Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

Jotkut ehtivät jo huomatakin galleriastani, viikonpäiväketjussakin mainitsemani, kitinän viimeaikaisista viesteistä lainausten perusteella muodostetun graafin. Kuvagalleriassa on hankala käydä aiheesta mitään keskustelua, joten avasin tämän säikeen sitä varten.
eps kirjoitti:Jos pystyt vaikuttamaan siihen, kuinka monta viittausta vähintään tarvitaan viivaan, niin ehkä pidemmänkin ajan aineistosta saa otteen. Luulisi esim. että yli 10.000 lainausta on aika harvinaista, joten vastaavassa verkossa ei olisi kovin montaa solmua ja särmää.
Pystyn vaikuttamaan. Alunperin tuo on kuitenkin tehty chat-kanavan sosiaalisen verkon kuvantamiseen, niin siinä jokaisen uuden viittauksen ilmetessä vähennetään vanhojen viittauksien voimakkuutta ja lopulta poistetaan kokonaan kun raja-arvo saavutetaan.

Olen muutaman kuvan tehnyt joissa olen vähentänyt "decay":n määrää ja lisännyt hurjasti resoluutiota, syntyvät kuvat ovat aika mielenkiintoisia, joskin hurjan kookkaita ja edelleen aika sotkuisia.

Minusta tuntuu että paras vaihtoehto olisi jos särmän "decay" olisi riippuvainen sen solmujen muiden yhteyksien määrästä, silloin massapostaajat eivät dominoisi aivan täysin kuvaa eivätkä harvasanaisemmat kuitenkaan tippuisi ihan kokonaan pois kuvasta. (Hei, minäkin haluan olla kartalla!)

No, pitää nyt katsoa mihin nuo olemassaolevat tietorakenteet taipuvat.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Edith

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Edith »

Oisit nyt tehny semmosena päivänä, että mäkin oisin päiväsaikaan ollu kirjottamassa!
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

Edith kirjoitti:Oisit nyt tehny semmosena päivänä, että mäkin oisin päiväsaikaan ollu kirjottamassa!
Lisää kuvia,

http://kitina.net/piespy/
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Kuka on silsakenraali™?

EDIT Oho, täällä siihen tuli tommoinen merkki. Tietotekniikka on ihmeellistä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Mulli75

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Olisiko mahdollista tehdä noita kuvioita pelkästään aihealueittain väri kuvaisi aihealuetta esim. paskanjauhanta=ruskea asiakeskustelu=sininen jne.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mulli75 kirjoitti:Olisiko mahdollista tehdä noita kuvioita pelkästään aihealueittain väri kuvaisi aihealuetta esim. paskanjauhanta=ruskea asiakeskustelu=sininen jne.
Ehkä on, mutta näin ensituntumalta tuntuisi vaativan aika isoja muutoksia koko toimintalogiikkaan.

Keksinpä kuitenkin tehdä graafin jossa on rajattu tutkittaviksi viesteiksi pelkästään pikkujouluihin osallistuvien (ilmoittautuneet + epävarmat) kirjoittamat viestit. Kätevästi saadaan selville että kenellä on asiaa kenellekin ja myös että kenestä pikkujouluihin osallistumattomasta on hyvä juoruta!

http://kitina.net/piespy/pikkujoulut2006-1.png
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Ninni ja tiksuli tuntuu olevan kaikkien diagrammien keskipisteessä. Tuleva kitypari!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
eps

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja eps »

Nuohan ovat hienoja kuvia!

Noita pitää selvästi lukea sillä tavalla, että unohtaa särmät ja keskittyy solmuihin ja niiden sijaintiin. Mitä keskemmällä kuvaa on nimimerkki, sitä keskeisempi hahmo hän on selvästi kitinässä. Reunoilla olevat ovat sitten rauhallisempia.

e.
Flipperix

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Mylwin kirjoitti:Ninni ja tiksuli tuntuu olevan kaikkien diagrammien keskipisteessä. Tuleva kitypari!
Pikkujouludiagrammissa teillä on SE vahvin ja selkein kahdenvälinen yhteys. Jahas, nyt tietää mitä tapahtuu pikkujouluissa! Otan osaa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Flipperix kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Ninni ja tiksuli tuntuu olevan kaikkien diagrammien keskipisteessä. Tuleva kitypari!
Pikkujouludiagrammissa teillä on SE vahvin ja selkein kahdenvälinen yhteys. Jahas, nyt tietää mitä tapahtuu pikkujouluissa! Otan osaa.
Kyllä se on mun ja annan välillä jostain ihmeellisestä syystä. Aiheuttanee väkivaltaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Flipperix

