Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Yleinen lätinä jä kitinä
Bliss

Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

En tarkoita nettiaddiktiota, vaan jokapäiväistä elämää.
Osaisitko olla ja elää ilman tietsikkaa? Pystyisitkö tekemään töitä? Olisiko töitä noin yleensä? Jos, niin millä tavalla duunisi poikkeaisi nykyhetkestä?
Jos nyt yhtäkkiä koneesi haihtuisi olemattomiin, miten käyttäisit tietokoneettoman ja netittömän vapaa-aikasi?
Täti on taas utelias...


Mä ite olen niin vanha, että esim. yläasteaikana koulussa ei ollut minkään valtakunnan tietokoneaiheista opetusta, eikä tainnut olla oikein tietokoneitakaan. Lukiossa oli joku ylimääräinen bonuskurssi aiheesta ATK, en valinnut sitä...

Duunistani tykkäsin itseasiassa enemmän silloin, kun sitä tehtiin ilman tietokoneita. Leikkaa-liimaa-väritä-maalaa-näperrä.
Erilaisia fontteja siirtokirjasimina... Osaan käyttää myös noita mainostoimistojen ja painojen iänikuisen vanhoja reprokameroita :D
Suurimman osan elämääni olen ollut ja elänyt ilman koneita. Kotiin roudasin ompun vasta kun rupesin niin laiskaksi, etten jaksanut ajaa aamuruuhkassa Lauttasaareen joka hiton aamu :D
ElanorRaven

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Huhhuh, aikamoinen addiktio tässä on tullut kehitettyä, mutta mulla se on kyllä aika pitkälti nimenomaan nettiaddiktiota. Työn puolesta kyllä tietokone muutenkin on tarpeellinen työväline, mutta sielläkin tarvitaan myös nettiä tilausten vastaanottamiseen ja lähettämiseen.

Tänään justiinsa kauhulla ajattelin, miten mahtaisin pärjätä, jos kone päsähtäisi ja se pitäisi viedä huoltoon. Tällä hetkellä ensimmäinen teko heräämisen jälkeen on laahustus työhuoneeseen ja tietokoneen käynnistys. Ja illalla ei voi nukkumaan mennä, ennen kuin on vähintään tsekannut sähköpostin, Kitinän ja muutaman muun "elintärkeän" sivuston. Pahasti koukussa.
Noriyumi

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Suvinen kirjoitti:esimerkiksi pankkiasiat hoidan kaikki nykyään koneella, samoin yhteydenpidot lähes kaikkiin kavereihin sekä ulkomailla asuvaan siskooni. Avoimet työpaikat, telkkariohjelmat ja uutiset katsastan koneelta päivittäin, Kityilystä nyt puhumattakaan.

Pärjäisin varmaan, mutta kylläpä moni asia vaikeutuisi jos kone katoaisi.
Sama juttu.

Mutta toisaalta aikaani menee myös liialliseen surffailuun ja hömpötyksiin, ja tahtoisin viettää enemmän aikaa poissa tietokoneelta. Sitten jos ja kun itsekuri antaa periksi, voisi lukea enemmän, tavata kamuja useammin, harrastaa enemmän.. Elämä siinä menee hukkaan jos vain istuu näytön edessä päivät pitkät. Toisaalta on tietokone antanut paljon sisältöäkin, mm sen informaatiotarjonnan mahdollisuuden takia, jota sitten saa surffata esiin.
slam

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja slam »

Mitäpä myö tällä tekisin... turha laite
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

jos kone katoaisi niin ensin haviais duuni,
kai sita jotakin sahkotekniikkaa muutenkin vois tehda mut nihkeempaa olis.
Sit varmaan pitais alkaa tilaamaan lehtia, kaymaan ulkona enemman toiden jalkeen, tulis valtava puhelinlaskut kun pitaa kavereihin yhteytta...

Hmmm koneet haviais varmaan muiltakin, joten yhtakkia ei olis enaa rahaa kun pankin kone haviaa tai no kai ne tilitiedot on paperilla jossakin. Joutuis kuitenkin opettelemaan kayttamaan kateista taas uudelleen... ei perkule kyl olis julma temppu havittaa koneet.

