Ulkomaalaisten kielitaito

Yleinen lätinä jä kitinä
isohaara

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja isohaara »

ak kirjoitti:Mulla on kanssa yksi Kanadalainen tuttu joka on asunut suomessa jo useamman vuoden. Se ilmoitti silloin jo heti tutustuttaessa, että haluaa puhua suomea ja hyvin tuntuu sillä nykyisin pärjäävän.
Tosiaan asennekysymys tuo kielen oppiminen. Mun kaveri oppi n. puolessa vuodessa molottamaan sujuvasti swahilia; päätti opetella afrikkaa kun kerran niillä kulmilla pyöri.
Turbohaltija

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Laitoin eilen huvikseni palautetta Eatzin henkilöstöpäällikölle, jossa ihmettelin epäasiallista huomautusta siitä, että voin mennä jonnekin muualle jos englannin puhuminen ei kiinnosta. Tänään tuli vastaus. Suora lainaus osasta:

"En todellakaan hyväksy tuollaista asennetta heiltä ja otan heidät
keskustelemaan kanssani. Vaikka baari on idealtaan australialainen, kyllä
siellä täytyy pystyä perustilauksen hoitamaan suomeksi. Sellainen huomautus oli
todellakin epäasiallinen ja pidän huolen, että se oli viimeinen laatuaan!"

Siitäpähän saavat. :D Pinnoja Eatzille siitä, että asennetta näyttää kuitenkin löytyvän tarvittaessa.
Edith

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Edith »

Turbohaltija kirjoitti: "... kyllä
siellä täytyy pystyä perustilauksen hoitamaan suomeksi. "
Aarf, onko tuon kirjoittanut suomalainen? Ulkomaanolennoille tiedän objektin sijojen olevan vaikean asian, mutta kyllä suomalaisen pitäisi osata.
Turbohaltija

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Edith kirjoitti:
Turbohaltija kirjoitti: "... kyllä
siellä täytyy pystyä perustilauksen hoitamaan suomeksi. "
Aarf, onko tuon kirjoittanut suomalainen? Ulkomaanolennoille tiedän objektin sijojen olevan vaikean asian, mutta kyllä suomalaisen pitäisi osata.
No, kuules, hattuillaanko vielä siitäkin kyseiseen paikkaan? :wink:
Edith

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Edith »

Turbohaltija kirjoitti:
Edith kirjoitti:
Turbohaltija kirjoitti: "... kyllä
siellä täytyy pystyä perustilauksen hoitamaan suomeksi. "
Aarf, onko tuon kirjoittanut suomalainen? Ulkomaanolennoille tiedän objektin sijojen olevan vaikean asian, mutta kyllä suomalaisen pitäisi osata.
No, kuules, hattuillaanko vielä siitäkin kyseiseen paikkaan? :wink:
Ilman muuta! Vaadit ilmaiset kaljat itsellesi ja sadalle parhaalle kaverillesi.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Sinkkumatti kirjoitti:
cardic kirjoitti: jossain vaiheessa mies sai tarpeekseen ja huus selvalla suomen kielella; vittu, koska sa tuot niita hammastikkuja!

olisiko ollut katevampaa kertoa asiansa heti suomeksi?
Olisi.
Yhdyn rajusti. On se perkelettä jos suomea edes keskinkertaisesti osaava hurri ei pysty suomeksi ilmoittamaan asiansa jos huomaa/tietää toisen olevan umpifinski. Saunan taakse mokomat.
Ihan kuin osa suomenruotsalaisista pitäisi päivänselvänä että suomessa jokaikinen peruskoulun käynyt osasisi ruotsia. Vitut... suurin osa suomalaisista eivät suomessa ikinä tarvitse ruotsinkieltä. Ei se silloin jää välttämättä muistiin, ei edes kouluruotsi. Rantaruottalaiset taas, teesini mukaan, joutuvat säännöllisesti asioimaan suomea puhuvien kanssa joten olettaisin että edes koulusuomi olisi tallessa. Paskantärkeää "ankdammen-ylpeyttä" ja vittuilua veikkaisin.

