Suomiperheet vetää eineksiä

Yleinen lätinä jä kitinä
Sannnu

Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Suunnistin eilen hypermarket viidakossa Vantaalla ja aloin seuraamaan tavalliseen tapaani suomalaisten ruokaostoksia. Silmiinpistävää oli se eineksien määrä, mitä lapsiperheiden kärryt vetivät, lisäksi oli ydinsotaa kestäväksi pakattua kääretorttua ja muffinsseja ja jättipulloja kokista. Havaintoni ei perustu vain yhteen tai kahteen pienlapsisten perheeseen vaan tällaisia tapauksia oli useita. Ja viikko oli vasta alussa eli nämä eivät olleet mitään "herkutteluviikonlopun" hankintoja.

Huolestuttavaa on se, että pieniä lapsia ruokitaan eineksillä, jotka sisältävät paljon lisäaineita, suolaa ja rasvaa. Mikäli niitä ei täydennetä kasviksilla jää annos vaille useita tärkeitä ravintoaineita. Tottakai on ihan ymmärrettävää, että joskus vedetään kalapuikkoja yms.

Omassa lapsuudessani äiti kokkasi aina itse, silloin tällöin oli nakkeja ja ranskuja, jotka maistuivat harvoin nautittuna taivaallisilta.

Ei mikään ihme, että lapset lihoo ja terveysongelmia alkaa ilmetä jo nuorella iällä. Lapsia tästä ei voi syyttää, sillä he syövät mitä vanhemmat eteen laittavat..kysymys kuuluukin onko kyse vanhempien laiskuudesta ja tietämättömyydestä vai mistä?
ninnithequeen

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Totta toinen puoli.

Meillä tehdään ruoat itse, joskus toki niitä ranskalaisia ja kalapuikkoja on myös. Lisäksi vedän yleensä pultit miehelleni, joka heltyy vähän turhan usein ostamaan karkkia Nitskulle...Onneksi neiti rakastaa äitin ruokia ja salaatteja.

Enemmän säälittää intohimoiset kasvissyöjät, jotka "pakottavat" lapsensakin syömään vain ja ainoastaan rehuja (katsokaa nyt mimmonen Slamistäkin tuli, hehe).
Sannnu

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Tuossa kasvisruokailussa kait pätee samat säännöt kuin tavallisessa ruokavaliossakin, eli jos kasvisruokavaliota toteutetaan monipuolisesti, sisältäen palkokasveja ja maituoteitta, ts. ollaan laktovegejä, on se ihan toimiva myös lapselle.

Mutta ääripäät eivät ole missään tapauksissa kovinkaan toimivia.
Leila

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Leila »

Minä tunnen syyllisyyttä joka ikisestä mummonmuusiannoksesta, jonka pojalleni syötän, läninnä juuri suolan takia. Meillä on syöty viime aikoina ihan liikaa eineksiä, sillä olen ollut tosi väsynyt ja yrittänyt käydä vielä töissäkin. Tuntuu, että voimat ei yksinkertaisesti riitä ruoan laittoon. Mies vielä kehuu kaupan ruokia että onpa hyvää. Syököön sitten niitä, kerran on niin maukasta. Mutta kyllä minä pääosin valmistan meidän perheen sapuskat itse, sillä einekset jo maksavatkin aika paljon enemmän itse tehtyyn verrattuna.

Itse olen myös huomannut, että lihojen valmismarinadit ja kaupan leivät kyllästyttävät. Kaikki maistuu samalle eli ei juuri millekään. Hyvistä raaka-aineista valmistettu simppeli perusruoka on hyvää. Kunhan minä tästä saan taas voimia takaisin, niin alan kokkailla Parasta Kotiruokaa-keittokirjan ohjeiden mukaan.

