Poltetaan Kela

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vadim kirjoitti:No totta puhuen tarkoitin paremminkin opintojen ohjausta ja sensellaista. Olen itse kuvaava esimerkki: Ranskasta sain kolme tutkintoa kahdessa vuodessa; Suomessa sain aikaan yhden tutkinnon kahdessatoista vuodessa.
Masters-tasoisia kaikki 8?o
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja Vadim »

sivustahuutaja kirjoitti:
Vadim kirjoitti:No totta puhuen tarkoitin paremminkin opintojen ohjausta ja sensellaista. Olen itse kuvaava esimerkki: Ranskasta sain kolme tutkintoa kahdessa vuodessa; Suomessa sain aikaan yhden tutkinnon kahdessatoista vuodessa.
Masters-tasoisia kaikki 8?o
No ei oikeastaan. Ranskassa tehdään ensin DEUG (kaksi vuotta, en tehnyt), sitten licence (kolmas vuosi, tein) ja maîtrise (neljäs-viides vuosi, tein). Lisäksi sain vaivoistani kaupan päälle yhden erillisdiplomin.

Kuvaus johti ehkä hieman harhaan. Minä kuuluun siihen saamattomien sankkaan joukkoon, joka tarvitsee hieman struktuuria, jottei jäisi tuleen makaamaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Lolita kirjoitti:
elco kirjoitti:Tuen hakemiseen kykenevä opiskelija on varmastikin kykenevä lukemaan tuen säännöt.
Kompataan tätä. Säännöt on jokseenkin yksiselitteiset, oma moka jos menee tulot yli. Oikea työ tai ei, kela välitä mistään muusta kuin tienatusta rahasta sama se miten se on tienattu.
Sääntöjen lukemiseen kykeneminen ei aina riitä. Kuten ei aina sekään, että epäselvien tilanteiden uhatessa jo etukäteen kysyy virkailijalta puhelimitse, miten tulee toimia. Minun kohdallani ei riittänyt sekään, että kysyin samaa asiaa kahdelta eri virkailijalta kahdella eri kerralla, ja vastausten ollessa yhtenevät, toimin niiden mukaisesti. Takaisinperittävää mätkähti ohjeiden noudattamisesta huolimatta muistaakseni kolmen kuukausipalkan verran (olin osa-aikatyössä opintojen ohella). Valittaminen ei auttanut, vaikka muistin toisen ohjeita antaneen virkailijan nimenkin. Ainoastaan poikkeuksellisella sitkeydellä (lue: poikkeuksellisen pitkiä ja runsaslukuisia valituskirjelmiä lähettelemällä - tässä näette, mitä etua siitä on ettei osaa tiivistää sanottavaansa!) ja sillä, että olin äärimmäisen huonotuloinen ja taloudellisissa vaikeuksissa muutenkin, sain summasta puolet anteeksi.

Kyllä KELA pitäisi jonkinlaiseen tulosvastuuseen saattaa. Virheet ja huono asiakaspalvelu ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Toisaalta moisen inkvisition kanssa taisteleminen motivoinee osaa porukasta hankkiutumaan yhteiskunnasta taloudellisesti riippumattomaksi -> hyödyttää kansantaloutta.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja Vadim »

EveryWoman kirjoitti:Sääntöjen lukemiseen kykeneminen ei aina riitä. Kuten ei aina sekään, että epäselvien tilanteiden uhatessa jo etukäteen kysyy virkailijalta puhelimitse, miten tulee toimia. Minun kohdallani ei riittänyt sekään, että kysyin samaa asiaa kahdelta eri virkailijalta kahdella eri kerralla, ja vastausten ollessa yhtenevät, toimin niiden mukaisesti. Takaisinperittävää mätkähti ohjeiden noudattamisesta huolimatta muistaakseni kolmen kuukausipalkan verran (olin osa-aikatyössä opintojen ohella). Valittaminen ei auttanut, vaikka muistin toisen ohjeita antaneen virkailijan nimenkin. Ainoastaan poikkeuksellisella sitkeydellä (lue: poikkeuksellisen pitkiä ja runsaslukuisia valituskirjelmiä lähettelemällä - tässä näette, mitä etua siitä on ettei osaa tiivistää sanottavaansa!) ja sillä, että olin äärimmäisen huonotuloinen ja taloudellisissa vaikeuksissa muutenkin, sain summasta puolet anteeksi.
Tällainen on minunkin kokemukseni, tosin nyt jo vuosien takaa.
elco

