Neitseellinen hedelmöittyminen

Yleinen lätinä jä kitinä
PerttiMakimaa

Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Täällähän on puitu tätä hedelmöityslakia puoleen ja toiseen. Minulla vaan on yksi uusi pointti tähän.

Siis ilmeisesti suuri riidanaihe on, että pitäisikö naispareille ja yksinäisille naisille suoda äitiyden ilot ilman miestä? Asiantila lienee tällä hetkellä, että lääkärin harkinnan mukaan näitä hoitoja on voitu antaa näille kohderyhmille, mutta nyt sitä koetettaisiin taata lailla. Tai estää lailla.

Entä yksinäiset miehet sitten? Eikös heillekin pitäisi taata vanhemmuuden ilot oikein lainsäädännöllä? Voisin kuvitella usean miehen etsivän parisuhdetta yksinelämisen sijaan, koska heillä on halu lisääntyä. Ei ehkä niinkään halua parisuhteeseen.

Helpointahan olisi määrätä lailla tähän lapsenhautomistehtävään joitain joutavia naisia. Vaikka joku tietty prosentti ikäluokasta (kai kaikki ymmärsivät, että koetan sarkasmin keinoin käsitellä ongelmaa jota ei naisten mielestä tunnu olevankaan - paitsi heillä itsellään).

Saisi Gattagakin itselleen jälkikasvua. Ja Suomi nousuun!!!!1!
elco

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja elco »

PerttiMakimaa kirjoitti: mutta nyt sitä koetettaisiin taata lailla. Tai estää lailla.
Eikö lainsäädäntökoneella todellakaan ole mitään parempaa tekemistä?
PerttiMakimaa

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

elco kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti: mutta nyt sitä koetettaisiin taata lailla. Tai estää lailla.
Eikö lainsäädäntökoneella todellakaan ole mitään parempaa tekemistä?
Tunnepitoinen pikkupopulismi vaalien alla jättää äänestäjille kuvan, että nämähän ovat minun asiallani. Sama mikä lopputulos on.

Ja näin taas siirretään oikeitten ongelmien käsittelyä kätevästi.

Tuo oma ehdotukseni on kyllä niin loistavan populistinen lisä tähän keskusteluun, että jospa mailaisin kansanedustajalleni.
Geetzu

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

PerttiMakimaa kirjoitti:Entä yksinäiset miehet sitten? Eikös heillekin pitäisi taata vanhemmuuden ilot oikein lainsäädännöllä?
Tuohan on kuin suoraan Päivi Räsäsen suusta, klippi uutisista. Älä turhaan mailaa hänelle. :]

Niin paljon kuin olenkin aiemmin ollut sallimista vastaan (tai no olen kai sanonut, että itse äänestäisin ei:tä mutta loppupeleissä asia ei minulle kovin tärkeä) alan kääntyä entistä enemmän neutraalille linjalle. Asia koskee niin murto-osaa väestöstä, että tuntuu älyttömältä katsella samaa taistoa päättäjien kesken kerta toisensa jälkeen...
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja martza »

Geetzu kirjoitti: Asia koskee niin murto-osaa väestöstä, että tuntuu älyttömältä katsella samaa taistoa päättäjien kesken kerta toisensa jälkeen...
Niin, miten sen nyt ottaa. :roll: :roll:
Tällä hetkellä Suomessa on yli 60.00 lapsetonta paria, eri syistä johtuen ja joka vuosi yli 3000 paria hakeutuu lapsettomuushoitoon. Tämä tilasto on pelkästään heteropareista ja kun tähän lisätään nämä muut, lapsia haluavat ei-heterot niin luku kasvaa.
Joten mielestäni, tämä koskee aikaa montaa ihmistä. :wink:
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Geetzu

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

martza kirjoitti:Niin, miten sen nyt ottaa. :roll: :roll:
Veikkaan, että heteroparit kuluttavat hoitoresursseista tulevaisuudessakin suurimman osan. Tämä tosin vain siis veikkaus, minulla ei ole aavistustakaan yksinäisten naisten tai lesbosuhteessa elävien naisten määrästä, eikä varsinkaan niistä, jotka lain astuessa voimaan hoitoihin lähtisivät.

