Työttömänä vai "paskatyössä"?

Yleinen lätinä jä kitinä
Turbohaltija

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Gattaca kirjoitti:

En mä käsitä mitä itsearvostusta siitä saa, jos pikkurahasta tai isostakin tekee duunia, joka ei merkitse itselle mitään. Siinäkö se elämä? Ellei ole niin sieluton tavis, että omaa itseä ei olekaan, kaikki ulkomaailmassa merkitsee ja on riippuvainen muiden tavisten arvoista.
Itsearvostus tulee siitä, että kokee olevansa osa jotain ja tekevänsä kuitenkin jotain hyödyllistä sen sijaan että raapii muniaan päivät pitkät. Ei sekään ole elämää, että sulkeutuu omiin maailmoihinsa eikä edes yritä tehdä elämällään mitään.
MadameDeMeloni

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja MadameDeMeloni »

Paskaduuni särähtää käsitteenä korvaan. Ihmettelen, miten joku voi halveksua jotain työtä nimittämällä sitä paskaksi. Totuushan on, että mikään työ ei ole paskaa. On vain paskoja asenteita työntekoa kohtaan. Nämä nk. paskatyöt kun jäisivät tekemättä, sitten niiden olemassaoloon kiinnitettäisiin huomiota. Itse kannatan työntekoa, totta kai, silloin kun siihen on mahdollisuus, enkä hyväksy sitä, että ollaan vaan työttömänä kun ei satu töihin meneminen kiinnostamaan. Olen itse ollut työttömänä, mutta pakon sanelemana. Näillä leveyksillä kun ei töitä ole joka nurkan takana. Työttömät loisivat myös minun verorahoillani!
Turbohaltija

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Gattaca kirjoitti:Turbo-rakas (kävin hesassa arkena, ei pillua rafloissa enkä vittiny sullekaan soittaa. kityläinen)

Luulen, että nyt teen gradun.
Hyvä hyvä, tee se! Ja voinhan sut nähdäkin jos käyt tsadissa, mutta edelleenkään en suostu lähtemään jonnekin loukkoon kuuntelemaan synkkämielistä jurotusta. :D
Rouva Pupu

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

MadameDeMeloni kirjoitti:Paskaduuni särähtää käsitteenä korvaan. Ihmettelen, miten joku voi halveksua jotain työtä nimittämällä sitä paskaksi.
Hmm. Mä muovaan paskaduunin päässäni lähinnä sellaiseksi, että työympäristö on paska. Jos työympäristö taas on hyvä, sellainenkin työ joka ei itseäni pahemmin kiinnosta muokkautuu kiinnostavaksi. Ja jos taas on kiinnostava työ ja ympäristö paska, ei työkään enää tunnu niin mukavalta = paskaduuni.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Turbohaltija kirjoitti:
Itsearvostus tulee siitä, että kokee olevansa osa jotain ja tekevänsä kuitenkin jotain hyödyllistä sen sijaan että raapii muniaan päivät pitkät. Ei sekään ole elämää, että sulkeutuu omiin maailmoihinsa eikä edes yritä tehdä elämällään mitään.
Paskaa. Tavisdillepaskaa.
Minä olin osa Suomen Urheiluelämää, sen duunaripuolen nettijulkisivun tekijä. Ei todellakaan merkannut mulle mitään. Pikkukiksit, että tein työni hyvin ja sain kehuja.. mutta kehutkin mulle merkityksettömiltä ihmisiltä ja mulle merkityksettömistäö asioista.

Periaatteessa samalla rahalla totta vitussa sulkeutusin sisälle ja raapisin munia paljon mieluummin kuin enää kuukauttakaan kuuntelemassa kirjanpitäjien jorinoita toimistolla.

