Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Yleinen lätinä jä kitinä
Leila

Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Mies harrastaa metsästystä ja jotenkin sitä kautta hänelle oli tullut Savanniuutiset, joka on jonkinlainen esittelylehti afrikkaan järjestettävistä metsästysmatkoista. Pikaisesti silmäilin lehden läpi, ja ymmärsin, että Suomi-ihmisenkin on nyt mahdollista päästä metsästämään norsuja, pahkasikoja, impaloita, isoja kissoja ym. savannin eläimiä.

Oma reaktioni ko. asiaan hämmästytti itseänikin. Olin kauhuissani. Siis ammutaanko niit söpöi seeproi ja puumii ja kaikkii muita ihanii Avaraluonnon eläimiä??
Mietin kuitenkin asiaa vähän pitemmälle ja tein korjausliikkeen. Ehkäpä jostakin afrikkalaisesta tuntuisi omituiselle kun täällä ammutaan hirviä ja sorsia. Ja ehkäpä norsu ei olekaan niin lutunen kun se tulee polkemaan viljelykset ja aiheuttaa mahdollisesti muutakin tuhoa.

Itse en metsästä, mutta hyvällä halulla syön hirvi- tai jänispaistin. En lähtisi Afrikkaankaan metsästämään, mutta jollekin safarille voisin osallistua ja pällistellä eläviä eläimiä. Mites sinä?
Ebola

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Ebola »

No en todellakaan lähtisi Afrikkaan ammuskelemaan.
Salametsästys ei ole mikään pieni ongelma.
Sinkkumatti

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Leila kirjoitti:Oma reaktioni ko. asiaan hämmästytti itseänikin. Olin kauhuissani. Siis ammutaanko niit söpöi seeproi ja puumii ja kaikkii muita ihanii Avaraluonnon eläimiä??

Eikö ne metsästäkään niitä notmeetä?
ElanorRaven

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Sinkkumatti kirjoitti:
Leila kirjoitti:Oma reaktioni ko. asiaan hämmästytti itseänikin. Olin kauhuissani. Siis ammutaanko niit söpöi seeproi ja puumii ja kaikkii muita ihanii Avaraluonnon eläimiä??

Eikö ne metsästäkään niitä notmeetä?
Tai dontshotteja?
Herra Manala

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

African elephant, status in wild: Endangered because of loss of habitat and because of poaching for ivory. They are listed on Appendix II of CITES (threatened), as Endangered by the IUCN and Threatened by the USFW.

Taitaapa monet noista huviretkistä olla enemmän tai vähemmän salaista metsästämistä. Afrikan kokosessa maanosassa on lääniä aivan käsittämättömästi, ja valvonta siten mahdotonta.

Eipä noita afrikannorsujakaan ole enää kuin kuutisensataatuhatta elossa. Hirvien populaatio sitä vastoin lasketaan käsittääkseni kymmenissä miljoonissa yksilöissä. Samoiten sukupolven ikä on lyhyempi ja lisääntyminen tehokkaampaa.

Minun mielestäni ihmisellä pitää olla aika väkevänoloinen luonnehäiriö, jos hänen pitää matkustaa ulkomaille vain tappaakseen jotain sellaista, mitä ei kotimaassa pääse tappamaan. Tosin enpä minä näe mitään mukavaa näiden perinteisten kotimaistenkaan eläimien tappamisessa. Kantojen rajoittamisen ymmärrän kyllä hyvin, mutten halua olla itse piipun toisessa päässä tähtäämässä ja liipasimesta puristamassa. Elämän lopettaminen ei kuulu niihin jumaloikeuksiin, joita olen valmis itselleni myöntämään. Paitsi jos se elämä inisee ja imee verta.
AarneAnkka

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ja mitä paremmiksi metsästysaseet kehittyvät, ja mitä harvemmin ihmiset syövät tappamiaan eläimiä sen sijaan että vaan laittaisivat pään seinälle koristeeksi, sitä vähemmän pointtia metsästyksessä tuntuu enää olevan. Ei eläimen aNpuminen etäisyysmittarilla varustetulla kiikarikiväärillä tunnu enää oikein saavutukselta.

Tällä kertaa se "yritä itte osua kiväärillä liikkuvaan kohteeseen" -viisastelija saa olla hijaa. Te voitte tehdä sen ihan yhtä hyvin ampumaradalla.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Eläimen saa miusta nähden tappaa kolmesta (3) syystä.

1) Se uhkaa siun terveyttä
2) Aiot syödä sen
3) Lopetat sen kärsimykset

Lisäksi kannanrajoituksen ymmärrän hyvin.

Maasta tai maanosasta viis. Jos metsästäminen helpottuu sillä etäisyysmittarilla ja esimerkiksi hirven henkiinjääminen ensimmäisen laukauksen jälkeen (ja parin vuorokauden haavoittuneen hirven jahtaamiselta vältytään) vähenee niin se on vain positiivista.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Sinkkumatti

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

AarneAnkka kirjoitti: Ei eläimen aNpuminen etäisyysmittarilla varustetulla kiikarikiväärillä tunnu enää oikein saavutukselta.´
Toimiiko se selitys, että tuolla varustuksella varmistetaan nopea, varma ja kivuton kuolema?
mustakikkeli

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Kyllä. Parempi vaihtoehto tuo ainakin on kuin jos tukehdutettaisiin se raukka pistämällä muovipussi päähän.
AarneAnkka

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

mustakikkeli kirjoitti:Kyllä. Parempi vaihtoehto tuo ainakin on kuin jos tukehdutettaisiin se raukka pistämällä muovipussi päähän.
Tossa olis kieltämättä haastetta.