Tähän mennessä olen rinnastanut tämänkin asian huumeisiin. Tosi typerää. Mutta siis kun jotain tapahtuu jo muutenkin (lapsia muillakin kuin heteropareilla ja kamaa saa käytettyä laittomastikin) niin miksi se vaatisi erillisen hyväksynnän... Ei typerään päähäni oikein uppoa ajatus miksi lain tulisi hyväksyä tai jopa kannustaa johonkin, jonka kuuluisi siis omasta mielestäni olla vain hyväksyttävää ja välttämätön paha. Tavallaan ymmärrän, mutta kuitenkaan en, haluaisin pystyä ymmärtämään miten joku nainen haluaa välttämättä isättömän lapsen kun itse morkkistelin aivan käsittämättömästi yksinhuoltajuudesta. Mutta juu, en halua liikaa toistaa (pelkään kesselin paluuta).
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja martza »

Geetzu kirjoitti: Tavallaan ymmärrän, mutta kuitenkaan en, haluaisin pystyä ymmärtämään miten joku nainen haluaa välttämättä isättömän lapsen kun itse morkkistelin aivan käsittämättömästi yksinhuoltajuudesta. Mutta juu, en halua liikaa toistaa (pelkään kesselin paluuta).
Olen samoilla linjoilla kanssasi. Itse en hyväsy sitä, että isättömiä tai äidittömiä lapsia saatetaan tähän maailmaan keinotekoisesti. Mielestäni näitä lapsia on täällä jo ihan tarpeeksi, normaaleilla tavoin tuotettunakin. Mielestäni lapsettomuushoidot kuuluisi antaa ainoastaan vain normaaleille lapsettomuudesta kärsiville heteropareille.
Olen sen verran vanhanaikainen, että turvallinen ja rakastava ydinperhe on se, mistä lapsi saa parhaat edellytykset, kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
mustanikki

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Juuri äsken oli raadiossa juttua tästä hedelmöityshoitolaista. Siis ehdoton enemmistö hedelmöityshoitojen tarvitsijoista/käyttäjistä on heteropareja. Näitä paljon puhuttuja yksinäisiä naisia tai naispareja, jotka hoitoja haluaisivat, on noin kuusi kappaletta vuodessa. Näin sanoi Virpa Puisto.
Itselläni ei nyt varsinaisesti ole kantaa tähän asiaan. Omasta kokemuksesta tiedän, että lapsen/lasten kanssa on kädet täynnä ihan heteroparillekin, ja voin vain kuvitella yksinhuoltajien elämää. Mutta kun se vauvakuume iskee, niin onhan se menoa.

Tuohon Pertin aloitukseen sen verran, että en tunne henk.koht. enkä ole mistään tainnut lukeakaan tai kuulla sellaisesta miehestä, jolle lasten saaminen vaikka ilman parisuhdetta olisi tärkeä juttu. En siis usko, että lasten saaminen olisi miehille yhtä tärkeää kuin se naisille tuntuu olevan. Miehiltä ilmeisesti puuttuu tuo em. vauvakuume. Luonto on hoitanut asian niin, että miehiä vain panettaa. Vahinkoroiskauksia monille toki sattuu, mutta niistä roiskeista vastuun kantaminen on sitten ihan miehestä kiinni.

