Paljonko joulu maksaa?

Yleinen lätinä jä kitinä
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Kuinka paljon käytät rahaa jouluun? Romuttaako joulun vietto budjettisi vai pysyvätkö menot kohtuullisena?

Itse en ole tarkkaan laskenut joulun kustannuksia. Ei ne kuitenkaan kovin paljon ole, sillä kotona vietetty joulu, omasta pusikosta haettu kuusi ja itse tehty ruoka eivät hirveitä maksa. Joululahjoja ei tänä vuonna tarvitse paljon ostaa, joten niiden suhteen olemme varmaan aika fifty-fifty kun ottaa huomioon sen, että lahjoja myös saamme niiltä joita itsekin lahjomme. Joulukorttejakaan ei lähtenyt kuin parikymmentä.

Ajatus tähän keskusteluun lähti eilisestä Kuningaskuluttaja-ohjelmasta, jossa velkaneuvoja kertoi kuinka jotkut maksavat joulun luotolla tai jopa pikavipeillä. Yllätys koittaa ensi vuoden puolella, kun velkoja pitäisi maksaa takaisin. Itse en kyllä näe tässä mitään järkeä, ei se joulu ole sentään niin tärkeä, että oma talous pitää sen takia rapauttaa. Toisaalta olen kyllä siitä onnellisessa asemassa, että minulla on varaa hankkia jouluksi juuri ne asiat, mitä haluan. Elän tulojeni mukaan myös juhlakautena.
Äiti ei tiedä
Dumari

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Leila kirjoitti:Kuinka paljon käytät rahaa jouluun? Romuttaako joulun vietto budjettisi vai pysyvätkö menot kohtuullisena?
Neljälle ichmiselle ostan lahjat, joulusapuskat vedän mutsilla ja jouluvalot on ennestään. Kuusta en tarvitte ittelleni, joten kulut pysyy kuosissa silläkin osastolla. Luultavasti 1 tai 2 päivää olen duunissa, joten joulun budjetti on vähintään +-0
bedlam

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

N. 500 euroa taitaa suurinpiirtein joulupyhiin tänä vuonna upota. Siitä parisataa mökin vuokraan, toinen mokoma lahjoihin ja loput ruokaan ja juomaan.
feliformia

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja feliformia »

Mulla on lahjoihin mennyt yli 400 euroa ja vielä on pieniä ostoksia tekemättä. Tykkään lahjoa :oops: Jouluruuat syödään enimmäkseen muualla kuin kotosalla, mutta kotiin varataan ainakin juustoja, viiniä ja suklaata, joten niistä lisäkulua tuohon päälle. Kuusta tai koristeita ei oo eikä tuu.

Luultavasti ekaa kertaa elämässäni talous on kestänyt joulun tuomat ylimääräiset kulut ilman mitään luottoja tms.
Rouva Pupu

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Hmm. En ole laskenut. Joulukuusia/koristeita ei ole, joulukortteja lähti 25kpl, miehen lahjoihin olen varannut semmosen sata euroa, se varmaan saman verran mun lahjoihin. Sitten jouluruoat siihen päälle. Peli ja palapeli iltaa varten ja jotain öh pientä päälle. Kai siihen sitten uppoaa aikalailla. Kummitytölle rahaa tilille. Kuitenkin tulojen mukaisesti, eikä ihan vallattomaksi heittäydytä.
Geetzu

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Tänä vuonna lahjotaan vain lähipiiri, mutta menihän noihin lahjoihin omasta pussista silti niinkin paljon kuin puoltoista tonttua. Vaan tämäpä kattoi poikkeukselliset lahjat ja poikkeuksellisesti tiedän jo etukäteen homman tasoittuvan kun avaan ne omani. Plusmiinus 0. Vielä on maksamatta safkat ja bensat mökille, ne meneekin äijän joulubonuksista suoraan, enkä taida edes kysellä lopullista saldoa. Päätettiin jo marraskuun puolella, että kaupasta kannetaan niin helvetisti kaikkea sinne pikkupirttiin, ettei varmastikaan päästä ku kierimällä takas tänne mustaan stadiin.

