Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Yleinen lätinä jä kitinä

Automaatinen nopeusvalvonta on mielestäni..

Suorastaan välttämätön
9
21%
Hyvä keksintö
10
23%
Ihan ok
11
26%
Neutraali juttu
4
9%
Pieni kiusa
3
7%
Ikävämpi juttu
1
2%
Aivan suolesta
5
12%
 
Ääniä yhteensä: 43

Tix

Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja Tix »

No miten on, onko emävale? Minusta se on ihan hyvä keksintö, saisi vain vaihdella ne kameran paikat liikuteltavina, kiinteät ovat hiukan vajavainen juttu. Vähemmän poliiseja puskissa tutkan kanssa, enemmän kaahareiden kortteja kuivumassa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Tykkään. Työllistää kivasti sihteerikköjä ja se on nykyaikana hyvä juttu, kun valtiokin supistaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
NuoriDaavid

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Itse näen niin, että kun lakeja on kerran säädetty, niin on OK pyrkiä valvomaan niiden noudattamista.

Mahdollinen kritiikki tulee siis kohdistaa lainsäätäjään.

Mielestäni nopeusrajoitukset ovat hiukan liian tiukkoja. Toisaalta on olemassa rikesakko eli nopeusmaksu, jonka maksamalla voi ajaa edullisesti 20km/tunnissa ylinopeutta.

En juuri koskaan aja ylinopeutta enempää kuin 20km/tunnissa, sen sijaan rikesakon verran ajan käytännössä aina.
PerttiMakimaa

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Nopeusvalvonnassa ihan suolesta.

Liikennevalojen käyttöä valvottaessa taas täysin oikeassa paikassa.

Fight the power. :)

http://www.youtube.com/watch?v=trGys5ZpLp8
Tsaari

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja Tsaari »

Tarkemmin ajateltuna se on ihan ok asia. Ainakin minä ajelen hieman varovaisemmin teillä joilla noita telkänpönttöjä on eikä se oikeasti juurikaan hidasta matkan tekoa.

Tällä hetkellä on kaksi ylinopeussakkoa sisällä, joten muutenkin pitää ajella hieman aiempaa varovaisemmin ettei lähde kortti kuivumaan. Kumpaakaan sakkoa en saanut kiinteistä valvontatolpista. Ensimmäinen tuli kun ajelin liian kovaa tutka-auton kohdalla ja postia seurasi perässä. Toinen napsahti kun ohitin poliisiauton motarilla liian vauhdikkaasti.
BettyB.

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

En tykkää, pelkkää kiusantekoa monessa paikasssa. Kun ajelee hiljaisina aikoina (kuten itse ajelin 8kk) eli esim. aamuyöstä ym, niin oikeesti vaan vituttaa ne matkaa hidastavat tolpat. Onneksi niiden sijainnin oppii äkkiä vakireiteillä.
Sheetlord

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Navigaattori (jossa kameroiden POI:t) tekee nykyiset telkänpöntöt tarpeettomiksi. Samalla se opettaa "silmää palvovaan" ajotapaan, tolpan kohdalla ajetaan rajoitusten mukaan, muualla kaasu pohjassa.
Geetzu

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

BettyB. kirjoitti:Onneksi niiden sijainnin oppii äkkiä vakireiteillä.
Mä oon niin tyhmä, että opin vasta toisesta kerrasta. 2 vidun sakkoa samasta tolpasta siis. Mutta juu, hyväksyn hyväksyn. En paljoa teitä käytä ja muiden kärsimykset ei kiinnosta!
Tix

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Pieni otanta, mutta ei näy mitään emävaletta vielä ainakaan.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Jotakuinkin ok juttu, mikäli tolppien sijoittelussa käytetään järkeä eikä laiteta sitä nopeusvalvontakameraa mutkaisen tieosuuden ainoalle ohituskelpoiselle suoralle puhtaassa rahantekomielessä (arvostan nopeata ohitusta joten nopeus menee lähes aina itse ohittaessani ylinopeuden puolelle).

Sen sijaan että vahdataan pieniä ylinopeuksia niin kaipaisin valoristeyksiin kameraa (kovin paljon tuntuu olevan "syksyisellä vihreällä" läpi ajavia). Tämän lisäksi Suomeenkin voisi kokeilla tuota Lontoossa jo käytössä olevaa keltainen neliö risteyksessä juttua. Juuri mikään ei nimittäin päivittäisessä liikenteessä kyrsi enempää kuin se että porukka ajaa risteyksen täyteen.
prosessi

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Hyväksyn, ja toivoisin noita pömpeleitä lisääkin, mutta hieman eri tavalla sijoiteltuina. Lisäksi minusta on käsittämätöntä, että kameroiden olemassaolo pitää mainita varoituskyltein, eihän tutkapoliiseistakaan varoiteta.