-Leila
NuoriDaavid

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

martza kirjoitti:
Geetzu kirjoitti: Tavallaan ymmärrän, mutta kuitenkaan en, haluaisin pystyä ymmärtämään miten joku nainen haluaa välttämättä isättömän lapsen kun itse morkkistelin aivan käsittämättömästi yksinhuoltajuudesta. Mutta juu, en halua liikaa toistaa (pelkään kesselin paluuta).
Olen samoilla linjoilla kanssasi. Itse en hyväsy sitä, että isättömiä tai äidittömiä lapsia saatetaan tähän maailmaan keinotekoisesti. Mielestäni näitä lapsia on täällä jo ihan tarpeeksi, normaaleilla tavoin tuotettunakin. Mielestäni lapsettomuushoidot kuuluisi antaa ainoastaan vain normaaleille lapsettomuudesta kärsiville heteropareille.
Olen sen verran vanhanaikainen, että turvallinen ja rakastava ydinperhe on se, mistä lapsi saa parhaat edellytykset, kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi
Ulkomuistista muistelen, että Hollantilaisen tutkimuksen mukaan jokainen kansalainen tuottaa yhteiskunnalle keskimäärin n 200 000€ nettotuloa elinaikanaan. Siinä mielessä länsimaalaisten ihmisten tuottaminen on kokonaistaloudellisesti kannattavaa.
PerttiMakimaa

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

mustanikki kirjoitti:Tuohon Pertin aloitukseen sen verran, että en tunne henk.koht. enkä ole mistään tainnut lukeakaan tai kuulla sellaisesta miehestä, jolle lasten saaminen vaikka ilman parisuhdetta olisi tärkeä juttu. En siis usko, että lasten saaminen olisi miehille yhtä tärkeää kuin se naisille tuntuu olevan. Miehiltä ilmeisesti puuttuu tuo em. vauvakuume. Luonto on hoitanut asian niin, että miehiä vain panettaa. Vahinkoroiskauksia monille toki sattuu, mutta niistä roiskeista vastuun kantaminen on sitten ihan miehestä kiinni.

-Leila
Rekkaa jo Leila sisälle palveluun. :)

Olin kyllä vakavissani, mutta toisaalta kumppanikin irvailee (hyväntahtoisesti, toivon) koko ajan etten ole ihan tyypillinen mies. Minulla on ihan aikuisten oikeasti vauvakuume.
Geetzu

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

martza kirjoitti:Olen sen verran vanhanaikainen, että turvallinen ja rakastava ydinperhe on se, mistä lapsi saa parhaat edellytykset, kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi
Mut on ehkä vain kasvatettu uskomaan noin... Samoin elän ajatuksessa, että joitain asioita ei vain ole tarkoitettu tapahtuvaksi. Jos en saa mieheni kanssa lasta niin sitten olkoon niin, keinoapu ei mielestäni kuulu meille, vaan on ristimme kestää lapsettomuus. Ja perkele, en ole edes uskovainen. Heille tämä on vielä selvempänä mielessä toki. Tämä vain on ainoa asia, jossa en halua puuttua Luontoon. En eläinten enkä ihmisten kohdalla.

Ja se (taas joku kansanedustaja käytti osan puheenvuorostaan tähän), että "turvallinen ja rakastava ydinperhe" ei nytkään aina toteudu ja lapsia kärsii heteroparien hoidossa mielettömät määrät ei mielestäni siltikään tarkoita automaattisesti sitä, että tuosta ihanteesta, ikivanhasta ydinperhe-ajatuksesta, olisi luovuttava.
Geetzu

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

mustanikki kirjoitti:Näitä paljon puhuttuja yksinäisiä naisia tai naispareja, jotka hoitoja haluaisivat, on noin kuusi kappaletta vuodessa. Näin sanoi Virpa Puisto.
No tää nyt menee ihan metsään! Tiedän jo lähipiiristä kaksi 30+ naista, jotka olisivat lain salliessa halukkaita lisääntymään ilman miestä. Moraali on ollut esteenä ns. baarisperman haulle...
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

PerttiMakimaa kirjoitti: Siis ilmeisesti suuri riidanaihe on, että pitäisikö naispareille ja yksinäisille naisille suoda äitiyden ilot ilman miestä? Asiantila lienee tällä hetkellä, että lääkärin harkinnan mukaan näitä hoitoja on voitu antaa näille kohderyhmille, mutta nyt sitä koetettaisiin taata lailla. Tai estää lailla.
Minun kantani on, että jos haluaa lapsen niin jakaa sitä tavaraa, on sitten lesbo tai yksinäinen. Aina löytyy joku mies joka jakaa ilolla siemenensä.