Näin asiaan mitenkään liittymättä, Oblivionissa voi kehittää hahmonsa niin pitkälle että voi juosta peuroja kiinni ja mojauttaa ne nyrkillä kuoliaaksi. Siinäpä ylevä tavoite kenelle tahansa metsästäjälle. nicht?
Leila

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Muutaman kerran olen ollut metsällä mukana isäni tai mieheni kanssa. Se on jotenkin äärimmäisen noloa, kun meinaa itku tulla kun näkee sen kuolleen eläimen. Olen jotenkin ihan yliherkkä.

Muuta joo, ehkä olisi viisainta jättää savannieläinten kantojen rajoittaminen paikallisten harteille, viranomaisten ohjauksella. Tietysti matkailijat tuovat rahaa tullessaan jne.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Herra Manala kirjoitti:Tosin enpä minä näe mitään mukavaa näiden perinteisten kotimaistenkaan eläimien tappamisessa.
Ööh, ymmärtääkseni Manala ei ole varsinaisesti mikään himovegaani?

Jos syö lihaa, riistaa voinee pitää eettisimpänä tapana harrastaa tätä pahetta, koska sitä ei voida alistaa samalla tavoin tehomaatalouden armoille. Oman ruokansa metsästämistä voinee myöskin pitää rehellisempänä tapana hankkia lihansa, koska silloin ei ainakaan jätä "likaista työtä" muiden ihmisten kontolle.

Ei sinänsä, en minäkään halua ruokaani tappaa.
mustakikkeli

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

AarneAnkka kirjoitti:
mustakikkeli kirjoitti:Kyllä. Parempi vaihtoehto tuo ainakin on kuin jos tukehdutettaisiin se raukka pistämällä muovipussi päähän.
Tossa olis kieltämättä haastetta.
Jotkut petoeläimet tukehduttavat saaliinsa, esim. jotkut isommat kissaeläimet saattavat joskus napata elukan koko turvan kitansa sisään jotta tämä ei pysty saamaan happea. Tosin tuo on vain yksi variaatio mitä käyttävät.
prosessi

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Mylwin kirjoitti:Eläimen saa miusta nähden tappaa kolmesta (3) syystä.

1) Se uhkaa siun terveyttä
2) Aiot syödä sen
3) Lopetat sen kärsimykset

Lisäksi kannanrajoituksen ymmärrän hyvin.
Moni viherpiipertäjä on ollut todella järkyttynyt, kun olen kertonut yhden ystäväni miehen metsästävän luonnonsuojelualueilla. Siinä vaiheessa kun olen kertonut, että hän tekee sitä pyynnöstä ja laillisesti, koska hän tappaa sieltä pois niitä minkkejä ja kettuja, jotka tuhoavat täysillä luonnonsuojelualueen suojeltavia eläinlajeja, ovat menneet hiljaisiksi. Varsinkin kun noita keikkoja joutuu tekemään erityisen paljon kettutyttöjen jäljiltä.

Sama henkilö metsästää myös lokkeja kaatopaikoilta, vaikea kuvitella että siitä saisi mitään iloa, kun hyvä jos edes pystyy hengittämään oksentamatta. Yllättävän usein metsästäminen on tapa ilmaista eläinrakkautta, niin vakaata sellaista, että itse kykenee tekemään välttämättömyyksiä, joista suurin osa eläinten ystävistä ei halua edes tietää. Minä olen joutunut tappamaan muutaman eläimen, kamalimpana tapauksena lampaan hätäteurastus muutama vuosi sitten, en haluaisi kokea uudestaan, mutta varmasti teen samoin, jos vastaava tilanne tulee eteen.
Maasta tai maanosasta viis. Jos metsästäminen helpottuu sillä etäisyysmittarilla ja esimerkiksi hirven henkiinjääminen ensimmäisen laukauksen jälkeen (ja parin vuorokauden haavoittuneen hirven jahtaamiselta vältytään) vähenee niin se on vain positiivista.
Samaa mieltä. Onneksi ainakin Suomessa metsästäjät vahtivat niitä intoilevia aloittelijoita, jotka kuvittelevat, että jos sattuu näkemään hirven takajalan kilometrin etäisyydeltä, kannattaa ampua. Idioottien kohdalla eivät mittaritkaan ole avuksi, kurinpalautus kyllä.
Elukka

Re: Metsästysmatkalle Afrikkaan?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Mylwin kirjoitti:Eläimen saa miusta nähden tappaa kolmesta (3) syystä.

1) Se uhkaa siun terveyttä
2) Aiot syödä sen
3) Lopetat sen kärsimykset

Lisäksi kannanrajoituksen ymmärrän hyvin.

Maasta tai maanosasta viis. Jos metsästäminen helpottuu sillä etäisyysmittarilla ja esimerkiksi hirven henkiinjääminen ensimmäisen laukauksen jälkeen (ja parin vuorokauden haavoittuneen hirven jahtaamiselta vältytään) vähenee niin se on vain positiivista.
koNp :komp: 130% näille.
Vastaa Viestiin