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Mylwin kirjoitti:
Flipperix kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Ninni ja tiksuli tuntuu olevan kaikkien diagrammien keskipisteessä. Tuleva kitypari!
Pikkujouludiagrammissa teillä on SE vahvin ja selkein kahdenvälinen yhteys. Jahas, nyt tietää mitä tapahtuu pikkujouluissa! Otan osaa.
Kyllä se on mun ja annan välillä jostain ihmeellisestä syystä. Aiheuttanee väkivaltaa.
Ei, kyllä sulla ja Ninnillä on selkeä pikkujouluparitteluyhteys. Anna vaan kuvaa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Flipperix kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:
Flipperix kirjoitti:
Pikkujouludiagrammissa teillä on SE vahvin ja selkein kahdenvälinen yhteys. Jahas, nyt tietää mitä tapahtuu pikkujouluissa! Otan osaa.
Kyllä se on mun ja annan välillä jostain ihmeellisestä syystä. Aiheuttanee väkivaltaa.
Ei, kyllä sulla ja Ninnillä on selkeä pikkujouluparitteluyhteys. Anna vaan kuvaa.
Ja istuu nurkassa runkkaamassa kuuntelemassa coldplaytä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
eps

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja eps »

Tuossa graafisessa mallissa on sellainen vika, että siinä ei huomioida vittauksen suuntaa. Voisi esim. olla, että minä lainaan koko ajan hermineä, mutta hermine ei lainaa koskaan minua. Silti näyttäisi siltä, että minun ja herminen välillä on vahva yhteys, vaikka oikeasti yhteys olisi vain yksipuolinen.

e.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Ninnillä on vahva viiva moneen suuntaan, mutta ninnihän on lupautunut järjestämään pikkujoulua.

Niin että tämä vaan todistaa Ninnin valmistelevan sitä meidän yhteistä huviamme.
NuoriDaavid

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Toive: muodosta kuva pidemmältä ajalta.

Ongelma tietty nickien muuttuminen, mutta jos esim. 1kk:n viestit huomioiden?

edit: täältä löytyikin http://kitina.net/piespy/kity5.png

Kuinka pitkältä ajalta tuo on?

Menee vaikealukuiseksi ja esim. minä olen tuossa WP ja ND nickeillä molemmilla.
Geetzu

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Äh, taas huomaa et aika ehkä vähentää aivopierujen määrää.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

mullakin oli viiva suosikkiini! jee! :D
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

aasi kirjoitti:Keksinpä kuitenkin tehdä graafin jossa on rajattu tutkittaviksi viesteiksi pelkästään pikkujouluihin osallistuvien (ilmoittautuneet + epävarmat) kirjoittamat viestit.
Wot!!!1!? Vaadin saada painottaa, että en ole milloinkaan ilmoittautunut, saati ilmaantunut, City-/Kity-/Kitinäpikkujouluihin. En myöskään pidä itseäni mainittavan epävarmana :D .

= Mun ei kai pitäisi näkyä kuvassa?
ninnithequeen

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mylwin kirjoitti:
Flipperix kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Ninni ja tiksuli tuntuu olevan kaikkien diagrammien keskipisteessä. Tuleva kitypari!
Pikkujouludiagrammissa teillä on SE vahvin ja selkein kahdenvälinen yhteys. Jahas, nyt tietää mitä tapahtuu pikkujouluissa! Otan osaa.
Kyllä se on mun ja annan välillä jostain ihmeellisestä syystä. Aiheuttanee väkivaltaa.
Taksijonossa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

EveryWoman kirjoitti:Wot!!!1!? Vaadin saada painottaa, että en ole milloinkaan ilmoittautunut, saati ilmaantunut, City-/Kity-/Kitinäpikkujouluihin. En myöskään pidä itseäni mainittavan epävarmana :D .

= Mun ei kai pitäisi näkyä kuvassa?
Näyt kuvassa siksi että jotkut em. ryhmään kuuluvat ovat lainanneet sinun viestejäsi. Tämän olisin voinut mainita toki vielä selvemminkin, mutta minulle on niin kovin luonteenomaista viestiä vähän harvasanaisemmin..

