Saatko nukuttua?

Yleinen lätinä jä kitinä
Leila

Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Häiritsevätkö valoisat kesäyöt nukkumistasi? Häiritseekö jokin muu? Eilen kuulin radiosta juttua pimennysverhoista yms. rekvisiitasta, jota kesäöistä kärsivät käyttävät. Asiaa hieman mietittyäni tajusin, että valo ei haittaa nukkumistani ollenkaan. Olen yleensä iltaisin niin väsynyt, että uni tulee hetkessä. Toissailtana tuntui kyllä vähän omituiselta mennä nukkumaan, kun aurinko paistoi huoneeseen, naapurin kiimainen hieho huusi ja joku ajeli vielä traktorillakin kylätiellä.
Valosta kärsiviä voin lohduttaa sillä, että juhannuksen jälkeen päivät alkavat taas lyhentyä.
AarneAnkka

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Minun uneeni valo vaikuttaa aika selkeästi, samoin talvikauden pimeys masentaa. Käytän kesäisin semmoista silmät peittävää maskia jotta saisin unta.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Valoisaan aamuun on kiva herätä, kun ei valossa untakaan saa. Illalla nukuttaa ihan samaan tapaan kuin talvellakin, mutta aamulla herään pirteänä uuteen ihanaan päivään tjst.
Paras päivä ikinä.
Geetzu

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Lemppari unipaikka on auringon paahteessa nurtsilla, valo ei siinä häiritse mitenkään. Öisin valvotuttaa ihan muut jutut, jostain syystä stressihuolihätäpaniikki iskee aina enemmän silloin kun ympärillä on hiljaista (lukuunottamatta lokkeja, jotka täällä huutavat 24/7). En kyllä ymmärrä miten joku voi kärsiä jatkuvasta unettomuudesta, mulla jo 3 valvottua vuorokautta lamaannuttaa ja nukahdan lopulta ihan minne tahansa. Siksi kai pientä unettomuutta ja sängyssä hyörintää ei niin inhoakaan kun tietää sen ihan pian kohta taas olevan ohi. Tai siis sitä ei ainakaan pelkää. Ja kun se on ohi, nukun reilusti kellon ympäri. Nappeihin turvaudun ihan äärimmäisen harvoin ja pimennysverhokin ollut keväästä asti hajalla. Valvominen tuntuu kyllä päässä tykytyksenä, se on inhottavaa.
millivanilli

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Valoisuus ei häiritse minua lainkaan. Pitkin päivää tulee touhuiltua niin paljon, että uni tulee melkein heti pään kosketettua tyynyä. Muutenkin kun pyrkii menemään joka päivä samaan aikaan nukkumaan ja herämään aikaisin myös viikonloppuisin, niin ei tule ongelmia.
PerttiMakimaa

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Häiritsivät.

Nykyään ikkunasta löytyvät sälekaihtimien lisäksi hyvin tummat verhot. Kun sattuvat olemaan vielä tumman punaiset niin olo on kuin vampyyrillä arkussa. :)
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Nykyään olen iltaisin muuten niin uneton, ettei valoisuus haittaa kun valvottaa muutenkin. Kun sitten lopulta nukahdan ei valoisuus edelleenkään häiritse, ei edes aamuyöllä, kun kissat herättävät vähän väliä.

Vain suora auringonpaiste häiritsisi, mutta sitä ei onneksi ole.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Noriyumi

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Jokin aika sitten käytin lentokoneissaki käytettäviä silmäsuojia, mutta jostain syystä enää en tartte.
bedlam

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Valo haittaa nukahtamista todella paljon, mutta toisaalta unentarvekin on huomattavasti pienempi näin kesäaikaan. Korvatulppia olen pitänyt jo pitkään kissan metelöinnin takia, ja nyt kesällä exän tuomaa vaaleanpunaisilla tähdillä, poneilla ja röyhelöillä koristettua silmälappuvideosuojaa olen kokeillut myös, mutta senkin kanssa on aivan liian valoisaa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

bedlam kirjoitti:nyt kesällä exän tuomaa vaaleanpunaisilla tähdillä, poneilla ja röyhelöillä koristettua silmälappuvideosuojaa olen kokeillut myös.
:pics:

Silmälappuvideosuoja naamalle ja kameran eteen mars!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
bedlam

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Lolita kirjoitti:
bedlam kirjoitti:nyt kesällä exän tuomaa vaaleanpunaisilla tähdillä, poneilla ja röyhelöillä koristettua silmälappuvideosuojaa olen kokeillut myös.
:pics:

Silmälappuvideosuoja naamalle ja kameran eteen mars!
Illalla voin näpsästä eroottisen hehkeästä yömaskistani kuvan 8)
saika

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja saika »

Kärpänen on häirinnyt untani muutaman yön. Heräilen helpommin jos on kuuma. Lintujen laulu tuntuu kivalta, valoisuus ei häiritse ollenkaan.
Mulli75

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Satoi tai paistoi niin uni tulee hyvin.

