Voisiko luopua alkoholista?

Yleinen lätinä jä kitinä

Alkoholista luopuminen olisi minulle...

.. mahdotonta. En pysty elämään ilman alkoholia.
1
1%
... suuri uhraus. Pitäisi olla todella painava syy siihen.
15
22%
... harkittavissa, mutta ilman olisi aika ikävää.
18
26%
... pikkujuttu, sillä juon harvoin ja voisin elää ilmankin.
30
44%
... tarpeetonta, sillä olen jo raitis.
4
6%
 
Ääniä yhteensä: 68

AarneAnkka

Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Jos eteen tulee painava terveydellinen tai käytännön syy, esimerkiksi maksasairaus tai raskaus, alkoholista on yleensä käytännössä pakko luopua.

Mutta mitä jos syy ei ole ihan niin vakava, vaan alkoholi on vain jonkinasteinen haittatekijä? Kuinka vaikeaa teille olisi luopua alkoholista, jos esimerkiksi kumppaninne sitä teiltä toivoisi? Tai jos joutuisit toteamaan että se käy elämälle ja kukkarolle vähän liian kalliiksi ja tekee taloudesta tiukkaa? Tai jos juominen tuppaa aina vähän riistäytymään käsistä ja lähimmäiset ei oikein tykkää käyttäytymisestänne, vaikka isommilta vahingoilta vältytäänkin?

Äänestän itse nelosta. Minulle alkoholi on mukava tapa rentoutua toisinaan. Koska juomiseni ei kuitenkaan ole koskaan muodostunut ongelmaksi, en usko joutuvani pohtimaan alkoholista luopumista ellei tapahdu jotain radikaalia. Ja jos jotuisin siitä syystä tai toisesta luopumaan, se ei olisi minulle mikään ongelma enkä pitäisi sitä minään uhrauksena.
imbesiili

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

4.5

Lähes tarpeetonta. Olen lähes raitis.
Dumari

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

2.0

En näe vielä syytä minkä takia alkoholinkäyttöäni tulisi rajata, mopo pysyy käsissä eikä morkkiksia ole kuin ERITTÄIN harvoin. Sitten kun alkoholinkäytön henkilökohtainen hupi-haitta-suhde kääntyy pakkasen puolelle, niin luonnollisesti ryhdyn toimenpiteisiin muuttakseni "kulutusta".
Viimeksi muokannut Dumari, 27.08.2006 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CandyMan

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Vastaan myös nelosen, koska olen aikuisiällä elänyt useita vuosia yhteenmenoon täysin ilman alkoholia. Alkoholin nauttiminen kun on erittäin tapahtumakeskeistä. Myönnän että ravintolassa käydessä tai kaverien järjestämässä saunaillassa tuntuu kuuluvan asiaan että ottaa edes pari (joskus paljon enemmänkin), mutta jos ei sellaisissa juurikaan käy, ei ole erityistä hinkua alkoholin nauttimiseen.

Join perjantaina Vantaan Hotellilla 2½ ravintola-annosta illan aikana, onko se paljon? Helvetin kallista ainakin oli, laskuttivat jopa pienestä vedestä 1,40 €, vaikka sen otti juoman kera. Kas kun eivät laskuttaneet vielä vessassa käynneistäkin, pitänee ehdottaa.
Elukka

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Pallotin vaihtoehdon #4.
Pari siideriä silloin tällöin rentouttaa mukavasti, mutta ilmankin tulisin vallan hyvin toimeen.
Geetzu

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Nelonen täälläkin. Tosin täytyy myöntää, että raskausajat (kun en ole yhtä annollistakaan halunnut ottaa) ovat olleet vähän ärsyttäviä. Silloin kun jotain ei saa niin toki sitä vähän himoaa. Kokemuksella kuitenkin väittäisin selviäväni oikein hyvin ilman pikkutissutteluakin, tosin kumppanin vuoksi en voisi kuvitella siitä luopuvani. Se on jotenkin vaan niin ahdistava ajatus, vääränlaista vallankäyttöä.
Flipperix

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Pallotan kolmosen. En juurikaan harrasta humalajuomista, mutta minusta olisi ikävä luopua ruokaviineistä, saunaoluesta ja mukavista illanistujaisista kaverien kanssa. Alkoholittomat vaihtoehdot ovat melko karmean makuisia, yhtä hyvin voisi juoda vaikka vissyä. Jos syy olisi terveydellinen, ei olisi pienintäkään ongelmaa, mutta valitsen mielummin kumppanin joka ei pyytelisi noin typeriä.

