Miksi kissa kehrää?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja Impi »

Eli mitä tarkoitusta kehrääminen palvelee lajin selviytymisen kannalta? Vai palveleeko se mitään?

Oletteko huomanneet muita jänniä asioita, joilla ei ainakaan vaikuttaisi olevan eloonjäämisen kannalta mitään merkitystä?
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Kitinään kirjoittaminen ei ainakaan tunnu edistävän lajin selviytymistä, ehkä jopa päinvastoin.
Elukka

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Impi kirjoitti:Eli mitä tarkoitusta kehrääminen palvelee lajin selviytymisen kannalta? Vai palveleeko se mitään?

Oletteko huomanneet muita jänniä asioita, joilla ei ainakaan vaikuttaisi olevan eloonjäämisen kannalta mitään merkitystä?
Kehrääminen on kommunikaatiota. :arrow: Kommunikaatio on yhteistyön edellytys. :arrow: Yhteistyö edistää selviytymistä.
Seuraava kysymys?
NuoriDaavid

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

pikkuego kirjoitti:Kitinään kirjoittaminen ei ainakaan tunnu edistävän lajin selviytymistä, ehkä jopa päinvastoin.
Eikös kitinän kautta oli tapahtunut pariutumista? Vai tarkoitatko, että kitinäläisten lisääntyminen pikkukitinäläisten muodossa nimenomaan on lajin selviytymisen kannalta haitallista?
prosessi

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Impi kirjoitti:Eli mitä tarkoitusta kehrääminen palvelee lajin selviytymisen kannalta? Vai palveleeko se mitään?
Kehrääminen on rauhoittava "ele", jollaisia kaikki petoeläimet tarvitsevat, jotta ne olisivat vahingoittamatta oman lajinsa edustajia tarpeettomasti. Kehräävät pennut saavat varmemmin imeä emon maitoa rauhassa, kehräävä vieras ei vaikuta niin suurelta uhkalta, joten se saa pienemmällä todennäköisyydellä pahasti turpaansa jne. Niinpä harvemmin kissa todella tappaa toisen kissan, kun taas esimerkiksi "vaarattomat" kanit voivat hyvinkin lahdata lajitovereitaan, sillä niiltä puuttuvat rauhoittavat eleet kokonaan.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

NuoriDaavid kirjoitti:
pikkuego kirjoitti:Kitinään kirjoittaminen ei ainakaan tunnu edistävän lajin selviytymistä, ehkä jopa päinvastoin.
Eikös kitinän kautta oli tapahtunut pariutumista? Vai tarkoitatko, että kitinäläisten lisääntyminen pikkukitinäläisten muodossa nimenomaan on lajin selviytymisen kannalta haitallista?
Alunperin ajattelin tämän henkisesti rappeuttavaa vaikutusta, jonka johdosta elämän punaisesta langasta on enää säikeet jäljellä. Mutta tuo skenaario, että kaksi kitinäläistä yhtyisi ja saattaisi maailmaan lapsen made in Kitinä, nyrjäyttää mielen aika pahasti.
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja Impi »

prosessi kirjoitti:
Impi kirjoitti:Eli mitä tarkoitusta kehrääminen palvelee lajin selviytymisen kannalta? Vai palveleeko se mitään?
Kehrääminen on rauhoittava "ele", jollaisia kaikki petoeläimet tarvitsevat, jotta ne olisivat vahingoittamatta oman lajinsa edustajia tarpeettomasti.
Aikuinen kissa taitaa olla aikalailla yksineläjä, joten ajattelin, että sen ei tarvitse toisille viestittää hyvästä olostaan. (Näin minä sen kehräämisen olen tulkinnut. Jos kissa kehrää mulle, niin ei se varmaankaan tarkoita, että nyt se on vaaraton, ainahan se on.. Vaikka mistäs minä tiedän mitä sen päässä liikkuu, mutta on mukava ajatella että olen itse tehnyt sen onnelliseksi esim silittämällä.)

Jos kehrääminen tosiaan on viesti vaarattomuudesta, niin silloinhan se on ihan järkeenkäypää.
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
elco

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja elco »

