Alan vaihto

Yleinen lätinä jä kitinä
Turbohaltija

Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Minkälaisia kokemuksia teillä on alan vaihdosta aikuisiällä? Mitkä ovat mielestänne hyviä kriteerejä uuden ammatin hankkimiselle ja mitä uhrauksia olette tehneet tai valmiita tekemään päätöksenne eteen?

Harkitsen vakavasti uudelleen kouluttautumista. Olen siis 34 vuoden ikään mennessä hankkinut opettajan ammatin. Näyttää kuitenkin siltä, että jos tällä alalla pysyttelen, joudun tekemään pätkätöitä vielä ainakin seuraavat kymmenen vuotta ellei käy satumainen tuuri (tai annan persettä rehtorille). Lisäksi työt ovat eri puolilla maata, joten minun pitäisi olla valmis aina vuoden välein muuttamaan, mikä estää tehokkaasti kaiken muun mielekkyyden elämästä, kuten esimerkiksi kumppanin löytämisen ja perheen perustamisen. Pidän opettamisesta, mutta en silti halua elää pelkälle työlle.

Yksi vaihtoehto olisi antautua paskatyölle lopullisesti. Tämän hetkisessä paskatyössäni olen oikeastaan kohtuullisen tyytyväinen, koska raha riittää elämiseen ja voin pelata shakkia. Toisaalta haluaisin kehittyä työssäkin ja sitä ei nykyinen duuni tarjoa. Viime aikoina on kummitellut mielessä, että jos pyrkisin ammattikouluun. Levyseppähitsaajista on kuulemma huutava pula. Voisin toteuttaa fantasiani amisviiksien kasvattamisesta. Pelaavatko amislaiset shakkia?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Turbohaltija kirjoitti:Pelaavatko amislaiset shakkia?
Kyllä mie ainakin pelasin!

Tuu meille töihin, sulla on pedagogiikan opinnotkin jo käytynä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

En tiedä paskahommista, käsityötehtävissä tarvitaan ihan aikuisten oikeesti osaamista. Kirvesmies olisi kiva olla, voisi rakentaa itselleen ja muille ja rahaakin saisi sen verran kun viitsisi pyytää.
Paras päivä ikinä.
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Mylwin kirjoitti:
Turbohaltija kirjoitti:Pelaavatko amislaiset shakkia?
Kyllä mie ainakin pelasin!

Tuu meille töihin, sulla on pedagogiikan opinnotkin jo käytynä.
Jaa armeijaan? Tykkän kyllä aseista, mutta en ole kapiainen. Mitä minä siellä voisin tehdä?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Turbohaltija kirjoitti: Jaa armeijaan? Tykkän kyllä aseista, mutta en ole kapiainen. Mitä minä siellä voisin tehdä?
Sah-kersanttina, tai sotilasammattihenkilönä jos olet miehistöä, voisit koulutella ilman tutkintoa, tai sitten luet ittes maisteriksi mpkk:lla.
Toki SAH-paikkoja löytyy laidasta laitaan, koulutuksen suunnittelijoista vartiopäälliköihin.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

No johan on piru, ettei historioitsijan koulutuksella ja vielä opettajan pätevyydellä ja sulla oli vielä ne kieliopinnotkin.. saa pysyvää duunia edes pääkaupunkiseudulla! Vikatikki koko suuntaus meille joista ei mihinkään muuhun ole? :D

Onkos historioitsijoille muuta duunia kuin opettaja tai tutkija? Muistelen että alkuvaiheessa jossain tiedotustilaisuudessa tai tutoroinnissa sanottiin, että KUSTANTAMOILLA on historioitsijoita. Yhden merkinnänkin taisin hakea WSÓY:n talosta Bulevardilta, joku tietokirjojen toimittaja ja eteläamerikka-ekspertti muija.
Viimeksi muokannut Gattaca, 18.08.2006 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Turbohaltija kirjoitti: jos pyrkisin ammattikouluun. Levyseppähitsaajista on kuulemma huutava pula.
Jos olet sellainen persoona, että pidät näkyvästä rakentamisesta ja ihailet kättesi töitä, kannattaa tuota vaihtoehtoa harkita. Jos sen sijaan inhoat ajatustakin ikean kirjahyllyn kasaamisesta, unohda koko juttu.

Jos kädentaitojen ammattilaiseksi haluat, niin harkitse muurarin ammattia ykkösenä. Muurarit ovat raksan kunkkuja ja vetävät tänäpäivä ihan pimeitä liksoja. Metallihommat ovat meluisia, raskaita, paskaisia ja erittäin vaikeita päästä nauttimaan kunnollista korvausta.
Muurarina opettelet hommaa pari vuotta, ja sen jälkeen lähdet yksityisyrittäjäksi. Pakettiauto, hieman käsityökaluja ja annos suoraselkäisyttä. Sen jälkeen sulla on töitä luvassa niin paljon, ettet tajuakaan.

