Lainat ja luotot

Yleinen lätinä jä kitinä
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Elppis »

safi kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Eikös se ollut juuri Safi, joka kyseli hetken aikaa sitten majoitusta koirille ja hevosillensa? Offtopic, sorry.
Jep minäpä juuri. Tallipaikat löytyi kaikille kopukoilleni ja itselleni+ koirille, vaikka pientä epäröintiä oli ilmassa sopivan huushollin löytymisessä.
Hieno homma. Monen hepan tallipaikan löytyminen samalta alueelta voi joskus olla tuskaista hommaa..

nimim. kahdelle lämppärille "lepokotia" etsinyt.
The great club outshines the individual, always and forever.
Gina

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Gina »

safi kirjoitti:Gina ymmärsit minut nyt aivan väärin. Tarkoitukseni ei ollut suinkaan asettua yläpuolellesi.
Hyvä, ymmärsin väärin. Mulla on sen verran laskuja että selviän pääsääntöisesti niukin naukin. Kahteen noin isoon menoon mulla ei ole mahdollisuutta löytää yllättäen rahaa, enkä noin paljoa halua vanhemmiltani lainata, heillä on omatkin menonsa. Valitettavasti näin tuon luoton nyt ainoana mahdollisuutena päästä tästä tilanteesta ulos, toivotaan että kykenen sen asiallisesti hoitamaan, maksuhäiriöitä kun mulla ei ole ollut tapana kerätä.
Gina

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Gina »

Elppis kirjoitti: Saatko sä Gina tallilta, missä olet töissä, alennusta tallivuokrasta? Luuletko että voisit ottaa hevosellesi "tasoisesi" vuokraajan, esim. maastopäiville tmv.? Tai vielä paremman ratsastajan kuin sinä itse?
En saa. :( ja tallissa on tällä hetkellä 5 hevosta enemmän kuin paikkoja. Lisäksi töihin on sen verran pitkä matka että pitäisi aina ratsastaa samassa yhteydessä kun käy pitämässä tunnit. Joka on noiden muiden töiden aikataulutusten kannalta aika hankalaa.... Ja on mulla semmonen itsekäs ajatus kun haluaisin pitää työn ja vapaa ajan erillään. Sinällään toi sun ajatus vuokraamisesta on jees, mutta tuskin kukaan mua parempi ratsastaja on kiinnostunut vuokraamaan entistä raviremonttia :D Tai maksamaan maastoilusta... Mä oon kyllä hirmu tyytyväinen tuohon talliin jonka nyt löysin, että sillä mielin kaikki hyvin. :)
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Exsat kirjoitti: Dyykkaaminen ei kuulosta varsinaisesti rikastumiselta. Samoin säästöprojekti on lienee ollut melkoisen pitkä.
Ei ne suuret tulot, vaan ...

Kuulemma Kalliossa yksin asuvat, eläköityneet siivoojat ovat hämmästyttävän varakkaita. Harmi että olen itse niin tuhlailevainen.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

vadim kirjoitti:
Exsat kirjoitti: Dyykkaaminen ei kuulosta varsinaisesti rikastumiselta. Samoin säästöprojekti on lienee ollut melkoisen pitkä.
Ei ne suuret tulot, vaan ...

Kuulemma Kalliossa yksin asuvat, eläköityneet siivoojat ovat hämmästyttävän varakkaita. Harmi että olen itse niin tuhlailevainen.

Perhana. Asun Kalliossa yksin, mutta siihen nuo yhtäläisyydet loppuvatkin. Ei ole pennin hyörylää säästössä. Tosin kohta on, kun maaliskuussa alan opiskella ja pari kuukautta olen ajatellut sitä puuhata.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Keikaus kirjoitti:Perhana. Asun Kalliossa yksin, mutta siihen nuo yhtäläisyydet loppuvatkin. Ei ole pennin hyörylää säästössä. Tosin kohta on, kun maaliskuussa alan opiskella ja pari kuukautta olen ajatellut sitä puuhata.
Tässä olisi taas erinomainen kohta aloittaa "tyttö istuu lompsansa päällä" -"keskustelu". Anyone? Gattaca?
Gina

