Päiväkirjat

Yleinen lätinä jä kitinä
silsis

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja silsis »

Jos olisin joskus päiväkirjaa kirjoittanut, itseni tuntien en kehtaisi tai uskaltaisi sitä lukea. Ehkä sitten vanhempana, ehkä. Onnea vaan muistonsa tallentaneille! Kertokaa toki jotain sossupokemonia, vaikkapa juttuja, jotka erityisesti nolottavat jälkeenpäin!
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja Leila »

Minä olen kirjoittanut päiväkirjaa jostain 10-vuotiaasta asti. Aluksi se oli sellaista runotyttö-tyylistä sievistelyä, sitten kauheaa teiniangstia, vähän myöhemmin lähinnä kouluasioista raportoimista. Viime vuosina päiväkirjan sivuille on vain kertynyt kauheita kirjallisia itkuoksennuksia, joissa tilitän paskaa elämääni. Kirjoitan päiväkirjaan todella epäsäännöllisesti ja harvoin. Merkinnät koostuvat lähinnä ajatuksista ja tunteista, päivän tapahtumia en juuri jaksa raportoida.

On se kyllä joskus suorastaan järkyttävää lukea omaa päiväkirjaa. Tältäkö minusta tosiaan tuntui? Ajattelinko tästä asiasta tai ihmisestä juuri näin? Olinko ihan hullu? Olenko voinut olla noin tyytyväinen ja onnellinen?
Äiti ei tiedä
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja par-sky »

joskus yritin lukea vanhaa päiväkirjaani. Uskomaton häpeän aalto löi yli. voi sitä angstia ja itsekritiikin puutetta. näsäviisauden määrä oli huumaava. :oops:
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Mä oon kirjottanu päiväkirjoja 12-vuotiaasta lähtien. Jotain päälle 15 tuossa lukollisessa arkussa nuita kirjoja on. Oon säästäny myös kaikki maailman Teinari- ja Spurtti-kalenterit ja muutki kalenterit... vissiin ne paljastaa mulle joskus vielä jotain olennaista.
Tai jos ei muulle, ni ees jollekin. Viimekesänä kävin kopioimassa muutamasta kirjasta valittuja paloja ja ny oon ootellu, miten yleinen syyttäjä reagoi, vai reagoiko ollenkaan...

Noita kirjoja tulee välillä lueskeltua ja ihmeteltyä, miten sitä onkaan ihmisenä missäki elämänvaiheessa kasvanu ja millainen pikkulikka sitä on joskus ollu ja kuinka mieletön oli se agsti, kun lähdin uhmakkaana lapsuudenkotoa itsenäistymään. Monenmoisia tunteita herättävät.
Nyt en oo varmaan pariin kuukauteen taas kirjottanu. Psykoterapialla oli semmonen vaikutus vissiin, ettei oo enää jaksanu tai osannu sillai kirjotella, ku tuli opeteltua puhumaanki asioista. Hassua... Sinänsä harmillista.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Eräänkin kerran on tullut naureskeltua tuolla kellarissa muovisen laatikon päällä istuskelen ja vanhoja päiväkirjoja (ja yhtä vanhoja valokuvakansioita) selaillen. Jotenkin ne ongelmat mitkä aikoinaan tuntui maata kaatavilta jaksavat nykyään vaan naurattaa ja voi sitä naiviuden määrää..

mutta vieläkin hauskempaa meillä oli kun tässä viikonloppuna eräänä ollessani kotonakotona käymässä lueskeltiin äidin kanssa yhdessä sen vanhoja päiväkirjoja, ihan erilaisesta kirjalisesta lahjakkuudesta kysymys kyllä omaan nuoruuteen verraten. Nuo äidin kirjat oli niiltä vuosilta kun se tapasi mun isäni ja siitä eteenpäin kaikki ihastumiset, rakastumiset, kihloihin menot, avioliittoon astumiset, vauvan (eli siis minun) odottamiset, "sotaleskeys" kun isä oli armeijassa mun syntymän aikaan jne..

Hauskoja oli myös kirjeet mitä olivat toisilleen lähettäneet isän inttiaikoina ja kaikki ne hassun hauskat eriviralliset todistukset "myönnetään lomaa ikkunoiden tiivistämistä varten koska isännöitsijä ei tiivistä asuntoa ja vaimo sekä vauva eivät pärjää talvea ilman tiivistettyjä ikkunoita", "myönnetään sotilasavustusta lastenvaunujen hankintaan" jne..
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Eline

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja Eline »

Mä olen kirjoittanut päiväkirjaa ihan pienestä pitäen, välillä säännöllisemmin ja välillä vähemmän. Vieläkin tulee joskus tunnekuohussa sellaseen raapustettua. Ei mua hävetä lueskella entisiä toilailuita. Oon kiitollinen itselleni että olen jaksanut kirjoittaa koska asioita ei tod muistais niin tarkasti myöhemmin. Kun olin vaihdossa Itävallassa 8 kuukautta niin kirjoitin päiväkirjaa sieltä JOKA PÄIVÄ. Oon tästä saavutuksesta erittäin ylpeä, olihan se vuosi erittäin merkittävä ja niin erilainen että "jokainen yksityiskohta" on hyvä pitää visusti muistissa. :)
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä kirjoitin päiväkirjaa esiteinistä parikymppiseksi, ne oli hottia kamaa ainakin loppupäästään. Sitten kun muutin exän kanssa yhteen, poltin kaikki päiväkirjat. Hassua kyllä, en ole katunut päästöstäni. Sen mitä niistä muistaa on mukavaa, mutta kaikkea pahaa oloa ei tarvitse aina mukanaan kirjoissa ja kansissa kantaa. Lueskelin niitä aina silloin tällöin, joten parhaat palat taitaa olla muistissa.