Omat oletusasetukseni ovat kuitenkin aina suomenkielellä, mikäli en syystä tai toisesta, kuten saaristossa liikkuessa, tiedä toisen puhuvan ruotsia. Vittu, jos yli 90% tämän maan asukeista puhuu suomea äidinkielenään, koen suomea osaamisen jonkinlaisena velvollisuutena.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mojo kirjoitti:....
Nyt pitää siteerata Keikausta: Kulta!

Sulla poikkeuksellisen järkevä mielipide kaksikieliseksi. Niin monta kertaa on saanut kuulla ihan päinvastaista.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Lolita kirjoitti:
Mojo kirjoitti:....
Nyt pitää siteerata Keikausta: Kulta!

Sulla poikkeuksellisen järkevä mielipide kaksikieliseksi. Niin monta kertaa on saanut kuulla ihan päinvastaista.
Heh, kun itse puhuu, ainakin omasta mielestäni, melko sujuvaa suomea... anteeksi turkua, ja pitää sitä oletusasetuksena on saanut hävetä kerran jos toisenkin muiden rantaruottalaisten "ylpeyden" takia palvelutilanteissa. Vituttaa ku tietää että toinen osaa suomea, muttei suostu käyttämään sitä vaikka huomaa että toinen osapuoli on selvästi vaikeuksissa ja kiusaantunut kun ei osaa ruotsia.

Toinen asia on sitten oikeasti tärkeät virastot ja laitokset. Muistan tilanteen jolloin eksä, joka ei puhunut kovin hyvin suomea (mutta kuitenkin arkitilanteissa sitä väkersi mukisematta jos toinen ei osannut svenskaa), joutui pienessä paniikissa soittamaan hätänumeroon tilatakseen ambulanssin. Tuo tilanne, sisältäen paljon verta, kyyneliä ja hysteriaa sai eksän sen verran pois tolaltaan että suomi ei vaan taittunut enää. Oli hätä päällä ja 112:sta ei vittu saanut ruotsiksi palvelua. Tämä kuitenkin lounais-suomessa, jossa rantaruottalainen ei ole niin harvinainen näky kuin Enontekiön keskustassa esimerkiksi. (Tilanne päätyi kuitenkin hyvin, eksän ojennettua puhelimen toiselle ihmiselle joka sattui paikalle) Mutta ottaen huomioon varsinkin alueen ja tilanteen olisi vaadittava että edes hätäkeskuksessa osattaisiin ruotsia.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja cardic »

Mojo kirjoitti: Toinen asia on sitten oikeasti tärkeät virastot ja laitokset. Muistan tilanteen jolloin eksä, joka ei puhunut kovin hyvin suomea (mutta kuitenkin arkitilanteissa sitä väkersi mukisematta jos toinen ei osannut svenskaa), joutui pienessä paniikissa soittamaan hätänumeroon tilatakseen ambulanssin. Tuo tilanne, sisältäen paljon verta, kyyneliä ja hysteriaa sai eksän sen verran pois tolaltaan että suomi ei vaan taittunut enää. Oli hätä päällä ja 112:sta ei vittu saanut ruotsiksi palvelua. Tämä kuitenkin lounais-suomessa, jossa rantaruottalainen ei ole niin harvinainen näky kuin Enontekiön keskustassa esimerkiksi. (Tilanne päätyi kuitenkin hyvin, eksän ojennettua puhelimen toiselle ihmiselle joka sattui paikalle) Mutta ottaen huomioon varsinkin alueen ja tilanteen olisi vaadittava että edes hätäkeskuksessa osattaisiin ruotsia.
ma oon aina elany siina kasityksessa, et hatanumeron vastaajan vaatimuksena on osata (ainakin) suomea JA ruotsia. ilmeisesti tata ei tarkasteta kovinkaan hyvin tyohonottotilanteessa tai sit olen elanyt autuaan vaarissa kuvitelmissa
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja par-sky »

joskus törmänny kun itse olen ollut asiakaspalvelussa ihmisiin, jotka pakolla tahtovat ruotsia puhua. no selvä, puhutaan. mulla on oikeen ihana skånelainen aksentti, mistä apinakaan ei saa selvää. jotenkin yleensä ihmiset alkavat puhua suomea tai englantia.

jotenkin tuntuu typerältä ettäjotkut ihmiset ottavat mieluummin huonoa ja puutteelista palvelua vastaan ihan vain siksi, että periaatteesta tahtovat puhua ruotsia. suomeksi ja englanniksi vastaan kysymyksiin, korjaan ja ratkon ongelmia. ruotsiksi vastaus on "titta manual"

jos joku ei tosiaan osaa suomea/englantia/ruotsia/ranskaa/saksaa/venäjää, niin sitten yritetään vaikka piirtämällä.