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Gina »

vadim kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Perhana. Asun Kalliossa yksin, mutta siihen nuo yhtäläisyydet loppuvatkin. Ei ole pennin hyörylää säästössä. Tosin kohta on, kun maaliskuussa alan opiskella ja pari kuukautta olen ajatellut sitä puuhata.
Tässä olisi taas erinomainen kohta aloittaa "tyttö istuu lompsansa päällä" -"keskustelu". Anyone? Gattaca?
Tämä hässäkkähän käytiin jo eilen, katso lukuisat editoidut viestit.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

vadim kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Perhana. Asun Kalliossa yksin, mutta siihen nuo yhtäläisyydet loppuvatkin. Ei ole pennin hyörylää säästössä. Tosin kohta on, kun maaliskuussa alan opiskella ja pari kuukautta olen ajatellut sitä puuhata.
Tässä olisi taas erinomainen kohta aloittaa "tyttö istuu lompsansa päällä" -"keskustelu". Anyone? Gattaca?
*jossittelua*

No joo. Jos olisin 1) nainen ja 2) rahapulassa voisin hyvinkin myydä itseäni. No problems. Verovapaat, hyvät tulot ja asiakkaansakin voi valita. :2cents: :cheer:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
huima

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja huima »

vadim kirjoitti:Harmi että olen itse niin tuhlailevainen.
Hei tässäkin me olemme samaa maata!

Oma rahankäyttöni suhteutuu aina todella mukavasti tulotasooni - taaten sen että kaikki raha aina menee jonnekin. Olen ehkäpä huono rahankäyttäjä sen takia - mutta toisaalta usein preferoin elämänlaatua -- vaikka onnellisuuteen se ei vaikutakaan. Omalla tavallaan se on kuitenkin mukava tietää ja olla kokenut asioita -- ja tietää ettei se oma onni ole kiinni niistä kymmenistä tuhansista euroista.

Jännää on toisaalta kokea riittävän lähekkäin niitä aikoja kun miettii lentäisikö taas viikonlopuksi lomailemaan kavereiden kanssa Lontooseen - ja toisaalla taas laskeskelee eurojen riittävyyttä siihen seuraavaan hetkeen kun palkka tulee tai asiakas maksaa laskut.

Ja kyllä, vaikka raha ei onnea tuokaan -- se mahdollistaa monia onnellisuutta tuovia asioita :-D
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Clay »

huima kirjoitti:
vadim kirjoitti:Harmi että olen itse niin tuhlailevainen.
Hei tässäkin me olemme samaa maata!

Oma rahankäyttöni suhteutuu aina todella mukavasti tulotasooni - taaten sen että kaikki raha aina menee jonnekin. Olen ehkäpä huono rahankäyttäjä sen takia - mutta toisaalta usein preferoin elämänlaatua -- vaikka onnellisuuteen se ei vaikutakaan. Omalla tavallaan se on kuitenkin mukava tietää ja olla kokenut asioita -- ja tietää ettei se oma onni ole kiinni niistä kymmenistä tuhansista euroista.

Jännää on toisaalta kokea riittävän lähekkäin niitä aikoja kun miettii lentäisikö taas viikonlopuksi lomailemaan kavereiden kanssa Lontooseen - ja toisaalla taas laskeskelee eurojen riittävyyttä siihen seuraavaan hetkeen kun palkka tulee tai asiakas maksaa laskut.

Ja kyllä, vaikka raha ei onnea tuokaan -- se mahdollistaa monia onnellisuutta tuovia asioita :-D
Toinen kyselee neuvoja rahapulaan ja sitten tänne tietysti putkahtaa pari urpoa leukailemaan miten rahaa on kuin aisaa - kasvakaa aikuisiksi pellet!!
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Clay kirjoitti:Toinen kyselee neuvoja rahapulaan ja sitten tänne tietysti putkahtaa pari urpoa leukailemaan miten rahaa on kuin aisaa - kasvakaa aikuisiksi pellet!!
Ööh. Jos sanon olevani tuhlailevainen, niin se tuskin kertoo vielä tulotasostani mitään. Jos Huima kertoo, että hänellä joskus on rahaa ja joskus taas ei, niin sekään tuskin kertoo hänen tulotasostaan mitään. Jos lentolippu Lontooseen maksaa kaksi sataa ja ravintolailta Helsingissä takseineen satkun, niin lienee elämäntapakysymys, kumpaa preferoi.