Vielä yksi juttu, ärsyttää kun mitään herkkuja ei tahdo saada enää pienissä pakkauksissa. Pienin limppari on puoli litraa ja pienin sipsipussi taitaa olla 75 grammaa. Karkkipussit ovat älyttömiä mässypakkeja. Vähempikin riittäisi. Minun pitää ehkä vaihtaa ruokakauppaa.
Geetzu

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Ah ajankohtaista. Väittelin just eilen neuvolassa saako mun lapsi juoda joskus mehua vai eikö se saa. Ja saanko minä aikuisena ihmisenä juoda muutakin kuin sitruunatipalla maustettua vettä vai puuttuuko ne v*ttu siihenkin. Muah, oli kivat väännöt. Kerroin myös, että alle 2-vuotias tyttönen on maistanut jo teollista nakkia, jopa hampurilaista haukkassut, herrajumala useesti ainakin haistanut pizzan! Ja ne oli ihan et "tosi tyhmää aikuiselta ihmiseltä totuttaa lapsi jo pienestä pitäen herkkuihin, lapsestas kasvaa pullahiiri". Ärsyttää miten oikeessa noiden puheiden pitäjät onkaan, mut en kyllä ihan tosissani aio karsia kaikkea paskaa meidän ruokavaliosta, nytkin otetaan retkelle mukaan valmissafkapurkit, mulle salaattia ja kersalle bonaa. Ihan ok mielin. Ja tokihan syytän ajoittaisista pizzahimoistani äitiäni, joka kiireisinä aikoina osti jääkaappiin mikropizzoja lapsille. Limppariakin oli aina tarjolla, vielä vuos sit olin siihen muuten iiiihan koukussa.
Sannnu

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

...sillä einekset jo maksavatkin aika paljon enemmän itse tehtyyn verrattuna.....

Kotiruokaa todella saa tehtyä ihan halvalla, kun vain viitsii...mun huomioni mukaan einekset taas ovat melkoisen edullisia... vähän väliä on Dukes -hampurilaisia 4 kpl/ 1euro jne..

....Parasta Kotiruokaa-keittokirjan ohjeiden mukaan.

Aivan loistava kirja, mulla sama!!!!

Loppuun vielä, että mullahan ei ole omia lapsia ja on tietysti helppo ladella täällä mielipiteitä kun ei ole omakohtaista kokemusta siitä, miten rankkaa naisella voi olla sovittaessaan yhteen työn ja kodin tehtävät...
silsakenraali™

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Eineksissäkin on huomattavia eroja esim. ravintoarvojen suhteen. Ei ne kaikki ole saatanasta. Turha tehdä eineksistä jotain mörköfanttia, ihan yhtä lailla kotiruoasta saa rasvaista vaikkapa kermaisten kastikkeiden ansiosta.

Mä näen keskustelun menevän väärille urille, jos puhutaan vain eineksien huonoudesta kotiruokaan verrattuna - kaikki on suhteellista ja subjektiivista. Toisen kotiruoka on toisen roskaruoka jne.

Koska einesannokset ovat useimmiten pieniä, voi niiden kanssa syödä ruisleipää, raejuustoa tai salaattia - mielikuvitus on rajana.

Eniten mua tässä lapsille opetetussa ruokailutottumuksessa korpeaa näky, jossa 150 kiloinen paskamahajuntti taluttaa ikäisekseen yhtä lihavaa nikopetteriään marketissa kolme makkarapakettia sylissään. Voin kertoa, ettei näky ole kaunis.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja nexie »

silsakenraali™ kirjoitti:Eineksissäkin on huomattavia eroja esim. ravintoarvojen suhteen. Ei ne kaikki ole saatanasta.
Mä en ole vielä löytänyt mitään hyvää vähäsuolaista vaihtoehtoa einestiskeiltä, joiden luona työpaikkaruokailun takia ajoittain norkoilen (työpaikan Amica on rempassa ja sielläkin on ylisuolattua sapuskaa). Vähärasvaisuudenkin kanssa on aika hiljaista ollut.

Onko sulla antaa esimerkkejä niistä einesruoista, jotka eivät ole vanhan vihtahousun tehtaalla survottuja? Mainittakoon tässä vaikeuspisteitä lisäävänä tekijänä, että olen täysin einesliharajoitteinen.
Don't Panic!
Leila

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Leila »

Geetzu kirjoitti:Ah ajankohtaista. Väittelin just eilen neuvolassa saako mun lapsi juoda joskus mehua vai eikö se saa. Jne.
Vähän ot mutta kuitenkin...

