Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Yleinen lätinä jä kitinä
leila

Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja leila »

Oma työnantajani on nyt järjestänyt mahdollisuuden seurata työsähköpostia kotikoneelta käsin. Yli puolella työntekijöistä on kännykkä ja ilmeisesti ainakin isommat pomot ovat puhelimen tavoitettavissa myös lomillaan. Itse olen laiska ja pienipalkkainen enkä koe tarpeelliseksi vahdata lomallani sähköpostia. Enpä voisi kotoa käsin asioille juuri mitään tehdäkään. Sitä vartenhan minulla se loma on, että voin irrottautua töistä. Ruokatuntini käytän myös ruokailua varten, enkä ota silloin puheluita vastaan.

Mitenkäs sinä? Onko työsi sellaista, että sinun tulee periaatteessa olla aina tavoitettavissa? Tuleeko sanomista, jos pidät loman ajan kännyn kiinni?
ninnithequeen

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tällä hetkellä vietän nautinnollista kotiäidin elämää, ja kyllä ajattelen olevani ns. lomalla.

Vähän aikaa sitten ei lomia juuri ollut, baarista saatettiin soittaa hetkenä minä hyvänsä, että töihin sillee niinku NYT. Sovitut vapaat sain sieltäkin pitää, mutta kyllä saatettiin kysellä, että "josko nyt kuitenkin pääsisit, kun meillä on täällä tämmönen tilanne". Jos en ollut 400 kilometrin päässä landella, kyllä menin töihin. Ruokatunneista oli muuten ihan turha puhua tuommosissa hommissa, jos oli paljon asiakkaita, syömään ei ehtinyt.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minä olen lomallani lomalla, samoin viikonloppuisin. Ei täällä kukaan oletakkaan tämän tason matosen olevan aina tavoitettavissa. Ei kyllä kukaan kaipaakaan vaikka olisi parikin viikkoa pois.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Mulli75

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Kyllä jokaisen pitää tajuta se että loma ei ole loma jos ei pääse täysin irtautumaan työjutuista. Vastuuta voi ja pitää pystyä jakamaan muille.
Kukaan ei ole korvaamaton. Asiat on huonosti organisoitu jos kaikki on yhden ihmisen hallinnassa.

Joskus olen joutunut siihen tilanteeseen että vapaa-ajallakin on pitänyt tehdä töitä kotona puhelimessa ja tietokoneella.
Etätyöskentely on vaihtelevaa ja mukavaa jos se ei ole pakkopullaa vaan oma valinta.

Nyt kun ei ole työkonetta kotona (tilauksessa on) niin vastata voin puhelimeen ja neuvoa mutten tehdä itse asialle mitään. Sitten kun kolleegatkin ovat tavoittamattomissa niin tulee kitinää siitä syystä kun asia ei etene.

Töissä tauot yritän pitää taukoina ja joskus sanon kavereille kahvi- tai ruokapöydässä että voidaanko puhua jostain muusta kuin työasioista.
Joskus kun työpuhelu keskeyttää taukoni pidennän taukoa vastaavasti samalla ajalla.
hermine

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mulla oli edellisessä työpaikassa vähän semmoinen tilanne, että työaikanakin riitti, kunhan en useaksi päiväksi katoa jonnekin tavoittamattomiin. Koska työnantaja jousti aina kun tarvitsin (vaikkei mulla edes olisi ollut siihen mitään elintärkeää syytä, välillä joku "nätti ilma, olisin mielummin rannalla" riitti), tein sit itsekin mielummin tarvittaessa vähän pitempää päivää jos oli jotain oikeasti kiireellistä. Mut tosiaan vain, jos sitä joustoa sai sit takasin sieltä toisesta päästä.

Jos joutuu päivystämään puhelimen tai sähköpostin ääressä tai vaihtoehtoisesti olemaan jatkuvasti valmiina tulemaan töihin pyydettäessä, niin kyllä tästä pitäisi saada myös kohtuullinen korvaus (johtotasolla varmasti tuokin näkyy palkoissa ja on sikäli hyväksyttävää), vaikkei varsinaisesti töitä tekisikään. Eihän siinä kuitenkaan ole kunnolla vapaanakaan. Loma tarkoittaa mulle sitä, ettei ennen lomaltapaluupäivää tarvitse niin halutessaan uhrata ajatustakaan työlle. Voi päättää sitovasti lähtevänsä vaikka toiselle puolelle maailmaa tarvitsematta miettiä, että mitä jos ne tarvitsevatkin minua ja tarttee perua tuokin oma meno viimetipassa tai jotenkin kuitenkin joutua sitten hoitelemaan työjuttuja.

