Alan vaihto

Yleinen lätinä jä kitinä
Aito_Johanna

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Turbohaltija kirjoitti: Toki. Usein vain on niin kiire, kun urakkaa pusketaan, että ei siinä aleta miettimään syömisiä, tungetaan vain turpaan jotain nopeaa mättöä?
Voithan sä ostaa kaupasta vaikka valmiiksi pakatun salaatin. Ei sen mättäminen vie ainakaan paljoa enempää aikaa kuin rasvamätönkään. Vai luuleeko muut duunarit sitten, että olet tinttitukkahåmå, eikä sua enää oteta duunarina vakavasti?
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Aito_Johanna kirjoitti:

Voithan sä ostaa kaupasta vaikka valmiiksi pakatun salaatin. Ei sen mättäminen vie ainakaan paljoa enempää aikaa kuin rasvamätönkään. Vai luuleeko muut duunarit sitten, että olet tinttitukkahåmå, eikä sua enää oteta duunarina vakavasti?
Se olis kyllä aika paha jos ei duunarina otettais vakavasti, kun ei kerran opena sitä ennen??

Jos työ on fyysisesti raskasta ja olosuhteiden puolesta vaativaa, mies ei puputa salaattia. Salaattiduunari on utopiaa, tai sitten toistaiseksi löytymätön laji: Homo Salattiensicus? No, sotiemme Taistelijat pärjäsivät jopa ilman kasviksia, peräti vähällä lihalla? Mutta niille taidettiin antaa amfetamiinijohdannaisia, tai näin muistan kuulleeni, lieneekö virallinen sotasalaisuus yhä. Tai sitten niille taidettiin antaa porkkajohdannaisia. Niitä kyllä annetaan edelleen, kustannussäästösyistä. Lisäaineiden vahvuudessa tosin on eroja rauhanajasta johtuen.

Kai mä sitten vaan haluan enemmän lisäaineita.
Aito_Johanna

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Turbohaltija kirjoitti: Se olis kyllä aika paha jos ei duunarina otettais vakavasti, kun ei kerran opena sitä ennen??

Jos työ on fyysisesti raskasta ja olosuhteiden puolesta vaativaa, mies ei puputa salaattia. Salaattiduunari on utopiaa, tai sitten toistaiseksi löytymätön laji: Homo Salattiensicus? No, sotiemme Taistelijat pärjäsivät jopa ilman kasviksia, peräti vähällä lihalla? Mutta niille taidettiin antaa amfetamiinijohdannaisia, tai näin muistan kuulleeni, lieneekö virallinen sotasalaisuus yhä. Tai sitten niille taidettiin antaa porkkajohdannaisia. Niitä kyllä annetaan edelleen, kustannussäästösyistä. Lisäaineiden vahvuudessa tosin on eroja rauhanajasta johtuen.

Kai mä sitten vaan haluan enemmän lisäaineita.
Siis ei voi olla mahdollista, että jonkun ammattisuunnitelmat kariutuvat siihen, ettei ko. ammatin edustaja muka voisi syödä mitään muuta kuin epäterveellistä lenkkimakkaraa.
Useissa hyvinvarustetuissa ruokakaupoissa on lounastajia varten sellainen tiski, josta voi ostaa eväsrasiallisen valitsemaansa valmista apetta. Siellä on tarjolla lihapullia, paistettua lohta, grillattua broileria, makaronilaatikkoa, kaalikääryleitä, valkosipuliperunoita yms. perusruokaa, ja lisäksi salaattibuffet, josta voi koota toiseen rasiaan lisäkkeitä. Noista yhdistelemällä saa sekä tuhdin että terveellisen kokonaisuuden, eikä aikaa kulu hirveän kauan.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Monet duunarit eivät syö eväitä, eivätkä mene johonkin ruokalaan ostamaan luonasta, siksi että rasvasissa työhaalareissa ruokalan tuolille ja pöydän ääreen istuminen hävettää itseäkin, ja vielä enemmän jos kysessä olisi joku hienohelma opettajien, meklareitten tai muiden toimistopamppujen käyttämä lounasravintola. Toisaalta kyllä siihen ravintolassa ruokaliuun usein kuuluu myös se että, mitä tasokkaampi paikka sitä enemmän maksat odottamisesta.