Lisaksi laskuliikenne on hyvinpitkalle verkkopankin kautta automatisoitu eli laskut menee omia aikojaan joten pitaisi opetella menemaan pankkiin laskukasan kanssa maksamaan.

Lyhyesti sanottuna aika taydellisen riippuvainen olen modernista tietotekniikasta. Ilman sita olis elama aika synkkaa.
hermine

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mä tarvitse arkielämässäni aika vähän tietokonetta muuten kuin netin osalta (joka helpottaa elämää kovin monin tavoin joita onkin tullut jo ilmi, esim. nettipankki ja sähköposti/irkkityyppiset jutut). Tietokoneetta ollessa näiden turhien foorumien korvikkeena toimivat lehtien mielipidepalstat ja ylipäänsä kaikki muu suht kevyt luettava + itse kirjoitan päiväkirjaa, mitä nyt en jaksa tehdä, koska kirjoitan niin paljon muutenkin. Voisin tietysti uskotella itselleni, että näkisin enemmän ihmisiä ja harrastaisin liikuntaa jos minulla ei olisi tietokonetta, mutta tiedän kokemuksesta, ettei se vaan mene niin.

Äh, en tiedä kuinka paljon viitsisi paljastaa työtehtävistään täällä, mutta toisaalta mun mielestä olisi tosi kiva lukea miten muiden työtehtävät ovat muuttuneet tietokoneistumisen myötä (esim. toi mitä Bliss kertoi).

Työtehtävieni hoitaminen veisi kymmeniä kertoja enemmän aikaa ilman tietokonetta. Hommat, jotka nyt hoituvat muutamalla hiirenklikkauksella, vaatisivat pahimmillaan päiväkausien lehtien tai indeksien pläräämistä jossain kirjaston varastossa (minne pitäisi tietysti ensin matkustaa mahdollisesti toisesta kaupungista). Koska en pääsisi lukemaan ulkomaisia verkkojulkaisuja omalta tietokoneeltani työpöydältäni niinkuin nyt, pääsisin vastaavanlaisiin tietoihin käsiksi vain muotoilemalla tarkasti ennakkoon hakupyynnöt ja soittamalla ne ulkomaisille palveluntarjoajille, mikä maksaisi aivan helvetisti joten ei olisi varaa nykyisenkaltaiseen "kokeillaan löytyykö tällä sanalla mitään"-työtapaan. Tuloksetkin saisin vasta päivien kuluttua postissa. Minulla pitäis ylipäänsä olla huomattavasti nykyistä tarkemmat pohjatiedot tutkimusaiheesta, jota varten haen tietoa, koska niin paljon pienempi osa tiedosta olisi indeksoituna helposti käytettävin vapaatekstihakusanoin. Esim. pitäisi tietää mihin osa-alueeseen mikäkin lakipykälä kuuluu tai olla aika selkeä käsitys alan keskeisimmistä kirjoittajista / lehdistä. Nyt netin kautta ("koko maailma sormenpäiden ulottuvilla") saa tarkistettua tosi nopeasti kaikkia sellaisia asioita, joista ei ole ihan varma, ilman tietokonetta moinen epävarmuus aiheuttaisi aivan liikaa lisätyötä ja rahan menoa.

En varmaan tässä vaiheessa opintoja olisi menneenä aikana pystynytkään työskentelemään näin itsenäisesti "työstä oppien", koska virheisiin olisi ollut niin paljon vähemmän varaa. Tosin varmasti olisi ammattiaseman kautta ollut enemmän auktoriteettia kun ihmisillä ei olisi illuusiota siitä, että kyllähän kaikki tarvittava tieto maailmassa löytyy jostain googlesta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Täysin riippuvainen, näillä saan makkaran leivän päälle.

