Mikä on sinun kompastuskivesi?

Yleinen lätinä jä kitinä
Rahkapussi

Mikä on sinun kompastuskivesi?

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Tänä aamuna joogatunnin jälkeen ohjaaja otti minut erikoisohjaukseen ja halusi kiinnittää huomioni siihen, että yliliikkuvan rintarangan omaavana teen aurinkotervehdyksen pyramidi-asennon kyynerniveliä rasittavasti. Ohjauksen jälkeen keskustelimme kuntoiluhulluudesta, johon me molemmat olemme suorituskeskeisinä ihmisinä kompastuneet.

Joogassa nimenomaan hienoa on se, että vaikka asennot vaikuttavat alussa haastavilta, muuttuvat harjoitukset ajan kuluessa fyysisistä enemmän sisäistyneiksi ja henkisiksi harjoituksiksi, jossa liikesarjojen koordinointi hengitykseen ja oman vartalon tasapainon sekä "keskiviivan" löytäminen ovat pääosassa. Ohjaajani sanoi hienosti: "Yleensä joogamatolla kohtaa fyysisesti ja henkisesti ne kompastuskivet, joihin törmää muualla omassa elämässä."

Tuosta syntyi oivallus. Tänä kesänä olen syventänyt kehotietoisuuttani myös pilateksella, jossa haetaan vartalon rentoa "oikeaa" perusasentoa. Tunneilla ohjaaja kiinnitti huomioni eteenpäin työntyvään rintakehääni ja opetti minut rentouttamaan hartiat mm. vatsalankussa ns. lapatuella, jossa lapoja vedetään aavistus alas kohti vartalon keskipistettä. Se helpottaa mm. taaksepäin suuntautuvan voimakkaan sisäänhengityksen suorittamista.

Huomasin, että sovellan tiettyjä ajatuskaavoja, joihin olen urautunut arkielämässäni myös joogassa ja pilateksessa. Menen niihin asentoihin, joihin olen tottunut venymään ja asettumaan, vaikka ne notkeudesta huolimatta voivat olla vahingollisia keholleni. Kun jooga- ja pilatesohjaajani tökkäsivät minua rintakehään ja osoittivat sen olevan eräs vartaloni lukko ja tuke, huomasin, että sille oli vastineensa myös ajatusmaailmassa. Kuljen yleensä "rinta rottingilla", rintakehäni kulkee lantion edellä, vaikka niiden tulisi olla linjassa. Oikea ylpeän asenteen ruumiillinen manifesti.

Nykyään sovella oppimiani uusia tapoja korjata vartaloni ryhtiä. Samalla opettelen pääsemään irti niistä urautuneista asenteistani, jotka itse asiassa saavat minut usein törmäyskurssille elämässä: ylpeyttä sekä suorittamisen ja pätemisen halua. Olen tajunnut sen, että oppiakseen on oltava vastaanottavainen ja nöyrä. Ja on päästettävä irti pyrkimisestä. Mitä enemmän olen halunnut ja väkisin punkenut, sitä huonompi on ollut lopputulos. On annettava mahdollisuus myös elämän luonnolliselle kehitykselle, asiat tapahtuvat ja kypsyvät ajallaan kuten kasvit: oikeissa olosuhteissa (vesi, lämpötila, ravinteet) ne kukkivat.

Nämä olivat tämän kesän oivalluksiani.

Mitkä ovat Sinun kompastuskivesi?
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Mikä on sinun kompastuskivesi?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Mulla varmaan pääsis pieru joogatunnilla, siksi mä en voi mennä sinne. Kyllähän se muuten kiinnostaa.

Yllä oleva sisältää kompastuskiveni. Ei minun kannata aloittaa tai yrittää mitään, kun ei siitä mitään hyvää seuraa kuitenkaan. Nolaisin vain itseni. Jopa huono ryhtini kuvastaa lannistumistani ja arkuuttani. En uskalla ottaa riskejä.
Äiti ei tiedä
NuoriDaavid

Re: Mikä on sinun kompastuskivesi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Turha kastraatioahdistus.

Jokin aika sitten unessa tajusin: minulla on perhe, joka rakastaa minua ja jota minä rakastan, olemme kaikki terveitä, muutenkin minulla on kaikki asiat hyvin. Ei kannata koko ajan olla ahdistunut naurettavista asioista.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 04.09.2007 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
chevilyn

Re: Mikä on sinun kompastuskivesi?

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Oivalsin etten kuole siihen, että en hallitse kaikkia tilanteita 100%:sti. Joskus 99% riittää ihan hyvin 8)
Bliss

Re: Mikä on sinun kompastuskivesi?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Lapsenomainen luottamus siihen, että asioilla on taipumus järjestyä, tekee niiden hyväksi jotain tai ei.
Tähän asti toiminut 100% loistavasti, todennäköisesti tipahdan jossain vaiheessa turvalleni soraan, mutta...
Elukka

Re: Mikä on sinun kompastuskivesi?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Taitaa olla epävarmuus.
Luulisin. :think:
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mikä on sinun kompastuskivesi?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Elukka kirjoitti:Taitaa olla epävarmuus.
Luulisin. :think:
Ai et ole varma...

Anteeksi nyt vaan, mutta repeilin tälle aika huolella.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriDaavid

Re: Mikä on sinun kompastuskivesi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bliss kirjoitti:Lapsenomainen luottamus siihen, että asioilla on taipumus järjestyä, tekee niiden hyväksi jotain tai ei.
Tähän asti toiminut 100% loistavasti, todennäköisesti tipahdan jossain vaiheessa turvalleni soraan, mutta...
No eikö se ole pikemminkin vahvuus, kun se kerran toimii?

Ajattele mua; aina pelkään, että taivas putoaa niskaan ja mitään ei tapahdu.
Vastaa Viestiin