Ihminen kuin kone

Yleinen lätinä jä kitinä
AarneAnkka

Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

En nähnyt tämän ohjeman kuin vasta nyt uusintana, mutta on tuo Daniel Tammet aikamoinen epeli. Laskee päässään nelinumeroisten lukujen kertolaskuja, löytää alkulukuja, korottaa lukuja seitsemänteen potenssiin, ja muisti piin likiarvon ulkoa 22514 desimaalin tarkkuudella (!!!!). Niin, ja hän oppi puhumaan islantia viikossa.

Päin vastoin kuin monet muut autistic savant -tapaukset, hän ei ole kuitenkaan sosiaalisilta kyvyiltään vakavasti rajoittunut, vaan pystyy elämään kutakuinkin normaalia elämää ja puhuu & käyttäytyy about normaalisti, mitä nyt vähän nörtähtävästi.

Vaan, Kityn traditioita noudattaen: yhtä osa-aluetta hänen kutakuinkin normaalista elämästään ei käsitelty. Onko Danielilla vaimo / tyttöystävä? Saako mies pesää? Kaipaako hän edes pesää?

Luulisi hänen olevan unelma-aviomiesainesta, sillä hän ei varmasti unohda merkkipäiviä.
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja alja »

no ei unelmamiestä pelkällä muistilla tehdä :D
mutta harmi ku missasin sen, piti katsoa! veikkaan että sillä ei ole naista, ihan näin fiilispohjalta. harmi ku en nähny, menee arvailuks, mutta: se on varmaan aika ujo, ja vaikeasti lähestyttävä ku se ei osaa puhuu muusta ku noista liian älykköjutuista. autismin yleisyyttä miehillä on selitetty sillä että autismi on ikäänkuin hyper-miehisyyttä : lahjakkuus perinteisissä miesten jutuissa kuten matematiikassa mutta huonot kommunikaatiotaidot ja muut "feminiiniset" piirteet... eli ei kauhean naisiin vetoavia puolia tollasessa tyypissä.
ehkä yleisin syy kuitenkin älyköiden yksinjääntiin on yksinkertaisesti kateus. en minäkään haluaisi olla kauhean paljon tyhmempi kuin kumppanini, joten tietokoneaivoilla on vaikeaa löytää tarpeeksi fiksua partneria - ellei ole rikas ja tyydy tyhmään blondiin :D
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuo kaverihan nyt oli aivan normaalinoloinen taapertaja. Olihan ne Oxfordinkin tädit ihan kosteana kaverin luetellessa piin likiarvon ulkomuistista vaivaisella noin 22500 desimaalin tarkkuudella.

Dokkarissa esitellyt pari muuta heppua taitavat ollakkin sitten hiukan ongelmallisessa asemassa pariutumisen suhteen, tosin olen niinkuin hemmetin kateellinen sen yhden kaverin kyvystä muistaa kaikki lukemansa ja taidosta lukea oikealla silmällä oikea kirjansivu samalla kun vasen tekee vastaavaa vasemmalle sivulle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Leilah

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Tyyppihän oli ihan mukavan oloinen, ainakin näin telkkariohjelman välityksellä. Hiljainen, rauhallinen ja huumorintajuinen. Aivan varmasti joku akateeminen älykäs tähtitieteilijätyttö tai fyysikko ryhtyisi mielellään hänen kanssaan suhteeseen. Asia on eri, jos kaverilla itsellään ei ole mielenkiintoa naisiin.

Itse ihmettelin ohjelmassa ollutta loistavaa piirtäjää. Minä en saa aikaiseksi kuin tuskaisen näköisen tikku-ukon, mutta tämä poika oli uskomattoman lahjakas. Tosin vaikeasti kehitysvammainen. Elämä on välillä niin kummallista.
AarneAnkka

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Bluntly kirjoitti:tosin olen niinkuin hemmetin kateellinen sen yhden kaverin kyvystä muistaa kaikki lukemansa ja taidosta lukea oikealla silmällä oikea kirjansivu samalla kun vasen tekee vastaavaa vasemmalle sivulle.
Aika hinnan hän näytti siitä tosin maksaneen. Mutta jos tuommoisen taidon saisi ilmaiseksi, niin mikäs siinä. Tunkisin varmaan koko kirjaston päähäni. Tosin se, osaisiko sitä tietomäärää mitenkään soveltaa, onkin sitten toinen juttu.