Olen ollut aika paljon osallisena useiden työpaikkojen hävittämisessä automatisoimalla.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Bliss kirjoitti: Duunistani tykkäsin itseasiassa enemmän silloin, kun sitä tehtiin ilman tietokoneita. Leikkaa-liimaa-väritä-maalaa-näperrä.
Erilaisia fontteja siirtokirjasimina... Osaan käyttää myös noita mainostoimistojen ja painojen iänikuisen vanhoja reprokameroita :D
Mäkin käytin entisessä työpaikassa filkkojen tekoon tosi vanhaa reprokameraa kunnes Agfa lopetti kehitteen valmistamisen.
Oli jotenkin hauskempaa tehdä hommat vanhanaikaisesti!
Siellä opin paljon muitakin vanhanaikaisia filmitekniikoita.
Tein filmejä leikkaamalla ulanosta, paperista kehitysnesteellä jne.
Tämä nyt ei varsinaisesti liity tietokoneisiin mutta viime kesänä pahimpaan kiireaikaan meiltä hajosi valotuslaite jolla tehdään seulat,
joten valotin kuvat auringossa roikkuen työpaikan ikkunasta.

En ole mitenkään riippuvainen tietokoneesta muuten kuin työn puolesta, kotona ei konetta olekaan.
Osaan käyttää juuri sen verran kuin tarvitsee, en oikeastaan ymmärrä tietokoneista yhtään mitään..
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Omaa tietokonetta kun ei ole, niin vapaa-ajalla en käytä tietkonetta (joskus harvoin siskolla käydessä istun koneelle vartiksi).

Töiden takia tietokone on ainut työvälineeni- kirjoitan saneluita työohjelmaan- ilman konetta tämän joutuisi tekemään kirjoituskoneella, jotka valitettavasti heitettin roskikseen jo 1980- luvun loppupuolella.

Pari vuotta sitten mun netti- ja koneaddiktio oli karsea; kokoajan koneella, yötä päivää. Hassua, sillä olen asunut ilman konetta nyt vuoden verran täysin ongelmitta.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja nexie »

Koska ammattini on sivistysyhteiskuntaa huomattavasti vanhempi, työt eivät tietokoneettomassa maailmassa loppuisi. Matkoilla selviän (melko) hyvin ilman nettiyhteyksiä, mutta jos ilmainen yhteys on tarjolla, saatan toki sortua vilkuilemaan sähköpostit ja kotimaan tapahtumat.

Muuten olen melko lailla koneiden orja: seuraan uutisia yms. pääasiassa netistä, maksan laskut, ostan leffaliput sun muut netin kautta, ylläpidän yhteyksiä kavereihin, teen kouluhommia ja kulutan aikaa. Etsin myös asuntoja/autoja/lomakohteita, selvitän bussiaikatauluja jne. pääasiallisesti netin kautta. Jos Welho minut pettää, olen nopeasti hätää kärsimässä.
Don't Panic!
sanctus

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Uhhuh. Melko valuvaa. Kaffelle joku yö?
nexie kirjoitti:Koska ammattini on sivistysyhteiskuntaa huomattavasti vanhempi, työt eivät tietokoneettomassa maailmassa loppuisi.
Kotona ja töissä kone on päällä lähes jatkuvasti, yhteys jonkinlaiseen ulkomaailman kaltaiseen lähes aina auki ja elämä muutenkin yhtä waretusta.
mustakikkeli

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Osaisitko olla ja elää ilman tietsikkaa?

Osaisin, vaikka ne ovat pitkän aikaa olleet yksi keskeinen "harrastukseni" ja toisaalta moni asia on niin näppärää hoitaa netin kautta. Välillä taisin pitää pari vuotta väliä jolloin en koskenut tietokoneisiin muuten kuin opiskelupaikalla.

Pystyisitkö tekemään töitä? Olisiko töitä noin yleensä?

Vaikeuskerroin kyllä nousisi huomattavasti, mutta ei ehkä mahdotonta. Tosin muuten työnteko alallamme olisi mahdotonta ilman tietokoneita, emme pystyisi tekemään myymiämme tuotteita ilman niitä.

Jos nyt yhtäkkiä koneesi haihtuisi olemattomiin, miten käyttäisit tietokoneettoman ja netittömän vapaa-aikasi?

Televisio, urheilu ja lukeminen kai pääasiassa.