Toisin sanoen - on vaikea keksiä skenaariota, jossa voisin itselleni perustella tietyistä nautinnoista luopumisen, jos syy ei liittyisi omaan terveyteeni. Olen yhden kesän viettänyt kesäkuun alusta heinäkuun puoleenväliin ilman oluen olutta, ja kyllä se jäi mieleen vähän tylsänä kesänä. Erityisesti juhannuksena ei oikein jaksanut olla seurallinen, kun muiden humalan aste nousi tarpeeksi korkealle. En myöskään juo rähinäviinaa ja sellaista taloudellista tilannetta on vaikea kuvitella, että minun kuukausikulutukseni tuntuisi missään.
AarneAnkka

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Geetzu kirjoitti:Silloin kun jotain ei saa niin toki sitä vähän himoaa.
Tuo on näköjään aika yksilökohtaista, sillä ollessani ilman alkoholia en oikeastaan himoitse sitä mitenkään. Jos bileissä totean "tämmösen työviikon jälkeen pitää kyllä ottaa kännit", se on vain läpänheittoa, eikä oikeastaan harmittaisi vaikka kännejä ei saisikaan.

Silti se on toki ihan kivaa toisinaan, ei siinä mitään.
Geetzu

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Mulla ei niin kaipuuta humalaan juuri koskaan, mutta se pieni pään turrutus, mihin kotosalla aina hetkittäin hakeudun... Sitä kaipaa. Ja jos ei sitä lääkkeilläkään (esim. juuri raskauden vuoksi) ole mahdollista saada niin kyllä se vähän vituttaa. :]
Mulli75

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Geetzu kirjoitti:Silloin kun jotain ei saa niin toki sitä vähän himoaa.
On niitäkin jotka eivät ole koskaan edes kieltä kastaneet alkoholiin niin miten voi syntyä himon tunne kun ei ole kokenut niitä alkoholin tuomia tunteita yms. Ei voi himoita jos ei ole aikaisempaa kokemusta.
Geetzu

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Mulli75 kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Silloin kun jotain ei saa niin toki sitä vähän himoaa.
On niitäkin jotka eivät ole koskaan edes kieltä kastaneet alkoholiin niin miten voi syntyä himon tunne kun ei ole kokenut niitä alkoholin tuomia tunteita yms. Ei voi himoita jos ei ole aikaisempaa kokemusta.
No vittu. En tiedä. Mut tiedätkö mä himoitsen joskus kahta sellasta raksamiestä ottamassa mua työmaalla aika rajulla väännöllä - en oo koskaan kokenu mut hyvin voin fiilistellä miltä se tuntuu. Himotus.
Mulli75

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Geetzu kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Silloin kun jotain ei saa niin toki sitä vähän himoaa.
On niitäkin jotka eivät ole koskaan edes kieltä kastaneet alkoholiin niin miten voi syntyä himon tunne kun ei ole kokenut niitä alkoholin tuomia tunteita yms. Ei voi himoita jos ei ole aikaisempaa kokemusta.
No vittu. En tiedä. Mut tiedätkö mä himoitsen joskus kahta sellasta raksamiestä ottamassa mua työmaalla aika rajulla väännöllä - en oo koskaan kokenu mut hyvin voin fiilistellä miltä se tuntuu. Himotus.
No noi sekstailufantasiat onkin asia erikseen, jotkut jopa ottavat ja toteuttavat ne.
tonttu

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Ei tuottaisi ongelmia luopua alkoholin käytöstä. Juon suht harvoin ja kunnon mökkyrässä olen vieläkin harvemmin.
Tällä hetkellä en näe mitään syytä lopettaa alkoholin käyttöäni, elämäntilanteiden muuttuessa asiaa voi miettiä sitten uudelleen.
Aito_Johanna

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Kysymyksenasettelussa on pientä ristiriitaisuutta, sillä jos alkoholinkäyttö tuppaisi riistäytymään käsistä, se olisi jo jonkinasteinen ongelma ja alkoholista varmaan olisi vaikea luopua, kun taas kohtuukäyttäjän on vaikea keksiä mitään hyvää syytä luopua kohtuukäytöstään.