Siis mikä ihmeen sulautuminen tylsään harmauteen tarvitaan, että sellainen koetaan "hyödyllisenä". Onko joku messiasmainen itsensä ja elämänsä uhraaminen kollektiiville? Paskat en usko. Niin tampioita ovat, että oikeasti eivät muuta osaa haluta.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Rouva Pupu

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Gattaca kirjoitti: Niin tampioita ovat, että oikeasti eivät muuta osaa haluta.
Mutta sinä olet niin tampio että osaat kyllä haluta, mutta et ole valmis tekemään mitään sen eteen, mitä nyt päivästä toiseen nurisemaan.
Sinkkumatti

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Gattaca kirjoitti:En mä käsitä mitä itsearvostusta siitä saa, jos pikkurahasta tai isostakin tekee duunia, joka ei merkitse itselle mitään. Siinäkö se elämä? .
Mä käsitän hyvinkin, kun katson sua.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12372
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

MadameDeMeloni kirjoitti:Paskaduuni särähtää käsitteenä korvaan. Ihmettelen, miten joku voi halveksua jotain työtä nimittämällä sitä paskaksi. Totuushan on, että mikään työ ei ole paskaa. On vain paskoja asenteita työntekoa kohtaan. Nämä nk. paskatyöt kun jäisivät tekemättä, sitten niiden olemassaoloon kiinnitettäisiin huomiota. Itse kannatan työntekoa, totta kai, silloin kun siihen on mahdollisuus, enkä hyväksy sitä, että ollaan vaan työttömänä kun ei satu töihin meneminen kiinnostamaan. Olen itse ollut työttömänä, mutta pakon sanelemana. Näillä leveyksillä kun ei töitä ole joka nurkan takana. Työttömät loisivat myös minun verorahoillani!
Kyllä paskaduuni on ihan osuva käsite. Se kuvaa työtä joka on 1) sisällöltään ikävää 2) sosiaalisesti vähän arvostettua ja 3) usein myös aivan kirjaimellisesti raskasta & paskasta.

Työttömien loisiminen on vähän kyseenalaista. Ensiksikin todella harva haluaa olla vapaaehtoisesti työtön. Toiseksi jos henkilö jää esim. 20 v. työrupeaman jälkeen väliaikaisesti työttömäksi niin kai voidaan katsoa että hän silloin vain saa vähän takaisin maksamistaan veroista?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
MGandhi

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Turbohaltija kirjoitti:Ja kyllä se nyt sentään jonkinlainen meriitti on olla kuitenkin maisteri.
Jonkinlainen meriitti? Voi perse. Ilmeisesti tradenomi ei ole sitten edes jonkinlaien meriitti? No eihän se kyllä edes ole.

Työttömyys on kyllä pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Olettaen, että kyseinen henkilö haluaa tehdä työtä. Kuten ylläkin on mainittu, niin siinä itsetunto alkaa väkisinkin murjoontumaan olemattomiin kun ei tunne olevansa hyödyllinen osa yhteiskuntaa. Eri asia on toki esim. kotiäidit, jotka taasen ovat hyvinkin hyödyllinen osa omaa mikroyhteiskuntaansa.

Olin viime kesänä olosuhteiden pakosta 3 kk työttömänä ja jo tässä ajassa alkoi pää hajoilemaan. En edes halua kuvitella mitä se on sitten esim. 3+ vuoden jälkeen. Tosin en usko kenenkään joutuvan olla 3 vuotta työttömänä mikäli ei ole ronkeli työn suhteen.
WanhaPervo

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

toistoa
Viimeksi muokannut WanhaPervo, 08.08.2006 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja nexie »

Gattaca kirjoitti: Paskaa. Itsepetoksesta elävän loiseläjäluuserin paskaa.
En ole yllättynyt.
Don't Panic!
WanhaPervo

