Voisiko luopua alkoholista?

Yleinen lätinä jä kitinä

Alkoholista luopuminen olisi minulle...

.. mahdotonta. En pysty elämään ilman alkoholia.
1
1%
... suuri uhraus. Pitäisi olla todella painava syy siihen.
15
22%
... harkittavissa, mutta ilman olisi aika ikävää.
18
26%
... pikkujuttu, sillä juon harvoin ja voisin elää ilmankin.
30
44%
... tarpeetonta, sillä olen jo raitis.
4
6%
 
Ääniä yhteensä: 68

Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja saira »

Pikkujuttu. En käytä alkoholia kuin pari kertaa vuodessa. Usein saunakaljakin jää puoliksi juomatta. Välillä on mukava mennä kavereiden kanssa ja ottaa se kaksi tai kolme, mutta useimmiten olen silloinkin autolla liikenteessä.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Edith kirjoitti: Kerro mulle pari vinkkiä.
Jos juomisesta tulee ongelmia, mieti...

...kaikkia niitä kertoja kun olet mokannut, häpäissyt itsesi, päätynyt aivan väärään paikkaan tai tehnyt jotain mitä selvin päin häpeät.
...miten helppoa kaikki tuo on välttää pysymällä selvänä. Säilyvät rahat, maine ja itsekunnioitus. Tai no, eivät ainakaan kulu enempää.
...mitä lisäarvoa sen yhden tai kahden ottaminen tilanteeseen tuo. Onko alkoholi oikeasti niin hyvää että pelkän makuelämyksen vuoksi, humalaahan tuosta vielä ei tule, ehdottomasti tarvitset sitä. Muista myös alkoholittomat vaihtoehdot, jotka ainakin oluissa ovat varsin hyviä.
...mihin tunteeseen juot. Paikkaako alkoholi jotain, koetko silloin olevasi uskaliaampi, kauniimpi, sosiaalisempi? Olet sitä ilmankin, vielä paljon enemmän kuin humalassa.

Siinäpä muutama. Viina on melko turha aine, ehdottomasti parasta mitä siihen voin muistikuvissa liittää, ovat illanvietot joihin alkoholi on kuulunut. Jos kyseessä ovat oikeat ystävät, ei se tunne katoa minnekään vaikka viinan jättäisi yhtälöstä pois. Mutta toisaalta, lopettaminen on vähän lopullinen ratkaisu ja sellaisena verrannollinen mihin vain megalomaniseen elämäntapapäätökseen, pidä vaikka puoli vuotta taukoa ja kokeile mitä vaikutuksia sillä on.

Ihan vielä lisättävä ettei kukaan intoudu. Tämä on minun päätökseni, en moralisoi tai tarkkaile muiden viinankäyttöä. En myöskään pidä omaa ratkaisuani ainoana oikeana vaikka se minulle sitä onkin. Valintoja isolla veellä, kukin löytää omansa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Edith

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Edith »

Melnais kirjoitti:
Edith kirjoitti: Kerro mulle pari vinkkiä.
Jos juomisesta tulee ongelmia, mieti...
Jep, rahakin on hyvä syy. Maun puolesta jään kaipaamaan lähinnä vain Lindemansin kirsikkaolutta ja joskus on kyllä vahvanmakuisen tumman oluenkin kaipuu, alkoholittomista Nikolai on ainoa kokeilemani ja yleisimmin saatavilla oleva ja se on kyllä aika valjua.

Ja tietysti jonkinlaista sosiaalista paitsiota pelkään. Tai siis en esimerkiksi shakkikerhon osalta, ja olemmekin jo sopineet, että seuraavan kerran pelaamme pelkän vihreän teen voimalla. Mutta niin, mähän olen aika ujo normaalitilassa ja tiedän, että alkoholiakin käytän juuri syynä olla harkitsematta jokaista tekoani niin hirveän pitkään, ja sitten siinä viiden tuopin jälkeen voin jo olla kyllä melko harkitsematonkin, mutta niin, miksen minä voisi hieman hellittää ilman alkoholiakin, ei minun tarvitse pitää yllä sitä neuroottista harkintaa kokoa ajan.

