Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Yleinen lätinä jä kitinä
Sannnu

Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Perus syksy setti edessä: hammaslääkäri, gynis, ja muu terveystarkastus. Just kuulin tapauksesta, jossa kolmikymppinen nainen ei ollut käynyt johonkin 10 vuoteen papassa ja gynekäynnillä oli sitten löytynyt laajalle edennyt kohdunkaulansyöpä, johon hän todennäköisesti kuolee...On jotenkin ihan käsittämätöntä, ettei naiset tajua miten pienellä vaivalla voidaan havaita jo aikaisessa tapauksessa solumuutokset ja hoitaakin syövänalut pois. Tää oli nyt tällainen valistuksen sana, josta voisi kerätellä keskustelua. Olen muutenkin huomannut tässä kolmeakymppiä lähestyessä, että pitäisi alkaa enemmän pitää huolta omasta terveydestä..miten sinä hoidat itseäsi?
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Nykysuuntaus tuntuu olevan jopa kolmen vuoden välein kuulemma, mikäli ei ongelmia ole ollut (käyty on, säännöllisesti teinistä asti). Hammastarkastusjonossa olen, voi tosin kestää yli puoli vuotta että pääsee. Kuntosaliharrastus alkoi kolmenkympin kieppeissä, satunnaisesti tulee käytyä ohjatuilla tunneilla. Niska- ja selkäkipuihin ei tosin liikunta ole auttanut. Hissejä olen vieroksunut noin kymmenen vuotta nyt. Muutenkin yritän kävellä tai pyöräillä joka paikkaan. Hoitaisin itseäni myös hieronnoilla, fysioterapialla ja kasvohoidoilla mikäli varaa olisi.
Rouva Pupu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Itse käyn 1-2 vuoden välein. Tuttavapiirissä tapaus jossa 20-vuotiaalla kohdunkaulansyöpä joka levisi munasarjoihin, todettiin keskenmenon yhteydessä.
Joskus kieltämättä ajatteli että itse on niin nuori ettei kaikkea mahdollista tarvitse aina tutkia, tosin tajusin tämän "tyhmyyden" jo ennen alussa mainitsemaani tapausta.

Hammaslääkärillä kävin tänään, hampaat kuitenkin vaikuttavat niin moniin asioihin jos huonoon kuntoon pääsevät, parempi siis tarkastella tasaisin väliajaoin vaikka ei kolotakkaan.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Rouva Pupu kirjoitti:Hammaslääkärillä kävin tänään, hampaat kuitenkin vaikuttavat niin moniin asioihin jos huonoon kuntoon pääsevät, parempi siis tarkastella tasaisin väliajaoin vaikka ei kolotakkaan.
Mulla tää on vähän heikko kohta.. Tulee mentyä lääkäriin vasta ku on pakko :roll: nimim. juurihoidotkin koettu. Jospa se tästä muuttuis tämäkin tyyli. Pitänee vissiin varata heti uus tarkastusaika samalla reissulla kun seuraavaksi käy siellä.
Rouva Pupu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

irmelianneli kirjoitti: Mulla tää on vähän heikko kohta.. Tulee mentyä lääkäriin vasta ku on pakko :roll: nimim. juurihoidotkin koettu. Jospa se tästä muuttuis tämäkin tyyli. Pitänee vissiin varata heti uus tarkastusaika samalla reissulla kun seuraavaksi käy siellä.
Kieltämättä normaalille lääkärille menen silloin vasta kun jotain normaalia elämistä häiritsevää epänormaalia toimintaa jossain päin kroppaa. Eli päivystyskäyntejä, jossa vaiva hoidetaan, eikä muuta tarkastella.
Nyt tosin tullut pakosta kaikki tutkittua.

Edellisestä hammaslääkäri käynnistäni on kulunut todella kauan, mutta pääsin niin helpolla etten uskoisi itsekkään ellen tietäisi. Jo tuon vuoksi aion tarkastuksissa tiheämpään käydä.

Monilla loppuu gynekologeilla käynti kun ei enää pilsuja napsi, ei pakollista tarkastusta uuden reseptin saantiin. Tästä en itse kuitenkaan ole tinkinyt vaan normaalisti käyn niinQ aina ennenkin.
Geetzu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Hampaita näyttämään en mene. Ei niissä vikaa oo, näytin viimeks käytävällä yhelle tädille pikasesti. Kyllä se valo siinä riitti toteamaan, että hyvältä näyttää. Pillua nyt on tullu näyteltyä liikaakin lääkäreiden huoneissa, sitä ei viitti ihan käytävällä pintapuolisesti tutkituttaa. Ja juu, onhan siellä pientä häikkääkin ollut, ei tosin syöpään tai juuri kohdunkaulaankaan viittaavaa.

