Kolariväkivalta

Yleinen lätinä jä kitinä
PerttiMakimaa

Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Kolariväkivalta = Kuljettajien onnettomuudet, joiden osalliset ovat noudattaneet määritellyissä rajoissa liikennesääntöjä, mutta silti altistuneet nykyisen liikennejärjestelmän ominaisuuksista seuraaville kolareille.

Mitä asialle pitäisi mielestänne tehdä?

Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä. Keskikaistan jälkeen nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa.

Taajamiin voitaisiin rakentaa kiertoliittymiä selvästi nykyistä enemmän. Sitä onneksi tehdäänkin.
Mulli75

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

PerttiMakimaa kirjoitti: Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit.
Entä sitten kun tulee joku kolari eikä ajoneuvot menekään kaiteista läpi vaan pysyvät kaistalla. Hidastaa raivaus- ja pelastustyötä huomattavasti seuraava aukko kaiteessa tai puomi voi olla hyvin kaukana tai sitten ei puomia ollenkaan.
PerttiMakimaa

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Mulli75 kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti: Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit.
Entä sitten kun tulee joku kolari eikä ajoneuvot menekään kaiteista läpi vaan pysyvät kaistalla. Hidastaa raivaus- ja pelastustyötä huomattavasti seuraava aukko kaiteessa tai puomi voi olla hyvin kaukana tai sitten ei puomia ollenkaan.
Hidastaa miten? Ei niistä mitään tunneleita olla tekemässä, vaan ainoastaan keskellä on kaide. Ja yleensä peräänajossa raivaustoimenpiteet kestävät lyhyemmän aikaa, koska pääasialliset ongelmat ovat whiplash eikä lihamassan raaputtaminen irti rakenteista.

Toki keskikaistatiet olisivat hyvä olla vähintäänkin ohituskaistateitä, mutta suurin osa valtateistähän alkaa sellaisia ollakin.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

PerttiMakimaa kirjoitti:Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä.
Minusta sinä voisit ajaa pikkuteitä jos valtateillä pelottaa.

Keskivaijerit ehkä pelastaisivat muutaman autoilijan hengen, mutta se on laiha lohtu kahteen osaan leikkaantuneen moottoripyöräilijän omaisille. Tässäkin asiassa on monta puolta. Aitoja ei tarvitsisi jos ihmiset lakkaisivat ajamasta väsyneinä/kännissä/liiallisella tilannenopeudella ja pitäsivät riittäviä turvavälejä.
Älä löi! En ole hurrit!
sanctus

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja sanctus »

PerttiMakimaa kirjoitti:Kolariväkivalta.
Mistä tulikin mieleeni, että minun piti eilen valvoa katsoakseni David Cronenbergin versio J.G. Ballardin kirjasta "Crash", mutta käytin senkin ajan Tanskan kuninkaallisen kirjaston sivuilla selaillen skannattuja nuotteja.

Kirja ja elokuvahan kertoo fetisisteistä, jotka saavat kiksit auto-onnettomuuksista: vääntynyttä metallia, ruhjoutuneita vartaloita, onnettomuuden jäljistä parantuvassa kehossa kiihottuvia mieliä. Viihdyttävä kirja, tyylikäs elokuva. Suositellaan. Kaikki tähdet.

Koska myös Suomessa lienee ihmisiä, jotka tuntevat samoin onnettomuuksia kohtaan, en pidä tarpeellisena minkäänlaisen lisäturvallisuuden ihannointia maanteilla. Mieluummin lisää "turvavarusteita" autoihin ja ajotuntuman heikentämistä, niin saadaan parempia kuvia.
PerttiMakimaa

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Kimmen kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä.
Minusta sinä voisit ajaa pikkuteitä jos valtateillä pelottaa.

Keskivaijerit ehkä pelastaisivat muutaman autoilijan hengen, mutta se on laiha lohtu kahteen osaan leikkaantuneen moottoripyöräilijän omaisille. Tässäkin asiassa on monta puolta. Aitoja ei tarvitsisi jos ihmiset lakkaisivat ajamasta väsyneinä/kännissä/liiallisella tilannenopeudella ja pitäsivät riittäviä turvavälejä.
Luettuani kommenttisi "moraalifilosofinen..." tai jotain sinne päin ketjusta en hämmästele kommenttiasi.

