutella ystäviäni ja sisaruksiani mukaan luovuttamaan verta, mutta yllättävän moni kieltäytyy ihan vaan laiskuuttaan. "Sinne on niin hankala mennä", "Kun en mä saa sellaista väliä mihinkään järjestymään", yms. Muutaman ihmisen olen kyllä saanut lähtemään mukaani ja vieläpä ihan vakituisiksi luovuttajiksi. Monella tuo neulakammo on kuitenkin ollut ylitsepääsemätön este.

Ja loppuun pieni vinkki erityisesti opiskelijoille ja muille vähävaraisille: paikan päällä saa toimituksen päätteeksi syötävääkin, ainakin Turussa tarjolla on tuoremehuja, kahvia, kaakaota, keksejä, kolmioleipiä yms. Myös gluteenittomat ja kasvisvaihtoehdot.

Lisätietoa verenluovutuksesta täältä.
Aito_Johanna

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Voisin mennä, mutta eipä ole vielä tullut mentyä. Täytyy joskus ottaa asiakseen aktivoitua.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Juu, oon käynyt vuosittain ainakin kerran siitä lähtien kun täytin 18. (Ja tää ei nyt tarkottanut Nexietä vaikka se onkin sellanen verenimijä niinQ työnsä puolesta.)

Yleensä tehdään parin kaverin kanssa treffit Kivihakaan, sieltä sai viime kesänä rahkapulliakin! 8)
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
hermine

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mä haluaisin tosissaan käydä luovuttamassa verta, mutta mulla on tosi matala verenpaine. Samasta vaivasta kärsivälle äidilleni oli tullut verenluovutuksen jälkeen tosi kamala olo. Pitäis kai painoakin olla enemmän. Sitten joskus isompana kyllä menen. Tuo olisi hyvää hoitoa neulakammoonkin.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Luovutan. En säännöllisesti, mutta kuitenkin.
ElanorRaven

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Vaola kirjoitti:Olen myös joskus ajatellut luovuttavani munasoluja, mutta uskoisin että sekin on no no. :(
Tuota minäkin olen harkinnut, mutta kun luin Turun Ylioppilaslehdestä jonkun luovuttajan kokemuksia, niin päätin, että verenluovutus saa riittää minulle :shock:
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Clay »

Vaola kirjoitti:Olen myös joskus ajatellut luovuttavani munasoluja, mutta uskoisin että sekin on no no. :(
Sulla on varmaan huonoja munasoluja, kun tulee kaksosia..


Topicciin:
*hamstraa valkosipulia, ristejä, teroitettuja vaarnoja ja mailaa Buffylle* Pysykää kaukana wampýrit!
Nyt penikseni on fantastinen!
MarthaFocker

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Käyn toisinaan luovuttamassa verta, koska siitä tulee niin höpö olo.
Nyt ei ole tullut käytyä hetkeen, kun en ole ottanut selvää mihin tässä kaupungissa saa käydä tyhjentäytymässä.
Ekan kerran menin mielenkiinnosta, koska halusin tietää veriryhmäni. Se on ab+ ellen väärin muista. (Kiinnosti varmaan kaikkia)
Lahessa ainakin oli aika kälyset tarjoiltavat, ei kolmioleipiä ainakaan. Jotain kämäsiä crackerseja.
1108

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja 1108 »

MarthaFocker kirjoitti:Se on ab+ ellen väärin muista.
Samis!
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Clay »

ElanorRaven kirjoitti:
Vaola kirjoitti:Olen myös joskus ajatellut luovuttavani munasoluja, mutta uskoisin että sekin on no no. :(
Tuota minäkin olen harkinnut, mutta kun luin Turun Ylioppilaslehdestä jonkun luovuttajan kokemuksia, niin päätin, että verenluovutus saa riittää minulle :shock:
Älä pihtaa! Kerro muillekin.