Kaikista käsittämättömintä mun mielestä on, jos ihmisiä sairaslomallaankin pakotetaan hoitamaan työtehtäviä sähköpostitse tai jopa tulemaan työpaikalle sillä verukkeella, että muiden työt eivät edisty muuten. Eikös sijaiset ole sitä varten? Mitä virkaa tuollaisella sairaslomalla on, jos kuitenkaan ei voi keskittyä siihen paranemiseen (etenkin kun nykyään työuupumus ja muut henkiset vaivat, jotka parantuakseen nimenomaan vaatisivat kunnollista irroittautumista työstä, aiheuttavat merkittävän osan sairaspoissaoloista)?
Eline

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja Eline »

Musta on hyvä että työt voi jättää työpaikalle kun kotia lähtee, eli en oo missään elämää suuremmissa hommissa mikä on ihan jees kun opinnotkin on vielä kesken. Mutta kyllä lomaa on saatava viettää rauhassa, eihän kukaan työnantaja voi velvoittaa vahtaamaan sähkäriä lomalla vaan töntekijä ilmoittaa lomastaan eteenpäin jos nyt joitain tärkeitä hommia jää kesken! Loman tarkoitushan on varmaankin nimenomaan päästä siitä työstressistä hetkeksi rauhoittumaan joka nyt ei onnistu jos työasiat pyörii pakotettuina mielessä. Kuten jo sanottua: kukaan ei ole korvaamaton (vaikka moni niin erehtyykin luulemaan).
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

miten ollaan "kokonaan lomalla?"
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja martza »

Iselläni on ns. 24 tunnin serviisi kännykän kautta, työnatajalleni, riippumatta siitä olenko töissä vai lomilla. Tästä sitten mulle maksetaan mukavasti läpi vuoden. On toimnut ihan hyvin ja lomani olen saanut viettää aika rauhassa, missä päin maailmaa olenkin ollut. Mulle tämä ei ole ollut ongelma.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
CandyMan

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Nykyisin meillä suhtaudutaan lomiin erittäin pyhänä asiana ja lomilla oleville soitteluun turvaudutaan vain äärimmäisessä hädässä, jos silloinkaan. Tosin, kokemukseni mukaan jos näin tehdään, harvemmin tavoiteltava kohde on tuntunut saavan paskahalvausta (ainakaan jos ei pyydetä palaamaan työpaikalle tai tekemään mitään monimutkaisempaa kuin neuvomaan jossain asiassa). Jotkut yksilöt täällä ovat kyllä niin friikkejä että ottaisivat työt mukaan lomille oma-aloitteisesti.

Useita vuosia sitten minut soitettiin kesken lomien takaisin töihin pariksi päiväksi, jotta eräs asia saatiin selvitettyä ja homma jatkumaan lomien aikana. Palasin koska satuin olemaan silloin pääkaupunkiseudulla. Olisihan sen asian voinut joku toinenkin selvittää, mutta olisi joutunut opettelemaan tiettyjä juitsuja alusta, joten helpompi ja nopeampi se noin oli. Minulle soittanut henkilö oli tanskalainen pomo, ehkä niillä on Tanskassa erilainen käsitys lomien pyhyydestä.
CandyMan

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

RolloTomasi kirjoitti:miten ollaan "kokonaan lomalla?"
Silleen etteivät työasiat vaivaa mieltä ollenkaan, ja pidempien lomien jälkeen joutuu vähän jo miettimäänkin että missäs paikassa sitä olikaan töissä. Pisin yhtäaikainen loma mulla on tainnut olla viisi viikkoa, ja kyllä eka viikko meni työvireeseen pääsyyn ja sen tajuamiseen missä mennään ja mistä tullaan.
swirl

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja swirl »

Avuton esimieheni soittelee aina lomieni aikana, jopa silloin kun olen nimenomaan pyytänyt, että älä soita. Yleensä en kuitenkaan vastaa. Sähköpostitse saapuviin hätähuutoihinsa olen vastannut niissä tapauksissa, joissa kyse on sellaisista hommista, jotka ilman ohjeitani odottavat korjattavina saapuessani lomilta.

Kiva olla "korvaamaton" :roll:
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja cardic »

kun tyoaika loppuu, loppuu tyon tekokin. mulle ei makseta paivystamisesta, eika omalla ajalla toiden tekemisesta
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Saako lomalla olla kokonaan lomalla?

Viesti Kirjoittaja ak »

Se kuinka lomalla voi ja pitää voida olla lomalla on varmaan aika tapauskohtaista. Joustojen pitäisi olla tasapainossa. Omissa hommissani oletan ettei minua lomalla häiritä, ellei todella ole pakko. Toisaalta, jos on niin kyllä silloin vastaan sen minkä voin. Sama menee myös muun työajan käytön suhteen. Tossa hiljattain tuli tehtyä pari päivää aika ympärivuorokautisesti töitä ihan oma-aloitteisesti, kun koin olevani vastuullinen suht isosta mokasta. Toisaalta homma toimii myös toisinpäin. Jos pitää irroittaa aikaa omiin menoihin niin sekin järjestyy.

Häipyminen kauas kotinurkilta on aika tehokas tapa välttää "pikku käväsyt" työpaikalla loman aikana.
Vastaa Viestiin