Seuraavaksi kai sanot, että kuolema korjaa univelat.

Niin, aitoja ei tarvittaisi jos tuollaisia kaltaisia aina oikeassa olevia autoilijoita ei olisi. Mutta kun on - ja paljon. Minä tästä vielä ehdin, hups lähtipä pitkään sivuluistoon.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Kimmen kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä.
Minusta sinä voisit ajaa pikkuteitä jos valtateillä pelottaa.

Keskivaijerit ehkä pelastaisivat muutaman autoilijan hengen, mutta se on laiha lohtu kahteen osaan leikkaantuneen moottoripyöräilijän omaisille. Tässäkin asiassa on monta puolta. Aitoja ei tarvitsisi jos ihmiset lakkaisivat ajamasta väsyneinä/kännissä/liiallisella tilannenopeudella ja pitäsivät riittäviä turvavälejä.
Luettuani kommenttisi "moraalifilosofinen..." tai jotain sinne päin ketjusta en hämmästele kommenttiasi.

Seuraavaksi kai sanot, että kuolema korjaa univelat.

Niin, aitoja ei tarvittaisi jos tuollaisia kaltaisia aina oikeassa olevia autoilijoita ei olisi. Mutta kun on - ja paljon. Minä tästä vielä ehdin, hups lähtipä pitkään sivuluistoon.
Et nyt hiffannut pointtiani. Aidat ovat lääke oireisiin, mutta mielestäni pitäisi keskittyä itse onnettomuuksien syiden ehkäisyyn.
Älä löi! En ole hurrit!
PerttiMakimaa

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Kimmen kirjoitti:Et nyt hiffannut pointtiani. Aidat ovat lääke oireisiin, mutta mielestäni pitäisi keskittyä itse onnettomuuksien syiden ehkäisyyn.
Vaihtoehtoja on kaksi. Joko lääkitään oireita tai sitten annetaan ison määrän syyttömiä ihmisiä kuolla asenteiden ja/tai valvonnan paranemista odotellessa.

Toinen juttu on, että aina jossakin on (nuori/keski-ikäinen) kaahaaja, joka tappaa jonkun jos ei kaidetta ole. Ihan riippumatta mitkä riskit ja rangaistukset ovat.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Kimmen kirjoitti:Et nyt hiffannut pointtiani. Aidat ovat lääke oireisiin, mutta mielestäni pitäisi keskittyä itse onnettomuuksien syiden ehkäisyyn.
Vaihtoehtoja on kaksi. Joko lääkitään oireita tai sitten annetaan ison määrän syyttömiä ihmisiä kuolla asenteiden ja/tai valvonnan paranemista odotellessa.

Toinen juttu on, että aina jossakin on (nuori/keski-ikäinen) kaahaaja, joka tappaa jonkun jos ei kaidetta ole. Ihan riippumatta mitkä riskit ja rangaistukset ovat.
Olet oikeassa siinä että syyttömiä kuolee, siitä tuskin koskaan pääsemme eroon. Mutta kai tähänkin ongelmaan on olemassa joku kultainen keskitie? Mielestäni ei ole oikein ratkaista ongelmaa sellaisella tavalla joka näinkin oleellisesti vaikuttaa osan tienkäyttäjien selvitymismahdollisuuksiin onnettomuustilanteessa. Ei moottoripyöräilijätkään aina ole syypäitä onnettomuuksiin, eli syyttömiä löytyy myös heidän joukostaan. Huomaa Pertti, että käytin sanaa "heidän". En harrasta 2-pyöräisiä, minulla ei ole edes prätkäkorttia.
Älä löi! En ole hurrit!
PerttiMakimaa