äiti käytti espanjassa (jota ei puhu, eikä mitään muutakaan kuin suomea) suomi-espanja-suomi matkasanakirjaa. alleviivasi lauseen minkä halusi kysyä, antoi kirjan paikalliselle, paikallinen selasi sieltä lauseen vastaukseksi ja antoi kirjan takaisin. mielestäni ihan hyvä ratkaisu ummikolle.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Vadim »

segma kirjoitti: Ranskalaisilla on paskat asenteet. Ja asiahan menee näin:
...
Ranskalaiset olettavat (tai niin ne isot pojat kertoivat) kaikkien puhuvan ranskaa Ranskassa, olivat nämä sitten paikallisia tai vierailevia tähtiä.
No tämä ei kyllä pidä enää oikein paikkaansa, ainakaan Pariisissa. Usein sattuu, että ulkomaalaisen äkätessään pariisilainen asiakaspalvelija alkaa sönkätä englantia, vaikka tämä ulkomaalainen olisi avannut keskustelun ranskaksi. Se vasta ikävää onkin.

Toisaalta ei pidä unohtaa sitä, että yleinen taipumus kettuiluun, hienovaraiseen tai ei, on osa pariisilaisidentiteettiä. Niinpä asiakaspalvelija saattaa virittää ulkomaanpellelle jonkin kieleen liittyvän jekun, jota ko. pelle ei välttämättä ymmärrä (ja ehkä hyvä niin).

Ylipäätään en kyllä näe mitään syytä, miksi ranskalaisten pitäisi osata englantia. Ehkä kaikkien pitäisi osata esperantoa sen sijaan, että englannilla on tämä valitettava ylivalta, joka antaa erilaisille anglofoneille kohtuutonta etua kansainvälisissä ympyröissä.
hermine

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja hermine »

Vadim kirjoitti:Ylipäätään en kyllä näe mitään syytä, miksi ranskalaisten pitäisi osata englantia. Ehkä kaikkien pitäisi osata esperantoa sen sijaan, että englannilla on tämä valitettava ylivalta, joka antaa erilaisille anglofoneille kohtuutonta etua kansainvälisissä ympyröissä.
Mä olen tuosta samaa mieltä. Miksei voisi ottaa joka maahan esperantoa toiseksi vieraaksi kieleksi? (ensimmäinen voisi sitten vaikka olla naapurimaan kieli)
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

hermine kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Ylipäätään en kyllä näe mitään syytä, miksi ranskalaisten pitäisi osata englantia. Ehkä kaikkien pitäisi osata esperantoa sen sijaan, että englannilla on tämä valitettava ylivalta, joka antaa erilaisille anglofoneille kohtuutonta etua kansainvälisissä ympyröissä.
Mä olen tuosta samaa mieltä. Miksei voisi ottaa joka maahan esperantoa toiseksi vieraaksi kieleksi? (ensimmäinen voisi sitten vaikka olla naapurimaan kieli)
En kyllä ymmärrä teitä. Juu, ei ranskalaisten pidä osata yhtään mitään, mutta ehkä siitä englannin osaamisesta voisi olla heille jotain hyötyä. Jos englanti on se suosituin lingua franca niin eipä sille paljon mitään voi tehdä. Tai voi, mutta sellaiset tekoset eivät välttämättä olisi niin kovin kauniita. Entisen kielellisen ja muunkinlaisen valta-aseman perään itkeminen ja epätoivoinen kansallisen egon pönkittäminen eivät ainakaan johda mihinkään. Ottaisivat mallia Suomesta. Meillä ei ole noita historian rasitteita, joten joudutaan huhkimaan. No jaa, vähän ehkä pientä laiskistumista on nykypolvissa havaittavissa, kun menee niin mukavasti ja on Nokia ja kaikkea, mutta ainakaan meillä ei tule kuuma ja kylmä vesi kahdesta eri hanasta niin kuin eräässäkin vanhassa valloittajamaassa.