Mä kysyn äitiltä, jos olen unohtanut veriryhmän.
Nyt penikseni on fantastinen!
1108

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Voisin luovuttaa räkää. Sitä riittää nyt, kyllä litran saan ryittyä jos oikein tarmolla niistän. Kait räässä nyt jokin ektoplasmaeliö elää jos sen siihen istuttaa? Tai sikiö?

Moon hyvässä kunnossa, uskoisin räkänikin olevan astetta tujumpaa kamaa. Perkele, pullotan sen ja myyn stokalle kosteusvoiteena. Tampereen snobit hinkkaa hikisen hevarin niiskuujätettä naamaansa ja hokevat "Ihana tuote, ihana tuote"

Eu de Numba.
189€ 10ml.
tonttu

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Kävisin verenluovutuksessa, jos vereni sinne kelpaisi. Rauta-arvojen ollessa alhaiset ei kelpaa. Sama vika vaikka söisi rautaa, ei kelpuuteta.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Clay »

tonttu kirjoitti:Kävisin verenluovutuksessa, jos vereni sinne kelpaisi. Rauta-arvojen ollessa alhaiset ei kelpaa. Sama vika vaikka söisi rautaa, ei kelpuuteta.
Nosta rautaa - se auttaa paremmin. Raaargh.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En tule toistakertaa tuota vapaaehtoisesti tekemään. Vastaavan olon saa vetämällä viikon viinaa ja siitäkin krapulasta parenee nopeammin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Sinkkumatti

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Juu, onhan tuota luovutettu, mutta moni luovutus on estynyt poikamieselämän ja rehellisyyden vuoksi :vihelt:

Nyt voisi taas luovuttaa, jos tulisivat firmalta keräämään kuten tapana SPR:llä on ollut.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Luovutan, ja yritänkin mahdollisimman ahkerasti.
Lahessa asuessani kävin monta kertaa vuodessa, nyt se jää kahteen, kun tässä kaupungissa ei ole omaa veripalvelua, vaan täällä käy vaan kiertävä yksikkö.

Lisäksi kuulun luuytimenluovuttajarekisteriin.
Luovutan, koska siitä tulee minulle hyvä olo. Joo, ja on se sekin, että kokee tekevänsä jotain hyödyllistä, mutta enimmäkseen vain itsekkäistä syistä, en päästäkseni "hyvä ihminen"-listalle.

Olen luovuttanut täysi-ikäistyttyäni aina kun olen ennättänyt ja se on ollut mahdollista. Ja näin aion jatkaakin.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kävin pienenä tyttönä isän mukana, kun isä luovutti verta enkä meinannut malttaa odottaa, että pääsen luovuttamaan itsekin. 18-vuotiaasta asti olen sitten ollut verenluovuttaja ja vähän myöhemmin liityin luuydinluovuttajarekisteriin. Nyt on ollut luovutuksissa pidempi tauko kaikenlaisten lääkkeiden takia, mutta kyllä minä vielä palaan!

Kavereita olen yrittänyt houkutella luovuttamaan laihoin tuloksin. Exästä tein ahkeran ja vakituisen luovuttajan. Muutaman kerran on tullut mieleen, että voisi houkutella kitinäläisiä "verenluovutusmiittiin" jos vaikka saisi jonkun käännytettyä vakkariksi.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Edith

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Edith »