Ongelmana noissa kuitenkin on se, että ne yleensä sijoitetaan pitkille suorille tieosuuksille, joilla ylinopeuden aiheuttamat riskit ovat selkeästi pienempiä kuin mutkaisilla ja mäkisillä teillä, eli niitä käytetään korkeintaan rahastukseen, muttei liikenneturvallisuuden aitoon lisäämiseen. Itse siis vähentäisin noita satasen rajoitusalueilta ja lisäisin kahdeksankympin alueille, kun niiden kokonaismäärää kuitenkin kustannukset rajoittavat.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Hyväksyn.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Dr.Diarrhea

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Hyväksyn, rajoitin saisi olla säädetty, kuten todettua, +20km/h. Meille on muuten tulossa jossain vaiheessa jo esim. Hollannissa menestyksekkäästi käytössä olevat rekisterikilven reaaliaikaisesti tunnistavat tieliikennekamerat. Joku vois tähänkin todeta, että holhousta, mutta ei tuo tavallista kansalaista pitäisi edes närkästyttää. Pöllittyjä autoja yms. vartenhan tuo systeemi on.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja saira »

Inhoan ihmisiä, jotka ajavat alinopeutta ja nyt minusta on tullut osittain sellainen!! Koska en halua sakkoa, enkä tiedä millaisesta ylinopeudesta ottavat kuvan, minun täytyy ajaa alinopeutta niiden alueella. Ihan jo, koska jos ajankin vaikka ajatuksissani 80-alueella 85km/h ja tulee sakot?! Itse asiassa se on ollutkin mielessä kysyä tietääkö joku millaisesta ylinopeudesta nuo sakottavat kameroilla?
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja ak »

JoeB kirjoitti:Sen sijaan että vahdataan pieniä ylinopeuksia niin kaipaisin valoristeyksiin kameraa (kovin paljon tuntuu olevan "syksyisellä vihreällä" läpi ajavia). Tämän lisäksi Suomeenkin voisi kokeilla tuota Lontoossa jo käytössä olevaa keltainen neliö risteyksessä juttua. Juuri mikään ei nimittäin päivittäisessä liikenteessä kyrsi enempää kuin se että porukka ajaa risteyksen täyteen.
Eikö tota risteysjuttua testailtu tuossa joku aika sitten hesassa? Katselin muuten tossa aamulla töihin tullessa kun taas 3-4 autoa ajeli edellä törkeästi päin punaisia. Suomessa tuntuu olevan aika pitkä varoväli sen välillä, kun kääntyvillä vaihtuu punaiseksi ja toisesta suunnasta tulevilla vihreäksi.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

saira kirjoitti:Inhoan ihmisiä, jotka ajavat alinopeutta ja nyt minusta on tullut osittain sellainen!! Koska en halua sakkoa, enkä tiedä millaisesta ylinopeudesta ottavat kuvan, minun täytyy ajaa alinopeutta niiden alueella. Ihan jo, koska jos ajankin vaikka ajatuksissani 80-alueella 85km/h ja tulee sakot?! Itse asiassa se on ollutkin mielessä kysyä tietääkö joku millaisesta ylinopeudesta nuo sakottavat kameroilla?
Niin ja mikä on alinopeutta? Jos rajoitus määrää maksiminopeuden, paljonko saa junnata sen alle olematta lainvastainen?

Pidän automaattista valvontaa järkevänä sillä on niin paljon autoilijoita jotka kaikkivoipuudessaan uskovat pystyvänsä ennakoimaan kaiken. Jos asennekasvatus ei auta, ehkä taloudelliset kärsimykset pitävät normaalinopeuksissa. Sinänsä olen varmaan asiaankuulumaton ottamaan kantaa kun en aja ylinopeutta kuin ohituksissa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
NuoriDaavid

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

saira kirjoitti:Inhoan ihmisiä, jotka ajavat alinopeutta ja nyt minusta on tullut osittain sellainen!! Koska en halua sakkoa, enkä tiedä millaisesta ylinopeudesta ottavat kuvan, minun täytyy ajaa alinopeutta niiden alueella. Ihan jo, koska jos ajankin vaikka ajatuksissani 80-alueella 85km/h ja tulee sakot?! Itse asiassa se on ollutkin mielessä kysyä tietääkö joku millaisesta ylinopeudesta nuo sakottavat kameroilla?
Kaikkien muiden autojen paitsi SAABien nopeusmittarit näyttävät liikaa, kuten varmaankin tiedät. Yleensä noin 4-6km tunnissa, jos mittari näyttää 80:ä. Eli voit hyvin ajaa mittarin mukaan 85:ä, todellinen nopeutesi on tuolloin 79-81. Missään tapauksessa ei tule sakkoa 1:n kilometrin ylinopeudesta.