Okei, myönnän, että ranskalaiset vähän ärsyttävät mua. Myös jenkit ärsyttävät ja brassit myös. Tanskalaiset ärsyttävät. Saksalaiset ei, mutta maa onkin tylsä ja seksitön. Italialaiset ärsyttävät tosi paljon. Ja....

Lisäys: Suomalaisetkin rupesivat ärsyttämään mua.
Kikkelis kokkelis.
SnapaHead

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Keikaus kirjoitti: Okei, myönnän, että ranskalaiset vähän ärsyttävät mua. Myös jenkit ärsyttävät ja brassit myös. Tanskalaiset ärsyttävät. Saksalaiset ei, mutta maa onkin tylsä ja seksitön. Italialaiset ärsyttävät tosi paljon. Ja....
Katos, tuossa taitaa olla ainoa hyvä puolesi. Tai siis ainoa teksti jossa on jotain järkeä.

Roskasakiksi voidaan luetella ranskalaiset, saksalaiset, tanskalaiset, ruotsalaiset, italialaiset, turkkilaiset, pohjoispohjoisamerikkalaiset (Texas on maanpäällinen taivas), lähi-itäläiset, belgialaiset ja ja... jääköhän tuosta nyt joku porukka pois. Joo, jonottavat savolaiset. somalialaiset ja marokkolaiset.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

SnapaHead kirjoitti:
Keikaus kirjoitti: Okei, myönnän, että ranskalaiset vähän ärsyttävät mua. Myös jenkit ärsyttävät ja brassit myös. Tanskalaiset ärsyttävät. Saksalaiset ei, mutta maa onkin tylsä ja seksitön. Italialaiset ärsyttävät tosi paljon. Ja....
Katos, tuossa taitaa olla ainoa hyvä puolesi. Tai siis ainoa teksti jossa on jotain järkeä.

Roskasakiksi voidaan luetella ranskalaiset, saksalaiset, tanskalaiset, ruotsalaiset, italialaiset, turkkilaiset, pohjoispohjoisamerikkalaiset (Texas on maanpäällinen taivas), lähi-itäläiset, belgialaiset ja ja... jääköhän tuosta nyt joku porukka pois. Joo, jonottavat savolaiset. somalialaiset ja marokkolaiset.
KULTA! Joudun tuottamaan pettymyksen ja kertomaan, että johonkin toiseen vuorokauden aikaan olisin kirjoittanut kaikkia maailman kansoja syleilevän viestin.

Ruotsalaiset eivät ärsytä juuri koskaan. Hehän ovat ylikansa, valmiita jakamaan omasta hyvästään (paitsi ehkä ne lähiöläiset ruotsalaiset) ja ovat sisäistäneet mahtavasti sukupuolten tasa-arvon (Snapa-kielellä: ruotsalainen mies on alistettu tossukka). Haluavat aina sopia kaikesta demokraattisesti eli kokoustavat koko ajan. Sivistynyt ruotsalainen mies ja metsäläinen suomalainen nainen ovat lyömätön yhdistelmä.

Turkkilaiset. Kidutusta ja kebabia.

Belgia. Lapsiinsekaantumista, suklaata ja pitsejä.

Savolaiset. Parhaita!

Somaleista tuli mieleeni Ähläm Sähläm -juontaja, joka on söpö kuin nappi. Näin sen toistamiseen sen ihanan muodokkaan blondityttöystävän kanssa, joka on hauskasti isompi kuin poikaystävänsä. Ne oli jotenkin niin söpö pari, koska etenkin siitä juontajasta näkee, että se on ihan intona siitä tyttöystävästään. Tuli mieleen kultainen nuoruus ja elämäni toistaiseksi suurin rakkaus, tumma ja pieni mies, joka painoi jossain vaiheessa melkein 20 kg vähemmän kuin minä.
Kikkelis kokkelis.
SnapaHead

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Keikaus kirjoitti:Tuli mieleen kultainen nuoruus ja elämäni toistaiseksi suurin rakkaus, tumma ja pieni mies, joka painoi jossain vaiheessa melkein 20 kg vähemmän kuin minä.