Ja kyllähän se tulee myös paljon halvemmaksi, kun syö itse laittamiaan eväitä (usein vaimon laittamia). Mutta kyllä duunarit nykyään voi syödä myös salaattia, ja keskustella kolestroolista yms. Jos sattuu olemaan yrittäjä niin tuskinpa haluaa tuhlata rahaa lounasruokalassa, ellei se ole välttämätöntä.
Mulli75

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Jyrki73 kirjoitti:Monet duunarit eivät syö eväitä, eivätkä mene johonkin ruokalaan ostamaan luonasta, siksi että rasvasissa työhaalareissa ruokalan tuolille ja pöydän ääreen istuminen hävettää itseäkin, ja vielä enemmän jos kysessä olisi joku hienohelma opettajien, meklareitten tai muiden toimistopamppujen käyttämä lounasravintola.
Tähän samaan kastiin kuuluu minun käynti pankin sijoitusneuvojan luona eräänä kesänä. Ajattelin ensin käydä suihkussa mutten käynytkään vaan menin hiukan miehisten hajujeni kanssa suoraan kaverin rakennustyömaalta pankkiin. Nainen katsoi minua ensin silleen niinku katsotaan resuisissa vaatteissa (revenneet farkut ja SA-peltipaita) olevaa. Asiat kun oli hoidettu ja kahvit juotu lähtiessäni kuulin takaanta naisen kommentit minusta. En kuitenkaan sotkenut toimiston tuolia vaatteillani jotka olivat tahrattomat.
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Taidan sittenkin opiskella lisää hienohelmojen asioita. En tiedä, tulisiko minusta hyvää muuraria. Muurarit voivat tosin olla viisaita ihmisiä. Sokrateskin oli muurari. Spinoza oli puolestaan linssienhioja. Käsityöläinen voisin olla, jos siinä samalla pystyisin työstämään paperille ajatuksia järjestäytyneeseen muotoon. Todellinen kunnianhimoni on saavuttaa kristallinkirkkaita hetkiä elämässä. Ihmettelen, että raha on monille niin tärkeää. Tarvitsen juuri sen verran rahaa, että koen eläväni oikeasti. Rahaa tulee liikaa silloin kun kaikki aika ja energia menee sen perässä juoksemiseen.
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Turbohaltija kirjoitti:Taidan sittenkin opiskella lisää hienohelmojen asioita. En tiedä, tulisiko minusta hyvää muuraria. Muurarit voivat tosin olla viisaita ihmisiä. Sokrateskin oli muurari. Spinoza oli puolestaan linssienhioja. Käsityöläinen voisin olla, jos siinä samalla pystyisin työstämään paperille ajatuksia järjestäytyneeseen muotoon. Todellinen kunnianhimoni on saavuttaa kristallinkirkkaita hetkiä elämässä. Ihmettelen, että raha on monille niin tärkeää. Tarvitsen juuri sen verran rahaa, että koen eläväni oikeasti. Rahaa tulee liikaa silloin kun kaikki aika ja energia menee sen perässä juoksemiseen.
Muurarin hommissa on se paha puoli, että siinä pitää tehdä jotain.

Kun takka pitää muurata, niin takka pitää muurata. Siinä ei auta selittely antiikin filosofian, Wittgensteinimaisen dekonstruktion, logiikan ja empirian eron, Suomen ilmapuolustuksen ja EU:n etujen ja haittojen käsittelyn ohella.
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Turbohaltija kirjoitti:Taidan sittenkin opiskella lisää hienohelmojen asioita.
Ole sitten tarkkana, ettet 14 vuoden päästä kirjoita näitä samoja kysmyksia vanhempiesi luota omasta huoneesta..
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

WanhaPervo kirjoitti:Muurarin hommissa on se paha puoli, että siinä pitää tehdä jotain.
Tuo paha puoli on lähes kaikkialla yksityisellä sektorilla, julkisella moista ei tunneta kuin korkeintaan kerran vkossa.
Paras päivä ikinä.
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

WanhaPervo kirjoitti:
Muurarin hommissa on se paha puoli, että siinä pitää tehdä jotain.

