Lasten kasvatus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Mikä on hyvää lasten kasvatusta? onko se hyvä, että vanhemmilla on helppoa vai se että lapsi saa valmiudet aikuisuutta ja elämää varten? Miten itse pyrit/pyrkisit kasvattamaan lapsiasi?

vapaa kasvatus on mielestäni pelkkää laiskuutta vanhemmilta. kersalta ei kielletä mitään, häntä ei toruta, hänelle ei aseteta rajoja. kai siinä on ajatuksena että lapsi oppii itse tekemään päätöksiä, että lasta ei "rajoiteta" tai ahdisteta kielloilla. harmi vaan, että tuossa tuolta lapselta puuttuu liki kokonaan vanhemman tuoma turva. kyllä vanhemman kuuluu mielestäni auttaa ja neuvoa, ohjeistaa. onhan se toki rajoittavaa kieltää lasta hakkaamasta kaverin päätä vasaralla, mutta se kaveri ei sitä päänsä hakkaamista hirveästi arvosta.

kun olin pieni meidän pihassa oli perhe joka vakaasti kannatti vapaata kasvatusta. lasta ei sitten tosiaan toruttu tai kielletty, "koska hän toteuttaa itseään" ja "hän ahdistuu". tämä lapsi pahoinpiteli pienempiään, heitteli isompiaan kivillä jos kuvitteli selviävänsä siitä (pääsevänsä pakoon) yms. jos joku muu pihan lapsista sitten löi takaisin säntäsi hän valittamaan vanhemmilleen, jotka sitten lähtivät valittamaan (!) vastaan panneen lapsen vanhemmille. joko he olivat täysin sokeita poikansa teoille vaikka ne heille kerrottiin tai sitten tuon lapsen terroria ei heidän mielestään saanut rajoittaa mikään. jos heidän poikansa löi ei häntä saanut lyödä takaisin.

ja kumminkin, minusta se lapsi ei ollut syyllinen, paha. vaan sen vanhemmat. kyseessä oli kumminkin lapsi, jolle ei kukaan ollut opettanut oikeaa tai väärää. kukaan ei ollut opettanut että teoilla on seurauksia. jos lapsi teki jotain pahaa ei häntä siitä rankaistu. jos joku muu häntä rankaisi olivat vanhemmat välittömästi asiasta valittamassa.

erikoista on vaan se, että tuota poikaa ei siis saanut rankaista hänen vanhempiensa mielestä (siis ei edes torua). muille lapsille he kyllä vaativat rangaistuksia ja parempaa kasvatusta jos joku laittoi vastaan heidän pienelle terroristilleen. tätä mä en ole ikinä käsittänyt vapaassa kasvatuksessa: oma lapsi saa tehdä mitä tahtoo, mitään ei kielletä, mutta kukaan muu ei saa tehdä niin. mä en vaan nää tässä mitään logiikkaa?

ja mikä olisi mielestäni ollut "hyvähkö" rangaistus, joka olisi edistänyt lapsen kasvamista eheäksi ja tasapainoiseksi ihmiseksi. ei rangaista lasta, rangaistaan syyllisiä: aina kun se kersa käy hakkaamassa jonkun pienemmän käy joku isompi hakkaamassa hänen vanhempansa. jos vanhempi jopa lyö takaisin tulee delegaatio heidän ovelleen valittamaan. jos lapsi heittää jotain kivellä heitetään hänen vanhempiaan kivellä. se paha mitä kersa tekee tehdään hänen vanhemmilleen.

myönnän, ehkä hieman julmaa, mutta jos vanhemmat ovat täysin kyvyttömiä/liian laiskoja tekemään selväksi, että jos toista lyö niin se sattuu ja se voi lyödä takaisin on heidän vastuunsa kantaa myös asian seuraamukset. tai jos he ovat päättäneet olla lapsensa terrorismille sokeita on heidän pakko jossain vaiheessa avata silmänsä. onhan?
Me transmitte sursum, Caledoni!
ninnithequeen

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vapaa kasvatus on hihhulitoimintaa mun mielestä.