Ymmärtääkseni ketjun aloittajan ongelma on se, että hänen varallisuutensa koostuu objekteista, jotka eivät ole likvidejä. Hänen rahapulansa ei siis tarkoita, että hän olisi sinällään köyhä, vaan että hänen omaisuutensa on huonosti tuottavaa eikä luonteeltaan likvidiä. Asia on siis hiukan toisin kuin vaikkapa kabulilaisella katulapsella.

Miksei näitä heppoja voi antaa muiden ratsastettavaksi, btw? Mä en ymmärrä näistä asioista juuri mitään, vaikka siskollani olikin joskus oma polle.
Gina

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Gina »

vadim kirjoitti: Ymmärtääkseni ketjun aloittajan ongelma on se, että hänen varallisuutensa koostuu objekteista, jotka eivät ole likvidejä. Hänen rahapulansa ei siis tarkoita, että hän olisi sinällään köyhä, vaan että hänen omaisuutensa on huonosti tuottavaa eikä luonteeltaan likvidiä. Asia on siis hiukan toisin kuin vaikkapa kabulilaisella katulapsella.
Liikaa sivistyssanoja, en tajunnu. :roll:
vadim kirjoitti: Miksei näitä heppoja voi antaa muiden ratsastettavaksi, btw? Mä en ymmärrä näistä asioista juuri mitään, vaikka siskollani olikin joskus oma polle.
Gina kirjoitti:
safi kirjoitti:Yritä saada sille halvempi tallipaikka, vuokraaja yms ja näin pienentään siitä aiheutuvia kuluja,jos haluat sen välttämättä kuitenkin pitää.
No haluan pitää, on oman kehityksen kannalta ikäänkuin olennainen. Nuorta remonttia en lähde vuokraamaan, se ei edesauta hevosen kehitystä, eikä ole edes turvallista.
Toinen eli vanhempi hepo on ylläpitoa vastaan vuokralla.
Mä en ottanut näitä leukailuina. Elämä on valintoja. Mulle nämä on tärkeämpiä asioita kuin matka lontooseen tai ilta ravintolassa, niin mukavia kuin nekin ovat.
huima

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja huima »

vadim kirjoitti:
Clay kirjoitti:Toinen kyselee neuvoja rahapulaan ja sitten tänne tietysti putkahtaa pari urpoa leukailemaan miten rahaa on kuin aisaa - kasvakaa aikuisiksi pellet!!
Ööh. Jos sanon olevani tuhlailevainen, niin se tuskin kertoo vielä tulotasostani mitään. Jos Huima kertoo, että hänellä joskus on rahaa ja joskus taas ei, niin sekään tuskin kertoo hänen tulotasostaan mitään. Jos lentolippu Lontooseen maksaa kaksi sataa ja ravintolailta Helsingissä takseineen satkun, niin lienee elämäntapakysymys, kumpaa preferoi.
Ja tämä kaikki liittyi siihen ajatukseen ei ne pienet tulot, vaan menot -- mikä taas liittyy suoraan tähän ketjun kysymykseen. Myös pienillä tuloilla on mahdollisuus kartoittaa varallisuutta - ja suuri osa esimerkiksi miljonääriestä ( tarkasteluna vain Yhdysvallat ) ovat ymmärtääkseni hyvin tavallisia keskiluokkaisia, jotka kontrolloivat tarkasti kaikkea kulutusta ja ovat perinteisesti ajateltuina jopa pihejä.

Se mitä omalla kommentillani yritin tuoda esiin ja mikä voisi toimia Ginallekin, olisi tarkastella omaa rahatalouttaan järjestelmänä -- tehdä selkeä kirjanpito, joka paljastaa rahavirtojen suunnat ja sen jälkeen arvottaa ne asiat uudestaan suhteessa muuttuneeseen tilanteeseen ( mikäli se on muuttunut ). Yllättävät menot ovat yllättäviä menoja - mutta terveeseen talouteen kuuluu, että on olemassa puskuria joka suojaa.

Oman riskiprofiilin mukaan sen puskurin tulisi sitten olla riittävän suuri suhteessa kuukausittaisiin menoihin, jotta hätätilanteessa selviää esimerkiksi kuukauden tai kaksi ilman uusia tulonlähteitä - tai pystyy maksamaan äkilliset lääkärikulut jne. Gina toi esille että selviää normaalisti niukasti - mikä kuten Safikin sanoi - vaikuttaa siltä että olisi hyvä tarkastella sitä omaa taloutta jatkuvana kokonaisuutena, ei pelkästään yksittäisinä hetkinä tai menoina.