Mutta niin, jos mä jossain vaiheessa elämääni tahtoisin vaikka iskeä miehen, niin en mä niitä normaaleissa ympyröissäni Metsätalolla ja balettitunneilla tapaa, ja miten sellaisen sitten hankkisi muuten kuin humalassa baarista? Että teenkö mä tässä sitten päätöksen myös koko loppuiän vanhapiikuudestakin? Ja ihan sitä en kumminkaan haluaisi vielä tehdä, vaan pitää mahdollisuudet avoinna.

Ja, juu, tunsin nyt asiaa pohdiskeltuani oikeaksi pallottaa kakkosvaihtoehdon.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Edith kirjoitti: Lindemansin kirsikkaolutta
Panisin!

Muuten voinkin olla ilman.
Rotan aivot valtasivat pääni.
silsakenraali™

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Mä juon amizioonia suunnilleen kerran viikossa, ja useimmiten isolla kauhalla. Tulen jotenkin levottomaksi, jos en pääse tissuttelemaan viimeistään parin viikon välein. Näin sinkkuna on vaikea olla kotona, jos on vapaa viikonloppu. Tuntuu, että jään jostain paitsi.

Nyt kun taas tuli vedettyä semmonen miehekäs känni lauantaina, ja olo on semmonen ettei vähään aikaan tartte juoda, niin enpä lähde valitsemaan vaihtoehtoakaan. Asia on vieläkin liian pinnassa ja rationaalinen ajattelu uhattuna.

Ehkä tässä pitäis rauhoittua, mutta mitä viinanhuuruisten baari-iltojen tilalle? Sanokaa se! Aina mä olen hiukan levoton luonne ollut...
Elukka

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Ann kirjoitti:
Edith kirjoitti: Lindemansin kirsikkaolutta
Panisin!
Joisitko kans vai myisit paikkakunnan teineille kympillä tonkka?
Dumari

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Melnais kirjoitti:Ihan vielä lisättävä ettei kukaan intoudu. Tämä on minun päätökseni, en moralisoi tai tarkkaile muiden viinankäyttöä. En myöskään pidä omaa ratkaisuani ainoana oikeana vaikka se minulle sitä onkin. Valintoja isolla veellä, kukin löytää omansa.
Pidän tätä ihan itsestäänselvyytenä, mutta sinä ilmeisesti pystyt sanomaan kokemuksesta että sitä se ei kaikille ole :)

Yksi kaverini on ollut aina absolutisti ja silti on pitänyt monena vuotena grillaus ja muita dokauspileitä, isäntä on sitten ainoana ollut selvinpäin. Tuskin hän niitä pileitä olis järkkäillyt jossei olis halunnut kotiinsa juåppåja. Ihmiset on niin erilaisia, se oli ministåårin opetus.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Dumari kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Ihan vielä lisättävä ettei kukaan intoudu. Tämä on minun päätökseni, en moralisoi tai tarkkaile muiden viinankäyttöä. En myöskään pidä omaa ratkaisuani ainoana oikeana vaikka se minulle sitä onkin. Valintoja isolla veellä, kukin löytää omansa.
Pidän tätä ihan itsestäänselvyytenä, mutta sinä ilmeisesti pystyt sanomaan kokemuksesta että sitä se ei kaikille ole :)
Sä oletkin tuollainen joviaali sekä suvaitsevainen seuramies ja siksi ihQ!

Joo, en pidä omasta valinnastani meteliä seurassa, siksi on niin outoa kun joku toinen jaksaa siihen erityisesti kiinnittää huomiota. Yleensä loppumatonta virtaa kysymyksiä syistä ja selittelyä omasta juomisesta, mikäs uteluihin on kerran vastatessa mutta neljättä kertaa ei huvita enää analysoida itseään toisille. Se on samoin epäkohteliasta kuin toisen laihtumisen tai lihomisen suuriääninen päivittely, nämä on tällaisia vivahdeasioita.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Aiheeseen liittyvä sopiva artikkeli:

http://www.hs.fi/henkkoht/artikkeli/+/H ... SI1VS04n71

Paljonko itse juot?