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja elco »

Miten olisi sellainen case, että ihan oikeesti luulen tienaavani 20000e vuodessa ja tilaan tältä pohjalta verokortin. Ja muistan vielä virkailijan nimenkin. Sitten ansaitsenkin 60000e ihan sattumalta. Kenen vika on, että saan kolmen tonnin mätkyt?!1 Minusta nuo mätkyt pitää antaa anteeksi, koska missään ei lukenut tai minulle nimenomaisesti kerrottu, että jos tienaan 60k niin tulee mätkyjä. Systeemi on mätä!

Siis helvetti: jos ohjeistus on monikäsitteinen ja valitus siitä ei mene läpi niin eiq käräjille suoraan.

Kaikista eniten minua vituttaa se, että väärin perustein hankittu etuus annetaan anteeksi. Todetaan, että hallintoalamaisen bad, mutta kun on niin vitun reppana ja rasittava niin annetaan anteeksi. Epätasa-arvoa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja Vadim »

elco kirjoitti:Kaikista eniten minua vituttaa se, että väärin perustein hankittu etuus annetaan anteeksi. Todetaan, että hallintoalamaisen bad, mutta kun on niin vitun reppana ja rasittava niin annetaan anteeksi. Epätasa-arvoa.
Omassa (ja siskoni) tapauksessa olimme molemmat ylittäneet tulorajat siten, että olisimme kuitenkin olleet oikeutettuja useampaan opintotukikuukauteen. Epäselvää lainkohtaa tulkittiin luonnollisestikin meidän vahingoksemme, sosiaalioikeuden tulkintaperiaatteista välittämättä. Takaisin ei peritty sitä opintotuen osaa, johon meillä oli oikeus, vaan koko opintotuki ko. vuodelta. Näin tapahtui Kelan tulkinnan mukaan silloin, kun liikaa maksettua opintotukea ei ollut palautettu ennen vuoden loppua. Lasku ei ollut ihan pieni.

Tästä on kyllä jo aikaa, taisi olla vuosi 1998.

Ilmeisesti sinun on vaikea ymmärtää, että valtionhallinto ei ole täynnä kompetentteja virkamiehiä, jotka osaavat kirjoittaa selkeitä lakeja ja vieläpä soveltaa niitä siten, kuin sivistysvaltiossa pitäisi?
Aito_Johanna

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

EveryWoman kirjoitti: Ainoastaan poikkeuksellisella sitkeydellä (lue: poikkeuksellisen pitkiä ja runsaslukuisia valituskirjelmiä lähettelemällä - tässä näette, mitä etua siitä on ettei osaa tiivistää sanottavaansa!) ja sillä, että olin äärimmäisen huonotuloinen ja taloudellisissa vaikeuksissa muutenkin, sain summasta puolet anteeksi.
EW:n poikkeuksellisen pitkä valituskirjelmä on totisesti painajainen, mutta miten sait ne niljakkeet ottamaan kirjelmäsi vastaan? Minulle nääs kävi niin, että muistaakseni toisen tai kolmannen kirjelmän lyhyessä ja perustelemattomassa vastineessa todettiin: "Päätöksestä ei voi valittaa." Olisin kyllä lähetellyt niitä kirjeitä maailman tappiin asti, mutta kas, mitä tuohon on enää sanomista?
elco

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja elco »

Vadim kirjoitti: Ilmeisesti sinun on vaikea ymmärtää, että valtionhallinto ei ole täynnä kompetentteja virkamiehiä, jotka osaavat kirjoittaa selkeitä lakeja ja vieläpä soveltaa niitä siten, kuin sivistysvaltiossa pitäisi?
Ensinnäkin Suomi on sivistysvaltio. Omat kokemukseni ulkomailla asumisesta ovat Ranskasta, joka on Suomeen verrattuna tolkuttoman muukalaisvihamielinen, korruptoitunut, alikehittynyt ja byrokraattinen persläpi, jonka arroganteilla aboriginaaleilla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja tervehtimisen lisäksi. Mikset häivy, jos maa ei kelpaa? Vai oletko vain niin elitistinen epäkompetentti virkamies, ettet mihinkään muualle kelpaa, kuin Suomen valtion virkamieheksi?