Tämmönen tapaus tytsän kerhossa: meidän neiti ja pojat kuulemma kiusaa päivästä toiseen erästä tyttöä. Tyttö kuulemma joka päivä tullessaan kerhosta itkee kuinka Nita ja pojat kiusaa. Kerhotädin mukaan Nitan kiusaaminen on sitä, että hän haluaa halata kaikkia. Kamalaa, eikö? Kerran oli ottanut pihaharjan ja kammannut sillä tytön tukkaa, ennenkuin kukaan ehti kieltää. Tuskin pahalla, lapset kun eivät ihan kaikkea tajua.
Tytön äiti sanoi että on pakko kyllä varmaan vaihtaa kerhoa, kun on niin ongelmaisia lapsia nämä muut täällä. Pumpulissa kasvatettu nirppanokka se hänen tyttärensä on. Näyttää sitruunanaamaa kokoajan, ei halua mennä mukaan leikkeihin jne. Tajusin tämän vasta jälkeenpäin, kun Nitsku oli saanut jo kovat torut itkuun asti kotona.
Kerhotätien mielestä Nitsku ei koskaan ketään ole kiusannut, päinvastoin, on "liiankin" rakastava muita lapsia kohtaan. Jos tämä pumpulilapsi sitten haluaa huomiota tai jotain sanomalla että muut kiusaa? Ketään ei tätien mukaan syrjitä.
Pitäisi vissiin olla vaan paikalla itse katsomassa.

Omat kasvatusongelmat on lähinnä siinä, että minä kiellän ja mies myöntyy. Tästä tapellaan kyllä usein :evil:
millivanilli

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

par-sky kirjoitti:Mikä on hyvää lasten kasvatusta? onko se hyvä, että vanhemmilla on helppoa vai se että lapsi saa valmiudet aikuisuutta ja elämää varten? Miten itse pyrit/pyrkisit kasvattamaan lapsiasi?
Pääasiallisesti kasvattaisin lapsiani samalla tavalla, kuin mitä vanhempani. Meillä on selkeät rajat mitä sai tehdä ja mitä ei. Jos olimme tuhmia saimme rangaistuksen, jos rangaistuksesta huolimatta teimme uudelleen samoin, oli seuraava rangaistus kovempi. Kyllä sitä sitten lopulta oppi olemaan kiltisti tai napsimatta karkkeja tms ilman lupaa. En muista kertaakaan sellaista tapausta, että joku ulkopuolinen olisi joutunut puuttumaan meidän lasten käytökseen par-skyn mainitsemassa mielessä. Pikkuveli on kyllä aiheuttantu muutamia harmaita hiuksia, mutta hänen käytöshäiriönsä johtuvat jostain fyysisesta viasta aivoissa tms.

Olen varsin kiitollinen vanhemmilleni siitä, miten he kasvittivat minut, sillä minusta on omasta mielestäni tullut erittäin vastuuntuntoinen ja ahkera. Vanhemmat eivät missään vaiheessa ole valinneet helppoa tietä kasvatuksessa, eivät luovuttaneet meidän suhteen, vaikka välillä olimme ja olemme hankalia.

Minulla on sellainen aavistus, että tulisin kasvattamaan lapseni aika "ankarasti". Pienestä pitäen osallistutaan kotitöihin, opetellaan erilaisia kädentaitoja tai vaikka kieliä tms. Fyysiset rangaistukset karsisin kokonaa pois, lasten luottamus ja kunniotus tulee saavuttaa toisin.
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja cardic »

meilla pyritaan kasvattamaan lapset vastaamaan omista teoistaan ja tavaroistaan, esim. lapsi siivoaa itse huoneensa joka ilta, lapaset, pipot, kengat ym. omille paikoilleen kun tullaan ulkoota. tottakai normaalista hyvasta kaytoksesta pidetaan kiinni.
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
CandyMan

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

par-sky kirjoitti:...
Harva pystynee muuta kuin komppaamaan. Rajoja ja rakkautta. Pikkulapsi tarvitsee ohjausta elämässään eikä sitä että kaikki opitaan tai ollaan kokonaan oppimatta kantapään kautta.

Seuraavaksi vuorossa on varmaan vapaa opetus, jossa opettaja sanoo pikku koululaisille: "Tuossa on kirjahylly. Etsikää sieltä jotain luettavaa jotta opitte jotain uutta. Tai olkaa oppimatta, sama se mulle.".
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Se, että joku pentu kasvatetaan ilman kuria ja sääntöjä, ei ole "vapaata kasvatusta", vaan tyhmyyttä. Olen aiheesta tänne aiemmin kirjottanutkin, enää en jaksa. Mutta suosittelen etsimään tietoa aiheesta vaikka googlen kautta, vapaa kasvatus terminä ymmärretään yleensä väärin. Se on kuitenkin yksi kasvatusideologia muiden joukossa, eikä sen mukaan kasvatettavat lapset käyttäydy yhtään sen huonommin kuin muutkaan, mikäli vanhemmat tietävät mitä tekevät. Mutta ystävät, älkäämme käyttäkö tätä termiä huonosta kasvatuksesta, se on taas asia erikseen. Makes me see red -ugh!
Prepare for the worstest.
Dr.Diarrhea