Mutta juu ei tosiaan mitään luotolla, ei mitään yli varojen joulunakaan. (Itse laitoin aika reippaasti sivuun jo kesän lopulla nimenomaan joulua, uuttavuotta ja muutamia alkuvuoden kemuja varten.)
PerttiMakimaa

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Olen ostanut lahjoja ehkä noin 150 eurolla. En päästä itseäni helpolla lahjoja hommatessa vaan yritän oikeasti ostaa jotain, jota toinen tarvitsee tai josta toinen ilahtuu. Joskus onnistuu, joskus ei. Voin ostaa euron lahjan jos oletan noitten kriteerien täyttyvän, toisaalta rahaa voin käyttää reilustikin.

Ruokapuolesta ei sitten tingitä. Toisaalta olen aika helppo, kunhan karjalanpaistia ja suolakalaa (graavattua) on niin homma luistaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ei kovin paljoo, mietiskelen tässä just jaksaisko lahjoja ostella ollenskaan, kai on pakko :P Yleensä noi hommat hoituu ilman mun panostakin. Vältän näes kaikkea turhaa hössötystä. Hössötän sit aatonaaton ja aattoaamun. Herkkuruokia kyllä aion ostella/tehdä, ja joulukukkasia. Yleensä mun joulumieli tosiaan lähtee lentoon vasta 23.12. paikkeilla, hyvänä vuonna 22.12. Ruuhkaisissa kaupoissa kiertelyä inhoan yli kaiken. Mulle se joulumieli tulee muutenkin enemmän siitä tunnelmasta, ei niistä puitteista. Pakkasta ja lunta ja kiireetöntä yhdessäoloa kaipaisin enemmän kuin kalliita lahjoja, mutta olenkin jalo luonne.
Prepare for the worstest.
PerttiMakimaa

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Vaola kirjoitti:...koska ei ole poikaystävää...
Olen todella pihalla näistä elämienne tapahtumista. Sen voin kyllä tunnustaa.

EDIT: Koetin tässä sanoa, että en taida nykyään enää tietää kovinkaan paljoa palstalaisten elämästä. Olen tainnut irtautua jonkinlaiseksi etäjäseneksi tässä yhteisössä.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Think »

bedlam kirjoitti:N. 500 euroa taitaa suurinpiirtein joulupyhiin tänä vuonna upota. Siitä parisataa mökin vuokraan, toinen mokoma lahjoihin ja loput ruokaan ja juomaan.
Suunnilleen sama putjetti. Lahjoihin tosin noin 450 (kolmelle lapselle ja kolmelle aikuiselle) ja loput jouluviineihin. Ruokapuoleen minun ei tarvitse osallistua.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Think »

PerttiMakimaa kirjoitti: En päästä itseäni helpolla lahjoja hommatessa vaan yritän oikeasti ostaa jotain, jota toinen tarvitsee tai josta toinen ilahtuu. Joskus onnistuu, joskus ei. Voin ostaa euron lahjan jos oletan noitten kriteerien täyttyvän, toisaalta rahaa voin käyttää reilustikin.
Juuri näin! En ole koskaan tajunnut ihmisiä, jotka ostavat lahjoja niiden lahjojen ostamisen ilosta. On ihan ääliömäistä ostaa jotain sisustusjuttuja tms., jos ei ole aavistustakaan pitääkö lahjan saaja niistä. PALJON parempi ettei osta ollenkaan ja lahjoittaa fyffet vaikka hyväntekeväisyyteen.

Itse lahjoitin viime jouluna yhtä lahjaa lukuunottamatta suunnilleen ne samat joululahjarahat hyväntekeväisyyteen. Ensjouluna taidan tehdä saman, kun nyt on taas tullut osteltua lahjuksia. Itsekkäästi ajatellen... noin pääsee aika paljon helpommalla
Ovela kuin orgasmi
Edith

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Edith »

Jos kuuellakympillä selviäis. Kummipenskalle meni vajaa kymppi, tädille mennee kymppi ja vanhemmille jää varaa kakskymppiä per naama. Jos löydän ens viikolla sopivat kirjat jostain antikvasta, menee vähemmän, jos en löydä, mennee enemmän. Mut keskimäärin tuo.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mun talous meinasi romuttua jo eiliseen Visa-laskuun. Olipa mennyt kuluttamiseni peräti 300 eukkaa luottorajan yli, eikä Luottokunta edes sulkenut korttia. Ihmeellistä. No, hehän siitä hyötyvät, kun minä maksan laskuni. Joulun menot ovat siihen laskuun verrattuna pientä, etenkin kun onnistuin jo katkaisemaan kulutusputkeni.
Kikkelis kokkelis.
sanctus