No mitä muuta tuossa tapauksessasi voi sitten tehdä kuin hakea oikeutta? Haitko? Väittämäsi mukaan sait vielä puolet anteeksi. Miksi ylitit tulorajat? Luitko ne säännöt? Saanko mätkyt anteeksi?

Eivät virkamiehet tietenkään kompetentteja ole - sehän nyt on itsestään selvää: eihän pystyvin aines tietenkään hakeudu jumittaviksi byrokraateiksi paskalla palkalla.
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja cardic »

kelalla on ihan omituiset ja omat saannot. esimerkkina voin kertoa tapauksen 'veljeni ja dosazetti'

broidini on yli 30v, mutta edelleen yliopiston kirjoilla ja joskus jonkun kurssin suorittaakin. opiskelijalippua ei anneta yli 30 vuotiaille opiskelijoille ellei he nosta opintotukea. no kas, broidihan haki opintotukea, ja sai koska hanella oli viela nostokuukausia jaljella. nyt veljeni nostaa tukea ja maksaa sen saman tien takaisin, koska kay normaalisti toissa. lisukkeena opiskelijalippu.
mita jarkea? kelan tukizydeemit kenties suolesta?
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Dumari

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Eikös miehen ja naisen yhteisasumisesta laskettu automaagisesti että kyseessä on avoliitto? Mites homma toimii jos mies asuu siskon kanssa, kellään kokemuksia?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Dumari kirjoitti:Eikös miehen ja naisen yhteisasumisesta laskettu automaagisesti että kyseessä on avoliitto? Mites homma toimii jos mies asuu siskon kanssa, kellään kokemuksia?
Kela ilmiantaa sinut sukurutsasta.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Dumari kirjoitti:Mites homma toimii jos mies asuu siskon kanssa, kellään kokemuksia?
Eiköhän Kela tiedä sukulaisuudesta eikä oleta heti pahinta. En sitten osaa arvata onko sillä vaikutusta esim. opintotukeen, jos toinen käy töissä ja toinen on tarpeeksi nuori opiskelija.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Eline

Re: Poltetaan Kela

Viesti Kirjoittaja Eline »

elco kirjoitti: Kaikista eniten minua vituttaa se, että väärin perustein hankittu etuus annetaan anteeksi. Todetaan, että hallintoalamaisen bad, mutta kun on niin vitun reppana ja rasittava niin annetaan anteeksi. Epätasa-arvoa.
En edes lähde sen enempää kitisemään Kelasta mutta tosiaan tuo menee ihan yli hilseen. Mun kaverin veli aloitti opiskelun uudessa koulussa ja veti tietenkin opintotukea sen syksyn mutta jättikin koulun kesken ennen kuin oli saanut yhtäkään kurssia suoritettua ja siirtyi kokopäiväduuniin samalla kun asusti porukoillansa. No tietenkin Kela halusi maksetut tuet takaisin, jätkähän ei ollut opiskellut yhtäkään ovaria vaan käynyt duunissa ja elellyt vielä mutsin nurkissa sen murkinoilla, eli hänellähän ei pienintäkään oikeutta opintotukeen olisi ollut.

Ja miten kävi? Tyyppi kirjoitti Kelaan jonkun itkukirjeen "ettei halunnut viedä kenenkään toisen opiskelijan opintopaikkaa joten halusi siksi lopettaa koulun kesken kun se ei tuntunut oikealta paikalta" ja siihen loppui Kelan takaisinperintä!! *tyrmistynyt* Eli tyyppi joka ei ole opiskellut nostaa kyllä tuet mutta minä joka olen opiskellut ja tienannut 12 euroa liikaa joudun maksamaan 505 euroa bäkkiin koska kirjoitin ainoastaan yhden valituskirjeen ja luovutin siihen, ainoastaan oli vaan pakko laittaa joka lyhennykseen niille tädeille viestiksi että "Kiitti vitusti!"
Vastaa Viestiin