En sinänsä ymmärrä ihmisiä joilla on fobioita ja pääasiassa kielteisiä tuntemuksia tietokoneita kohtaan, koska kyseessä on vain väline. Ymmärrän kyllä harmistuksen jos läheinen ihminen käyttää niihin liikaa aikaa.
killkill

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja killkill »

Kohtuullisen riippuvainen. Kuten aikaisempinakin vuosina, pyrin kesäloman lähestyessä vähentämään koneen käyttöä ja lomalla pidättäytymään siitä kokonaan [joskus onnistuu paremmin, joskus huonommin]
bedlam

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Onhan sitä tullut pohdittua aina joskus omaa riippuvuuttaan tähän pirunvehkeeseen. Mutta toisaalta tiedän jo etukäteen, etten kesälomalla touhuamiseltani tule tasan varmasti kaipaamaan koko rakkinetta.

Itse asiassa löysin vasta erään lukioaikaisen naurettavan huonon esseeni aiheesta, jossa totesin etten ymmärrä mikä tuossa netissä niin viehättää. Ja etten varmasti itse koskaan innostu moisesta 'nykynuorten hömpötyksestä'. No olihan laskujen maksaminenkin ihan erilaisen juhlava toimenpide, kun piti paperinivaskan kanssa lähteä jonottamaan maksuautomaatille. Ja kavereillekin tuli jopa soiteltua joskus ilman asiaakin.

Työnteko sitävastoin olisikin haastavampaa. Toisaalta tulisi varmasti räpsittyä enemmän kuvia ja mahdollisesti jopa piirrettyäkin. Fontitkin pitäisi miettiä fonttikirjaa selaillen, kun niiden summittainen kokeilu olisi melkoisen aikaavievää. Mielikuvitus tulisi parempaan käyttöön, kun photarivöyhötykset olisivat mahdottomia.
ninnithequeen

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Kumpikaan duuneistani nyt ei muuttuisi mihinkään, ja pärjäänhän mä työreissuilla Espoossa mainiosti monta päivää ilman konetta. Mä käytän tätä konetta vain kityilyyn, surffailuun ja sähköpostien lukemiseen.

Mutta en kyllä selviäisi ilman tätä :D
killkill

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja killkill »

bedlam kirjoitti:Fontitkin pitäisi miettiä fonttikirjaa selaillen, kun niiden summittainen kokeilu olisi melkoisen aikaavievää. Mielikuvitus tulisi parempaan käyttöön, kun photarivöyhötykset olisivat mahdottomia.
Ai että pukkaa muistoja mieleen. Opiskellessani alaa 1988-1990 koko oppilaitoksesta taisi löytyä yksi Mac II ja pari linnunpönttöä. Fontteja niissä ei ollut nimeksikään, joten hommat hoituivat Letraset-kataloogista leikkaa-liimaa-askarrellen. Filmeistä raaputeltiin roskat käsin asemointiveitsen lappeella jne... Jessus mitä suttaamista :D

Photari rappeuttaa kyllä - mulla ainakin - niin käsialan kuin vähäiset piirustustaidot. Onhan toki leiskojen tekeminen niin paljon helpompaa koneella kuin jos ne väkertäisi paperille. Asiakaskin tykkää enemmän valmiin näköisestä digitaiteesta, kuin paperille luonnostelluista ideoista..
Mulli75

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Työni teen tietokoneella eli työni on riippuvainen tietokoneesta en minä.

Joskus tuntuu että tietokoneet ja ohjelmat ovat Saatanasta.
Aina löytyy tietokoneista ja ohjelmista virheitä/puutteita joita väärin käyttämällä tehdään lisää ongelmia loppukäyttäjille.

Itse olen toistaiseksi korvaamaton tässä yhtiössä tällä osastolla tekemään näitä töitä tietokoneella. Toisaalta mukavaa kun tietää ettei työt lopu, toisaalta vituttaa välillä ja raskaasti kun tiedän että vastuullani on koko Etelä-Suomi.

Kyllä minä vapaa-ajallanikin tietokoneella teen mitä milloinkin.