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Homeboy65 kirjoitti:
MadameDeMeloni kirjoitti:Paskaduuni särähtää käsitteenä korvaan. Ihmettelen, miten joku voi halveksua jotain työtä nimittämällä sitä paskaksi. Totuushan on, että mikään työ ei ole paskaa. On vain paskoja asenteita työntekoa kohtaan. Nämä nk. paskatyöt kun jäisivät tekemättä, sitten niiden olemassaoloon kiinnitettäisiin huomiota. Itse kannatan työntekoa, totta kai, silloin kun siihen on mahdollisuus, enkä hyväksy sitä, että ollaan vaan työttömänä kun ei satu töihin meneminen kiinnostamaan. Olen itse ollut työttömänä, mutta pakon sanelemana. Näillä leveyksillä kun ei töitä ole joka nurkan takana. Työttömät loisivat myös minun verorahoillani!
Kyllä paskaduuni on ihan osuva käsite. Se kuvaa työtä joka on 1) sisällöltään ikävää 2) sosiaalisesti vähän arvostettua ja 3) usein myös aivan kirjaimellisesti raskasta & paskasta.

Työttömien loisiminen on vähän kyseenalaista. Ensiksikin todella harva haluaa olla vapaaehtoisesti työtön. Toiseksi jos henkilö jää esim. 20 v. työrupeaman jälkeen väliaikaisesti työttömäksi niin kai voidaan katsoa että hän silloin vain saa vähän takaisin maksamistaan veroista?
Tuskin kukaan on kaikkia tai edes suurinta osaa työttömistä loisijoiksi väittämässä?

On eri asia olla työtön ja etsiä aidosti töitä, kuin olla työtön omasta halustaan.

Uskon, että vapaahtoinen työttömyys on marginaali-ilmiö, mutta syvältä se silti on.
WanhaPervo

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Kuva
MGandhi

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Gattaca kirjoitti:
Siis mikä ihmeen sulautuminen tylsään harmauteen tarvitaan, että sellainen koetaan "hyödyllisenä". Onko joku messiasmainen itsensä ja elämänsä uhraaminen kollektiiville? Paskat en usko. Niin tampioita ovat, että oikeasti eivät muuta osaa haluta.
Kokeilisit. Saattais loppua toi sunkin pillitys. Kumma juttu, ettei sosiaalinen piiri laajene ja pillua ei irtoa siellä neljän seinän sisällä. Me täällä Nussivassa Maailmassa uhraamme elämämme kollektiiville ja vaikka välillä ahdistaakin niin uskoisin, elo täällä on vähän vitun nastaa verrattuna sun elämääs. Vai mitä Martza?
Sinkkumatti

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

WanhaPervo kirjoitti:Kuva
Charley Boorman. Valla hauska mies Long Way Round:sta

http://www.longwayround.com/intro.htm
Turbohaltija

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

MGandhi kirjoitti:
Turbohaltija kirjoitti:Ja kyllä se nyt sentään jonkinlainen meriitti on olla kuitenkin maisteri.
Jonkinlainen meriitti? Voi perse. Ilmeisesti tradenomi ei ole sitten edes jonkinlaien meriitti? No eihän se kyllä edes ole.

.
No joo, tiedän kyllä maistereita jotka ajavat raitiovaunua työkseen. Maistereita voi löytää myös esim. ahtaajina ja asfalttityöntekijöinä. Niin ja muuttomiehinä. Ajatelkaapa sitä: Seuraavan kerran kun tunnet ylemmyyttä duunaria kohtaan, se duunari voi olla lukeneempi kuin sinä ja puhua enemmän kieliä kuin sinä koskaan. :) Mitä tradenomeihin tulee, hain joskus Ilmailulaitoksen TaxFree-kauppaan töihin. En päässyt, koska sinne palkattiin tradenomeja. Se on siis tavallista kaupan kassan työtä, saa vain pitää Ilmailulaitoksen hieman herraskaisempia vaatteita työasuna.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Homeboy65 kirjoitti:
MadameDeMeloni kirjoitti:Paskaduuni särähtää käsitteenä korvaan. Ihmettelen, miten joku voi halveksua jotain työtä nimittämällä sitä paskaksi. Totuushan on, että mikään työ ei ole paskaa. On vain paskoja asenteita työntekoa kohtaan. Nämä nk. paskatyöt kun jäisivät tekemättä, sitten niiden olemassaoloon kiinnitettäisiin huomiota. Itse kannatan työntekoa, totta kai, silloin kun siihen on mahdollisuus, enkä hyväksy sitä, että ollaan vaan työttömänä kun ei satu töihin meneminen kiinnostamaan. Olen itse ollut työttömänä, mutta pakon sanelemana. Näillä leveyksillä kun ei töitä ole joka nurkan takana. Työttömät loisivat myös minun verorahoillani!
Kyllä paskaduuni on ihan osuva käsite. Se kuvaa työtä joka on 1) sisällöltään ikävää 2) sosiaalisesti vähän arvostettua ja 3) usein myös aivan kirjaimellisesti raskasta & paskasta.