Pallotin kolmosvaihtoehdon. Voin helposti elää ilman alkoholia, ja jos joutuisin hyvästä syystä - hyviä syitä tulee mieleen vain yksi eli jos tulisin äidiksi - luopumaan siitä, tuskin hetkeäkään haikailisin sen perään. Ilman hyvää syytä tuntuisi kuitenkin ikävältä ja tarpeettomalta luopua siitä vähäisestä elämänilosta, jonka ruoan kanssa nautittu viinilasillinen tuottaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Yksi iso kolmonen.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
huima

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja huima »

Ei olisi mikään ongelma luopua alkoholista, kunhan sitä voi edelleen tarjota hotseille tsikseille jotka pienessä punaviinimarinadissa muuttuvat seksipedoiksi.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kakkonen oli ennen mun vaihtoehto, nyt se on nelonen. Minua suuresti inhotti, kun havaitsin, että viina vie enkä minä. Luopuminen oli helvetin vaikeaa. Tulevalta kumppaniltani odotan kykyä olla tarvittaessa täysin ilman alkoholia, koskaan ei ole pakko juoda.

Aika suurelle osalle ihmisiä känni vaan ei sovi. Mä olen aika herkkä myötähäpeään, kun toinen ei osaa edes hävetä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

huima kirjoitti:Ei olisi mikään ongelma luopua alkoholista, kunhan sitä voi edelleen tarjota hotseille tsikseille jotka pienessä punaviinimarinadissa muuttuvat seksipedoiksi.
Niin, minkäs sille tekee, jos ne ei heruta ennen kuin ovat syyntakeettomassa tilassa.

Ja juu, kaipa nelonen on se munkin vaihtoehto, en juo erityisen runsain mitoin. Ruokaviineistä ja kuohuviinipiknikeistä luopuminen olisi toki jonkinasteinen menetys.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
huima

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja huima »

Lilo kirjoitti:Niin, minkäs sille tekee, jos ne ei heruta ennen kuin ovat syyntakeettomassa tilassa.
Kyllä sun pitäisi muistaa että pieni marinadi ei ole mikään syyntakeeton tila.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

huima kirjoitti: Kyllä sun pitäisi muistaa että pieni marinadi ei ole mikään syyntakeeton tila.
Senpä takia sä yleensä siirrytkin punaviinin jälkeen kokeilemaan rommikolalla.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
huima

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja huima »

Lilo kirjoitti:Senpä takia sä yleensä siirrytkin punaviinin jälkeen kokeilemaan rommikolalla.
Beibi, whatever works.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

huima kirjoitti:
Lilo kirjoitti:Senpä takia sä yleensä siirrytkin punaviinin jälkeen kokeilemaan rommikolalla.
Beibi, whatever works.
Sä siis olet löytänyt sen johon se toimii? Onneksi olkoon!
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
more
Kitinän uhri
Viestit: 568
Liittynyt: 26.08.2006 9:10
Paikkakunta: Tixi

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja more »

Vastasinpas kolmosen, jos nyt olis ihan pakko luopua niin ei varmaan olis ongelmaa, mutta nyt on ihan kiva ottaa hömpsyt aina silloin tällöin, taikka kerran kaksi vetää pellit kiinni että ajatuskin seuraavasta oluesta saa vatsan kääntymään.
Rouva Pupu

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Harkittavissa olisi. Suurimman osan elämääni olen kuitenkin alkoholia kuluttanut lähes nollatasossa. Rommi on kyllä hyvää, mutta ilman sitä voi elää, toisaalta ei ole tarvetta elää ilman.
Nyt olen selvästi taas kulutuksessa samalla tasolla kuin aiemminkin, voi mennä kuukausiakin ihan reippaasti ilman virvokkeita ja rommintuoksua vaikka mieli tekisikin, ei vain enää vanha jaksa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja aasi »

[quote="more"][/quote]
:off:
Enpä olisi heti uskonut että näkisin täällä vielä Morgan Kanenkin avattarena!

Rispekt!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin