Tinkiminen

Yleinen lätinä jä kitinä
SaintJohnPerse

Re: Tinkiminen

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

Toissa kesänä kaukomaalla ollessani tingin kovasti vuokratessani fillaria. Kymmenen minuutin käsien heiluttelun jälkeen sain pudotettua hintaa puoleen alkuperäisestä. Hyppäsin voittajana pyörän selkään ja hetken päästä tajusin säästäneeni 20 senttiä. Köyhä länsimaalainen teki hyvän kaupan.
hermine

Re: Tinkiminen

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mulli75 kirjoitti:Sekö ei ole epäkohteliasta jos tuote on hinnoiteltu korkealle, nyökytellään vaan ja nöyristellään myyjän edessä.
Mä jätän sit kokonaan ostamatta tai ostan muualta, omapa on häviönsä jos laittavat hintoihin ilmaa. Tinkimiskulttuurihan vaan ruokkii tuota, ettei sit ilmoiteta "oikeaa" hintaa. Jos jotain oikeasti tartten, niin siitä sit voin maksaakin, mutta tuollaisia asioita on loppujen lopuksi hyvin vähän. On noloa seurata vierestä, jos joku ei vaan usko ettei hintaa saa alemmaksi ja myyjälläkin on semmoinen ilme, että painuisi jo helvettiin tuosta, kun jono oikeita asiakkaita alkaa kertyä.

Mut ehkä mua ärsyttää itseä tinkiminen senkin takia, että olen tosi hyväuskoinen ja kiltti, joten jos olisin itse myymässä jotain niin varmaan puhumalla mut saisi huijattua luopumaan siitä niin halvalla että jälkeenpäin jäisi vaan paha mieli, kun ei osannut pitää puoliaan ja olla jyrkkä siinä. Ahdistaa semmonen helppoheikkimeininki, niin kaupankäynnissä kun työ- ja suhde-elämässäkin.

Kissandra: noilla kirppiksillä on varmaan eri käytäntöjä, mun kaveri nimittäin joutui myyjänä ihan pulaan kun jostain pöydästä oli kadonnut jotain ja sit myyntikassa ei täsmännyt. Ei tosin varmaan ihan laillista tommoinen.
Eline

Re: Tinkiminen

Viesti Kirjoittaja Eline »

Oon ihan käsi tinkimään...sama homma palkan korotuksen pyytämisessä...huonoa itsetuntoa kai? Ei musta tinkiminen kuulu suomalaiseen kulttuuriin kovin olennaisesti mutta toki kannattaa aina yrittää. Omaa tyhmyyttä on se että en osaa tingata edes tuolla etelänmailla vaikka siellä ne hinnat on nimenomaan laitettu tinkimisvara huomioonottaen, daah!
Vastaa Viestiin