Itsekin olen tilanteessa, jossa olen karsinut selkeästi menoja ja yritän palauttaa puskureiden tason normaaliksi - sillä joku aika sitten käytin omat puskurivarani tilanteissa joita en ollut suunnitellut kunnolla etukäteen. Erilaisista yksittäisistä rahoitusongelmista ja hetkistä normaalit ihmiset selviävät yleensä aina tavalla tai toisella - mutta sellaisten kanssa puuhaaminen on raskasta ja stressaavaa, kuten tämänkin ketjun viesteistä on huomattavissa.

Niinpä ensiarvoisen tärkeää olisi laittaa se perustalous kuntoon ja tiedostaa oma rahankäyttönsä, preferenssinsä sekä oma riskinsietokykynsä. Nämä asiat olen itse joutunut opettelemaan ja kertaamaan niinä hetkinä, kun olen kamppaillut niukkuuden kanssa.

Järjestelmäajattelu ei välttämättä kaikille toimi, mutta omalla kohdallani se on muutamissa kohdissa pakottanut tarkastelemaan asioita kriittisesti ja tekemään parempia päätöksiä. Samaten se antaa toisinaan mahdollisuuden elää ja käyttäytyä huolettomammin, kun kuitenkin tietää oman järjestelmänsä sietokyvyn rajat.

Toivottavasti Gina saat asiat järjestettyä. Ja onnea clayllekin.
huima

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja huima »

Gina kirjoitti: Liikaa sivistyssanoja, en tajunnu. :roll:
Vadim tarkoitti että omaisuutesi (raha) on asioissa, jotka eivät ole kovinkaan helppoja muuttaa taas rahaksi - tai käyttää niitä muuten hetkellisesti auttamaan taloudellista tilannetta esimerkiksi laskujen maksussa. Verrataan esimerkiksi tilannetta jossa omaisuutesi olisi käyttörahastossa, osakkeissa tai jossain muussa riittävän helposti liikutettavassa muodossa...

Eri sinulla voi olla paljonkin omaisuutta, mutta se ei ole likvidissä muodossa - joten voit joutua ongelmiin kun pitäisi maksaa lasku tai sata. Tyypillinen ongelma esimerkiksi nuorissa kasvuyrityksissä, joissa kaikki on kunnossa - mutta silti kasvuvaiheessa kassan kanssa tulee ongelmia.

Meneepä taas offtopikiksi.. :-D
Gina

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Gina »

huima kirjoitti:
Gina kirjoitti: Liikaa sivistyssanoja, en tajunnu. :roll:
Vadim tarkoitti että omaisuutesi (raha) on asioissa, jotka eivät ole kovinkaan helppoja muuttaa taas rahaksi - tai käyttää niitä muuten hetkellisesti auttamaan taloudellista tilannetta esimerkiksi laskujen maksussa. Verrataan esimerkiksi tilannetta jossa omaisuutesi olisi käyttörahastossa, osakkeissa tai jossain muussa riittävän helposti liikutettavassa muodossa...

Eri sinulla voi olla paljonkin omaisuutta, mutta se ei ole likvidissä muodossa - joten voit joutua ongelmiin kun pitäisi maksaa lasku tai sata. Tyypillinen ongelma esimerkiksi nuorissa kasvuyrityksissä, joissa kaikki on kunnossa - mutta silti kasvuvaiheessa kassan kanssa tulee ongelmia.

Meneepä taas offtopikiksi.. :-D
Eiku tää oli ihan mielenkiintoista. Mä oon kyllä tajunnu tuon puskuriajatuksen. Se mitä mä en ole onnistunut tekemään on sen puskurin rakentaminen. Kesällä tuli ehkä pistettyä rahaa turhuuteenkin (huono omis) mutta yleensä mä en kyllä laita rahojani mihinkään ylimääräseen. Ei kai se auta kuin olla vielä pihimpi ja tehdä vielä enemmän töitä... Mä meen ensi viikolla pankkiin semmoseen taloussuunnittelu juttuun, ihan mielenkiintoista mitä ne sanoo...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Lainat ja luotot

Viesti Kirjoittaja Clay »

huima kirjoitti:Ja onnea clayllekin.
Kiitos kiitos. Huomattavasti parempia vastauksia nuo jälkimmäiset.
Nyt penikseni on fantastinen!
Vastaa Viestiin