Siivousongelma

Yleinen lätinä jä kitinä
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja Leila »

Onko moraalisesti oikein ja tasapuolista ostaa siivouspalveluja kotiin?

Kysymys pälkähti päähäni, kun luin Kaks"plus lehdestä jutun siivousriidoista. Jutussa eräs erikoistutkija sanoo, että "ulkoistettujen palvelujen ostossa ongelmana on, että aika ostetaan joltain naiselta, jolla tuskin on varaa palkata siivousapua omaan kotiinsa". Eli tasapuolisuuden nimissä tulisi siivoojankin kotona käydä siivooja. Tämänhän voisi laajentaa koskemaan esim. leipureita. Ostin aamulla kaupasta leipää. Tämän takia leipurin on pitänyt olla töissä leipomossa, eikä hän ole voinut leipoa kotona perheelleen. Kokeekohan leipuri tämän ongelmaksi?

Täällä kehitysalueella eli Pohjois-Savossa kotipalveluyrityksiä on perustettu melko paljon viime vuosina. Monet niistä työllistävät yrittäjän lisäksi työntekijöitäkin. Korkean työttömyyden alueella jokainen vakituinen työpaikka on tärkeä. Ilmeisesti em. erikoistutkija viittaa, että siivous on naisvaltainen matalapalkka-ala, jossa työn arvostus on heikko. Suomeksi siis paskaduuni. Siivousta ostavat myös varakkaat henkilöt, jotka eivät itse tahdo pitää kotejaan puhtaana. Mitäs se taas haittaa?

Itse olen käyttänyt siivouspalveluja. En kokenut siitä huonoa omaatuntoa, sillä kotitöitä jäi minullekin tehtäväksi. Kyseessä oli myös ns. kuitillinen toiminta, en siis tukenut harmaata taloutta.
Äiti ei tiedä
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Siivous on siivousta ja jonkun tulee se tehdä. Kaikista ei ole herroiksi, onneksi muitakin tehtäviä maailmasta löytyy. Siivoojalle pitäisi olla siivooja, voi Herran pieksut. Siivooja tekee työtään ja saa palkaksi rahaa, jolla voi hankkia mitä lystää, vaikka sitten siivoojan itselleen.

Kaikkea sitä keksitään, varmaan auton ostajankin pitäisi ajatella auton valmistajaa ja lenkkareiden hankkijan Malesian köyhiä, joilla ei ole varaa 150 egen popoihin. Screw you guys I'm going to some macho bullshit country, where people do not have too fucked up ideas. Kaikille ei pitäisi puhekykyä antaa.

Huumoripalana naista pannessa tulisi varmaan miettiä penetraation alistavaa luonnetta ja ottaa samaan aikaan Börjeltä munaa aunukseen. Börje vaatisi sitten oman antajan ja niin edelleen, kunnes päästäisiin johonkin alkueliöön, joka olisi niin mitätön, ettei hänen pahaa mieltään tarvitsisi ajatella.

EDIT. Koska tutkimuksen tekijän sukupuoli ei näkynytkään, muutin tekstiä. Oletin luonnollisesti, että naurettavat alistusjutut/-teoriat ovat naisten keksintöjä.
Viimeksi muokannut Riemumieli, 08.06.2007 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Se aika, mitä siivooja siivoa jonkun muun kodissa ja saa siitä palkkaa, ei ole pois siivooja omasta siivousajasta. Ihan samalla tavalla minä tuhlaan aikaani täällä toimistossa ja siivoan vielä kotonani.

Minä haluaisin siivousapua, ja palkkaankin heti, kun taloudellinen tilanne antaa periksi. Mä en vaan osaa.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Leila kirjoitti:Jutussa eräs erikoistutkija sanoo, että "ulkoistettujen palvelujen ostossa ongelmana on, että aika ostetaan joltain naiselta, jolla tuskin on varaa palkata siivousapua omaan kotiinsa". Eli tasapuolisuuden nimissä tulisi siivoojankin kotona käydä siivooja. Tämänhän voisi laajentaa koskemaan esim. leipureita. Ostin aamulla kaupasta leipää. Tämän takia leipurin on pitänyt olla töissä leipomossa, eikä hän ole voinut leipoa kotona perheelleen. Kokeekohan leipuri tämän ongelmaksi?
kylläpä on urpo tutkimus. ja tuohon leipuri osioon: olen tehnyt ruokaa työkseni mm. sairaalassa. teimme myös lounaat, mitä työntekijät kävivät syömässä. onko se väärin että lääkäri, jolla on minua parempi palkka ei käytä työaikansa oman ruokansa tekemiseen, koska minunkin pitää tehdä ruokaa huonommalla palkalla? samalla tavallahan on väärin että lääkäri kirjoittaa minulle reseptin työaikanaan kun olen kipeä, vaikka minä en työaikanani kirjoita itselleni reseptejä. ja entäs sitten potilaat? niillehän viedään ruoka sänkyyn asti! ei kukaan tuo minulle ruokaa sänkyyn! potilaitten pitää siis tuon tutkimuksen mukaan tuoda minulle ruoka sänkyyn!
Me transmitte sursum, Caledoni!
NuoriDaavid

Re: Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Leila kirjoitti:Onko moraalisesti oikein ja tasapuolista ostaa siivouspalveluja kotiin?