Kunnissakin on kai eroja, muistelisin labratädin puhuneen jotain, että seulontoihin ei tosiaankaan kutsuta kaikkia, vaikka kärkimaita yhä tutkimisissa olemmekin. Se on sitten kyllä äärimmäistä tyhmyyttä jos ei kutsuessakaan vaivaudu paikalle... Mä kyllä hankkiudun kohdusta eroon suht nuorena, se on varma. Turha elin turhana kannettavaksi.
Sannnu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Joo jotenkin tuntuu, että kun autonkin vie vuosihuoltooon niin olisi varmaan ihan aiheelista se oma konekin tarkastaa vuosittain. Varmaan tähän ajatusmalliin on vaikuttanut nyt se, että lähipiirissä tosi nuorilta tyypeiltäkin on löytynyt ärhäköitä syöpiä tms. jotenkin sellainen perusturvallisuus alkaa kadota...
Geetzu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Rouva Pupu kirjoitti:Monilla loppuu gynekologeilla käynti kun ei enää pilsuja napsi, ei pakollista tarkastusta uuden reseptin saantiin. Tästä en itse kuitenkaan ole tinkinyt vaan normaalisti käyn niinQ aina ennenkin.
Ai siellä loppunu napsiminen... *vetelee päätöksiä* ;)
Rouva Pupu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Geetzu kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Monilla loppuu gynekologeilla käynti kun ei enää pilsuja napsi, ei pakollista tarkastusta uuden reseptin saantiin. Tästä en itse kuitenkaan ole tinkinyt vaan normaalisti käyn niinQ aina ennenkin.
Ai siellä loppunu napsiminen... *vetelee päätöksiä* ;)
Mä arvasin! Mut en sitten viitsinyt mainita erikseen, täällä ehkäisy kunnossa :D
Geetzu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Rouva Pupu kirjoitti:Mä arvasin! Mut en sitten viitsinyt mainita erikseen, täällä ehkäisy kunnossa :D
Ok, oli pakko tökkiä kepillä kun jäänyt mieleen hyvin semmonen "ei kiitos meille nyt tosiaankaan" -asenne. :]
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Ann »

En oo vastaillut hammaslääkärin soittoihin, kun ei oo varaa taas heitellä siihen suuntaan satalappusia. Pillua kaiveltiin oikein urakalla tossa reilu vuosi takaperin. Mitäs muuta intiimiä mä voisin teille kertoilla?
Rotan aivot valtasivat pääni.
selika

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja selika »

-deleted-
Viimeksi muokannut selika, 10.02.2007 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Patz

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Patz »

Viikko sitten tutkittu kaikki miehiä kiinnostavat naisen ruumiinosat ja elimet röntgeneitä ja ultraääniä myöten. Vaikka oireet oli pahoja (jatkuu edelleen) mitään ei onneksi löytynyt. Pfhiuh!
Kunta kutsui 30-tarkastukseen ja seuraava kutsu käy sitten 5 vuoden kuluttua...
Geetzu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Ann kirjoitti:Mitäs muuta intiimiä mä voisin teille kertoilla?
Muistan, että sulta leikattiin perseestä luomi. Muistini on hyvin valikoiva!
(Siitä rohkaistuneena annoin veitseillä omaa pilluani.)
Sannnu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Patz kirjoitti:Viikko sitten tutkittu kaikki miehiä kiinnostavat naisen ruumiinosat ja elimet röntgeneitä ja ultraääniä myöten. Vaikka oireet oli pahoja (jatkuu edelleen) mitään ei onneksi löytynyt. Pfhiuh!
Kunta kutsui 30-tarkastukseen ja seuraava kutsu käy sitten 5 vuoden kuluttua...
Mulla nyt on vielä kolme vuotta tuohon kolmikymppistarkastukseen, mutta mitenköhän on pääkapunkiseudulla, kutsutaanko tarkastukseen.

Niin..ja vielä gyneistä, että kannattaa vaatia ultraäänitutkimus joka kerta..Femedassa ei onneksi tarvitse vaatia.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Ann »

Geetzu kirjoitti:
Ann kirjoitti:Mitäs muuta intiimiä mä voisin teille kertoilla?
Muistan, että sulta leikattiin perseestä luomi.
Väärin muistettu! Se oli pillussa. Ymmärrettävä virhe, yleensä kun kaikki Anna-related matsku on perseestä.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Geetzu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Olikohan se arvio vuoden 2015 syöpätilanteestamme (n. 70% kansastamme) todellinen... Hui.