Ammatinvaihdosta sen verran, että suosittelen ehdottomasti. Itse tein sen tempun 1994-1999 välisena aikana, enkä ole katunut sekuntiakaan.
Uusiopehmis

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Jos alkaisin itse kädentaitohommiin, niin puusepän/kirvesmiehen hommat olis ehdottomia. Tykkään tehdä siistiä jälkeä, pidän puun ja sahanpurun tuoksusta ja työnä se vaatii myös ideointia, kekseliäisyyttä, pikkujippoja ja suunnittelua. Jos olis miljonääri, tekisin puutöitä huvikseni.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Mylwin kirjoitti:
Turbohaltija kirjoitti: Jaa armeijaan? Tykkän kyllä aseista, mutta en ole kapiainen. Mitä minä siellä voisin tehdä?
Sah-kersanttina, tai sotilasammattihenkilönä jos olet miehistöä, voisit koulutella ilman tutkintoa, tai sitten luet ittes maisteriksi mpkk:lla.
Toki SAH-paikkoja löytyy laidasta laitaan, koulutuksen suunnittelijoista vartiopäälliköihin.
ÖÖÖ.. mun aikaan kapiaiset oli kyllä ihan sotakoulun käyneitä, paitsi rättimikkona oli värvätty. MITÄ asiaa tuo tarkkaan ottaen opettais intissä?
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Sinkkumatti kirjoitti:Muurarit ovat raksan kunkkuja ja vetävät tänäpäivä ihan pimeitä liksoja.
Miten lie jatkossa, kun verottaja puuttuu harmaaseen talouteen yhä tarmokkaammin. *puujalkavitsi*
Paras päivä ikinä.
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

http://www.harpercollins.com/book/index ... 0060734794

Tämä kirja lupaa esitellä hyväpalkkaisia hommia, missä ei tarvitse tehdä mitään.

"they are paid well, they rarely break a sweat, and their professions are highly respected, because nobody really knows what they do"
:D
SnapaHead

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Minä olen suunnitellut putkimieheksi ryhtymistä. Pitäisi vain hitto tehdä se.

Saatana kun 8 tunnin työpäivällä kaverilla yhden kuun bruttoliksa yli 8000.
Kaikki firmat, joissa on ollut töissä maksavat tuntipalkan tunneista, jotka laskuttavat asiakkaalta --> teet vartin homman, mutta firma laskuttaa min. 2h niin kädessä on kahden tunnin palkka. Eli voit saada helposti 8h tunnin duunipäivänä 12-16h liksan. Päälle tietysti päivystykset jos sellaista harrastaa.
MGandhi

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Hommaa itsellesi pätevyys putkimiehenä. Muutama vuosi muiden palkoilla ja sitten alat remppaamaan itse 50-60 - lukujen kämppien putkia. Varma rahasampo ja kilpailu minimissään. Myyjän markkinat.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

SnapaHead kirjoitti:Minä olen suunnitellut putkimieheksi ryhtymistä. Pitäisi vain hitto tehdä se.

Saatana kun 8 tunnin työpäivällä kaverilla yhden kuun bruttoliksa yli 8000.
Kaikki firmat, joissa on ollut töissä maksavat tuntipalkan tunneista, jotka laskuttavat asiakkaalta --> teet vartin homman, mutta firma laskuttaa min. 2h niin kädessä on kahden tunnin palkka. Eli voit saada helposti 8h tunnin duunipäivänä 12-16h liksan. Päälle tietysti päivystykset jos sellaista harrastaa.
Luin tuon isälle ja isä päästi röhönaurun että älä puhu paskaa. Työehtosopimus niillä on eikä tuolla lailla laskuteta tai makseta. Sanoin että kyllä se noin on kun Kitinässä sanotaan, isä nauroi taas että hän on ollut niin monta vuosikymmentä työelämässä että tietää..

Mitä sanon nyt isälleni? Että on vanha maalainen joka ei ymmärrä mistään mitään ja Kitinä on rinnakkaistodellisuus?
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Gattaca kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:Minä olen suunnitellut putkimieheksi ryhtymistä. Pitäisi vain hitto tehdä se.