Nyt vanhempana heräsi halua blogin kirjoittamiseen, koska olen aina kirjoittanut päiväkirjani "yleisölle". Ei niitä päiväkirjoja kukaan lukea saanut, mutta kirjoitin kuin kasvottomalle yleisölle. Mikäpä siis mukavampaa kuin blogi. Se oli mukavaa, kunnes kävi ohraisesti sisällön kanssa ja tuhosin tekstit. Ei ole ikävä niitäkään, pahaa oloa ja ilkeitä sanojakaan ei tarvitse aina kantaa mukanaan.

Kaipaan kirjoittamista edelleen. Saattaa siis olla, että aloitan kolmannen päiväkirjakauden jossain vaiheessa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
CandyMan

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Kirjoitin päiväkirjaa joskus pikkuskidinä, koska luulin sen kuuluvan asiaan ja kaikkien tekevän niin. Vasta myöhemmin löysin oman retroseksuaalisen sukupuoli-identiteettini ja opin tuntemaan itseni, joten lopetin kirjoittelun. Ja kun onhan meillä tämä nettikin.
NuoriDaavid

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Pidin päiväkirjaa muutaman vuoden ajan about 20-vuotiaasta.

Jouduin tuhoamaan päiväkirjani vaimoni vaatimuksesta.

Perustelut: sisälsi liian vähän kommentteja hänestä ja ne vähät olivat vääriä.

Enpä tiedä haluaisinko lukea sitä. Oli krapulassa kirjoitettua morkkistelua varmaankin suurimmalta osin.
bedlam

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja bedlam »

NuoriDaavid kirjoitti:Pidin päiväkirjaa muutaman vuoden ajan about 20-vuotiaasta.

Jouduin tuhoamaan päiväkirjani vaimoni vaatimuksesta.

Perustelut: sisälsi liian vähän kommentteja hänestä ja ne vähät olivat vääriä.
Oletko nyt ihan tosissasi?
NuoriDaavid

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

bedlam kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Pidin päiväkirjaa muutaman vuoden ajan about 20-vuotiaasta.

Jouduin tuhoamaan päiväkirjani vaimoni vaatimuksesta.

Perustelut: sisälsi liian vähän kommentteja hänestä ja ne vähät olivat vääriä.
Oletko nyt ihan tosissasi?
:D Kyllä!

Gordon Gekko: "Read Sun-tzu, The Art of War. Every battle is won before it is ever fought".
CandyMan

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

NuoriDaavid kirjoitti:Gordon Gekko: "Read Sun-tzu, The Art of War. Every battle is won before it is ever fought".
Gordon Gekkohan sai myöhemmin lisäsyytteen ammattinyrkkeilyn sopupelien järjestämisestä henkilökohtaisessa hyötymistarkoituksessa.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja Leila »

Siivosin tuossa työpöytäni laatikoita ja siellä oli viime vuoden kalenteri. Käytän siis vielä sellaista old school-kalenteria, johon itse kynällä merkitään muistiinpanot. Tällainen kalenteri sisältää aika paljon tärkeitä tapahtumia, jotka herättävät ainakin muistoja. Minulla siis kalenterikin on eräänlainen päiväkirja.
Äiti ei tiedä
MGandhi

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

CandyMan kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Gordon Gekko: "Read Sun-tzu, The Art of War. Every battle is won before it is ever fought".
Gordon Gekkohan sai myöhemmin lisäsyytteen ammattinyrkkeilyn sopupelien järjestämisestä henkilökohtaisessa hyötymistarkoituksessa.
Mies tiesi siis täsmälleen mistä puhui.
SaintJohnPerse

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

Muutama vuosi sitten muuton yhteydessä löysin vanhan päiväkirjan (siis päiväkirjaksi tarkoitetun kirjan, jonka sivut olivat tyhjiä ajatusten ja kokemusten tallentamista varten). Sisäkannessa oli kirjoitettu ala-asteelaisen horjuvalla käsialalla: "Tämä on kivojen päivien kirja"


Ensimmäisellä sivulla oli merkintä. Päivämäärä oli joskus vuoden 1984 alkusyksystä. Sivulle ei lukenut päivämäärän lisäksi muuta kuin: "Tänään minulla oli kivaa!"

Tämän jälkeen sivut olivatkin tyhjiä. Mitäs tästä voi päätellä? Minulla on ollut huono elämä eikä ikinä ole ollut kivaa :(
NuoriDaavid

Re: Päiväkirjat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

SaintJohnPerse kirjoitti:Muutama vuosi sitten muuton yhteydessä löysin vanhan päiväkirjan (siis päiväkirjaksi tarkoitetun kirjan, jonka sivut olivat tyhjiä ajatusten ja kokemusten tallentamista varten). Sisäkannessa oli kirjoitettu ala-asteelaisen horjuvalla käsialalla: "Tämä on kivojen päivien kirja"


Ensimmäisellä sivulla oli merkintä. Päivämäärä oli joskus vuoden 1984 alkusyksystä. Sivulle ei lukenut päivämäärän lisäksi muuta kuin: "Tänään minulla oli kivaa!"

Tämän jälkeen sivut olivatkin tyhjiä. Mitäs tästä voi päätellä? Minulla on ollut huono elämä eikä ikinä ole ollut kivaa :(
Päin vastoin. Kirjoitit 1984 "Tänään minulla oli kivaa!" ja koska asiantila on jatkunut muuttumattomana yli 20 vuotta, niin et ole katsonut tarpeelliseksi jankuttaa samaa totuutta.
Vastaa Viestiin