Eikö 1 v. ihminen saakaan syödä jo samaa ruokaa (vähäsuolaista) kuin muukin perhe? Näin ainakin neuvottiin kun oma poju oli siinä iässä. Melkein hassua, miten paljon nuo ravintosuositukset muuttuvat viidessä vuodessa. Eikös nykyään suositella täysimetystä johonkin puolen vuoden ikään asti? Se ei olisi kyllä ehkä toiminut poikani kanssa, sen verran nälkäinen otus se oli jo neljän kuukauden iässä. Nuo vauvojen valmisruoat kyllä jakaa mielipiteitä. Minun äiti oli sitä mieltä, että ne ovat oikein hyvää ja ennen kaikkea puhdasta ravintoa vauvalle. Anopin mielestä ne taas olivat itsestään perkeleestä ja minä suorastaan myrkytin hänen lapsenlapsensa bonalla. Anopilta sain myös napakoita kommentteja imettämisestä, mikä ei olosuhteista johtuen minulta onnistunut.

Itselläni meinasi mennä sormi suuhun pari viikkoa sitten, kun neuvolasta sain kouraani odottavalle äidille tarkoitetun ohjevihkosen oikeasta raskausajan ravinnosta. Ei sitä eikä tätä eikä varsinkaan tuota. Minä en vieläkään muista, että mitä kaikkea ei saa syödä. Lihavuudesta ja lihomisesta siinä vihkosessa puhuttiin myös tosi paljon. Siitäkin tuli sellainen fiilis, että nyt pitää tarkkailla syömisiään koko ajan, paino saattaa nousta milloin tahansa 15 kg.
ninnithequeen

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mua nauratti se raskaus-ajan ravinto-ohjevihkonen, siinä esimerkkipäivät olivat kuin dieetillä. Hohhoijaa. Javaikka söin normaalia kotiruokaa, raskauden loppuvaiheessa laihduin, josta jouduin tarkkailuun. Mukelo imi kaiken energian, ja siksi minusta katosi monta kiloa lähtöpainoon verrattuna muksun saatuani. Neuvolassa käskivät syömään mutta en mie jaksanut syyä enempää herttileijaa sentään!
mustakikkeli

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Sannnu kirjoitti:Huolestuttavaa on se, että pieniä lapsia ruokitaan eineksillä, jotka sisältävät paljon lisäaineita, suolaa ja rasvaa. Mikäli niitä ei täydennetä kasviksilla jää annos vaille useita tärkeitä ravintoaineita. Tottakai on ihan ymmärrettävää, että joskus vedetään kalapuikkoja yms.
Vaikka pahanmakuisia ovatkin, eivät kai kalanpuikot ole kuitenkaan mikään malliesimerkki vähäiset ravintoarvot omaavasta eineksestä? Ehtaa kalaahan se sisältää, kun sitä panerointia siitä päältä vähän rapsuttaa pois tieltä.

Kyllähän nämä ruokailutottumukset aika pitkälti periytyvät. Eineksiä ostan ja syön aniharvoin, viikonloppuisin teen ns. kunnon ruokaa raaka-aineista jopa pelkästään itselleni. Se että syön aterioilla paljon kasviksia ja käytän valkoisen riisin puolesta "pahemman makuista" täysjyväriisiä sekä saatan jättää rasvaiset sekä ravintoarvoltaan täysin hyödyttömät kastikkeet monesti kokonaan tekemättä (paitsi jos teen ruokaa myös vieraille) tekee minusta monien silmissä sietämättömän terveysfanaatikon.

Toisaalta, ei ruoan itse valmistaminen takaa sen olevan mitenkään erikoisen huipputerveellistä. Lasagne on lasagne, ostit sen sitten isossa einespakkauksessa tai teitkö itse pastalevyistä. Samaa suhteellisen epäterveellistä ja rasvaista paskaa eri paketissa. Mutta toki ihan hyvää sellaista.
silsakenraali™

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

nexie kirjoitti:Onko sulla antaa esimerkkejä niistä einesruoista, jotka eivät ole vanhan vihtahousun tehtaalla survottuja? Mainittakoon tässä vaikeuspisteitä lisäävänä tekijänä, että olen täysin einesliharajoitteinen.
Paneeratut kalaleikkeet. Niiden kanssa riisiä tai perunaa, joku kevyt kastike ja rehyt tykö.