Kun takka pitää muurata, niin takka pitää muurata. Siinä ei auta selittely antiikin filosofian, Wittgensteinimaisen dekonstruktion, logiikan ja empirian eron, Suomen ilmapuolustuksen ja EU:n etujen ja haittojen käsittelyn ohella.
Kommenttisi on typerintä, mitä olen pitkään aikaan lukenut. Lisäksi siinä on kirjoitusvirhe.
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Sinkkumatti kirjoitti:
Turbohaltija kirjoitti:Taidan sittenkin opiskella lisää hienohelmojen asioita.
Ole sitten tarkkana, ettet 14 vuoden päästä kirjoita näitä samoja kysmyksia vanhempiesi luota omasta huoneesta..
Jotain ihmeen vittuilua tämäkin? No joo, tätähän tämä keskustelun taso täällä on...
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Turbohaltija kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:
Muurarin hommissa on se paha puoli, että siinä pitää tehdä jotain.

Kun takka pitää muurata, niin takka pitää muurata. Siinä ei auta selittely antiikin filosofian, Wittgensteinimaisen dekonstruktion, logiikan ja empirian eron, Suomen ilmapuolustuksen ja EU:n etujen ja haittojen käsittelyn ohella.
Kommenttisi on typerintä, mitä olen pitkään aikaan lukenut. Lisäksi siinä on kirjoitusvirhe.
Kiitos.

Sinä vaikutat olevan herkkähipiäinen ja nopeasti suuttuva. Samanlaista käytöstä olen havainnut ennenkin, esimerkiksi täällä. Liekö tuolla luonteenpiirteellä jotain osuutta siihen, että et ole 34 vuotiaana saanut vakinaista työtä?
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Turbohaltija kirjoitti: Jotain ihmeen vittuilua tämäkin? No joo, tätähän tämä keskustelun taso täällä on...
Ei se mitään vittuilua ole, vaan vihjaus siitä, että oletko varma että samaa alaa lisäää opiskeltuasi sinulla on silloinkaaan töitä tarjolla?

Suoraan sanottuna, mitä järkeä on opiskella alaa, joka ei tarjoa töitä?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Sinkkumatti kirjoitti: Suoraan sanottuna, mitä järkeä on opiskella alaa, joka ei tarjoa töitä?
Sorge, nyt tulee offtopic: No vaikkapa oma kiinnostus? Itsekin olen opiskellut alaa, jossa työllistyminen on hyvin hankalaa. Päivääkään en ole suoranaisesti oman alani töitä tehnyt ja kyllähän se vähän vituttaa, mutta ei silti kaduta (opinnot).

Edit: Mitä järkeä on opiskella alaa, joka ei kiinnosta? Mistä motivaatio? Minä en voisi, taidan olla heikkotahtoinen ja sisuton, kun en sellaiseen kykene. Tai sitten olen vain idiootti :D
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Kreitsu kirjoitti: No vaikkapa oma kiinnostus? Itsekin olen opiskellut alaa, jossa työllistyminen on hyvin hankalaa. Päivääkään en ole suoranaisesti oman alani töitä tehnyt ja kyllähän se vähän vituttaa, mutta ei silti kaduta
Edit: Mitä järkeä on opiskella alaa, joka ei kiinnosta? Mistä motivaatio? Minä en voisi, taidan olla heikkotahtoinen ja sisuton, kun en sellaiseen kykene.
Noi jos kiinnostus tuo leipäsi päälle muutakin kuin ylähuulen, niin mikäs siinä sitten. Itse en ole kalastuksesta ammattia ole tehnyt vaikka se kiinnostaakin, vaan olen pitänyt sen ihan puhtaasti harrastuksena.
Tai sitten olen vain idiootti
Sinä sanoit tuon, en minä :wink:
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Kreitsu kirjoitti:
Sinkkumatti kirjoitti: Suoraan sanottuna, mitä järkeä on opiskella alaa, joka ei tarjoa töitä?
Sorge, nyt tulee offtopic: No vaikkapa oma kiinnostus? Itsekin olen opiskellut alaa, jossa työllistyminen on hyvin hankalaa. Päivääkään en ole suoranaisesti oman alani töitä tehnyt ja kyllähän se vähän vituttaa, mutta ei silti kaduta (opinnot).