Impi kirjoitti: Aikuinen kissa taitaa olla aikalailla yksineläjä, joten ajattelin, että sen ei tarvitse toisille viestittää hyvästä olostaan.
Aikuinen kissa ei kehrää tai edes mau'u lajitovereidensa kanssa. Ihmisen kanssa se jostain syystä kuitenkin käyttäytyy kuten pentu. Luulisin kyseessä olevan sopeutuman, joka nimenomaan on yleistynyt domestikaation myötä.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

elco kirjoitti:Aikuinen kissa ei kehrää tai edes mau'u lajitovereidensa kanssa. Ihmisen kanssa se jostain syystä kuitenkin käyttäytyy kuten pentu. Luulisin kyseessä olevan sopeutuman, joka nimenomaan on yleistynyt domestikaation myötä.
Vastaväite. Kyllä mulla kissat ainaki alkaa hyvinki herkästi kehräämään kun toinen heistä menee toista hoitamaan ja tätä tekevät päivittäin. Naukuvan en ole toisilleen varsinaisesti kuullut, ainoastaan varoittavia kurahduksia kuuluu leikin yhteydessä jos meinaa jomman kumman mielestä käydä liian rajuksi. Naukuvat kyllä siten konsertissa mulle kun olen paikalla heitä huomioimassa. Ja mulle "juttelevat" muutenkin paljon. Tavallaanhan mä olen niiden lajitoveri ;) Usein ainakin olen kuullut erinäisissä yhteyksissä väitettävän, että kissa ei tee varsinaista eroa itsensä ja ihmisen välille vaan pitää ihmistä vain toisena (toki suurempana) kissaeläimenä.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
ninnithequeen

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

elco kirjoitti:Aikuinen kissa ei kehrää tai edes mau'u lajitovereidensa kanssa. Ihmisen kanssa se jostain syystä kuitenkin käyttäytyy kuten pentu. Luulisin kyseessä olevan sopeutuman, joka nimenomaan on yleistynyt domestikaation myötä.
No johan pomppas.

Tuossa nuo mun kaksi ronttia nytkin nukkuvat kylki kyljessä ja kehräilevät toisilleen. Ja kyllä maukuvatkin joskus toisilleen.
CandyMan

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Noissa kaikissa tapauksissa on ollut ihminen paikalla kuuntelemassa kehräämistä. Ovelia katteja.

Jos kaksi kissaa kehrää toisilleen metsässä, kuuleeko sitä kukaan?
elco

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja elco »

Ei nyt järin tieteellistä tekstiä, mutta tästä käsitykseni taitavat olla peräisin:
http://www.kissamaailma.net/kissamaailm ... antely.htm
bedlam

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

elco kirjoitti:Ei nyt järin tieteellistä tekstiä, mutta tästä käsitykseni taitavat olla peräisin:
http://www.kissamaailma.net/kissamaailm ... antely.htm
Ei kannata herkempien eläinystävien lukea juttua, vaikka kuinka on pinkit sivut. Tulipa paha mieli tuosta.
SikaMika

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Kuollut kissa ei kehrää.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Hitto. En olisi arvannut elcoa kissaharrastajaksi :]
Prepare for the worstest.
elco

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja elco »

nowaysis kirjoitti:Hitto. En olisi arvannut elcoa kissaharrastajaksi :]
No tätä se vittu sitten on, kun näyttää feminiiniä puoltaan. Kohta on joku nuoridave jotain viisastelemassa.

Olin kotieläinvastustaja Numero 1, kunnes kotiini muutti kaksi kissaa. Toinen onneksi vähäkarvaisempi. Aluksi ajatelin, että kevyen rauhoitusajan jälkeen tuon otuksen tuosta kyllä myrkytän (aluksi oli oltava hissukseen ja toivottava nimenomaan, ettei kissa kuole; nimittäin jos kissa olisi kuollut vanhuuteen tms. 1. parin kuukauden aikana niin arvatkaa kuka olisi ollut syyllinen ja pahis). Pari kuukautta kului ja - perkele - siihenhän kiintyi.

Ostin vähän paremman sängyn joskus ja kissan piruhan alkoi sitä raapimaan. Huomattuani tämän panin sitä suoraan avokämmenellä turpaan ja suihkepullolla vesitippakidutusta perään. Kissa veti veltoksi maihin ja vinkui kuin tapettava ja tuli niin saatanan syyllinen olo. Seuraavana päivänä duunissa oli sellainen vaimonhakkaajan olo, että illalla hyvitän ja annan kissalle juustoa. Kun tulin duunista kotiin niin kissa meni sohvan taakse piiloon; tunsin olevani Paha Ihminen.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

elco kirjoitti: Tarina herkkyydestä.
Muista varoa lähikontaktia lasten kanssa. Ensin niihin tottuu, sitten niitä kaipaa, ja kohta niitä tehtailee itse.
Elämä kantaa, jos sen antaa
elco

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja elco »

Melnais kirjoitti: Muista varoa lähikontaktia lasten kanssa. Ensin niihin tottuu, sitten niitä kaipaa, ja kohta niitä tehtailee itse.
Juu, lasten myrkytyksen kanssa on oltava järkähtämätön. Kiitti vinkistä.
NuoriDaavid

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
Melnais kirjoitti: Muista varoa lähikontaktia lasten kanssa. Ensin niihin tottuu, sitten niitä kaipaa, ja kohta niitä tehtailee itse.
Juu, lasten myrkytyksen kanssa on oltava järkähtämätön. Kiitti vinkistä.
:D

Aiemmin suhtauduin lapsiin kuin koiriin: onhan ne periaatteessa ihan kivoja, mutta parempi kuitenkin, että eivät tule liian lähelle.

