Kännissä olet ääliö

Yleinen lätinä jä kitinä
chevilyn

Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Mitä ajatuksia Kännissä olet ääliö-kampanja herättää?

www.kannissaoletaalio.fi

Mielestäni on positiivista, että kerrankin on tehty tarpeeksi herättävä kampanja, joka ei tukeudu pelkkiin kirjallisiin faktoihin, vaan jossa esitetään todenmukaisesti liiallisen humalatilan aiheuttamia riskejä. Kyseistä kampanjaa on kuitenkin kritisoitu ylilyönneistä ja kauhukuvien maalaamisesta. Onko kampanjassa menty liian pitkälle vai onko ihmisten ajatusten ravistelu vain hyvä asia? Luuletko, että tämä muuttaa nuorten suhtautumista alkoholinkäyttöön?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Kerrankin kiinnostava ja katu-uskottava kamppis tästä aiheesta. Aiemmat yritelmät ovat olleet turhan kuivakkaita ja/tai kukkahattutätimäisiä. En ymmärrä, mikä tuossa olisi ylilyönniksi laskettavaa, kun esimerkit kuitenkin ovat kuin suoraan tosielämästä.

Viime aikoina on näkynyt signaaleja yleisen alkoholiin liittyvän suhtautumisen muuttumisesta. Toisena esimerkkinä mainittakoon sen jonkun alkoholijuoman (ei nyt tule mieleen, mikä se oli) pienikokoiseen tölkkiin perustuva markkinointiviestintä. Ei olisi mennyt läpi kymmenen vuotta sitten!
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18750
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Niba »

Uskokoon valistuksen merkitykseen, joku on sanonut että valistukseen laitetut rahat menevät kankkulan kaivoon. Kotona ja kaveriporukoissa opitut käyttäymistavat leimaavat ihmisen alkoholin käyttöä. Alkoholin käyttöön vaikuttaa myös kehon sopeutumiskyky alkoholiin. ei jaksa uskoa yhden kampanjan kääntävän kurssia. Terveysvaikutukset tullessaan esiin rajoittavat joittenkin alkoholinkäyttöä, mutta toiset eivät yksinkertaisesti vain välitä niistä. Alkoholin hinta on keskikuluttajien joukossa varmasti merkittävä tekijä, mutta suurkuluttajilla sekään ei enää vaikuta.
Pyyhin Netikettiin..
NuoriDaavid

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

:D

"miks mun muija ei oo yrjötessään noin hyvän näköinen, mun elämä on ihan syvältä."

"Jos tässä maassa ei oltaisi säännöllisin ajoin plekseissä, täällä syntyisi arviolta viisi lasta vuodessa."

Itse kampanjahan on tietenkin vain alkoholiteollisuuden vastuullisen imagon kiillottamista.

Käsi ylös, joka uskoo, että panimoteollisuus oikeasti haluaa, että ihmiset joisivat vähemmän.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti: Käsi ylös, joka uskoo, että panimoteollisuus oikeasti haluaa, että ihmiset joisivat vähemmän.
Vain siinä tapauksessa että ihmiset maksaisivat juomistaan enemmän.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
ninnithequeen

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Niba kirjoitti:Uskokoon valistuksen merkitykseen, joku on sanonut että valistukseen laitetut rahat menevät kankkulan kaivoon. Kotona ja kaveriporukoissa opitut käyttäymistavat leimaavat ihmisen alkoholin käyttöä. Alkoholin käyttöön vaikuttaa myös kehon sopeutumiskyky alkoholiin. ei jaksa uskoa yhden kampanjan kääntävän kurssia. Terveysvaikutukset tullessaan esiin rajoittavat joittenkin alkoholinkäyttöä, mutta toiset eivät yksinkertaisesti vain välitä niistä. Alkoholin hinta on keskikuluttajien joukossa varmasti merkittävä tekijä, mutta suurkuluttajilla sekään ei enää vaikuta.
Mistä sä copypastesit ton?

(anteeksi offtopic)
Rahkapussi

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Repeilin totaalisesti J.Lehtolan kolumnille.