EDIT: jäin miettimään onko paneerauksella ja leivityksellä mitään eroa?
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja nexie »

silsakenraali™ kirjoitti:
Paneeratut kalaleikkeet. Niiden kanssa riisi tai perunaa, joku kevyt kastike ja rehyt tykö.
Ah, tarkennus. Mä tarkoitin niitä einesruokia, joiden valmistumiseen tarvitaan ainoastaan mikroaaltouunin kellon kilahdus. Toimistolla ei ole valmiuksia laajempiin kokkausoperaatioihin.

Tähän mennessä testailtu lähinnä erilaisia mikrokeittoja ja ne valuvat jo aivojen kera korvista ulos...
Don't Panic!
PerttiMakimaa

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Allekirjoitan jättipullot limpparia (viime aikoina kylläkin sukraloosilla makeutettuina).

Mutta jos ei osaa tai viitsi keittää perunoita ja tehdä jauhokastiketta niin itseään voi syyttää.
silsakenraali™

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

nexie kirjoitti:Ah, tarkennus. Mä tarkoitin niitä einesruokia, joiden valmistumiseen tarvitaan ainoastaan mikroaaltouunin kellon kilahdus. Toimistolla ei ole valmiuksia laajempiin kokkausoperaatioihin.

Tähän mennessä testailtu lähinnä erilaisia mikrokeittoja ja ne valuvat jo aivojen kera korvista ulos...
Näin tämän tulevan, koska itsekin jäin miettimään eineksen määritelmää ja jalostusastetta.

Ulkoa en muista suola-arvoja, antioksidantteja, vitamiineja jne. mutta kovan rasvan, protskut ja hiilarit suunnilleen muistan niistä tuotteista, joissa arvot ovat edes kohtuulliset.

Pinaattilätyt ovat muistaakseni ihan kelpo tavaraa, ja niihinkin voi tehdä kastikkeen tai nauttia hillon kera - miten vain.
Mulli75

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Muistelen aikaa jolloin asuin vielä äidin ja isän valmiiden lihapatojen keskellä. Eineksistä ei meidän pöydässä kovin usein nautittu. Suurin osa sapuskoista tehtiin itse. Sitten kun itsenäistyin söin jonkin aikaa eineksiä epäsäännöllisistä työajoista ja työpaikkaruokalasta johtuen. Nykyään en kelpuuta kovinkaan monen valmistajan eineksiä. Maistuu jotenkin niin teollisesti tehdylle, hinta on naurettava. Kauppiaskin valittaa teollisuuteen ja tavarantoimitusketjun joka portaaseen päiväyksestä niin kuin kuluttajakin vaikka lisäaineilla ja kalliilla vakuumipakkausmateriaaleilla koitetaan pitää tuote myyntikelpoisena mahdollisimman pitkään.
Mielestäni pienten valmistajien einekset ovat paremman makuisia.
Geetzu

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Leila kirjoitti:Vähän ot mutta kuitenkin...
Jep, kyllä kotiruokaa ja vähäsuolaista sellaista. Mausteisiin hyvä totutella (jo kohdussa, tälle vähän naurelen). Meillä nyt ei vaan joka päivä tehdä alusta loppuun sapuskoja itse, tuskin koskaan tullaan tekemäänkään. Lihaliemikuutioista muuten rouva tohtori mainitsi, että ne ovat oikea pahuuden ilmentymä, tottahan tuo, suolakuutioitahan ne. Niin niin (ajatus katkeilee kun muksu heittelee PILTTIpurkkiaan vieressä, hah), maitoa ei itseltäni herunut kuin muutaman hassun desin verran, melkoisen masistelumyllistyksen jälkeen pakotin itseni uskomaan, että lapsi ihan totta kasvaa normaaliksi aikuiseksi korvikkeellakin. Nykyään neuvolois ei yhtään syyllistellä tosta maitojutskasta (todenneet kai, että synnytyksen jälkeiset masennustilat hyvin pitkälti kiinni juuri rittäämättömyyden tunteesta, mitä äiskiin iskee) mutta näköjään funlightin tyylisen mehun juottaminen edes kesähelteillä on saatanallisen rappeuttava juttu.

nimimerkki: mukavat 32kg sen ainoan täyspitkän raskauden aikana, kyllä tohtorit syyllisti (synnytyksestä kuukaus ja -40kg käskivät syömään enemmän)
ninnithequeen

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Hehe, tämän ketjun innoittamana meillä syödään tänään ranskalaisia ja hampurilaisia.