Työterveyslääkäri ja kirjailija Juhani Seppänen paljastaa, millaista itsepetosta ja kaunistelua on suomalaisten kohtuullisena pitämä alkoholinkäyttö. Vuoden salaraittiina elänyt Seppänen väittää, että koko yhteiskunta, tiede ja valtiokin, tukee kohtuutonta juomista.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Flipperix

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Kaveri joka juo 75 pulloa olutta viikossa tarvitseekin vähän pohdintoja.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Flipperix kirjoitti:Kaveri joka juo 75 pulloa olutta viikossa tarvitseekin vähän pohdintoja.
En kyllä jaksaisi edes kantaa tuommoista määrää, sitähän pitäisi jokaisella kauppareisulla ostaa vähintään koppa kaljaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
CandyMan

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

aasi kirjoitti:En kyllä jaksaisi edes kantaa tuommoista määrää, sitähän pitäisi jokaisella kauppareisulla ostaa vähintään koppa kaljaa.
Voisi lyödä rahoiksi jos perustaisi kotiinkuljetuspalvelun.
Lepikkorapu

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Lepikkorapu »

En luovu alkoholista. Alkoholi ei ole syntiä. Ilman alkoholia koko kulttuuria ei olisi syntynyt. Ihminen siirtyi pyynti- ja keräilytaloudesta viljelykulttuuriin ns. maanviljelyn vallankumouksen myötä 10 000 vuotta sitten, ei suinkaan valmistaakseen leipää, vaan pannakseen olutta. Maailman vanhin tunnettu resepti on olutresepti. Olut on yhtä vanha ja hieno asia kuin sivistyksemme. Frans Emil Sillanpää, ainoa nobelkirjailijamme, kirjoitti kaikki hienoimmat teoksensa alkoholin vaikutuksen alaisena. Ihmiselon ihanuus ja kurjuus-kirjan ensimmäinen osa syntyi nousu-, jälkimmäinen laskuhumalassa.

Olut laajentaa tajuntaa. Euroopassa olutta pantiin jo tuhat vuotta sitten luostareissa. Pieni hiprakka auttoi munkkeja pääsemään Jumalan yhteyteen ja pysymään iloisin mielin. Olut lievitti elämän ankeutta. Lisäksi sen juominen oli terveellistä, koska siinä oli vähemmän bakteereja kuin keskiajan juomavedessä. Linnojen sotilaat saivat osan palkastaan oluena. Koska pastörointia ei tunnettu, koko viiden litran päiväannos piti kuluttaa joutuisasti. Näin jaksettiin suorittaa raskasta vartiopalvelusta.

Alkoholin vastaiset puheet ovat naisten maailmanlaajuisen salaliiton kavala juoni, jonka tarkoitusperänä on saada miehet luopumaan elämän todellisista iloista ja antamaan naisille enemmän seksiä.
zula

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja zula »

4:lla vastasin, mutta ei se mikään mahdottomuus oo ollut olla pitkiäkin kausia ilman juomista. Osaan pitää hauskaa ilmankin sitä.

Kun olen parisuhteessa tai töissä on kiirettä tms, juon yleensä vähemmän, kun ei tuu käytyä baareissa samalla lailla. Sitten sinkkuna tulee juotua enemmän, kuten myös kesällä. Se on niin kausittaista. Mutta normaalisti ei oo ongelmaa olla ilman. Joku festariviikonloppu vois kyllä tehdä tiukkaa ilman juomista, vaan sen takia ku ympärillä hilluu pari tuhatta juopunutta.
ninnithequeen

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Raskausaikana luovuin alkoholista. Luovun seuraavallakin kerralla.