Jatkuvaan meluunkin tottuu, mutta satunnaiset häiriötekijät saattavat herättää.
ninnithequeen

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mua häiritsee enemmänkin kuumuus. Ja kun sängyssä on peikonpoikia monta kylki kyljessä ja hännät solmittuna yhteen niin ääääh, kauhia hiki tulee. Se ei ole kivaa. Eilen nukuin pelkällä pussilakanalla, mutta sekin piti potkia pois, oli niin hiki. Ei auttanut vaikka makkarin ikkuna on 24 h auki. Tuuletintakaan ei uskalla jättää yöksi päälle.
Elukka

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Ihan kohtuullisesti tulee nukuttua, vaikka hikoilu ja kärpäset vähän häiritseekin.
ninnithequeen

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elukka kirjoitti:Ihan kohtuullisesti tulee nukuttua, vaikka hikoilu ja kärpäset vähän häiritseekin.
Laske lampaita :D
Elukka

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

ninnithequeen kirjoitti:
Elukka kirjoitti:Ihan kohtuullisesti tulee nukuttua, vaikka hikoilu ja kärpäset vähän häiritseekin.
Laske lampaita :D
:D Tästä tuli mieleen yksi Pink Pantherin jakso, jossa P.P. laskee lampaita nukahtaakseen... Homma toimiikin hyvin siihen asti, kunnes mielikuvituslampaat alkavat huutaa kuorossa "BÄÄÄÄ-ÄÄÄÄ-ÄÄÄÄÄ!"
(Vakiovitsinä yksi unilampaista on tietenkin jäänyt Pinkin tyynyn alle mölisemään vielä sen jälkeen, kun muut häiritsevät mielikuvituksen tuotteet on hätistetty pois mekastamasta.)
AarneAnkka

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

ninnithequeen kirjoitti:Mua häiritsee enemmänkin kuumuus.
Ditto. Onneksi makkarini on kämpän pohjoispuolella, joten sinne kajastaa aurinko vain aamuisin. Yöllä on ainakin toistaiseksi onneksi sen verran viileää että ikkunan auki pitäminen auttaa.

Jos kesä kuumenee kovasti vielä, alan harkita ilmastointilaitteen hankkimista. Sesonkiaikaan ne tosin ovat kalliita, voisi olla järkevämpää ostaa sellainen talvella....
ninnithequeen

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

AarneAnkka kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mua häiritsee enemmänkin kuumuus.
Ditto. Onneksi makkarini on kämpän pohjoispuolella, joten sinne kajastaa aurinko vain aamuisin. Yöllä on ainakin toistaiseksi onneksi sen verran viileää että ikkunan auki pitäminen auttaa.
No aamuaurinko se meidänkin makkariin paahtaa. Silti siellä on kuuma öisin :?
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

mä nyt en saa nukuttua ihan muista syistä. valosuus ei haittaa, mutta kuumuus ottaa kyllä hieman kupoliin. ja kun ikkunaa ei viitsi avata, kun tuossa vieressä on raksa missä ne nyt siirtelee hiekkaa edestakaisin, joten pölinän määrä on aika huomattava :(

odottelen sadetta.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Edith

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Edith »

Saan. Ainoata, mitä nykyään saan.
swirl

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja swirl »

Huonosti nukun, mutta se ei johdu kuumuudesta eikä valosta vaan tuosta kissaeläimestä, joka alkaa elämöimään aina aamuyöstä. Viikonloppuisin ei sitten saa nukuttua univelkojaan pois, kun naapuri aloittaa ikuisuusremonttinsa heti aamusta. En tajua, miksi se poraa samaa seinää joka aamu kuukaudesta toiseen.

Viime viikonloppuna tosin pistin päähäni kunnon Peltorit ja nukuin pommiin. Monta tuntia.
Avatar
Dryad
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 139
Liittynyt: 03.09.2005 21:03

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Dryad »

En saa nukuttua HYVIN koskaan, missään, ikinä...

Häiriötekijöitä voisi listata satoja, mutta eniten vaikuttaa se, etten osaa "hiljentyä" nukkumaan. Ärsyttää kun ihmiset tulevat neuvomaan, että yrität vain olla ajattelematta mitään tjms, mutta entä kun ei osaa? Aivot syöttää jatkuvaa ajatuksenvirtapyörrettä vaikka väsyttää niin maan perkeleesti...

Sitten kuitenkin, kun on taas viikon/viikkoja valvonut tai nukkunut huonosti tulee niitä tilanteita, kun mikään ei häiritse unta. Kun vain tipahtaa keskellä päivää uneen bussissa, sohvalla tai jossain muualla. Silloin saa aurinko paistaa suoraan silmään, naapuri porata seinää, pikkulapset kirkua lähistöllä ja taivas pudota niskaan, mutta minä en herää ennen kuin tarvittava lepomäärä on saavutettu.
Be a good animal, true to your animal instincts.
Mulli75

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

swirl kirjoitti: Viime viikonloppuna tosin pistin päähäni kunnon Peltorit ja nukuin pommiin. Monta tuntia.
Tähän ongelmaan jonkun pitäisi kehitellä langattomat Peltorit herätyskellolla varustettuna mielimusiikkia aamuherätyksenä.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Saatko nukuttua?

Viesti Kirjoittaja nexie »

Nukkumista häiritsevinä tekijöinä nostaisin esiin ääniä säikkyvän (-> öisin haukkuvan) koiran ja eläimen tason rimaa hipomatta alittavan naapuriasukin, jonka liskodiskovaikerrus (?) pilaa auttamatta yörauhan.

Valo ei sinänsä häiritse, vaan pystyn nukkumaan päivisin vaikka kirkkaassa auringonpaisteessa, jos väsykki yllättää.
Don't Panic!
Vastaa Viestiin