Tosin ihan siksi että saisi tuon pipin lapsosen edes jotain syömään...niin ja ei mistään mäkkäriltä, vaan eineksiä, jonne väliin omat kastikkeet, salaatit ja muut herkut.
Sannnu

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Toinen juttu mikä on pistänyt silmään on nämä halpatuotemerkit kuten Coop X-tra, hyvä ostos jne., jotka ovat kyllä monissa tapauksissa sellaista esanssi- ja täytepaskaa. Esim. mansikkahillosta saa etsiä niitä marjoja suurennuslasilla tai sitten nämä mehujuomat...pelkkää sokeria ja väriainetta... joko valitset "täyden tavaran" ja maksat enemmän tai otat jatketun ja halvemman + lisäaineet... Entäs lihapiirakat...halpisversiossa jauhettua naudan sydäntä...

Liittyen vielä itse topiciin...onko myös niin, että ihmiset eivät välitä mitä suustaan alas pistävät? Ja onko ruoanlaittotaito hävinnyt pereheistä?
ninnithequeen

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Onneksi meillä on hillot aina ihan itse tai mummin tekemiä ;)

Se sokerimäärä on kyllä kauhia...
millivanilli

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Olen kyllä valmis satsaamaan kunnon ruokaan. Olisikohan mikropizza ja pakastepinaattikeitot ainoita valmisruokia mitä olen ostanut pitkään aikaan. Mulla on yleensä todellinen kammo kaikkeen sellaiseen ruokaan, jossa on lihaa, jota en ole itse "hyväksynyt". Mä pelkään saavani jonkin jänteenpalan tms suuhuni. Mulle tulee fyysisesti lähes paha olo, jos joutuisin syömään valmispihvejä, nugetteja tms.

Vanhempien luona järkytyin, koska ruokapyödässä on alkanut olla enemmän valmisruokia. Pikkuveli on ainoa joka niitä syö, se ei suostu syömään äidin tekemiä ruokia, kranttu kun on. Silloin kun asuin kotona, niin ei me mitään valmispöperöitä syöty. Tosin silloin me siskot tehtiin ruoka äidin opastuksella. Tuskinpa äidillä silloinkaan olisi ollut aikaa tehdä työkiireiltään kotiruokaa joka päivä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

nexie kirjoitti:Ah, tarkennus. Mä tarkoitin niitä einesruokia, joiden valmistumiseen tarvitaan ainoastaan mikroaaltouunin kellon kilahdus. Toimistolla ei ole valmiuksia laajempiin kokkausoperaatioihin.
Kevyt kalapaistos. En muista valmistajaa (HK?), mutta sellainen vaaleansininen pahvipakkaus mustan rasian ympärillä. Muusi ei maistu teolliselta ja kalaköntti on ok.

Edit: Suolaista saattaa kyllä olla...
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kaikki ruoka on oikeastaan varsin hyvää, jos vain ajattelee että on tämä varmasti paljon parempaa kuin kivikautisen metsästäjän järvenpohjassa säilömä hieman mädäntynyt mammutinliha - no, saihan lisukkeeksi toki elävääkin ravintoa, toukkia ja muita pikkuisia. Eläköön teollinen prosessointi!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Edith

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja Edith »

Meilläkin äiti ja isä kokkasivat lapsuudessani itse. Varsinkin äiti olisi kyllä saanut jättää kokkaamatta. Einekset on parempia, mutta aikuisena vasta pääsin niistä nauttimaan.
silsakenraali™

Re: Suomiperheet vetää eineksiä

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Eihän meidän lapsuudessa ollut juurikaan eineksiä. Pari hassua laatikkoa ja maggaratuotteita. Vai muistanko ihan väärin?
Vastaa Viestiin