Voisin kyllä kotona olla ilman konettakin. Laskut kantaisin työpaikalle ja täällä työpaikalla sitten maksaisin ne jne.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Oikeastaan haluaisin eroon koko koneesta/netistä, mutta moni asia tökkii vastaan. Eniten käytän nettiä mesessä juoruamiseen, kavereista suurin osa sijaitsee muissa kaupungeissa/maissa, ja jatkuva puhelimessa juoruaminen tulee kalliiksi.

Tosin viime vuonna olin varmaan 4-5kk ilman nettiä, ja hyvin pärjäsi, kirjastolla tuli roikuttua aika paljon :P Koulutöiden kirjottaminen on helpompaa kotona, mutta toisaalta koska en jaksa asentaa printteriä olen ne joutunut printtaamaan muualla joka tapauksessa. Periaatteessa siis pärjäisin "ihan ok" ilman konetta, kuten ilman televisiotakin. Suurin askel on se päätös. Mieluummin kuluttaisin aikani vaikka lukemiseen, leffoihin ja irl-ihmisten tapaamiseen, mutta tällä hetkellä roikun kaiken tuon sijaan täällä. Elämä on, eli ei ole. Ehkä joskus vielä.. :roll:
Prepare for the worstest.
AarneAnkka

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Teen kaiken työni tällä hetkellä tietokoneella, joten duunipaikka tietysti menisi. Joutuisin etsimään töitä muulla samantapaisella alalla, mutta kaikilla vastaavilla aloilla tietokoneenkäyttötaito on nykyään sen verran ehdoton edellytys että työttömäksi kai jäisin.

Vapaa-aikaa menee tietokoneella pelaamiseen ja harrastamiseen, mutta kai nekin voisi korvata muilla aktiviteeteilla (liikunta, lukeminen).

Tietokoneet ovat kaatuillessaan aivan loputon turhautumisten ja itkuraivon lähde. Itse asiassa elämäni voisi olla aika letkeääkin ilman tietokoneita.
Pehmis

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Töissä täysin, kotona ei tarvitse kuin nettikäyttöön.
Elukka

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Eipä olisi meikäläiselläkään oman alan töitä ilman tietokoneita.
Vapaa-ajasta taitaisi siirtyä nykyään nettailuun ja pelailuun menevä osa joko lukemiseen, elokuviin tai sitten johonkin aktiivisempaan, kuten remonttihommiin tms.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Kai se työ luonnistuisi ilman tietohärpäkkeitäkin. On se joskus kivikaudellakin sujunut. Mutta auta armias sitä paperimäärää, sisäisen tiedonsiirron viemä aika ym. Eli helpottaa tuo tietokone työtä huomattavasti.

Vapaa-aikana kai pärjäisin ilman. Oon mä ennenkin pärjännyt.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Vahva addiktio, tosin aika tuore sellainen, eli ilmankin pärjäisin, ja jopa helposti. Nytkin olin "vierotuksessa" ja ihan hyvin meni. En usko, että kaipaisin edes konetta niin paljon. Sitten vaan pitäisi hankkia oikea elämä, ja sitä en tahdo, sillä se on monimutkaista ja kallista, nettielämäni maksaa vain 25€/kk.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Elukka

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

LillyMunster kirjoitti:nettielämäni maksaa vain 25€/kk.
"I chose not to choose life. I chose somethin' else." :?: :piru:
Tiikeriankka

Re: Kuinka riippuvainen olet Tietokoneista?

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Nykyistä hommaa ei periaatteessa voi tehdä ilman tietokonetta. Mutta ei ole etähommaa mahdollista tehdä. Valitettavasti.

Vapaa-aikanakin olen melkoisen riippuvainen koneesta, vaikka en sen ääressä aikaa niin paljon viettäisikään. Kotiin ei tule muuta kuin ilmaisjakeluroskaa, niin uutisia tulee katsottua netistä, samoin monia muita veppipalveluja tulee käytettyä.. Hopeahalidilla en ole kuvannut sitten vuoden savikakku, joten kuvanrunkintaan tarvitsee konetta. Uusi näyttö vaan tarttis.. Vaikka paskojahan ne ovat, katsoo niitä miltä ruudulta tahansa..
Vastaa Viestiin