Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

Hitto, luulen että minun on pakko toteuttaa tuo, olisi uskomattoman mielenkiintoista nähdä syntyykö klustereita esimerkiksi provoajista ja provosoituvista, hottiksista ja heitä vonkaavista, yms. "ihmistyypeistä".
Tasan ei mene muumit kanootissa.
hermine

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja hermine »

Hei vähänkö siisti juttu! Lisää tämmösiä!

Tämmöinen olisi pitänyt olla joskus muinoin Cityssä, kun tuli väittelyä siitä, ketkä oikein kuuluvat vakkareihin ja ketkä eivät.
eps

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja eps »

aasi kirjoitti:
eps kirjoitti:Tuossa graafisessa mallissa on sellainen vika, että siinä ei huomioida vittauksen suuntaa. Voisi esim. olla, että minä lainaan koko ajan hermineä, mutta hermine ei lainaa koskaan minua. Silti näyttäisi siltä, että minun ja herminen välillä on vahva yhteys, vaikka oikeasti yhteys olisi vain yksipuolinen.
Joo, tämä tuntuu ongelmalliselta. Mietin että voisin tallentaa molempien suuntien viittaukset erikseen ja käyttää graafin muodostamiseen vaikkapa näiden keskinäistä tuloa, tulon neliöjuurta, logaritmia tai jotain muuta - mutta mitä? Matematiikan tajuni on kamalassa ruosteessa, viime viikolla meinasin ahdistua ihan kunnolla kun en saanut palautettua muistiini termiä itseisarvo.. Tulon neliöjuuri tosin tuntuisi nyt aika hyvältä idealta.
Nuo keinot eivät auta, sillä tulos on edelleen riippumaton viittauksen suunnasta. Yksinkertaisin keino lienee unohtaa pisteytyksestä itse tehdyt viittaukset. Tämä ei vaikuttaisi yhteyksien lukumäärään, mutta vaikuttaisi sellaisten henkilöiden viivoihin, jotka lainaavat paljon, mutta joita kukaan ei lainaa.

Mukavin tapa olisi laittaa sopivan paksu nuolenkärki osoittamaan viittausten suunnan: esim. edellä minun ja herminen välillä olisi paksu viiva, josa herminen päähän osoittaa tosi paksu nuolenkärki, mutta minun päähän vain äärimmäisen ohut. Softa ei vaan taida tukea tällaista, ja sen seurauksena kuvista tulisi entistä sotkuisempia.

e.
MarthaFocker

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Saisko semmosen kuvaajan, joka ilmaisee ketkä ovat panneet/ panevat keskenään?

Ja sitten vielä semmoisen, joka kertoo vihamiehet ja vääntökumppanit.
Flipperix

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

MarthaFocker kirjoitti:Saisko semmosen kuvaajan, joka ilmaisee ketkä ovat panneet/ panevat keskenään?
Ainoa varmasti ennustettava sellaisesta kartasta olisi se, että yksinkään sen kuvaajan viivoista ei ole 16 cm mittainen alakäyrä.
nokkaelain

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

MarthaFocker kirjoitti:Saisko semmosen kuvaajan, joka ilmaisee ketkä ovat panneet/ panevat keskenään?

Ja sitten vielä semmoisen, joka kertoo vihamiehet ja vääntökumppanit.
Siinä onkin ideaa... pitäisi voida päätellä päätellä ovatko kirjoittajat keskenään erimielisiä vai eivät (ei aivan mahdotontakaan ohjelmallisesti analysoida keskimäärin).

Keskenään panemisen todennäköisyyden määritäämiseksi tarvittaisiin varmaan menetelmän "harjoitusaineistoksi" laajempaa porukkaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

eps kirjoitti:Nuo keinot eivät auta, sillä tulos on edelleen riippumaton viittauksen suunnasta. Yksinkertaisin keino lienee unohtaa pisteytyksestä itse tehdyt viittaukset. Tämä ei vaikuttaisi yhteyksien lukumäärään, mutta vaikuttaisi sellaisten henkilöiden viivoihin, jotka lainaavat paljon, mutta joita kukaan ei lainaa.
Käytännössähän siinä kävisi melkein noin: jos kukaan ei lainaa takaisin, tulon toinen tekijä jää nollaksi eikä viivaa synny.
Mukavin tapa olisi laittaa sopivan paksu nuolenkärki osoittamaan viittausten suunnan: esim. edellä minun ja herminen välillä olisi paksu viiva, josa herminen päähän osoittaa tosi paksu nuolenkärki, mutta minun päähän vain äärimmäisen ohut. Softa ei vaan taida tukea tällaista, ja sen seurauksena kuvista tulisi entistä sotkuisempia.
Tuli mieleen että liukuva gradientti voisi olla varsin siisti tapa tuon kuvaamiseen, mutta eipä tuo käytetty grafiikkakirjasto tue sellaisten viivojen piirtoa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
eps