Ann :D
Sannnu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

selika kirjoitti:Mulla ei oo ketään läheistä jonka tietäisin sairastaneen tai sairastavan syöpää. Elän pumpulissa.. En osaa pelätä syöpää vaikka tiedän että siihen sairastuu hyvinkin moni nainen elämänsä aikana. Itseasiassa tiedostan että saatan itsekin sellaisen saada joskus, mutta se ei tunnu kovinkaan suurelta ajatukselta. Siitä selviää jos selviää, jos ei niin sitten ei. Ei mulla vieläkään ole mitään niin suuria suunnitelmia, etteikö mulle esim. 5 vuoden loppuelämä riittäisi vallan mainiosti. Tieto sitä lyhyemmästä vois jo alkaa huolestuttamaan lähitulevaisuudessa. ..
Toi on kyllä jännä, mutta vahvistaa tuntemuksiani siitä, että paska sataa yleensä aina samaan osoitteeseen samaan aikaan tai ainakin samaan tuttavapiiriin tms. Syöpä on joo tosi yleistä ja täytyy sanoa, että mua ainakin pelottaa.. Mä en luota hirveesti suomalaiseen sairaanhoitoon ja luenkin kaikista tutkimuksista netistä, että osaan vaatia oikeaa hoitoa tarvittaessa ja suosin aika usein yksityisiä lääkäriasemia.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sannnu kirjoitti:mutta mitenköhän on pääkapunkiseudulla, kutsutaanko tarkastukseen.
Kyllä kutsutaan, minut ainakin kutsuttiin helsinkiläisenä. Isotkiitokset ja plussat annan siitä, että sen koeajan pystyi itse varaamaan ja valitsemaan netin kautta haluamaansa terkkariin. Niinpä suoriuduin kokeesta ruokiksella Malmin sairaalassa, kun oma terveyskeskus olisi ollut Kivikossa.

Epäsäännöllisesti tuota värkkiäni ronkitutan, mutta pillerinsyöjänä se menee jokseenkin joka toinen vuosi. Viime kertaa hammaslääkärissä en uskalla edes muistella, siitä alkaa olla törkeä kauan. Mulla on ihan liian hyvät hampaat, että välittäisin niistä kunnolla. Tarttis ilmoittautua Vantaan puolen vuoden jonoon tarkastusta varten.

Siinä ne mun huollot sit onkin. Tai, päätäni huollan sitten sitäkin paremmin, kallo alkaa olla aika kutistunut.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
CandyMan

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Jos olisin nainen kjäivisn joka toinen päviä. Tkee niin gutaa.
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja brona »

Lolita kirjoitti:Kyllä kutsutaan, minut ainakin kutsuttiin helsinkiläisenä. Isotkiitokset ja plussat annan siitä, että sen koeajan pystyi itse varaamaan ja valitsemaan netin kautta haluamaansa terkkariin.
Jepulis, perjantaina menossa Laaksolle. Ottaiskohan ne samalla tautitestit? Ei pitäis olla mitään, mutta oispahan sitten rauha senkin asian suhteen. Vuositarkastus olis kyllä hyvä idea, haluaisin tietää veriarvot, kun väsyttää infernaalisesti. Ja se hammaslääkäri, sama juttu kuin Lolitalla, edellisestä kerrasta järkyttävän kauan. Hammaskiveä pitäis ainakin rapsia pois ennenkuin leukaluu putoaa pois. Kukahan raahais mut kädestä pitäen sinne kauhukammioon?
...
swirl

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja swirl »

Lolita kirjoitti:Isotkiitokset ja plussat annan siitä, että sen koeajan pystyi itse varaamaan ja valitsemaan netin kautta haluamaansa terkkariin.
Joo, kutsu kävi mullekin tänä vuonna ja homma toimi tosi hienosti, kun sai itse varailla sopivan ajan.

Olen hysteerinen monenkin asian suhteen ja käyn papassa (sekä hammaslääkärillä) vuosittain. Aiemmin papa on aina ollut ookoo, mutta tällä kertaa tuli sitten vähemmän iloinen yllätys. Muutama kuukausi sitten multa poistettiin pahoja solumuutoksia, jotka patologin tutkimuksissa todettiin syövän esiasteeksi. Seuraavat viisi vuotta joudun käymään puolen vuoden välein kolposkopiassa ja koepalan otossa. Woo-fuckin'-hoo.

Seuraavana päivänä siitä, kun sain ikäviä uutisia, luin lehdestä, että todella suuri osa - en ikävä kyllä muista prosenttilukua - naisista jättää papan väliin silloinkin, kun käy kutsu. Kohdunkaulansyöpäluvut nuorten naisten keskuudessa ovat nousussa. Sitä ihmettelen, miksi papa-kokeen tärkeydestä ei järjestetä jonkinlaista suurta mainoskampanjaa.
Rouva Pupu

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

swirl kirjoitti: Sitä ihmettelen, miksi papa-kokeen tärkeydestä ei järjestetä jonkinlaista suurta mainoskampanjaa.
Ja minä ihmettelen myös sitä miksi ennen pyydettiin vuosittain käymään, mutta nykyään suosittelevat kahden vuoden välein.
SikaMika

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Kaikki tytöt tänne vaan kokeisiin, mars! Who's your papa?! :twisted:
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Naiset muistakaa käydä säännöllisesti Papa-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Sannnu kirjoitti: Mä en luota hirveesti suomalaiseen sairaanhoitoon ja luenkin kaikista tutkimuksista netistä, että osaan vaatia oikeaa hoitoa tarvittaessa ja suosin aika usein yksityisiä lääkäriasemia.
Oma aktiivisuus tässäkin asiassa on toki hyvästä. Mutta kokeileppa asua vaikka englannissa niin huomaat suomalaisen sairaanhoidon kuitenkin olevan aika hyvällä mallilla.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Vastaa Viestiin