Saatana kun 8 tunnin työpäivällä kaverilla yhden kuun bruttoliksa yli 8000.
Kaikki firmat, joissa on ollut töissä maksavat tuntipalkan tunneista, jotka laskuttavat asiakkaalta --> teet vartin homman, mutta firma laskuttaa min. 2h niin kädessä on kahden tunnin palkka. Eli voit saada helposti 8h tunnin duunipäivänä 12-16h liksan. Päälle tietysti päivystykset jos sellaista harrastaa.
Luetin tuon isällä ja isä päästi röhönaurun että älä puhu paskaa. Työehtosopimus niillä on eikä tuolla lailla laskuteta tai makseta. Sanoin että kyllä se noin on kun Kitinässä sanotaan, isä nauroi taas että hän on ollut niin monta vuosikymmentä työelämässä että tietää..

Mitä sanon nyt isälleni? Että on vanha maalainen joka ei ymmärrä mistään mitään ja Kitinä on rinnakkaistodellisuus?
Isäsi pitäisi sanoa sulle, että nyt poika se tietokone kiinni ja lenkillä siitä!
Uusiopehmis

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Gattaca kirjoitti:Luin tuon isälle ja isä päästi röhönaurun että älä puhu paskaa. Työehtosopimus niillä on eikä tuolla lailla laskuteta tai makseta. Sanoin että kyllä se noin on kun Kitinässä sanotaan, isä nauroi taas että hän on ollut niin monta vuosikymmentä työelämässä että tietää..

Mitä sanon nyt isälleni? Että on vanha maalainen joka ei ymmärrä mistään mitään ja Kitinä on rinnakkaistodellisuus?
Kannattaisi tulla tsekkaamaan pääkaupunkiseudun todellisuus. Sellaista rakennusalan ammattilaista ei ole, joka ei olisi kissoin ja koirin haettu, koko ajan tilauskirja täynnä ja ei voisi valita mistä saa eniten revittyä fyrkkaa. Snapan arvio kylläkin toimii vain omistaja-yrittäjiin jotka saavat laskutetun itse handuunsa. Kyllä ne duunarit saavat tuntipalkan riippmatta laskutuksesta, tosin liittojen taulukkopalkoilla täällä ei ole töissä kuin juopot ja narkkarit.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

WanhaPervo kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Mitä sanon nyt isälleni? Että on vanha maalainen joka ei ymmärrä mistään mitään ja Kitinä on rinnakkaistodellisuus?
Isäsi pitäisi sanoa sulle, että nyt poika se tietokone kiinni ja lenkillä siitä!
Ei kun just nyt se vaatii mua imuroimaan ja viemään roskat :roll:
Viimeksi muokannut Gattaca, 18.08.2006 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Gattaca kirjoitti:Ei kun just nyt se vaatii mua imuroimaan ja viemään roskat :roll:
Ei voi olla totta (enkä halua tietää onko). Miten sen maalaistytön kanssa kävi, kävitkö treffeillä ja niin edelleen?
Paras päivä ikinä.
SnapaHead

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Gattaca kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:Minä olen suunnitellut putkimieheksi ryhtymistä. Pitäisi vain hitto tehdä se.

Saatana kun 8 tunnin työpäivällä kaverilla yhden kuun bruttoliksa yli 8000.
Kaikki firmat, joissa on ollut töissä maksavat tuntipalkan tunneista, jotka laskuttavat asiakkaalta --> teet vartin homman, mutta firma laskuttaa min. 2h niin kädessä on kahden tunnin palkka. Eli voit saada helposti 8h tunnin duunipäivänä 12-16h liksan. Päälle tietysti päivystykset jos sellaista harrastaa.
Luin tuon isälle ja isä päästi röhönaurun että älä puhu paskaa. Työehtosopimus niillä on eikä tuolla lailla laskuteta tai makseta. Sanoin että kyllä se noin on kun Kitinässä sanotaan, isä nauroi taas että hän on ollut niin monta vuosikymmentä työelämässä että tietää..

Mitä sanon nyt isälleni? Että on vanha maalainen joka ei ymmärrä mistään mitään ja Kitinä on rinnakkaistodellisuus?

Niin no... Voisihan minä tietysti käydä ostamassa skannerin, pyytää frendiä lähettämään tilinauhan minulle ja heittää kuvan tänne. Joo niin mä teen. Ja jos ei riitä, niin me ajetaan käymään siellä sun luona niin voidaan kato sitten sen verkkopankista mennä katsomaan tilitapahtumat.

Mitäköhän sinä nyt sitten sanoisit isällesi? Hitto... Vähän vaikea jeesiä tässä mutta kokeilepa sanoa iskällesi:
"itsikuti-itsikuti!! HARHAR!!! MUURRR!!! MURRRR!!! nökinöki-sipi-sipi-sipi-tsuptsup!!!"

Tuossa summassahan on mukana vissiin kolmen vkonlopun päivystykset ja muutama vkonlopulle osunut keikka.