Itse asiassa tunnen enemmän kateutta Daniel Tammetin kielitaitoa kuin Kim Peekin lukutaitoa kohtaan. Olisi sikasiistiä oppia puhumaan kenen tahansa kanssa missä tahansa. Voisi mennä vaikka Kiinaan ilman pelkoa siitä että joutuu viittoilemaan ja esittämään pantomiimia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

AarneAnkka kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:tosin olen niinkuin hemmetin kateellinen sen yhden kaverin kyvystä muistaa kaikki lukemansa ja taidosta lukea oikealla silmällä oikea kirjansivu samalla kun vasen tekee vastaavaa vasemmalle sivulle.
Aika hinnan hän näytti siitä tosin maksaneen. Mutta jos tuommoisen taidon saisi ilmaiseksi, niin mikäs siinä. Tunkisin varmaan koko kirjaston päähäni.
WTF? Kaverihan oli ilmetty kaksoisolentoni sekä ulosanti vastasi aika tarkasti omaani, tai no puhui siinä ajassa saman verran kuin minä kuukaudessa vieraille ihmisille poislukien työjutut. Muuten sosiaalisuudesta mahdoton sanoa pätkän perusteella, muttei se ainakaan vähäisempää voi olla kuin omani. Mutta mitä olen saanut vastineeksi näistä? Tuskallisen kyvyn kestää uskomattomasti paskaa hymyillen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Edith

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja Edith »

Bluntly kirjoitti: WTF? Kaverihan oli ilmetty kaksoisolentoni sekä ulosanti vastasi aika tarkasti omaani, tai no puhui siinä ajassa saman verran kuin minä kuukaudessa vieraille ihmisille poislukien työjutut. Muuten sosiaalisuudesta mahdoton sanoa pätkän perusteella, muttei se ainakaan vähäisempää voi olla kuin omani. Mutta mitä olen saanut vastineeksi näistä? Tuskallisen kyvyn kestää uskomattomasti paskaa hymyillen.
Mun on nyt kuule pakko ihan ottaa ja kommentoida näin julkisesti. Jos sun epäsosiaalisuutesi häiritsee sua, niin ala harjoitella sosiaalisuutta. Tuota dokumettia en ole nähnyt, mutta mä olin lukioaikoinani varmasti hiljaisempi ja epäsosiaalisempi kuin sä nykyään. Mutta muun muassa aikuiseksi naiseksi sosialisoitumisen helpottamiseksi aloin vain yksinkertaisesti opetella. Sun etusi on, että miehelle vähäpuheisuus ja jäyhyys on ihan viehättävääkin, mutta ihan vaan ihmisten ilmoille uskaltautumalla ja ensin edes yhdelle tai kahdelle ihmiselle enemmän puhumalla pääsee jonkinalaiseen alkuun jos siis sattuu haluamaan. (Ja tyhjänpuhujaksi tai -naurajaksi ei kovin helpolla muutu, joten ei tarvitse sitäkään pelätä.)

Ja mä toivon, etten nyt ollut liian hyökkäävä tai vaikuta siltä, että tyrkyttäisin mitään neuvoja, koska itseänikin ihan kaikkeen nokkansa työntävät ihmiset voivat joskus ärsyttää. Mutta, no, jonkin kokemuksen halusin jakaa, joo. Älä suutu mulle.
Aito_Johanna

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

*katsoi myös* Daniel kelvannee naisille siinä kuin kuka tahansa muukin, ihan oli ihmisen näköinen ja normaalisti kommunikoiva kaveri.
Mitä hänen omaan kiinnostukseensa naisia kohtaan tulee, niin veikkaan, että näkee naisetkin jotenkin numeroina: tuo hirveä haaska tuolla muistuttaa numeroa k u u s i, tuohon eteeriseen blondiin en saa oikein kontaktia kun se on tuollainen yhdeksikkö, mutta tuo nainen on kuin PII, häneen tahdon tutustua! - Joo, kyllä se hyvin menee.
WanhaPervo

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

"although reportedly nervous around large groups of people, does not have the severe lack of social skills "

Tuohan kuulostaa aivan perus-kityläisen määritelmältä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ihminen kuin kone

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

WanhaPervo kirjoitti:"although reportedly nervous around large groups of people, does not have the severe lack of social skills "

Tuohan kuulostaa aivan perus-kityläisen määritelmältä.
Ja sä olet ollut kaikissa miiteissä tekemässä tästä tilastollista selvitystä?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Vastaa Viestiin