Oli vain hirveän helppoa tehdä rajaus näin: osallistumattomien rajaaminen ulos viestien vastaanottajienkin joukosta vaatisi hiukan enemmän ohjelman muokkaamista, nyt selvisin pelkällä tietokantahaun tarkennuksella.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti:edit: täältä löytyikin http://kitina.net/piespy/kity5.png

Kuinka pitkältä ajalta tuo on?
Periaatteessa kaikkien kuvien pohjalla oli koko historia, käytin niissä vain eri arvoja vanhojen viestien merkityksen vähentämiselle.
Menee vaikealukuiseksi ja esim. minä olen tuossa WP ja ND nickeillä molemmilla.
Aliasointi olisi mahdollista, pitäisi vain tehdä luettelo nimimerkkien vastaavuuksista.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

aasi kirjoitti:Näyt kuvassa siksi että jotkut em. ryhmään kuuluvat ovat lainanneet sinun viestejäsi.
Roger. Väärinymmärsin, että materiaalina on pelkästään ko. ketjussa kirjoitetut viestit rajattuna mainitsemallasi tavalla.

Wohoo, jos saisitkin kyhättyä ketju- tai keskustelualuekohtaisen graafipainikkeen! Palstan pseudoteoreetikot (minä mukaanlukien) saisivat taas lisää pillastumisen/mouhoamisen/vatvomisen aihetta, ja ennen kaikkea yhä enemmän ja epämääräisempiä tilastollisia perusteluja milloin millekin argumentaatiolleen. :D *kannustaa*
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

eps kirjoitti:Tuossa graafisessa mallissa on sellainen vika, että siinä ei huomioida vittauksen suuntaa. Voisi esim. olla, että minä lainaan koko ajan hermineä, mutta hermine ei lainaa koskaan minua. Silti näyttäisi siltä, että minun ja herminen välillä on vahva yhteys, vaikka oikeasti yhteys olisi vain yksipuolinen.
Joo, tämä tuntuu ongelmalliselta. Mietin että voisin tallentaa molempien suuntien viittaukset erikseen ja käyttää graafin muodostamiseen vaikkapa näiden keskinäistä tuloa, tulon neliöjuurta, logaritmia tai jotain muuta - mutta mitä? Matematiikan tajuni on kamalassa ruosteessa, viime viikolla meinasin ahdistua ihan kunnolla kun en saanut palautettua muistiini termiä itseisarvo.. Tulon neliöjuuri tosin tuntuisi nyt aika hyvältä idealta.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriDaavid

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

aasi kirjoitti:
eps kirjoitti:Tuossa graafisessa mallissa on sellainen vika, että siinä ei huomioida vittauksen suuntaa. Voisi esim. olla, että minä lainaan koko ajan hermineä, mutta hermine ei lainaa koskaan minua. Silti näyttäisi siltä, että minun ja herminen välillä on vahva yhteys, vaikka oikeasti yhteys olisi vain yksipuolinen.
Joo, tämä tuntuu ongelmalliselta. Mietin että voisin tallentaa molempien suuntien viittaukset erikseen ja käyttää graafin muodostamiseen vaikkapa näiden keskinäistä tuloa, tulon neliöjuurta, logaritmia tai jotain muuta - mutta mitä? Matematiikan tajuni on kamalassa ruosteessa, viime viikolla meinasin ahdistua ihan kunnolla kun en saanut palautettua muistiini termiä itseisarvo.. Tulon neliöjuuri tosin tuntuisi nyt aika hyvältä idealta.
Vielä yksi idea (ideointi on helppoa kun ei tarvitse toteuttaa) eli itseorganisoituva kartta

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-organizing_map

Tässä näkisi myös ketkä ovat kauimpana toisistaan.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti: Vielä yksi idea (ideointi on helppoa kun ei tarvitse toteuttaa) eli itseorganisoituva kartta

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-organizing_map

Tässä näkisi myös ketkä ovat kauimpana toisistaan.
Kiitos, taisin vasta nyt tajuta että miten itseorganisoituva kartta oikeasti toimii kun yritin ymmärtää että miten sitä tähän voi soveltaa. Idea on varsin mielenkiintoinen.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin