Kertausharjoitukset

Yleinen lätinä jä kitinä
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Jäin kotiin itkemään puolison lähtiessä täyttämään velvollisuuksiaan maata kohtaan. Tosin kielikuvan mukaisesti ei sureta vaan tilanne miellyttää. Syynä tähän ei ole tarve omaan aikaan, erilläänolon jalostava vaikutus tai muuta suhdeperäistä, vaan kumma kyllä ylpeys.

Niin moni tuntemani kertausharjoituksiin kutsuttu mies käyttää mitä tahansa tekosyytä päästäkseen luovimaan pois vastuun alta. Suosituin on käsittääkseni väite, että viikon poissaolo tuottaisi työnantajalle korvaamatonta vahinkoa. Varsinaisia supermiehet kansoittavat maan työpaikkoja siis.

Naisena ja itse armeijaa käymättömänä siis toisen sex appeal kasvaa hänen ilmentäessään vastuullisuutta ja maanpuolustustahtoa. Yritin myös asettua miehen asemaan ja miettiä mitkä olisivat omat ratkaisuni. Miinuspuolelle jäivät epämukavat olot, plussalle paitsi taitojen ylläpito, katko arkeen (sitähän aina valitetaan, ei tarpeeksi maskuliinista tekemistä) myös verkostoituminen.

Ovatko ajatukseni liian ruusuisia, tarvitaanko kertausharjoituksia? Menetkö/menisitkö itse?
Elämä kantaa, jos sen antaa
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Leila »

Hoplaa. Oma mies oli ihan innoissaan päästessään kesällä -02 kertaamaan kymmeneksi päiväksi. Sen täytyi olla jotain elämää suurempaa ainakin juttujen perusteella. Ilmeisesti teki todella hyvää päästä pois kotoa ja töistä vähäksi aikaa. Itse jäin "kertausleskeksi" kaksivuotiaan lapsen ja 4 kk:n ikäisen koiranpennun kanssa. Se oli perseestä ja silloin muistan harmitelleeni etten itse älynnyt käydä armeijaa. Velipoika on kuulemma ollut kertaamassa jo kahdesti, ihan mielellään sekin on mennyt.
Äiti ei tiedä
Dumari

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Menisin mielelläni, niin se aika on jo kullannut muistot. Tosin invalidiuteni saattaa aiheuttaa rajoituksia, mutta toivottavasti kykenen sitten kuin aika on käsillä. Töistä kyllä pääsen, sitä en käytä verukkeena(polvea käytän jos on ihan pakko).
ninnithequeen

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Meillä miestä ottaa aivan tolkuttomasti päähän, ettei kutsua ole vielä tullut. Ilomielin se sinne ryntää, kunhan kutsu vaan tulee.
Veljensä on ollut jo kolmasti kertaamassa, ja sekös mein ukkoa kiukuttaa.
elco

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja elco »

Totta meisselissä menisin! Lupaavasti alkaneen upseerinurani päättymisen jälkeen - vietin puoli päivää krapulaisena aliluutnanttina vuonna 1993 - ei ole kertauskutsuja sadellut. Käsittämätöntä resurssien haaskausta.
Rouva Pupu

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Uskoisin, että oma mies menisi innoissaan kertausharjoituksiin, onhan tuo muutoinkin käynyt näitä vapaaehtoisia armeijan tarjoamia "kursseja" (vai miksi niitä nyt sanotaan?) ja itse olisin toki ylpeä miehestäni ja innoissani siitä, että voisin katsoa viikon leffoja putkeen ja pitää tyttö(jen) viikon, vaikka voihan niitä toki muutenkin pitää, mutta mutta.

Toisaalta miehellä on sellainen työ, jonka vuoksi vääränä hetkenä todellakin perusteltuna voisi joutua kieltäytymään, josta ei kyllä olisi ollenkaan mielissään. Se vaan on sen luonteinen ihminen, että asiassa kuin asiassa tekee ne jutut, jotka velvollisuudekseen katsoo ja vähän lisää päälle.
Elukka

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Melnais kirjoitti:Menetkö/menisitkö itse?
Olen ollut jo, kaksi kertaa vuoden sisällä reserviin pääsystä. (Kyllä kannatti päätyä viestijoukkoihin, varsinkin kun meille alueellisille viestiveikoille keksitään vieläkin uusia härpäkkeitä opeteltaviksi.)
Menisin uudestaankin, jos käsky kävisi. Syitä tähän on kaksi:
  • Uskon Puolustusvoimien olevan toimiva ja tarpeellinen organisaatio. Olen valmis puolustamaan kotimaatani tarpeen vaatiessa.
  • Tuollainen n. viikon mittainen reipas maanpuolustushenkinen leirielämäjakso on itse asiassa ihan mukavaa äijäilyä.
  • + silmissä siintävät korpraalin väkäset.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Ihanan positiivisia asenteita! Kotijoukoissa mainittiin negatiivisimpana ilmiönä oman vapaa-ajan rajoittuminen mutta suurta nurinaa viikon harrastustauosta ei kuulunut.

Jännittävää, mil.fi osasi kertoa ettei kaikkia kertautetakaan kuten olen luullut, vain "tärkeimmät sodan ajan joukot". Jokseenkin ehkä korpeaisi ajatella armeijan käymisensä olleen niin tarpeetonta ettei edes kutsua tule. Lienee määrärahakysymys.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja par-sky »

ukko lähtisi riemumielin kertaamaan, kun samalla paukahtaisi ylennys. mutta sillä ei ole sijoitusta, joten kutsua ei ainakaan näillä näkymin tule. kai ne luotaa että se osaa johtaa ilmatorjuntapatteria ilman kertauksia?
Me transmitte sursum, Caledoni!
silsis

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja silsis »

Ei kyllä vois vähempää kiinnostaa. On kutsuttu kerran, mutta kieltäydyin, kun ei ammatin puolesta tartte mennä. Huh, läheltä piti!
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Ilman muuta.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Kerran kutsuttu, kerran käyty. Miksei metsään telttailemaan uudestaankin jos valtio kutsuu, tarjoaa kyydit ja safkat?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
CandyMan

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Melnais kirjoitti:Ovatko ajatukseni liian ruusuisia, tarvitaanko kertausharjoituksia? Menetkö/menisitkö itse?
Minua ei ole tähän päivään mennessä koskaan kutsuttu kertauksiin, vaikka olen sentään reservin vänrikki. Joko vänrikkejä on jo liikaa, tai sitten minua oikeasti luultiin homoksi, koska minulla ei ollut armeija-aikana tyttöystävää. Homot ovat kuulemma vapautettuja palveluksesta koska saattavat tosipaikan tullen hyökätä vihulaisten sijasta salakavalasti takaapäin omien miesten kimppuun "pistin" tanassa.

Oikeasti tuudittaudun ajatukseen että siviilityöni katsotaan olevan niin tärkeää ettei sitä kannata häiritä kertausharjoituksilla. Hah!
SingleMalt

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

-92 vuoden jälkeen ei oole mitään kyseisestä laitokseta kuulunut. Ilmesesti eivät siis kaipaa palveluksiani lainkaan ja ilmeisesti läheltä liipanneella sotaoikeskeikalla on osuutta asiaan, koska tupakaverini ovat olleet jo kertaamassa.

Mutta mikä jottei. Jos olisi kevät sarriojärvellä, aurinkoa, vanhat kaverit ja paljon kivoja leluja millä leikkiä. Mikäs siellä olisi ollessa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja ak »

Melnais kirjoitti:Ovatko ajatukseni liian ruusuisia, tarvitaanko kertausharjoituksia? Menetkö/menisitkö itse?
Ei ole kutsuttu eikä pätkääkään kiinnostaisi. Aika ei ole kullannut muistoja. Elättelen toiveita, ettei kaltaistani tykinruuaksi hyvin soveltuvaa rivimiestä edes kutsuta pakolla. Vapaaehtoisesta kutsusta kieltäydyin, kun sellainen tuli muutama vuosi sitten. Jos valtiolla ei oikeasti ole parempaa käyttöä rahoilleen niin ehkä sitten, mutta uskon, että on.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eivät ole halunneet takaisin. Olisikohan viimeisenä palveluspäivänä hankitulla esitutkinnalla jotain tekemistä asian kanssa? Tai sitten Hornetit vei kaikki ilmavoimien rahat.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Kaksi kertaa käynyt käsky ja kaksi kertaa olen mennyt. Menisin uudestaan myös. Itse asiassa petyin hieman ettei tänä vuonna tullut kutsua. Ressuna tietää ettei ota asioita liian vakavasti, vaikka kaikki tekeminen ei hauskaa olisikaan. Sitä osaa jotenkin suhtautua asiaan eri tavalla kun tietää ettei siellä tarvi kauan viipyä ja kaikki vittumaiset sulkeiset yms. on poissa ohjelmasta. Keskittyy vaan siihen olennaiseen mihin sut on aikanaan koulutettu. (Vaatii tietenkin sen että haluat päivittää nämä olennaiset taidot. Allekirjoittaneelle rynnäkköveneileminen on hubaa puuhaa.) Myös vanhojen inttikaverian tapaaminen on mukavaa ja ainakin meidän jo varusmiesaikainen hyvä fiilis on kertauksissa säilynyt samana.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
imbesiili

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

EVVK
Dumari

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Melnais kirjoitti:Ihanan positiivisia asenteita!
Oootko muuten huomannut että kitinä vs. "oikea maailma" niin aina kitinästä löytyy "parempia ihmisiä", joilla on just se positiivinen asenne ja jiotka eivät vittuile parisuhteissaan yms...
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

par-sky kirjoitti:ukko lähtisi riemumielin kertaamaan, kun samalla paukahtaisi ylennys. mutta sillä ei ole sijoitusta, joten kutsua ei ainakaan näillä näkymin tule. kai ne luotaa että se osaa johtaa ilmatorjuntapatteria ilman kertauksia?
Mihinkäs patteriin se siun ukko oli sijoitettuna? 61 ja BUK - yksiköitä ei hirveästi enää kertauteta kun ovat poistuvaa kalustoa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

CandyMan kirjoitti:Homot ovat kuulemma vapautettuja palveluksesta koska saattavat tosipaikan tullen hyökätä vihulaisten sijasta salakavalasti takaapäin omien miesten kimppuun "pistin" tanassa.
Joo, meillä on supon kanssa yhteistyönä toteutettu tasaisesti päivittyvä lista homppeleista ja muista epäihmisistä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Ja joo, ei ole kertauskutsua kuulunut. 2007 taitaa olla eka VEH sillä patterilla, johon miut on sijoitettu.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Dumari kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Ihanan positiivisia asenteita!
Oootko muuten huomannut että kitinä vs. "oikea maailma" niin aina kitinästä löytyy "parempia ihmisiä", joilla on just se positiivinen asenne ja jiotka eivät vittuile parisuhteissaan yms...
Hyvinkin, valiojoukkoa. Kodin, uskonnon ja isänmaan kärkikasti!

Mm. exäni (jota sanaa ei saa käyttää) pakoili sekä kertausharjoituksia että televisioluvantarkastajaa (mitä ei saa tunnustaa välttääkseen leimaantumaasta luuserijoukoissa pesineeksi). Sisäinen teoriani näiden kahden korrelaatiosta valitettavasti kärsi kolhun ketjun myötä.

Terkkuja Sieltä Jostain, huolehdin miten kännykkää voi ladata, mutta metsään on kuulemma rakennettu pikku töpseleitä ihan sitä varten.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja Clay »

Melnais kirjoitti:Terkkuja Sieltä Jostain, huolehdin miten kännykkää voi ladata, mutta metsään on kuulemma rakennettu pikku töpseleitä ihan sitä varten.
Taitaa ukkos vempata Sotkussa koko kertauksen.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kertausharjoitukset

Viesti Kirjoittaja aasi »

Voisihan tuota vielä joskus lähteä tykillä ampumaan, tiedä sitten aikovatko koskaan kertauttaakaan.
Vastaa Viestiin