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Olen jo ostanut pojalleni parhaat ja kalleimmat kiekkovermeet. Nostaa kummasti mielialaa, kun monta kertaa päivässä kuvittelen rällästäväni poikani NHL-rahoilla. Joku mietti nimeä, Sidney sen olla pitää.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Hellu »

par-sky kirjoitti:vapaa kasvatus on mielestäni pelkkää laiskuutta vanhemmilta. kersalta ei kielletä mitään, häntä ei toruta, hänelle ei aseteta rajoja.
Vapaa kasvatushan ei tota tarkoita mutta kutsukaa miksi haluatte.
Mulla on ankara mutsi, en oppinu muuta ku puhumaan sille paskaa jotta en sais huutoo.
Faija on aika pitkälti sanonu ittensä irti koko kasvatusmeinigistä.

Mun lapset ei tuu saamaan selkäänsä mutta tulevat kyllä ymmärtämään tekojensa seuraukset ja vastuunsa.
Vituttaa suunnattomasti joidenkin perheiden me vastaan muut asetelma, eli lapset voi luistella tilanteesta kuin tilanteesta oman etunsa nimissä ja vanhemmat pitää puolia.
Sekin on perseestä että lapset opetetaan siihen että rahalla saa mitä vaan ja kun sitä on muista ei tartte välittää.
CandyMan

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

nowaysis kirjoitti:Mutta suosittelen etsimään tietoa aiheesta vaikka googlen kautta, vapaa kasvatus terminä ymmärretään yleensä väärin.
Okei, googletin.

http://wwwedu.oulu.fi/sampo/95-96/avoin ... apsuus.htm

Lapsijohtoinen, ns. vapaa kasvatus ymmärretään nykyään holtittomuudeksi ja välinpitämättömyydeksi lasta kohtaan. Vapauden täydellisestä luovuttamisesta lapselle ei välttämättä saavuteta sitä lapsen omatoimisuutta ja itsekasvatusta jota siltä odotettiin.

Oliko tuo se vapaan kasvatuksen määritelmä mitä hait, vai jotain muuta?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ei tietenkään. Tuo on vain alunperin määritelty hyvin eri lailla, ja sovellettu sittemmin niin, ettei koko hommassa ole lopulta järjen hiventäkään.
Prepare for the worstest.
Geetzu

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

par-sky kirjoitti:-- tai jos he ovat päättäneet olla lapsensa terrorismille sokeita on heidän pakko jossain vaiheessa avata silmänsä. onhan?
Viimeistään sitten kun rupeaa rapsahtelemaan syytteitä pahoinpitelyistä tai vielä pahemmasta, veikkaisin.

Aiheeseen en jaksa osallistua, tuntuu taas niin tajuttoman vaikealta lapsen omapäisyys, että jospa netistä vaan seksiä ja jääkiekkoa, ehkä vähän idolsseja... Angstini puran lapsen uninalleen, jota olen pahoinpidellyt nyt toista tuntia (jättämättä jälkiä).
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Dr. Phil ja supernannyt ja muut sellaiset tietävät sen... :wink: Johdonmukaisuutta, rajoja ja rakkautta. Muistakaa, että kasvatatte tulevia aikuisia. Lapsille täytyy opettaa, miten maailma toimii eli mitään ei saa ilmaiseksi ja teoilla on seuraamuksensa jne.
Kikkelis kokkelis.
Geetzu

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Keikaus kirjoitti:Lapsille täytyy opettaa, miten maailma toimii eli mitään ei saa ilmaiseksi ja teoilla on seuraamuksensa jne.
Aika paljon tulee kyllä ilmaseks, mitä sitä pennulle valehtelemaan.
Dr.Diarrhea

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Geetzu kirjoitti: Aika paljon tulee kyllä ilmaseks, mitä sitä pennulle valehtelemaan.
On vastuutonta ja paskaa vanhemmuutta synnyttää lapsi, jos kumpikin vanhempi ei asu Kauniaisissa. Lapsihan muuten masentuu kunnallisverotaakan alle ja ennen pitkää tappaa itsensä. Tässä yhteydessä myös erikoistalousalue Espoo kuuluu tappajavyöhykkeeseen.
Tix