Editinä: mutta siis tuo 40h työviikko ei ole ylittynyt.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Isä sanoo että olenmko minä niin lapsellinen, että uskon Kitinän paskapuheita. Minä sille että kyllä sinäkin joutuisit myöntämään että noin on, Kitinä on rinnakkaistodellisuus ja todisteet löytyy. Isä siihen että hän on kymmeniä vuosia ollut töissä inssinä rakennuksilla kaikissa todellisuuksissa ja tietää käytännöt. Minä taas siihen että niin mutta kun Kitinän kautta avautuu toinen ulottuvuus jossa ihan kaikki on aina toisin.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Gattaca kirjoitti:Isä sanoo että olenmko minä niin lapsellinen, että uskon Kitinän paskapuheita. .
Isäsi on kyllä kieltämättä fiksu mies. Onhan se saanut kasvatettua kunnollisen työtä pelkäämättömän suomalaisen pojankin.

Mä maksoin sähkömiehelle vuosi sitten 50 euroa tunnilta, pimeänä. Oma moka, kun teetin urakkana. Tuntihommina ois tullut puolet halvemmaks.
eps

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja eps »

Turbohaltija kirjoitti: Harkitsen vakavasti uudelleen kouluttautumista.
Lue itsesi poliittisen historian tohtoriksi. Opintojen aikana hakeudu politiikkaan, niin voit väittelyn jälkeen olla arvostettu poliitikko ja virkamies.

e.
Uusiopehmis

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Gattaca kirjoitti:Isä sanoo että olenmko minä niin lapsellinen, että uskon Kitinän paskapuheita. Minä sille että kyllä sinäkin joutuisit myöntämään että noin on, Kitinä on rinnakkaistodellisuus ja todisteet löytyy. Isä siihen että hän on kymmeniä vuosia ollut töissä inssinä rakennuksilla kaikissa todellisuuksissa ja tietää käytännöt. Minä taas siihen että niin mutta kun Kitinän kautta avautuu toinen ulottuvuus jossa ihan kaikki on aina toisin.
Eipä ole rakennusalalla ollut koskaan sellaista tilannetta kun on nyt. Helvetisti uudis- ja korjausrakennusta, helvetin vähän tekijöitä ja niin se markkinatalouden laki vaan kummasti toimii. Ihan toista se oli vaikkapa 10 vuotta sitten, silloin oli rakennusinssejä kortistossa ja kirvesmiehiä varastotöissä kun ei oman alan hommaa ollut. Isäsi menneiden muistelot eivät tämän päivän ympäristössä paljon paina.

Kaveri, joka on tässä etsinyt tekijää 7 talon taloyhtiön kattoremontille ei ole saanut, koska homma on kuulemma liian pieni ja siitä ei saa tarpeeksi fyrkkaa. Toinen kaveri, jolla on omakotitaloprojekti kesken, on saanut varrota lvi-kaveria ja sähkömiestä vaikka kuinka monta kertaa, eivätkä ole tulleet edes paikalle, kun on ollut rahakkaampi hommia muualla. Ja ei voi edes valittaa ja ottaa tekijää muualta, kun ei saa. Tuttu, jonka yritys tekee remontteja kämppiin myy pelkkää eioota, koska tilauskirjat ovat täynnä 6 kuukaudeksi edellisten asiakkaiden suositusten jäljiltä eikä ole mainostanut penniäkään missään. Ja maksetaan aina mitä pyytää, koska tietävät saavansa laatutekijän.

Sano sille faijalles että ottaa pään puskasta ja huomaa, että maailma muuttuu eikä kaikki oo niinku ennen.
SnapaHead

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Oli muuten pakko kysyä sen tyypin tuntiliksa. Eihän se ole kuin 17e tunnilta, mutta päivässä tulee helposti yli 20h liksa.

Paras puoli tuossa duunissa lienee kuitenkin se, että voi heittää kamat seinälle kun vituttaa ja painua pariksi kuukaudeksi himaan. Sitten vain puhelin kouraan ja valitsee minne duuniin, entiseen vai jonnekin muualle?
SnapaHead

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Yksi ala voisi olla myös pelimies. Pari kesää sitten roskiksen terassilla joku jannu nauroi ja kehu tilannettaan:

- sossu maksoi kämpän ja toimeentulotukea
- tää jannu tietysti vuokrasi kämpän 500e/kk eteenpäin, mutta piti omissa nimissään
- asui naisensa luona
- nosti raksalta 3500e pimeenä kuukaudessa

"Vittu, ei vois mennä paremmin!" se kikatti. Tiedä sitten kuinka nokkelaa on tuollaista kailottaa julkisesti.
Vastaa Viestiin