Kysymys pälkähti päähäni, kun luin Kaks"plus lehdestä jutun siivousriidoista. Jutussa eräs erikoistutkija sanoo, että "ulkoistettujen palvelujen ostossa ongelmana on, että aika ostetaan joltain naiselta, jolla tuskin on varaa palkata siivousapua omaan kotiinsa". Eli tasapuolisuuden nimissä tulisi siivoojankin kotona käydä siivooja. Tämänhän voisi laajentaa koskemaan esim. leipureita. Ostin aamulla kaupasta leipää. Tämän takia leipurin on pitänyt olla töissä leipomossa, eikä hän ole voinut leipoa kotona perheelleen. Kokeekohan leipuri tämän ongelmaksi?

Täällä kehitysalueella eli Pohjois-Savossa kotipalveluyrityksiä on perustettu melko paljon viime vuosina. Monet niistä työllistävät yrittäjän lisäksi työntekijöitäkin. Korkean työttömyyden alueella jokainen vakituinen työpaikka on tärkeä. Ilmeisesti em. erikoistutkija viittaa, että siivous on naisvaltainen matalapalkka-ala, jossa työn arvostus on heikko. Suomeksi siis paskaduuni. Siivousta ostavat myös varakkaat henkilöt, jotka eivät itse tahdo pitää kotejaan puhtaana. Mitäs se taas haittaa?

Itse olen käyttänyt siivouspalveluja. En kokenut siitä huonoa omaatuntoa, sillä kotitöitä jäi minullekin tehtäväksi. Kyseessä oli myös ns. kuitillinen toiminta, en siis tukenut harmaata taloutta.
No olipa ko. tutkijalla fiksu pointti. Olisiko parempi, että siivouspalveluja myyvä nainen olisi työttömänä kortistossa?

Ja tuohan on normaalia työnjakoa, joku siivoaa koteja, joku korjaa autoja, joku tekee jotain muuta. Miksi juuri siivoaminen olisi joku erityinen ongelma.
ninnithequeen

Re: Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mie en ottais ketään nurkkiani siivoomaan!

Ja hei, ei se niin kallista ole. Tsägällä saat 20 e tunti jonkun luuttuamaan.
Bliss

Re: Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja Bliss »

ninnithequeen kirjoitti:Mie en ottais ketään nurkkiani siivoomaan!
Mä taas otan välittömästi, kun nämä asuntoasiat tästä selviävät :)
Ainakin 2 kertaa kuukaudessa saa joku maksullinen siivooja tulla luuttuamaan mun nurkkia tulevaisuudessa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Bliss kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mie en ottais ketään nurkkiani siivoomaan!
Mä taas otan välittömästi, kun nämä asuntoasiat tästä selviävät :)
Ainakin 2 kertaa kuukaudessa saa joku maksullinen siivooja tulla luuttuamaan mun nurkkia tulevaisuudessa.
Mä tein opiskeluaikoina jenkeissä kotisiivouksia. Normaali jenkkitalo, eli 4-5 mh + olohuone + keittiö: imurointi, pölyt, pyykit nostettiin vain sängylle/tuolille pois tieltä, luuttuaminen, mattojen tamppaus, keittiön perusteellinen siivous. Aikaa meni n. 4-5h, ja palkkaa sain 70$. Laitoin ilmoituksen ja sain ihan naapurista pari vakipaikkaa joissa kävin kerran kahdessa viikossa. Kivaa duunia mp3-soitin korvassa :)
The great club outshines the individual, always and forever.
Elukka

Re: Siivousongelma

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Leila kirjoitti:Kysymys pälkähti päähäni, kun luin Kaks"plus lehdestä jutun siivousriidoista. Jutussa eräs erikoistutkija sanoo, että "ulkoistettujen palvelujen ostossa ongelmana on, että aika ostetaan joltain naiselta, jolla tuskin on varaa palkata siivousapua omaan kotiinsa". Eli tasapuolisuuden nimissä tulisi siivoojankin kotona käydä siivooja.
Erikoistutkija on tässä työntänyt pään aika syvälle omaan akateemiseen hanuriinsa.
Siivous on työtä, josta maksetaan palkkaa. Ihan samalla tavalla se siivousapua ostava joutuu tekemään kuukausipalkkansa vastineeksi jotain, mistä joku muu on valmis maksamaan - paitsi jos on ammatiltaan erikoistutkija.
Vastaa Viestiin