Työttömien loisiminen on vähän kyseenalaista. Ensiksikin todella harva haluaa olla vapaaehtoisesti työtön. Toiseksi jos henkilö jää esim. 20 v. työrupeaman jälkeen väliaikaisesti työttömäksi niin kai voidaan katsoa että hän silloin vain saa vähän takaisin maksamistaan veroista?
KOmppaus tälle.
Prekariaatit kusetettiin siinä tv-keskustelussa, ei annettu puheenvuoroa.
Ne tyypithän nimenomaan TEKEVÄT paskaduunia, joten tuskin halveksivat paskaduunin TEKIJÖITÄ?

Paskaduuni on sitä, että HYVÄKSIKÄYTETÄÄN ihmisiä nykyajan keinotekoisilla pätkätöillä ja pikkupalkalla.

Ja sekin on totta, mitä joku yllä sanoi:
Pääkaupunkiseuduilla saattaa olla paljon "paskaduunia". Mutta eipä ole pikkukaupungeissa, ei edes siivoojan tai taksikuskin hommia. Ja jos asuu valmiiksi pääkaupunkiseudulla, KÄMPPÄ jo siellä, niin mikä ettei ottaa sellaisia keikkoja. Mutta jos asuu "maalla", on aika kohtuuton tempaus ilman asuntoa ja juuria Hesassa ja suhteita siellä ja ennen kaikkea Hesan järjettömillä VUOKRILLA (ilman vuokraennakkorahaa) lähteä sinne helvettiin johonkin vittu 3 kk vessansiivousduuniin.

Perheetön ehkä, mutta järjetöntä sittenkin.
Mitta entäs jos olisi vaimo, kakruja ja sitten pariksi kuukaudeksi hesaan paskahuuseja siivoamaan joka työtön Kuusamoa myöten? Ei toimi. Eikä niin paljon paskaduunaajia tarvitakaan edes siellä teillä. Eikä niihin kaikki sittenkään kelpaa, kaikkiin duunarinhommiin nykyään vaaditaan alan koulutus.

Helppo viisastella Hesassa ja varsinkin rahakkaassa vakiduunissa halveksia muun Suomen työttömiä.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Patz

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Patz »

Sinkkumatti kirjoitti:Charley Boorman.
Kyypon kaksoisolento.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

MGandhi kirjoitti:. Me täällä Nussivassa Maailmassa uhraamme elämämme kollektiiville ja vaikka välillä ahdistaakin niin uskoisin, elo täällä on vähän vitun nastaa verrattuna sun elämääs.
Liian kallis pillu tolleen.
Pillu on yliarvostettua.
Sellanen vaan reikä johon työntää munaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Sinkkumatti

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Gattaca kirjoitti: Helppo viisastella Hesassa ja varsinkin rahakkaassa vakiduunissa halveksia muun Suomen työttömiä.
Ei me työttömiä halveksita. Ainoastaa niitä, jotka halveksivat työntekoa.
SnapaHead

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Sinkkumatti kirjoitti:
Gattaca kirjoitti: Helppo viisastella Hesassa ja varsinkin rahakkaassa vakiduunissa halveksia muun Suomen työttömiä.
Ei me työttömiä halveksita. Ainoastaa niitä, jotka halveksivat työntekoa.
Kuka nyt tässä työntekoa halveksii?
Sinkkumatti