Aiheeseen liityen: entinen "sivistynyt" alkoholin suurkuluttaja, lääkäri Juhani Seppänen lopetti viinanjuonnin vuodeksi ja kuvasi kokemuksiaan teoksessa:
http://www.otava.fi/kirjat/tieto/fi_FI/ ... gory_id=29

Kirja-ala on hyvä esimerkki "ilmaisen-viinan-bileistä": kustantamot voitelevat kilpaa jälleenmyyntikanavien edustajia kosteannahkeilla myynninedistämistilaisuuksillaan. Entisen pomoni kanssa naureskeltiin, että hyvin olisi voinut olla viime joulukuussa aattoon asti koko ajan pienessä sievässä, koska joka päivä oli joku kustantamon hehkuviini-glögi-joulutorttu-karonkka.

Itselläni joogaharrastus on sen verran herkistänyt elimistöä, että pienikin määrä alkomahoolia tekee pahan olon. Sen takia on ollut luontevaa lopettaa kokonaan ns. sivistynyt viihdekäyttö.

Lehtolan kolumniin vielä palaten, tuntuu, että tuollaista käsilaukkuun oskentamista yms. voi helposti bongata taksijonossa varttuneempien helminauha- ja solmio-vinossa-bailaajien osalta Kallen torstaisen ördäämisillan jälkeen.
chevilyn

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Rahkapussi kirjoitti: Itselläni joogaharrastus on sen verran herkistänyt elimistöä, että pienikin määrä alkomahoolia tekee pahan olon.
En ole koskaan ajatellut, että jooga saattaisi olla minunkin kohdallani syy siihen, että saatan saada jo muutamasta lasillisesta siideriä huonon olon.
Rahkapussi

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

chevilyn kirjoitti:
Rahkapussi kirjoitti: Itselläni joogaharrastus on sen verran herkistänyt elimistöä, että pienikin määrä alkomahoolia tekee pahan olon.
En ole koskaan ajatellut, että jooga saattaisi olla minunkin kohdallani syy siihen, että saatan saada jo muutamasta lasillisesta siideriä huonon olon.
Minulle tekee saman nykyään jopa perunalastut ja karamellit, varsinkin seuraavana aamuna on kamala olo :(
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sen jälkeen, kun lopetin reippaan humalahakuisen juomisen, ei satunnainen alkoholin käyttö ole enää tuntunut hyvältä. Enää ei ole ihanaa nousuhumalaa, vaan viinasta tulee tokkurainen ja paska olo :(

Ilman viinaa on ihan tylsää ja elämä on arkisen harmaata, mutta valitettavasti parempaa kuin viinalla.

:on:

Tuo kamppanjan känniseksi pätkä, josta on ollut paljon puhetta, syyllistääkö se raiskauksen uhria. Taitaa riippua hieman katsojan asenteista ynnä muusta miten sen tulkitsee, sillä mulla ei tullut mieleen raiskaus, vaan ihan rehellinen typerä kännimoka. Mitä se sitten kertoo minun moraalistani ja arvomaailmastani :oops:
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
chevilyn

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Rahkapussi kirjoitti: Minulle tekee saman nykyään jopa perunalastut ja karamellit, varsinkin seuraavana aamuna on kamala olo :(
Ohoh. Oletko vasta aloittanut joogaamisen? Muistelisin joskus itse aloittaessani, että elimistö oli silloin todella herkkä esim.kahville, mutta nykyään on jo tasaantunut. Toisilla se kuulemma menee juuri toisinpäin eli mitä enemmän joogaa niin sitä herkemmäksi elimistö tulee. Luulen, että joogatyypillä ja sillä kuinka usein sitä harrastaa on myös merkitystä.
Lolita kirjoitti: Tuo kamppanjan känniseksi pätkä, josta on ollut paljon puhetta, syyllistääkö se raiskauksen uhria. Taitaa riippua hieman katsojan asenteista ynnä muusta miten sen tulkitsee, sillä mulla ei tullut mieleen raiskaus, vaan ihan rehellinen typerä kännimoka. Mitä se sitten kertoo minun moraalistani ja arvomaailmastani :oops:
Minussa taas tuo ei herättänyt oikeastaan mitään tunteita. Epäilemättä tuollaistakin tapahtuu joka viikonloppu jossain päin maailmaa, mutta sehän nyt on tunnettu tosiasia, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Viimeksi muokannut chevilyn, 06.09.2007 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriDaavid

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Lolita kirjoitti:Sen jälkeen, kun lopetin reippaan humalahakuisen juomisen, ei satunnainen alkoholin käyttö ole enää tuntunut hyvältä. Enää ei ole ihanaa nousuhumalaa, vaan viinasta tulee tokkurainen ja paska olo :(
Pitkään olen ottanut pe ja la. Nyt kolmena viime viikonloppuna vain la ja se ei tunnukaan yhtä hyvältä kuin pe ja la ottaminen.

Viinan juonti vaatii siis ylläpitoa, jotta se tuntuisi yhtä hyvältä.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Rahkapussi kirjoitti:
chevilyn kirjoitti:
Rahkapussi kirjoitti: Itselläni joogaharrastus on sen verran herkistänyt elimistöä, että pienikin määrä alkomahoolia tekee pahan olon.
En ole koskaan ajatellut, että jooga saattaisi olla minunkin kohdallani syy siihen, että saatan saada jo muutamasta lasillisesta siideriä huonon olon.
Minulle tekee saman nykyään jopa perunalastut ja karamellit, varsinkin seuraavana aamuna on kamala olo :(
Lopettakaa joogaaminen! Se tekee teidät sairaiksi!
NuoriDaavid

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Lolita kirjoitti: Tuo kamppanjan känniseksi pätkä, josta on ollut paljon puhetta, syyllistääkö se raiskauksen uhria. Taitaa riippua hieman katsojan asenteista ynnä muusta miten sen tulkitsee, sillä mulla ei tullut mieleen raiskaus, vaan ihan rehellinen typerä kännimoka. Mitä se sitten kertoo minun moraalistani ja arvomaailmastani :oops:
En itse ole ko. pätkää nähnyt, mutta kampanjasta vastaava sanoi hesarissa, että siinä ei ole tarkoitus näyttää raiskausta, vaan kännimoka.

Olet siis ymmärtänyt oikein.
NuoriDaavid

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vadim kirjoitti:
Rahkapussi kirjoitti:
chevilyn kirjoitti:
En ole koskaan ajatellut, että jooga saattaisi olla minunkin kohdallani syy siihen, että saatan saada jo muutamasta lasillisesta siideriä huonon olon.
Minulle tekee saman nykyään jopa perunalastut ja karamellit, varsinkin seuraavana aamuna on kamala olo :(
Lopettakaa joogaaminen! Se tekee teidät sairaiksi!
Varoitusmerkit joogasalien seinille. "Jooga vie ilon ryyppäämisestä!"
chevilyn

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Vadim kirjoitti: Lopettakaa joogaaminen! Se tekee teidät sairaiksi!
Alankin harrastaa sen sijaan humalahakuista juomista!
Rahkapussi

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

chevilyn kirjoitti:Ohoh. Oletko vasta aloittanut joogaamisen? Muistelisin joskus itse aloittaessani, että elimistö oli silloin todella herkkä esim.kahville, mutta nykyään on jo tasaantunut. Toisilla se kuulemma menee juuri toisinpäin eli mitä enemmän joogaa niin sitä herkemmäksi elimistö tulee. Luulen, että joogatyypillä ja sillä kuinka usein sitä harrastaa on myös merkitystä.
Vuoden verran olen vetänyt, nykyään 2-4 krt vkossa, Astanga- ja voimajoogaa. Kyllä mä vetäisen kevyesti pari kuppia kahvia ennen harjoitusta ja päälle puoli litraa vettä. Harjoituksen jälkeen odottelen yleensä sellainen 30 min ->, kunnes elimistö ilmaisee haluavansa ruokaa ja lisää nestettä.