Sitten kun itse saa lapsia niin joku bitti tietyssä muistipaikassa muuttuu nollasta ykköseksi ja lapsista alkaa pitää ja omaa lasta rakastaa.

Mutta Elcohan tuon evoluutiopsykologian dosenttina tietää jo ennestään.
prosessi

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Impi kirjoitti:Aikuinen kissa taitaa olla aikalailla yksineläjä,...
Eivät aikuiset kissat ole yksineläjiä. Jos ne ovat vapaasti ulkona liikkuvia, muodostavat naaraat sukulaisyhteisöjä, joissa pentuja hoidetaan yhdessä ja kollipennut ajetaan pois puolivuotiaina. Kollit puolestaan harrastavat nekin kokoontumisia, ja erityisesti niiden on tultava toimeen keskenään kun naarailla on kiimoja, sillä kissanaaraat haluavat yleensä että useampi kolli astuu ne, erikoisuutena kissoilla on se, että saman pentueen eri pennuilla voi olla eri isät.
Ei nyt järin tieteellistä tekstiä, mutta tästä käsitykseni taitavat olla peräisin:
http://www.kissamaailma.net/kissamaailm ... antely.htm
Ei tuolla sanottu, etteivät kissat kehräisi tai maukuisi toisilleen. Ja jos olisi sanottu, niin olisi valehdeltu. Vaikka monilla kissoilla on taipumusta naukua enemmän muunlajisille elukoille, ihmisille ja jopa seinille, ei se tarkoita sitä, etteivätkö ne kommunikoisi äänillä myös keskenään. Sitä tapahtuu harvakseltaan, koska suurin osa niiden tiedonvälityksestä tapahtuu hajujen avulla, mutta kyllä sitä tapahtuu. Erityisen paljon juuri tiiviissä sukulaispopulaatioissa.
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja Impi »

Ota nyt tästä sitten selvä, kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Olisi varmaan pitänyt kysyä suoraan eläinlääkäriltä..

Kysymykseen, kehräävätkö kissat ilman ihmistä lähimailla, saa vastauksen kun piilottaa kännykän kukkapurkkiin. =) (Olette varmaan lukeneet sen lehtijutun mustasukkaisen miehen vakoilukeinosta..) Kukkapurkki on siitäkin hyvä paikka, että sen tietämillä kissa on melkoisen varmasti, jos isäntä tai emäntä ei ole kotona.

Olen kerrankin elcon kanssa jostakin samaa mieltä: en ennen edes kuvitellut voivani pitää kissasta, mutta kas vain, meidän kissasta on ainakin tullut mulle rakas. (Muiden kissoilla nyt ei niin väliä.)
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

elco kirjoitti:Seuraavana päivänä duunissa oli sellainen vaimonhakkaajan olo, että illalla hyvitän ja annan kissalle juustoa.
Toivottavasti et antanut.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

sivustahuutaja kirjoitti:
elco kirjoitti:Seuraavana päivänä duunissa oli sellainen vaimonhakkaajan olo, että illalla hyvitän ja annan kissalle juustoa.
Toivottavasti et antanut.
Niin, useimmilla kissoillahan maha ei oikeen tahdo kestää maitotuotteita. Meillä pieni musta ei niihin koskekaan, varmaan itse tietää sen. Isompi turjake taas ei saa mitään oireita ja saattaa silloin tällöin mun leivältäni juustonsiivun varastaa. Isommalle maistuu myös muutama lipaisu kylmää kaakaota jos sellaien pöydälle vartioimatta sattuu jäämään ja jos syön muroja se istuu vieressä odottaen herkeämättä, että saa makeutetun maidon jämät kupin pohjalta kun murot on syöty.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
silsis

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja silsis »

Mä oon luullut, että kissat kehrää aina!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miksi kissa kehrää?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

KisSandra kirjoitti:Niin, useimmilla kissoillahan maha ei oikeen tahdo kestää maitotuotteita. Meillä pieni musta ei niihin koskekaan, varmaan itse tietää sen. Isompi turjake taas ei saa mitään oireita ja saattaa silloin tällöin mun leivältäni juustonsiivun varastaa.
Vaikuttaa siltä, että teillä systemaattinen ja välitön ankara rankaisu loistaa poissaolollaan. Minun leivältäni ei viedä mitään.
Vastaa Viestiin