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Tix »

Dr.Diarrhea kirjoitti:On vastuutonta ja paskaa vanhemmuutta synnyttää lapsi, jos kumpikin vanhempi ei asu Kauniaisissa. Lapsihan muuten masentuu kunnallisverotaakan alle ja ennen pitkää tappaa itsensä. Tässä yhteydessä myös erikoistalousalue Espoo kuuluu tappajavyöhykkeeseen.
Ilmankos verotaakka ahdistaakin syntyperäisespoolaista. Täytynee huutaa Anja apuun, kunnallisvero tekee muuten musta selvän. Onneks Grani on tossa ihan vieressä, voi mennä rajan toiselle puolen jos alkaa ahistaa liikaa.
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Jostain kumman syystä hyvin usein perheet, joissa on "ongelmalapsia" diagnoosilla tahi ilman, menevät sieltä mistä aita on matalin, koska se on itselle helpompaa. "Vapaa kasvatus", ei minkäänlaisia rajoja, on Oikein kuoppa ja karhunpalvelus lapsille tulevaisuutta ajatellen.. ja näitä senku näkee joka päivä.

Ugh, mä inhoan lapsia ja vielä enempi niiden typeriä vanhempia.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
isohaara

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja isohaara »

ninnithequeen kirjoitti:Kerhotätien mielestä Nitsku ei koskaan ketään ole kiusannut, päinvastoin, on "liiankin" rakastava muita lapsia kohtaan.
Oisko geeneissä? :P

Omat kasvatusongelmat on lähinnä siinä, että minä kiellän ja mies myöntyy. Tästä tapellaan kyllä usein :evil:
Tuo oli kans ensimmäisiä asioita mitä pentuna oppi; kyllä iskältä aina lupa heltyy.

Tais vallan hyvin mennä mun kasvatus, kun kotona opetettiin juurikin että teoilla on seuraamukset ja tyhmäilystä tulee selkään. Havainnollistivat ettei raha kasva puissa, vaan sen eteen pitää tehdä töitä ja liksa kuluttaa harkiten - siis, saa toki tuhlata mutta senkin pystyy tekemään järkevästi. Muutenkin olisi opetettu kädentaidoista kaikki maan ja taivaan väliltä (meiän isähän osaa korjata kaiken ja äiti tekee parasta ruokaa), mutta ei ollut heitin vika että kakara on laiska ja kovakalloinen.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Muutaman kerran Ylen ja Mtv3:n lapsenvahtisarjoja katsottuani on selvinnyt, että jäähyllä käyttäminen ainakin vaikuttaisi olevan tehokas kasvatuskeino.

Jos lapsi törttöilee, hänelle annetaan varoitus ja kerrotaan, mitä hän tekee väärin. Jos teko toistuu, lapsi viedään jäähylle vaikka eri huoneeseen niin kauaksi aikaa, että hän katuu tekojaan ja pyytää anteeksi. Välillä käydään siis tiedustelemassa, josko järjen valo olisi jo syttynyt. Jos lapsi lähtee jäähyltä omia aikojaan pois, hänet palautetaan sinne reagoimatta lapsen käytökseen muuten.

Ainakin ohjelmassa malli ruletti ja onhan tuo ihan loogistakin, niinhän eläimiäkin opetetaan :lol: Ihminen on vielä siinä mielessä helpompi, että hän ymmärtää puhetta, ei pelkästään äänenpainoja. Ratkaisevaa on, ettei vanhempi menetä malttiaan ja että toiminta on johdonmukaista ilman poikkeuksia tai löysyyttä.
Paras päivä ikinä.
ninnithequeen

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

isohaara kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Kerhotätien mielestä Nitsku ei koskaan ketään ole kiusannut, päinvastoin, on "liiankin" rakastava muita lapsia kohtaan.
Oisko geeneissä? :P
Ai mitenniii??? :roll:
ninnithequeen

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Riemumieli kirjoitti:Muutaman kerran Ylen ja Mtv3:n lapsenvahtisarjoja katsottuani on selvinnyt, että jäähyllä käyttäminen ainakin vaikuttaisi olevan tehokas kasvatuskeino.
Jos lapsi törttöilee, hänelle annetaan varoitus ja kerrotaan, mitä hän tekee väärin. Jos teko toistuu, lapsi viedään jäähylle vaikka eri huoneeseen niin kauaksi aikaa, että hän katuu tekojaan ja pyytää anteeksi. Välillä käydään siis tiedustelemassa, josko järjen valo olisi jo syttynyt. Jos lapsi lähtee jäähyltä omia aikojaan pois, hänet palautetaan sinne reagoimatta lapsen käytökseen muuten.
Joo. Toi toimii - joskus. Joskus on itkupotkuraivarit, niin että äiti ite joutuu menemään partsille karjumaan vitutustaan ulos, ettei vaan nappaisi muksua niskavilloista.