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Rahallisesti joulun hintalappu lienee 200-300 euroa: ruokaa, viiniä, lahjat rouvalle ja siskolle, kolmijakoista heviprogea itselleni ja muutama huono elokuva.
silsis

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja silsis »

Lahjoihin menee n. 200 euroa, neljään tai viiteen sellaiseen. Muuta en osta, muuhun en tuhlaa. Äippä ja isä tekee mun joulun. Onneksi jotkut jaksaa ja viitsii.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja saira »

Liikaa. En uskalla edes kysyä mieheltä kuinka paljon lahjoihin on mennyt jo rahaa. Emme tammikuussa sentään pulassa ole, mutta sen on turha vinkua yhtään levyjä itselleen ennenkuin laskut on maksettu.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lahjoihin menee joku 25e, jos ylipäätään ostan niitä. Bensoihin noin 50e.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
silsis

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja silsis »

Bluntly kirjoitti:Bensoihin noin 50e.
Laskitko freonit, veronkierron ylläpidon ja hengityselimien huoltamisen?
slam

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja slam »

puhdas 0e
selika

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja selika »

-deleted-
Viimeksi muokannut selika, 10.02.2007 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Liikaa. Aivan liikaa. Mutta... onneksi tuo toinen on jakamassa kuluja...
Joulukortit meni jo postiin... osa lahjoista ostettu ja sit ois kuusi koristeineen ja lahjoineen ja kaikki ruuat ja juomat ja kaikki... *huokaus*

Tän joulukuun budjettiin kun menee vielä tuon toisen kolmikymppiset, johon tuo toinen ei siis tietenkään varaa senttiäkään, kun luulee pääsevänsä tuosta päivästä kuin koira veräjästä ilman sen kummempia juhlia, kun meni ilmoittautumaan töihin... (Tai, ei se kyllä noihin työvuoroihin muutenkaan voinu vaikuttaa...). Mutta eipä tiiä rakkaani, ettei asiat mene ihan huomaamatta kuitenkaan...
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Leila kirjoitti:omasta pusikosta haettu kuusi....
Saaks teille tulla kuusivarkaisiin? :wink:
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Parisensataa.
Tuli toi mutsin lahjus vähän kalliiksi, mut se saa sitten tammikuussa tasavuosisynttäreillään tyytyä kukkiin tjms. Muuten Lahjusostot pysyi kurissa.
Jouluillallinankaan ei ole missään määrin mun vastuulla, mutta kinkun on kai pakko kaupasta kotiin kiikuttaa notta ois leivänpäälle laitettavaa tammikuun ajaksi :D
Viimeksi muokannut Mojo, 23.12.2006 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Piti ihan oikeasti laskea. Ostolahjoihin on tähän mennessä uponnut 400 €, omatekoisiin (hilloja ja leivonnaisia) ehkä 30 €. Korttitarpeet maksoivat noin 20 €, tolkutonta ruokavarustelua en suostu tekemään, mutta valikoidut herkut tulevat maksamaan arviolta 150 €. Markkinoilta tulin ostaneeksi vähän kukkaa ja koristetta, ylihuomenna lisää ainakin viidenkympin edestä. Mitäs vielä...ehkä kuusi jos joku niitä myy tarpeeksi lähellä kotia, parikymppiä? Plus koristeet ja jalka neljäkymppiä. Kustantaa siis ~ 750 € kun kuitenkin joku lahjuskin tulee vielä hankittua.

Onko se nyt sitten kallista. Muutama laadukas, ajateltu juttu, lämpimiä ajatuksia ja varautumista nautiskeluun. En usko, että aiempina vuosina rahaa on kulunut näin paljon, nyt sitä vain jotenkin hupsahti kun sattui kaikkea mieluista eteen. Suu säkkiä myöden, jos rahat eivät riittäisi, en ikipäivänä ottaisi luottoa luodakseni juhlaa. Sitä kun voi punoa kokoon halvoillakin keinoilla.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Paljonko joulu maksaa?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Kaksi tai kolme sataa, riippuen miten lasketaan.

Mielenkiintoista olisi laskea kuinka paljosta olen rahallisesti kieltäytynyt tänä jouluna (olisi annettu mutta sanoin ei kiitos).
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Vastaa Viestiin