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

SnapaHead kirjoitti: Kuka nyt tässä työntekoa halveksii?
Gattaca
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Sinkkumatti kirjoitti:
Gattaca kirjoitti: Helppo viisastella Hesassa ja varsinkin rahakkaassa vakiduunissa halveksia muun Suomen työttömiä.
Ei me työttömiä halveksita. Ainoastaa niitä, jotka halveksivat työntekoa.
*Jeesustelee*
Jeesus se halveksi työntekoa!!
Helppoa, koska Jeesuksen ja kamunsa ELÄTTIVÄT rikkaat naiset (magdalena tais antaa pilluakin)

Minä taas halveksin taviksia, joiden olemassaolon syy on palvella taviskollektiiivia riippumatta mikä se duuni on ja liittyykö se omaan itseen mitenkään. No, ehkä heillä ei oma itseä olekaan. Tukka hyvin ja ei flanellipaitaa.

Mutta joo. jos täällä tai muualla mulle OLISI duunia, josta saisin edes sen 860/kk saati SINUN palkkasi, niin toki menisin heti.

Muttei mulle ole, usko jo.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Sinkkumatti

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Gattaca kirjoitti: Mutta joo. jos täällä tai muualla mulle OLISI duunia, josta saisin edes sen 860/kk saati SINUN palkkasi, niin toki menisin heti.

Muttei mulle ole, usko jo.
Sähän olet korkammin koulutettu kuin minä. Sulla on lukupäätä, etkä muutenkaan ole mikään tyhmä mies. Miksei olisi?

Luuletkos, että mä olen nykyisen duunini saanut kotona istuen, tekemättä asian eteen yhtään mitään?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Työttömänä vai "paskatyössä"?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Sinkkumatti kirjoitti:Ja oma vastaus. Koska tahansa mielummin duunissa kuin työtttömänä. En halua kokea sitä itsensä arvostamisen romahtamista, mitä kaikille työttömille tulee.
Eikä niiden duunien tarvitse olla paskaduuneja. Jos nyt joutuisin työttömäksi, hankkituisin vaikka ilamaiseksi jollekkin muurarille apumieheksi sillä diilillä, että se opettaisi mua samalla...
Tästä tuli mieleeni, että arvostatko itseäsi vain sen takia, että käyt töissä? Eikö sinussa edes omasta mielestäsi ole mitään muuta arvostamisen ja itsekunnioituksen aihetta kuin työ?

***

Sehän on selvä, että tämä yhteiskunta on hyvin työorientoitunut ja arvottaa ihmiset ensin sen perusteella, onko työtä vai ei ja sen jälkeen mitä työtä tekee.

Aika surullista on, jos ei näe itsessään muuta arvoa kuin työssäkäyvän juhdan.

Minä heittäytyisin mielelläni olemaan ”tekemättä mitään” (siis palkkatyötä – se ei tarkoita, etten tekisi mitään) niin kauaksi aikaa kunnes saisin haluamani (tekemistä kyllä piisaisi), mutta en tee sitä useasta syystä. Tässä muutama syy:


1. Mitä kauemmin on poissa työelämästä, sen vaikeampi saada työtä
2. Arvostan sellaista elintasoa, joka mahdollistaa shoppailun ja matkustelun – se ei toteudu käymättä töissä ellei satu voittamaan lotossa.


Kysymys muuten teille (jos teitä on...), jotka arvostatte itseänne (vain) töidenne kautta. Jos voittaisitte lotossa niin paljon rahaa, ettei teidän tarvitsisi koskaan enää tehdä töitä niin halutessanne, kävisittekö silti nykyisissä töissänne (ihan vain sen takia, ettei tarvitse lakata arvostamasta itseään)?

Eri asia tietty tuossakin on, jos oikeasti tekee kutsumustyötään, jota haluaa tehdä ihan vain tekemisen halusta eikä sen takia, että voisi arvostaa itseään.
Vastaa Viestiin