Onko Yleisradio mielestäsi turha laitos?

Yleinen lätinä jä kitinä

Onko Yleisradio mielestäsi turha laitos?

Joo kuolkoon pois, en halua että ainakaan minun rahojani käytetään sen toiminnan kustantamiseen.
7
33%
Haluan että Yle pidetään pystyssä, olen valmis osallistumaan jollain tavoin rahallisesti sen ylläpitämiseen vaikka en itse niinkään käytä sen palveluita.
7
33%
Käytän Ylen palveluita säännöllisesti, ja haluan että sitä tuetaan, myös minun rahoillani.
4
19%
Olen mies joten en osaa klikata "Näytä tulokset"-linkkiä, ja haluan vain nähdä tulokset.
3
14%
 
Ääniä yhteensä: 21

mustakikkeli

Onko Yleisradio mielestäsi turha laitos?

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

TV-lupamaksukeskustelussa eräs keskeinen perustelu useilla sille ettei heidän tulisi osallistua Ylen toiminnan rahoittamiseen on ollut etteivät he ainakaan tietääkseen käytä Ylen tarjoamia palveluita. Vain käyttäjien tulisi maksaa sen toiminnasta (tosin tämä menee ristiin joidenkin samanaikaisesti ehdottaman verojärjestelyn kanssa, mutta se ei kuulu tähän gallupiin).

Joten yksinkertainen kysymys: onko Yle mielestäsi turha laitos, joka saa puolestasi kuolla pois jos sen käyttäjät eivät ole halukkaita maksamaan sen tarjoamista palveluista?

Oma mielipiteeni on että ei ole turha laitos, sillä on tärkeä sivistävä, opetuksellinen ja vaihtoehtoinen rooli (samalla tavoin kuin esim. kirjastot), kun huomaa miten samanlaisiksi kaupalliset kanavat ovat tulleet: tosi-TV:tä, kännykkächatteja ja amerikkalaisia "laatu"sarjoja. On hyvä että näille löytyy vaihtoehto jonka toimintaa säätelee muutkin asiat kuin pelkkä "täytyy kerätä mahdollisimman suuri yhtenäinen katsojakunta mahdollisimman pienin menoin jotta mainostajat käyttäisivät juuri meidän kanavaamme, ja keksiä sen lisäksi naurettavia kännykän avulla toteutettavia lisärahastuskeinoja". Yle on Suomen BBC, ja missäs muualla Suomen kanavalla niitä BBC:n laatudokumentteja edes esitettäisiin ellei Ylellä? Neloselta taisi tulla joku 4D-dokumentti maailman lihavimmasta miehestä, ja naisista jotka saavat jatkuvasti orgasmeja. Leipää ja sirkushuveja jopa dokumenteissa.

Tällä ei ole vielä mitään tekemistä sen kanssa että toki Ylenkin toimintaa voidaan kehittää ja järkeistää, mutta ensimmäinen kysymys on tarvitsemmeko edes kansallista mainostajista riippumatonta TV- ja radiokanavaa? Kun tästä asiasta päästään jonkinlaiseen yhteiseen käsitykseen, seuraavan gallupin aihe voisi olla, miten Ylen toiminta tulisi rahoittaa (TV-lupamaksut, verovaroista, vain käytön mukaan pay-per-view). Mutta se jääköön siihen toiseen gallupiin.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko Yleisradio mielestäsi turha laitos?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Eurooppalaisessa katsannossa Yleisradio on mahtavan hyvä televisiokanava (vaikka myönnettäköön, etten viime aikoina ole sitä juurikaan päässyt katselemaan). Tyypatkaapa joskus vaikka RaiUnoa, ja Yle näyttää yhtäkkiä tosi hyvältä. (Tai no, hyvältä ja hyvältä, RaiUnolla pyörähtelee sentään melkoisen herkullisen oloisia neitosia - muistelen tässä mm. makasiiniohjelmaa, jonka aiheena oli tasa-arvo (keskustelijana mm. Alessandra Mussolini, ohhoh) ja johon sisältyi, kuinkas muuten, uimapukukierros.

Ylen pitäisi tosin saada rahansa verovaroista, ei mistään naurettavasta lupamaksusta.
Vastaa Viestiin