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Kimmen kirjoitti:Olet oikeassa siinä että syyttömiä kuolee, siitä tuskin koskaan pääsemme eroon. Mutta kai tähänkin ongelmaan on olemassa joku kultainen keskitie? Mielestäni ei ole oikein ratkaista ongelmaa sellaisella tavalla joka näinkin oleellisesti vaikuttaa osan tienkäyttäjien selvitymismahdollisuuksiin onnettomuustilanteessa. Ei moottoripyöräilijätkään aina ole syypäitä onnettomuuksiin, eli syyttömiä löytyy myös heidän joukostaan. Huomaa Pertti, että käytin sanaa "heidän". En harrasta 2-pyöräisiä, minulla ei ole edes prätkäkorttia.
En minä sinua moottoripyöräilijänä pitänyt, enemmänkin perinteisenä autoilevana suomalaismiehenä. Ainakin kirjoituksistasi esille tulevat asenteet tukevat sitä havaintoa.

Voihan moottoripyörällä ajaa jossakin muualla. Eikös pyöräilyn viehätys ollutkaan se, että on vapaa kahleista ja voi painaa isoa kovaa pitkin serpentiiniteitä?

EDIT: On tässä kultainen keskikaide, mutta ehkä se kannattaa valmistaa jostakin muusta materiaalista.

Niin kauan kuin maailma makaa kuin Murphyn laissa "jos jotakin sääntöä voidaan rikkoa, sitä rikotaan" en näe muita vaihtoehtoja.

Jos sinulla tai jollakin muulla on sellaisia olisin kiinnostunut kuulemaan niitä
Viimeksi muokannut PerttiMakimaa, 23.03.2007 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rouva Pupu

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

sanctus kirjoitti: Kirja ja elokuvahan kertoo fetisisteistä, jotka saavat kiksit auto-onnettomuuksista: vääntynyttä metallia, ruhjoutuneita vartaloita, onnettomuuden jäljistä parantuvassa kehossa kiihottuvia mieliä. Viihdyttävä kirja, tyylikäs elokuva. Suositellaan. Kaikki tähdet.
:komp:
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja saira »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Voihan moottoripyörällä ajaa jossakin muualla. Eikös pyöräilyn viehätys ollutkaan se, että on vapaa kahleista ja voi painaa isoa kovaa pitkin serpentiiniteitä?
Pakko hiukan puuttua tähän. Nimittäin suuri osa kavereistani rakentelee itse pyöriä, ja näistä suurin osa harrastaa choppereita. Pyörätkin voi jakaa kahteen osaan. Katupyörillä pääsee lujaa, tosin niitä harrastavat ystäväni käyvät yleensä radalla testaamassa nopeutta. Toinen ryhmä on customit/choppersit. Näillä ei mennä lujaa. Yleensä kun olimme liikenteessä, ajoimme autojen nopeutta tai jopa hitaampaa. Näiden pyörien kanssa on tarkoitus nauttia matkasta, ei perille pääsystä.
PerttiMakimaa

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

saira kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:
Voihan moottoripyörällä ajaa jossakin muualla. Eikös pyöräilyn viehätys ollutkaan se, että on vapaa kahleista ja voi painaa isoa kovaa pitkin serpentiiniteitä?
Pakko hiukan puuttua tähän. Nimittäin suuri osa kavereistani rakentelee itse pyöriä, ja näistä suurin osa harrastaa choppereita. Pyörätkin voi jakaa kahteen osaan. Katupyörillä pääsee lujaa, tosin niitä harrastavat ystäväni käyvät yleensä radalla testaamassa nopeutta. Toinen ryhmä on customit/choppersit. Näillä ei mennä lujaa. Yleensä kun olimme liikenteessä, ajoimme autojen nopeutta tai jopa hitaampaa. Näiden pyörien kanssa on tarkoitus nauttia matkasta, ei perille pääsystä.
Harkitsin laitanko sitä "isoa kovaa" tuohon. On sellaisia tuttuja itselläkin, jotka valitsevat usein mieluummin sen "vanhan valtatien" matkalleen eikä ole kiire mihinkään.
PerttiMakimaa

Re: Kolariväkivalta

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

En ole syventynyt, mutta ehkä tästä linkistä olisi jotain apua.

http://www.moottori.fi/kolarit.asp
Vastaa Viestiin