Kauppojen vaatekoot

Yleinen lätinä jä kitinä
mustakikkeli

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Minua vituttaa suunnattomasti että jalkani on normaalikokoa 43. Aina joutuu maksamaan täyden hinnan kalosseista. Toista se on 45 tai 46 kokoa ostavalla työkaverillani, joka aina löytää kaupoista muille kelpaamattomia ylijäämäpareja puoleen hintaan. Mistä minua näin rankaistaan?
hermine

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja hermine »

Oikeastihan noita kokoja on suurennettu ihan järjestelmällisesti juurikin koska väki lihoo. Siis esimerkiksi 38 on nykyään selkeästi suurempi kuin joskus kymmenen vuotta sitten tai aiemmin. Tuon huomaa kirppisvaatteistakin, mulla on kokoa 38 jotain 70-luvulta olevia hameita ja ne sopii ihan hyvin, mutta jos kaupasta ostan uusia nykymitoituksen mukaan tehtyjä, niin 34-36 on sopivampi.
eps

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja eps »

Ei niitä vaatteita voi rajattomasti lyhentää, sillä vaatteen leikkaus menee siitä sekaisin. Lisäksi esimerkiksi tietyn koon housuissa yläosa voi olla ihan ok, mutta lahkeet levenevät kammottaviksi pussihousuiksi. Ehkä se sitten on muotia, mutta vähän epäilen.

Mulla ongelma on siinä, että kokoa ei vaan löydy. Farkuissa on vielä valinnan varaa, mutta suorissa housuissa sopivan koon löytäminen on työn ja tuskan takana. Tilanne on "onneksi" helpottunut, sillä vyötärön levenemisen (öhöm) johdosta C-mitoitus menee nykyisin, kun ennen piti olla B-mitoitus.

e.
Bliss

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Bliss »

silsakenraali™ kirjoitti: 32 pituutta
Sä käytät lyhyempiä farkkuja kuin mä :shock:

Noin yleensä ottaen lähes kaikki vatteet ovat mulle sopimattomia, lukuunottamatta muutamaa urheiluvaatemerkkiä. Mun synti on omistaa epänaisellisen leveät hartiat ja liian pitkät jalat suhteessa vyötärönympärykseen. Jos puserot on hartioista sopivan kokoisia, muistuttavat ne muuten suurinpiirtein sirkustelttaa, ja jos muuten sopivia, tuntuu kuin olisi pakkopaita päällä.
Ja melkoisen harvinaista on löytää farkut kokoa 27-28" leveyttä, 34-36" pituutta.
Mulli75

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

eps kirjoitti: Mulla ongelma on siinä, että kokoa ei vaan löydy. Farkuissa on vielä valinnan varaa, mutta suorissa housuissa sopivan koon löytäminen on työn ja tuskan takana.
e.
Sama täällä ja olen muuttanut asenteitani huonompaan suuntaan Suomessa tekemiini vaateostoksiin

Ulkomaan reissuilla olen sitten teettänyt itselleni ainakin 3 kokonaista pukua ja paitoja sekä farkkuja ostanut semmoisista paikoista missä ne leikataan ja ommellaan minun mittoihini. Harmi vaan ettei Suomessa saa niin halvalla tuota räätälin palvelua jolla voisi saada farkut mielimittoihin vaan se täytyy teettää jollain tutulla ompelutaitoisella ja sitä hommaa ei moni ala tekemään.
Noriyumi

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Kuulinpa että housuja on usein pitkää mallia siksi että ihmisillä on eripituisia koipia, ja sitten lyhytjalkaisemmat voivat lyhentää...

Tulipa mieleen kun olin gaugana idässä, teetätin siellä iltapuvun mittojen mukaan aivan IHANASTA kankaasta. Kun tuli hetki pitää sitä päällä harrasteporukan jutskassa, ainakin 10 kehui. Ja yksi nainen katsoi kateellisena :? :lol:
Edith

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Edith »

Kauppojen vaatekoot vaihtelee mallistoittain, ihan samassakin kaupassa, verratkaapa vaikka H&M:n Logg- ja Divided-mallistoja, joista jälkimmäinen on se katu-uskottavampi ja trendikkäämpi vaihtoehto - ja myös se niukkamitoitteisempi vaihtoehto. Yleisesti ottaen juuri, mitä "trendikkäämpi" mallisto, sitä pienemmät koot. Jossain Kappahlissa ja Lindexissä mitoitus esimerkiksi on reilumpi kuin Onlyssä tai VeroModassakaan.