Mutta muuten kukaan ei perkele vie mun saunaykköstä tai punaviinilasillistani perkele!
AarneAnkka

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Aito_Johanna kirjoitti:Kysymyksenasettelussa on pientä ristiriitaisuutta, sillä jos alkoholinkäyttö tuppaisi riistäytymään käsistä, se olisi jo jonkinasteinen ongelma ja alkoholista varmaan olisi vaikea luopua, kun taas kohtuukäyttäjän on vaikea keksiä mitään hyvää syytä luopua kohtuukäytöstään.
Ehkä se oli ajatus koko kyselyn takanakin. Jos jollekulle olisi hyvin vaikeaa luopua alkoholista, voitaneen todeta että hänellä on alkoholiongelma. Siksi kysymyksiin ei olisi kannattanut liittää sitä kuinka usein juo.
Flipperix

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

ninnithequeen kirjoitti:Mutta muuten kukaan ei perkele vie mun saunaykköstä tai punaviinilasillistani perkele!
Kukaan ei-perkele ei perkele vie mun saatanan ateismia. Tästä ei kuitenkaan perkele sentään ole saatanankaan pelkoa, koska ateisti ei perkeleessäkään usko saatanaankaan. Ei vaikka peelsepuuppi, se perkeleen saatanan vihtahousu, tulis huutaan et ei perkele tollanen ateismi perkele käy, saatana.
swirl

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja swirl »

Jos olisi erittäin hyvä syy, voisin luopua viinaksista, vaikka varmasti silloin tällöin kaiho mielessäni ajattelisin kylmää olutta ja hyvää punkkua.
ninnithequeen

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Flipperix kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mutta muuten kukaan ei perkele vie mun saunaykköstä tai punaviinilasillistani perkele!
Kukaan ei-perkele ei perkele vie mun saatanan ateismia. Tästä ei kuitenkaan perkele sentään ole saatanankaan pelkoa, koska ateisti ei perkeleessäkään usko saatanaankaan. Ei vaikka peelsepuuppi, se perkeleen saatanan vihtahousu, tulis huutaan et ei perkele tollanen ateismi perkele käy, saatana.
Nii, perkele!
Avatar
Canine
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 15.08.2005 10:46

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Canine »

Suuri uhraus. Juon alkoholia kerran tai kaksi kuussa, ja voisin vielä harventaakin mutta kokonaan en haluaisi luopua. Täytyisi olla todella painava syy. Kyllä punaviini pihvin kera ja kylmä olut työviikon päätteeksi tekee terää. Saati sitten kunnon nollaus silloin tällöin.
Not only is life a bitch, it has puppies
Bliss

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Eipä olisi mikään ongelma olla kokonaan ilman. Viimeisen viiden vuoden alkoholisaldo taitaa olla yhteensä alle 10 tuoppia olutta, ja juuri muuta alkoholillista en sitten edes juo. Viini ja siideri on Pahaa, ja nuo viinapullot ovat olleet kaapissa korkkaamatta jo vuositolkulla :roll:
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Clay »

Bliss kirjoitti:..ja nuo viinapullot ovat olleet kaapissa korkkaamatta jo vuositolkulla :roll:
Voisin tulla kylään :)
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Elukka kirjoitti:
Ann kirjoitti:
Edith kirjoitti: Lindemansin kirsikkaolutta
Panisin!
Joisitko kans vai myisit paikkakunnan teineille kympillä tonkka?
Itse joisin. Ei siinä ole tarpeeksi prossia teineille.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Elukka

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Ann kirjoitti:
Elukka kirjoitti:
Ann kirjoitti: Panisin!
Joisitko kans vai myisit paikkakunnan teineille kympillä tonkka?
Itse joisin. Ei siinä ole tarpeeksi prossia teineille.
Ainahan sitä voi blandata pirtulla. :wink:
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Voisiko luopua alkoholista?

Viesti Kirjoittaja mozart »

Näin naispuoleisena ihmisenä jossain vaiheessa ilman alkoholia eläminen on pakollisena edessä, jos lapsia meinaa saada.

Itse olen muutenkin ajatellut, että elämä olisi paljon parempaa, kun ei olisi alkoholia koskaan maistellutkaan. Monet asiat olisivat jääneet sanomatta ja tekemättä :roll:

Nyt 2kk tipattomana ;)
Vastaa Viestiin