Mua on aina pelottanut niin, etten ole uskaltanut. En mä kyllä siihen kuvittele kuolevani ja onhan siellä varmasti ensiaputaitoista henkilökuntaa paikalla, mutta en silti vain ole uskaltanut. Huippaa ja tekee ikkelää vaan aina ihan pienikin verikoe.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Edith kirjoitti:Mua on aina pelottanut niin, etten ole uskaltanut. En mä kyllä siihen kuvittele kuolevani ja onhan siellä varmasti ensiaputaitoista henkilökuntaa paikalla, mutta en silti vain ole uskaltanut. Huippaa ja tekee ikkelää vaan aina ihan pienikin verikoe.
Siellä on aivan ihanan mukavat pedit, joilla maataan ja ikinä missään en ole törmännyt yhtä taitaviin hoitsuihin, mitä pistämiseen tulee. Se on kerrasta poikki ja nopeasti. Itse en pysty katsomaan, kun pistetään, mutta kestän sen vihlaisun kyllä hammasta purren. Loppu ei sitten enää tunnukaan miltään. Hoitajat ovat myös aivan ihania, tuovat mehua pedille, huolehtivat voinnista ja juttelevat mukavia.

Edit: Huomaatko jo Edith, miten yritän käännyttää sinua? Veripalvelussa saa myös syödä reilusti ja juoda tuoremehua urakalla (omena- ja appelsiinimehua).
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Edith

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Edith »

Lolita kirjoitti: Edit: Huomaatko jo Edith, miten yritän käännyttää sinua? Veripalvelussa saa myös syödä reilusti ja juoda tuoremehua urakalla (omena- ja appelsiinimehua).
Mut kato nyt, mitä Bluntlykin sanoi, ja se on sentään vahvempi kuin minä tai sinä. Mut mä pistän harkintaan, kunhan tokenen täysin sekä tavallisesta että allergisesta flunssasta. Mut jos mä uskaltaudun, niin tuuks pitää mua kädestä?
HellBell

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Nostan hattua teille jotka niin teette. Verimäärä-kropankoko-rajoittuneisuuden vuoksi en voi luovuttaa verta, se on silleen kiellettyä.

Myönnetään että ehkä olen salaa siitä asianlaidasta kiitollinen - verenluovutusidea pelottaa liikaa jo sinällään. Kuvitteellisesti: Jollen pökräisi verien tyhjennyksistä siis siihen paikkaan, pökräisin varmaan järkytyksestä.
Aika heikko olo tuli kerran jo verikokeen otosta.

Poissuljettu asia.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Edith kirjoitti:Mut jos mä uskaltaudun, niin tuuks pitää mua kädestä?
Tottakai tulen!
Ja mitä Bluntlyyn tulee: Miehet eivät vaan ole tottuneet luovuttamaan verta, naiset luovuttavat joka kuukausi.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja mitä Bluntlyyn tulee: Miehet eivät vaan ole tottuneet luovuttamaan verta, naiset luovuttavat joka kuukausi.[/quote]

Paitsi jos tämmöinen tohelo niin saa luovuttaa pieniä määriä melkein päivittäin. Ja tuliha tuossa taannoin luovutettua isompikin määrää, ennen pimeyden saapumista pääkoppaan sairaalan vastaanotossa sankoon kertyi litran verran ajomatkan aikana tippunutta plus mitä aikaisemmin oksentelin pönttöön.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
mustakikkeli

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

HellBell kirjoitti:Myönnetään että ehkä olen salaa siitä asianlaidasta kiitollinen - verenluovutusidea pelottaa liikaa jo sinällään. Kuvitteellisesti: Jollen pökräisi verien tyhjennyksistä siis siihen paikkaan, pökräisin varmaan järkytyksestä. Aika heikko olo tuli kerran jo verikokeen otosta.
Täh? Etkös sä kuitenkin ole joku kauhuelokuvafriikki? Pökräätkö joka kuukausi veren näkemiseen?
Kid

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Kid »

Alotin luovuttamaan verta kun olin 20v. Yritin sitä ennen monta kertaa, mutta piikkipelko esti astumasta ovesta sisään.
Sit raahasin kaverin mukaan ja kynnystä mennä ei ole enää.
Nykyään käyn aina (4kk:n?) välein Yrjönkadulla. Mukavat tädit pitää huolta ja kahvi ja sämpylät on hyviä. Ja uskallan mennä jopa yksin :P
Vastaa Viestiin