Jos ei näinonnistu niin vakiintuneille pareille erikoishoidot harkinnan mukaan.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja martza »

Geetzu kirjoitti: Tämä vain on ainoa asia, jossa en halua puuttua Luontoon. En eläinten enkä ihmisten kohdalla.
Nämä mielipiteet ovat niin henkilökohtaisia jokaiselle ja jokaisen mielipide on se oikea.
Omat lapseni ovat tulleet tähän maailmaan, ns. hieman nykytekniikalla höystettynä, aikoinaan. Jouduimme silloin käyttämään tiedettä vähän hyväksi jotta saimme heidät alkuunsa.

Kyllä rakastava, huolehtiva ja vastuunkantava ydinperhe, on paras mahdollinen vaihtoehto, lapsen normaalin kasvun kannalta. Nih..
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Leila »

Geetzu kirjoitti: Mut on ehkä vain kasvatettu uskomaan noin... Samoin elän ajatuksessa, että joitain asioita ei vain ole tarkoitettu tapahtuvaksi. Jos en saa mieheni kanssa lasta niin sitten olkoon niin, keinoapu ei mielestäni kuulu meille, vaan on ristimme kestää lapsettomuus. Ja perkele, en ole edes uskovainen. Heille tämä on vielä selvempänä mielessä toki. Tämä vain on ainoa asia, jossa en halua puuttua Luontoon. En eläinten enkä ihmisten kohdalla.
Terkkuja myös Pertille!

Niin minun ajatuksiani myös. Omalta kohdaltani olen myös ajatellut, että elimistöni tietää mikä on minulle parasta. Jos en tule raskaaksi, niin siihen on jokin hyvä syy. Eräs lääkäri kyllä sanoi, että taidat olla fatalisti. No ehkäpä niinkin, mutta yleensä asiat kääntyvät parhain päin.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Okei, jokainen on tahollaan mitä mieltä haluaa, mutta miksi se oma mielipide pitäisi venyttää koskemaan koko maailmaa? Tämä on minun mielestäni yksi niitä aiheita, joissa jokainen tekee päätöksensä omassa elämässään, mutta millä oikeudella mennään määräilemään muita "minun mielestäni se on väärin, ei niin saa tehdä!".

Minun mielipiteeni? Hoitoja lesbopareille, ja vielä kunnallisella puolella, mutta yksinäiset naiset hoitakoon lapsenkaipuunsa rahalla yksityisellä puolella ilman kela-korvauksia. Itsellisyys eli yksinäisyys ei ole syy hoitaa tervelle ihmiselle lasta valtion varoilla.

Kannatan erittäin liberaalia hedelmöityshoitolakia, jossa hoitoja ei kiellettäisi oikeastaan keneltäkään, ainoastaan yläikäraja olisi.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
elco

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja elco »

Geetzu kirjoitti:Tämä vain on ainoa asia, jossa en halua puuttua Luontoon.
Siis tässä hässäkässä on nyt kyse yksinäisten naisten/lesbojen oikeudesta hedelmöityshoitoihin. Ydinperheheterot (tai niiksi tekeytyvät) saavat jo hoitoja.

Ei tähän ole oikeita vastauksia: Saako sairauksia parantaa? Mitä sairauksia?

Enemmän minua huolestuttaa se, että 200 tyyppiä puuhastelee tälläistä a 7000€+/kk 200:ne avustajineen a 1500€/kk ja ainakin 200:ne virkamiehineen a 2500€+/kk. Halvemmaksi tulisi koeputkittaa ne lesbot, und schnell.
NuoriDaavid

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Tämä vain on ainoa asia, jossa en halua puuttua Luontoon.
Siis tässä hässäkässä on nyt kyse yksinäisten naisten/lesbojen oikeudesta hedelmöityshoitoihin. Ydinperheheterot (tai niiksi tekeytyvät) saavat jo hoitoja.

Ei tähän ole oikeita vastauksia: Saako sairauksia parantaa? Mitä sairauksia?