Edit: Mitä järkeä on opiskella alaa, joka ei kiinnosta? Mistä motivaatio? Minä en voisi, taidan olla heikkotahtoinen ja sisuton, kun en sellaiseen kykene. Tai sitten olen vain idiootti :D
Tuota minäkin ajattelin. Ehkä sittenkin olen onnellisempi, jos teen sitä mikä kuitenkin aidosti kiinnostaa, vaikka tulevaisuus sen varassa olisikin epävarmaa. Jos minut olisi tarkoitettu käsityöläiseksi, ehkä olisin jo aikaisemmin kokenut vahvaa vetoa sellaiseen.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Sinkkumatti kirjoitti: Noi jos kiinnostus tuo leipäsi päälle muutakin kuin ylähuulen, niin mikäs siinä sitten. Itse en ole kalastuksesta ammattia ole tehnyt vaikka se kiinnostaakin, vaan olen pitänyt sen ihan puhtaasti harrastuksena.
Niin, en minäkään harrastuksesta työtä haluaisi. Toisaalta raha ei toimi minulla kovin suurena motivaattorina muutenkaan ja silti minä leipäni päälle saan paljon muutakin kuin ylähuulen.
Tai sitten olen vain idiootti
Sinä sanoit tuon, en minä :wink:[/quote]

Niin sanoinkin. Idioottimaisuus on vähän niin kuin makuasia. Pitäisin ehkä itseäni idioottina, jos opiskelisin sellaista, mistä en pidä tai en voi sietää. Onpa kivaa mennä sen jälkeen sitten työhön, josta ei pidä tai ei voi sietää. Turhaa ajanhaaskausta - mieluummin teen sitten ihan muuta. Mutta valinnanvapaus on hieno asia.
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Turbohaltija kirjoitti:Tuota minäkin ajattelin. Ehkä sittenkin olen onnellisempi, jos teen sitä mikä kuitenkin aidosti kiinnostaa, vaikka tulevaisuus sen varassa olisikin epävarmaa.
Tämä tekee meistä tyystin erilaisia ihmisiä. Minulle hyvä toimeentulo, turvallisuus, oman elämisen laadun turvaaminen ja mahdollisuus hankkia haluamani asiat, tekee selkeän eron. Harrastaminen ja vapaa-aika on tyystin eri elämää ja ajankulua sitten. Toimii minulle paljon paremmin henkireikänä.
Viimeksi muokannut Sinkkumatti, 21.08.2006 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Kreitsu kirjoitti: Onpa kivaa mennä sen jälkeen sitten työhön, josta ei pidä tai ei voi sietää. Turhaa ajanhaaskausta
Teet kuitenkin nyt koulutuksesi ulkopuolisia hommia, ja ne maistuvat?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Sinkkumatti kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti: Onpa kivaa mennä sen jälkeen sitten työhön, josta ei pidä tai ei voi sietää. Turhaa ajanhaaskausta
Teet kuitenkin nyt koulutuksesi ulkopuolisia hommia, ja ne maistuvat?
Näin on. Mutta en silti kadu, että opiskelin sitä mitä opiskelin, koska todennäköisesti teen niitä töitä sitten myöhemmin vielä (ja aina voi opiskella lisää sellaista, mikä itseä kiinnostaa). En nyt sentään ole luovuttanut ja jäänyt "tuleen makaamaan".

Tuosta elämänlaadusta vielä. Toiset sietävät epävarmuutta paremmin. Minua ei pelota ajoittainen taloudellinen epävarmuus eivätkä mahdolliset "pätkätyötkään", joita olen aikoinaan (oman alani) tehnyt. Kyllä sitä aina jotenkin selvisi.