Laumasta poistaminen toimii: niin että muksu alkaa itkemään kauhuissaan yksin kahta kauheammin. Mutta eipä tee tuhmia enää.

Kissat ovat itse opettaneet neidille, ettei hännästä revitä tai nukenvaatteita kisuille pueta. Kasja nyt on niin tyhmä että antaa Nitan retuuttaa miten päin vaan, mutta annas olla jos Nitsku vahingossa astuu hännälle ja Kasja maukaisee: sisko on samantein paikalla tyttären kimppuun hyökkäämässä. Tuli raapasujäljet pakaraan, kun puolusti viimeksi taas siskoaan.

Viimeksi neiti jätti Kasjan oven väliin, jolloin äiti onneksi ehti ensin torumaan, että noin ei kissalle saa tehdä. Silloinkin: iso itku ja isin syliin. Aina kun jostain komentaa niin "mä haluun isin sykkyyn byäääääh". Isi kun ei osaa komentaa. Äiti on se pahis ku komentaa eikä osta karkkia. Vittu.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Joo vanhempien kasvatustapa oli melko hyvä. Mutta kyllä lapsissa vaan on paljon eroja, ei mua yleensä tarvinnut torua mistään. (Puuttuiko minulta siis tuo vanhempien turva kun ei ollut syytä torumiseen?) Olin jo lapsena ujo ja hiljainen. Naapurissakin vahemmat totesivat, kun näkivät oman poikansa kävelevän kylätietä meillepäin, "Hyvä nyt on taas meidänkin poika turvassa vähintään seuraavat 3 tuntia."

Alaasteella olin kai kerran jälki-istunnossa jostain ihan lapsellisesta syystä. ja 6:lla luokalla olin vähällä saada englannista ehdot. Jälkimmäistä säikähdin aivan kamalasti, ja nostin numeron yläasteella 5:stä 7:aan.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Kiristys, lahjonta ja uhkailu ovat muistaakseni olleet kautta aikain se toimiva ratkaisu.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
ninnithequeen

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Lilo kirjoitti:Kiristys, lahjonta ja uhkailu ovat muistaakseni olleet kautta aikain se toimiva ratkaisu.
Valitettavasti totta :lol:
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

ninnithequeen kirjoitti:
Lilo kirjoitti:Kiristys, lahjonta ja uhkailu ovat muistaakseni olleet kautta aikain se toimiva ratkaisu.
Valitettavasti totta :lol:
Tota Arskaa ei olla kasvatettu noin. Se ei oikein osaa tommosia edellämainittuja. Tää Turska on sellainen. Mitenkähän TOTA oikein sit on kasvatettu?

No, rakkaudella. Kiva lapsi.
segma

Re: Lasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja segma »

Riemumieli kirjoitti:Ainakin ohjelmassa malli ruletti ja onhan tuo ihan loogistakin, niinhän eläimiäkin opetetaan :lol: Ihminen on vielä siinä mielessä helpompi, että hän ymmärtää puhetta, ei pelkästään äänenpainoja. Ratkaisevaa on, ettei vanhempi menetä malttiaan ja että toiminta on johdonmukaista ilman poikkeuksia tai löysyyttä.
Minusta on vähän outoa, että on tärkeintä, ettei vanhempi menetä malttiaan. Sekin kun kuuluu ihmisluontoon, että joskus se maltti vain menee. Jos se menee, niin sitten pitää pystyä toimimaan niin kuin itse opettaa: pyytää lapselta anteeksi huonoa käytöstään.

Tuossa kaupassa käydessäni päätin, että mun kakarat oppivat sille, että jonkin miellyttävän saamisesta pitää iloita - vastapainona sille, kun yksi kersa tuntui olevan ihan lohduton, kun ei kaupasta saanutkaan jotain, mitä halusi. Toisin sanoen siis ei opeta lasta odottamaan, että useimmin saa kuin jää saamatta, vaan täysin päin vastoin.
Vastaa Viestiin