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja eps »

aasi kirjoitti:
eps kirjoitti:Nuo keinot eivät auta, sillä tulos on edelleen riippumaton viittauksen suunnasta. Yksinkertaisin keino lienee unohtaa pisteytyksestä itse tehdyt viittaukset. Tämä ei vaikuttaisi yhteyksien lukumäärään, mutta vaikuttaisi sellaisten henkilöiden viivoihin, jotka lainaavat paljon, mutta joita kukaan ei lainaa.
Käytännössähän siinä kävisi melkein noin: jos kukaan ei lainaa takaisin, tulon toinen tekijä jää nollaksi eikä viivaa synny.
Tämä suosii kahdenvälisiä keskusteluja. Esim. hermine saattaa olla älyttömän suosittu ja kaikki lainaavat häntä, mutta hän ei innostu lainaamaan ketään. Tällöin hänelle ei kaavioon tule lainkaan viivoja, vaikka oikeasti hänen pitäisi olla keskipiste.

e.
elco

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja elco »

MarthaFocker kirjoitti:Saisko semmosen kuvaajan, joka ilmaisee ketkä ovat panneet/ panevat keskenään?
Vaatisiko sittenkin vähemmän laskentatehoa tehdä sellainen kuvaaja, joka ilmaisee ketkä eivät ole panneet keskenään.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti:Vielä yksi idea (ideointi on helppoa kun ei tarvitse toteuttaa) eli itseorganisoituva kartta
Pelkoni tuon laskennan raskaudesta näyttävät osoittautuvan toteen; jo pelkästään kirjoittajan lähimmän vektorin etsiminen kartasta vie useamman sekuntin enkä ole vielä edes implementoinut kartan opettamista.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

Loistavaa, koko yön laskentatulos hävisi kun normaali tapa tallentaa objektin data levylle ei tallentanutkaan vektoreista ilmeisesti kuin osoittimet vektoreihin. Eikä olisi näemmä tarvinnut kuin ladata yksi kirjasto lisää jotta tuo olisi toiminut.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

Pientä viilausta ja laskennassa ei menekään enää ikä ja terveys, tuloksetkin näyttävät jo joltain, joskin vasta numeerisesti. Ainakin Slam ja EW pääsevät ihan eri nurkkiin joten näissä on jo jotain lupausta. Vielä jos jaksaisi grafiikan noista piirtää.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriDaavid

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

aasi kirjoitti:Pientä viilausta ja laskennassa ei menekään enää ikä ja terveys, tuloksetkin näyttävät jo joltain, joskin vasta numeerisesti. Ainakin Slam ja EW pääsevät ihan eri nurkkiin joten näissä on jo jotain lupausta. Vielä jos jaksaisi grafiikan noista piirtää.
Odotamme innosta piukeina.

Toivottavasti laskenta valmistuu ennen pakkasten alkua, jottei sähköverkon ylikuormitus estä laskennan loppuunsaattamista.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tämä ketju palautui mieleeni kun törmäsin "Himmeliin". Oikeastaan ajattelin vain käyttää tätä ketjua bookmarkkina - täältähän löydän tämän uudestaan jos satun tarvitsemaan!

http://www.artemis.kll.helsinki.fi/himmeli/
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriDaavid

Re: Kitinän sosiaalisen verkoston kuvantamista

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

aasi kirjoitti:Tämä ketju palautui mieleeni kun törmäsin "Himmeliin". Oikeastaan ajattelin vain käyttää tätä ketjua bookmarkkina - täältähän löydän tämän uudestaan jos satun tarvitsemaan!

http://www.artemis.kll.helsinki.fi/himmeli/
Jaa. Minä luulin, että kitypumppu oli poksahtanut, kun yritit mallintaa ristiinnussimisen määrää.
Vastaa Viestiin