Minulle esimerkiksi ihanne ei välttämättä ole kahdeksan tunnin säännöllinen päivätyö, vaan voisin hyvinkin kuvitella tekeväni useampia töitä/projekteja. Olen pärjännyt (taloudellisesti) ihan OK:sti, enkä pelkää jatkossa(kaan) riskeerata toimeentuloani: aina minä olen selvinnyt ja aina minä selviän.

Ja jos en (selviä), niin sitä voi miettiä sitten kun se on ajankohtaista. Typerää? Ehkä, mutta se on minulle sopiva tapa elää, joten miksi tehdä toisin vain siksi, että se jonkun toisen mielestä olisi "oikea" tapa elää. :)
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Kreitsu kirjoitti:joten miksi tehdä toisin vain siksi, että se jonkun toisen mielestä olisi "oikea" tapa elää. :)
Tokkiinsa juu.

Jos minä saisin päättää, ei yksikään ihminen tuhlaisi yliopistossa 5-7 vuotta valmistuakseen työttömäksi tyhjäntoimittajaksi ja ikuiseksi opiskelijaksi. Kaikki tuohon valmentavat koulutukset kun olisi ammuttu alas :P
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Sinkkumatti kirjoitti: ... työttömäksi tyhjäntoimittajaksi ja ikuiseksi opiskelijaksi. :P

Itse koen opiskelun olevan osa elämää vaikka hautaan saakka. Nykyäänhän kun voi kätevästi vaikka opiskella työn ohessa, jos sattuu kiinnostamaan. En ymmärrä, mistä tuollainen opiskeluviha-asenne kumpuaa. Aika harva lopulta on niitä elämäntapaopiskelijoita, jotka eivät koskaan halua töihin tai työhön menoa pitkittävät.
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Kreitsu kirjoitti:En ymmärrä, mistä tuollainen opiskeluviha-asenne kumpuaa.
Ei se mikään viha ole, vaan säälitys siihen, että koko opiskeluaika käytetään sellaisen asian opiskeluun joka ei pahimmassa tapauksessa koskaan elätä.
Se vaan on minusta erittäin typerää, ja siinä vaiheessa menettää oikeutensa valittaa töiden puutetta.
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Sinkkumatti kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:En ymmärrä, mistä tuollainen opiskeluviha-asenne kumpuaa.
Ei se mikään viha ole, vaan säälitys siihen, että koko opiskeluaika käytetään sellaisen asian opiskeluun joka ei pahimmassa tapauksessa koskaan elätä.
Se vaan on minusta erittäin typerää, ja siinä vaiheessa menettää oikeutensa valittaa töiden puutetta.
:komp:

Jostain syystä joillakin (ei välttämättä tähän keskusteluun osallistuvilla) on se käsitys, että kun he ovat suorittaneet alan A tutkinnon, niin heidän automaattisesti kuuluu saada alan A töitä ja jos näin ei käy, niin se on yhteiskunnan vika.

Kyllä jokaisen tulisi realistisesti selvittää eri alojen työllistymismahdollisuuksia ennen opintoihin ryhtymistä.

Olisi kaikkein kannalta parempi, että ylikouluttamista vältettäisiin.
Viimeksi muokannut WanhaPervo, 21.08.2006 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Sinkkumatti kirjoitti: Ei se mikään viha ole, vaan säälitys siihen, että koko opiskeluaika käytetään sellaisen asian opiskeluun joka ei pahimmassa tapauksessa koskaan elätä.
Se vaan on minusta erittäin typerää, ja siinä vaiheessa menettää oikeutensa valittaa töiden puutetta.
No höh, mistä juuri joku henkilö X voi omalla kohdallaan tietää, että koska työllisyys ei tietyllä alalla Ö ole paras mahdollinen, ettei juuri hän työllistyisi. Pitäisikö olla yrittämättä, koska ei ole takeita. Ei koko elämää voi laskemoida etukäteen eikä oikeastaan mistään ole takeita. Itse kuitenkin kannatan omien intressien seuraamista ja niiden mukaan elämistä: kävi miten kävi.
Vastaa Viestiin