Enemmän minua huolestuttaa se, että 200 tyyppiä puuhastelee tälläistä a 7000€+/kk 200:ne avustajineen a 1500€/kk ja ainakin 200:ne virkamiehineen a 2500€+/kk. Halvemmaksi tulisi koeputkittaa ne lesbot, und schnell.
Varsinkin jos siemennys tuottaa yhteiskunnalle keskimäärin 200 000€ nettona.
Geetzu

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

elco kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Tämä vain on ainoa asia, jossa en halua puuttua Luontoon.
Siis tässä hässäkässä on nyt kyse yksinäisten naisten/lesbojen oikeudesta hedelmöityshoitoihin. Ydinperheheterot (tai niiksi tekeytyvät) saavat jo hoitoja.
Juu juu...
En siis sallisi kenellekään.
Lolita kirjoitti:Tämä on minun mielestäni yksi niitä aiheita, joissa jokainen tekee päätöksensä omassa elämässään, mutta millä oikeudella mennään määräilemään muita "minun mielestäni se on väärin, ei niin saa tehdä!"
Noin kai kaikki täällä meillä yhteiskunnassa toimii...
Geetzu

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

En osaa ajatella tätä rahassa mitenkään, toisin kuin jotkut. :D
NuoriDaavid

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Geetzu kirjoitti:En osaa ajatella tätä rahassa mitenkään, toisin kuin jotkut. :D
Kyllä minä olisin valmis tarjoamaan kupeitteni hedelmää sopiville kandinaateille luomumenetelmällä puhtaasti epäitsekkäistä syistä, eli valtiontaloutta pitkällä tähtäimelle ajatellen.
Geetzu

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Etkä taida olla valmiuksinesi yksin. :D
elco

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti: Kyllä minä olisin valmis tarjoamaan kupeitteni hedelmää sopiville kandinaateille luomumenetelmällä puhtaasti epäitsekkäistä syistä, eli valtiontaloutta pitkällä tähtäimelle ajatellen.
200 000€ on ainoa asia, mikä tekee stondiksesta edes teoreettisesti mahdollisen kun lyhytkätinen rekkakuskilesbo pistää pyllyn pystyyn Davelle siitettäväksi.
NuoriDaavid

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Kyllä minä olisin valmis tarjoamaan kupeitteni hedelmää sopiville kandinaateille luomumenetelmällä puhtaasti epäitsekkäistä syistä, eli valtiontaloutta pitkällä tähtäimelle ajatellen.
200 000€ on ainoa asia, mikä tekee stondiksesta edes teoreettisesti mahdollisen kun lyhytkätinen rekkakuskilesbo pistää pyllyn pystyyn Davelle siitettäväksi.
Suomi odottaa, että jokainen mies tekee velvollisuutensa. Eli silmät kiinni ja ajatellaan isänmaata.
Vihernikki
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 31.01.2006 18:31

Re: Neitseellinen hedelmöittyminen

Viesti Kirjoittaja Vihernikki »

Yksinäiset naiset ja naisparit voivat jatkossakin saada hedelmöityshoitoa. Eduskunta päätti asiasta äänin 105-83 perjantaina. Tulos oli yllättävänkin selvä ja voitto niille, jotka puolustivat vapaamielisempää linjaa.
Äänestystulos vastaa tältä osin myös sitä, mitä hallitus oli esittänyt. Tiukempi linja pääsi välillä voitolle, kun hallituksen lakiesitystä käsiteltiin eduskunnan lakivaliokunnassa. Siellä enemmistö halusi rajata oikeuden hedelmöityshoitoihin vain miehen ja naisen muodostamille pareille.

Asiassa tarvitaan vielä eduskunnan suuren valiokunnan kannanotto, mutta yleisen käsityksen mukaan siellä enemmistö tukee nyt voitolle päässyttä kantaa. Suuri valiokunta käsittelee asiaa ensi keskiviikkona.

Kiistely yksinäisten naisten ja lesboparien asemasta ehti vuosikausia jarruttaa hedelmöityshoitoja koskevan lain aikaansaamista Suomeen.

STT
Se ekologinen vaihtoehto!
Vastaa Viestiin