Mutta ei mua vaatemitoitukset niin haittaa. Olen jo oppinut, mitä kauppoja (ts. kauppaa l. Zaraa) kannattaa välttää. Arvioisin, että Zaran housukoko 42 (se suurin siis!) vastaa aika lailla H&M:n keskimääräistä 38:a.
Kid

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Kid »

Edith kirjoitti:Arvioisin, että Zaran housukoko 42 (se suurin siis!) vastaa aika lailla H&M:n keskimääräistä 38:a.
Tossa vaiheessa multa tulis sovituskopissa itku.
Mä oon joskus käynyt sovittelemassa Zarassa paria 42 paitaa ja ne oli mulle liian pieniä. Mä en sinne enää mene :roll:

H&M vielä löytyy mullekkin jotain..Perustoppeja ym.
Shoppailu on mun mielestä muutenkin tylsää, joten mä tyydyn tekee vaateostokseni netissä.
hermine

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mitä väliä sillä on, mikä numero siinä lapussa lukee, kunhan vaate on sopivaa kokoa? Voihan sen koko lapun saksia sitten kotona irti ja kukaan ei saa tietää :wink:
Kid

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Kid »

hermine kirjoitti:Mitä väliä sillä on, mikä numero siinä lapussa lukee, kunhan vaate on sopivaa kokoa? Voihan sen koko lapun saksia sitten kotona irti ja kukaan ei saa tietää :wink:
Ei sillä kokonumerolla oo väliä, mutta kun niitä vaatteita ei vaan löydy meikäläisellekkään vaikken mikään jumppanorsu olekkaan :D
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kukkakeppien salaliitto, perkele. Ajattelin ostaa bundeswehr tank topin, mutta suurin koko oli M.

Ostin sitten osittain pinkin paidan kokoa XXL, muuten sopiva paitsi ylin nappi ei mene kiinni mikä oli odotettavissa.

Hastakaa paska koko vaateteollisuus, myyntiketju ja erityisesti kuluttajat.

Ja oppikaa valmistamaan semmoisia housuja mihin meikäläisen perse mahtuu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja JoeB »

mustakikkeli kirjoitti:Minua vituttaa suunnattomasti että jalkani on normaalikokoa 43. Aina joutuu maksamaan täyden hinnan kalosseista. Toista se on 45 tai 46 kokoa ostavalla työkaverillani, joka aina löytää kaupoista muille kelpaamattomia ylijäämäpareja puoleen hintaan. Mistä minua näin rankaistaan?
Sitten kun katsot niita 45 tai 46 kenkia huomaat etta varsinainen design on tehty tuonne normaali 40-43 kokoiselle kengalle joka on sitten venytetty pitkaksi jolloin suurin osa ainakin miesten kavelykengista muuttuu ulkonaoltaan suksea muistuttavaksi tekeleeksi ei mikaan ihme etta ylijaamapareja loytyy kaupoista.
Aina pitaisi muistaa etta 45+ koon kenka on aivan hervottoman iso ja kaikki visuaaliset kikat (poikkiraitaa yms) pitaisi kayttaa etta siita saataisiiin lyhyemman ja siromman nakoinen. Mutta ei, kun ainakin taman vuoden mallisto paaosin suosii pitkittaisraidoitusta.
Voi olla etta tanavuonna jaa kesakavelykengat ostamati..
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8601
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sama ongelma on naistenkengissä, mallit on suunniteltu kokoon 38 ja siitä sitten venytetty isompiin kokoihin. Koossa 41 monet mallit ovatkin sitten jo aivan järkyttäviä ja kaikkea muuta kuin siroja. Voi kun joku joskus suunnittelisi isoja ja kauniita kenkiä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
tonttu

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Jep, "vaateongelmiin" törmätään usein täälläkin. Housuissa on lähes aina aivan liian pitkät lahkeet. Onneksi äidillä on ompelukone ja osaan itse lyhentää. Olisi silti kivaa joskus löytää sopivat housut, ilman että tarvitsee lyhentää ja maksaa itseään kipeeksi.
Toinen on sitten kengät. Koot 36-37 ovat poikkeuksetta melkein aina menneet. Tottahan sitä tietysti lastenosastolta saattaa löytää ja vieläpä halvemmalla, mutta harvoin siellä on sellaista mallia mitä tahtoisi/etsisi.
ElanorRaven

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Lolita kirjoitti:Sama ongelma on naistenkengissä, mallit on suunniteltu kokoon 38 ja siitä sitten venytetty isompiin kokoihin. Koossa 41 monet mallit ovatkin sitten jo aivan järkyttäviä ja kaikkea muuta kuin siroja. Voi kun joku joskus suunnittelisi isoja ja kauniita kenkiä.
I feel for you... Mun kengännumero on juurikin tuo 41, ja tällaiseen kavioon on todella vaikeaa löytää kauniita kenkiä. Sellaisia venytettyjä pellekenkiä ne yleensä on.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Kauppojen vaatekoot

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Mun kengät on 45-46 kokoa.

Viimeksi kertausharjoituksissa kärsin Helvetin tuskía kun Suomen armeijalta ei löytynyt kuin 43-kokoiset kumisaappaat, ja nehän ei anna yhtään myöten.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Vastaa Viestiin