Hrrrrrrhhh... Tää on perhepalsta.
Pehmis

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

SnapaHead kirjoitti:Hrrrrrrhhh... Tää on perhepalsta.
Daddy want some sugar, honey.
SnapaHead

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Pehmis kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:Hrrrrrrhhh... Tää on perhepalsta.
Daddy want some sugar, honey.
Voihan vittu.






Mitäs sitä nyt...? Öö... Step back mötherbitch!
Pehmis

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

SnapaHead kirjoitti:Mitäs sitä nyt...? Öö... Step back mötherbitch!
Uuh, mä tulin jo. Oliks se yhtä hyvää sulle ku mulle? Kultaah!
SnapaHead

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Vitunko Keikaus et käytä Pehmiksen tunnareita. Käsket sen lopettaa sen lipittämisen, nousta ylös ja kirjautua ulos.

Ihme vitun tornadoja tääki sakki.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

SnapaHead kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Tuli mieleen kultainen nuoruus ja elämäni toistaiseksi suurin rakkaus, tumma ja pieni mies, joka painoi jossain vaiheessa melkein 20 kg vähemmän kuin minä.

Hrrrrrrhhh... Tää on perhepalsta.
Voih, pienen miehen isompana naisena oleminen sopii minulle oikein hyvin. Tunnen itseni suureksi, vahvaksi ja voittamattomaksi, varmaan niin kuin isot miehet, joilla on itseään pienempi tyttöystävä. Tunnen itseni naiseksi enkä miksikään pikkuprinsessaksi, vaikka pikkuprinsessana oleminenkin isomman miehen rinnalla voi olla kivaa sekin. Ja ah, pienemmänpuoleisen miehen "ottaminen" on niin kuin niin himottavaa.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

SnapaHead kirjoitti:Vitunko Keikaus et käytä Pehmiksen tunnareita. Käsket sen lopettaa sen lipittämisen, nousta ylös ja kirjautua ulos.

Ihme vitun tornadoja tääki sakki.
Tuosta mä en tiedä mitään. En mä nyt niin himona suhun ole, vaikka nätti poika oletkin ja aika hyvänhajuisen näköinen. Kerro muuten tyttöystävällesi lämpimiä terveisiä!
Kikkelis kokkelis.
Pehmis

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

SnapaHead kirjoitti:Ihme vitun tornadoja tääki sakki.
Nyt alkoi jätkä puhua asiaa. Vammaisten polkemista maksusta puolustelevasta runkkuporsaasta dyslexiaan taipuvaisiin pirtelöautomaatteihin ja apaattisesta vittuilusta kicksinsä saavasta asehullusta sankarihevarista maalaispuppeliin joka kuvittelee haaveilevansa pillusta vaikka oikeasti kaipaakin parrua hanuriin.

Siinä on sellainen vaihteluväli että Saddan Hussein ja Idi Amin alkaa näyttää ihan hyviltä jätkiltä.
Viimeksi muokannut Pehmis, 07.07.2006 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SnapaHead

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Keikaus kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:Vitunko Keikaus et käytä Pehmiksen tunnareita. Käsket sen lopettaa sen lipittämisen, nousta ylös ja kirjautua ulos.

Ihme vitun tornadoja tääki sakki.
Tuosta mä en tiedä mitään.

Aijjaa. Nussiiko täällä sakki toisiaan oikeasti niin paljon puhelinlangat laulaen, ettei tuollaista läppää voi heittää ilman että se pitää alleviivata läpäksi?
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkomaalaisten kielitaito

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

SnapaHead kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:Vitunko Keikaus et käytä Pehmiksen tunnareita. Käsket sen lopettaa sen lipittämisen, nousta ylös ja kirjautua ulos.

Ihme vitun tornadoja tääki sakki.
Tuosta mä en tiedä mitään.

Aijjaa. Nussiiko täällä sakki toisiaan oikeasti niin paljon puhelinlangat laulaen, ettei tuollaista läppää voi heittää ilman että se pitää alleviivata läpäksi?
Nussii.
Kikkelis kokkelis.
Vastaa Viestiin