Saabien mittarit tietääkseni näyttävät oikein, eli silloin kannattaa ajaa juuri sallittua nopeuta, tai korkeintaan 2-3km yli, jos haluaa olla aivan varma ettei tule sakkoa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja ak »

NuoriDaavid kirjoitti:Saabien mittarit tietääkseni näyttävät oikein, eli silloin kannattaa ajaa juuri sallittua nopeuta, tai korkeintaan 2-3km yli, jos haluaa olla aivan varma ettei tule sakkoa.
Eiköhän tuo mittarivirhe vaihtele jo pelkästään senkin takia, että autoihin saa pistää erikokoisia renkaita. Millään sallitulla koolla ei vaan mittari saa näyttää lain mukaan alakanttiin.
NuoriDaavid

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

ak kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Saabien mittarit tietääkseni näyttävät oikein, eli silloin kannattaa ajaa juuri sallittua nopeuta, tai korkeintaan 2-3km yli, jos haluaa olla aivan varma ettei tule sakkoa.
Eiköhän tuo mittarivirhe vaihtele jo pelkästään senkin takia, että autoihin saa pistää erikokoisia renkaita. Millään sallitulla koolla ei vaan mittari saa näyttää lain mukaan alakanttiin.
joo, mutta TM:stä (tai jostain) joskus luin, että SAAB yrittää saada mittarinsa näyttämään oikein ja yhden saabin omistaneena se myös näytti oikein.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja saira »

Melnais kirjoitti: Niin ja mikä on alinopeutta? Jos rajoitus määrää maksiminopeuden, paljonko saa junnata sen alle olematta lainvastainen?
Yleensä itse ajan 5km/h alle sallitun ettei vaan tule sakkoa. Rajaa tuohon en tiedä minäkään, kiinnostaisi kyllä kuulla oikea vastaus.

Ainoan sakkoni ajoin viime kesänä, kun oli matkalla Poriin katsomaan kummipoikaani, joka sinä päivänä oli saanut ensimmäisen hengityskatkoksen. Lääkärit epäilivät ettei hän elä enää monta tuntia. Samalla viikolla olin ajanut Kangasalle nopeudenilmoittimen ohitse, joka kertoi mittarini valehtelevan 15km/h kun ajan 80km/h. Luulin ajavani sallittua nopeutta tai korkeintaan muutaman kilometrin verran yli, mutta kameran mukaan ajoin sitten vajaa 20km/h ylinopeutta. Tästä opin olemaan luottamatta näihin nopeudenilmoittimiinkaan.
prosessi

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

NuoriDaavid kirjoitti:Kaikkien muiden autojen paitsi SAABien nopeusmittarit näyttävät liikaa, kuten varmaankin tiedät.
Meidän Hiivatin mittari näyttää täsmälleen oikein, testannut olen 40, 50, 60, 70, 80 ja 90 nopeuksissa. Jaksaa aina hämmästyttää, sääli ettei lähimailla ole mittauspistettä, joka näyttäisi kolminumeroisia lukuja.
NuoriDaavid

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

prosessi kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Kaikkien muiden autojen paitsi SAABien nopeusmittarit näyttävät liikaa, kuten varmaankin tiedät.
Meidän Hiivatin mittari näyttää täsmälleen oikein, testannut olen 40, 50, 60, 70, 80 ja 90 nopeuksissa. Jaksaa aina hämmästyttää, sääli ettei lähimailla ole mittauspistettä, joka näyttäisi kolminumeroisia lukuja.
Eli mikä kulkupeli tuo Hiivatti on? Fiat?
NuoriDaavid

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

saira kirjoitti:
Melnais kirjoitti: Niin ja mikä on alinopeutta? Jos rajoitus määrää maksiminopeuden, paljonko saa junnata sen alle olematta lainvastainen?
Yleensä itse ajan 5km/h alle sallitun ettei vaan tule sakkoa.
No älä nyt sallitun ali aja sakon pelon takia. Mittari ei koskaan näytä liian vähän ja jostain 1-2km:n ylityksestä ei sakkoa tule.
prosessi

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

NuoriDaavid kirjoitti:Eli mikä kulkupeli tuo Hiivatti on? Fiat?
Sepä juuri.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyväksytkö automaattisen nopeusvalvonnan?

Viesti Kirjoittaja saira »

NuoriDaavid kirjoitti: No älä nyt sallitun ali aja sakon pelon takia. Mittari ei koskaan näytä liian vähän ja jostain 1-2km:n ylityksestä ei sakkoa tule.
Täytyy yrittää päästä kammosta yli. Ärsyttää itseä meinaan kun on niin kammoinen, että vähentää nopeutta aina kun kameroista tulee ilmoitus.
Vastaa Viestiin