Juu, Vadim, terveet elämäntavat ovat ihan sairas juttu :-D
Elukka

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Elukka »

chevilyn kirjoitti:
Vadim kirjoitti: Lopettakaa joogaaminen! Se tekee teidät sairaiksi!
Alankin harrastaa sen sijaan humalahakuista juomista!
Se oli miehen puhetta! :jee:
chevilyn

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Rahkapussi kirjoitti: Vuoden verran olen vetänyt, nykyään 2-4 krt vkossa, Astanga- ja voimajoogaa. Kyllä mä vetäisen kevyesti pari kuppia kahvia ennen harjoitusta ja päälle puoli litraa vettä.
Astangajoogaa harrastan minäkin. En osaa sanoa onko joogaaminen vaikuttanut mitenkään muuten ruokailutottumuksiini, koska en ole koskaan pahemmin välittänyt karkeista tai sipseistä ja olin vihreän teen suurkuluttaja jo kauan ennen joogaamisen aloittamistakin. Hauska harrastus.
Elukka kirjoitti: Se oli miehen puhetta! :jee:
Otankin tästä bissen ja menen sohvalle raapimaan muniani ja penkkiurheilemaan.
NuoriDaavid

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

chevilyn kirjoitti:
Rahkapussi kirjoitti: Vuoden verran olen vetänyt, nykyään 2-4 krt vkossa, Astanga- ja voimajoogaa. Kyllä mä vetäisen kevyesti pari kuppia kahvia ennen harjoitusta ja päälle puoli litraa vettä.
Astangajoogaa harrastan minäkin. En osaa sanoa onko joogaaminen vaikuttanut mitenkään muuten ruokailutottumuksiini, koska en ole koskaan pahemmin välittänyt karkeista tai sipseistä ja olin vihreän teen suurkuluttaja jo kauan ennen joogaamisen aloittamistakin. Hauska harrastus.
Elukka kirjoitti: Se oli miehen puhetta! :jee:
Otankin tästä bissen ja menen sohvalle raapimaan muniani ja penkkiurheilemaan.
Po. munasarjoja.
chevilyn

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

NuoriDaavid kirjoitti: Po. munasarjoja.
Ei kun otin kaapista kaksi kananmunaa, joita voin rapsustella.
Rahkapussi

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

chevilyn kirjoitti: Astangajoogaa harrastan minäkin. En osaa sanoa onko joogaaminen vaikuttanut mitenkään muuten ruokailutottumuksiini, koska en ole koskaan pahemmin välittänyt karkeista tai sipseistä ja olin vihreän teen suurkuluttaja jo kauan ennen joogaamisen aloittamistakin. Hauska harrastus.
Mä olen juonut kahvia jo 5-vuotiaasta lähtien, mutta olen vähentänyt sen käyttöä rajusti. Aamulla on silti pakko saada pari kuppia hyvää ja vahvaa kahvia. Teetä juon silloin tällöin, varsinkin vilustuneena menee Earl Grey-, vihreä- ja inkivääritee. Kyllä ensimmäiset puoli vuotta väänsin joogaa aika veren maku suussa, oli sen verran henkistä ja fyysistä stressiä ja niistä johtuneita huonoja elämäntapoja takana, että pelkästään elimistön puhdistuminen teki tuskaa.

Sinnikkäästi vaan jatkoin, tänä keväänä lopetin kokonaan puntin nostelun ja otin joogan rinnalle pilateksen, sauvakävelyllä olen ylläpitänyt kestävyyttäni. Tunnen olevani voimakkaampi ja paremmassa kunnossa kuin silloin, kun kävin nostelemassa puntteja 3 krt /vkossa ja juoksemassa 2-3 krt vkossa. Jooga vaatii ja samaan aikaan kehittää lisää lihaskuntoa sekä notkeutta. Mulla kun on muutenkin bulgarialaisen moukarinheittäjän ruumiinrakenne, niin kaikki lajit, jotka vaan voivat kehittää kroppaani sulokkuutta, ovat tervetulleita :-D

EDIT: Muuten totaalisen off-topic!
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja Mida »

Se nyt on aivan se ja sama, onko alkuperäinen tarkoitus ollut "naisten videossa" esittää känniseksiä tahi raiskausta. Itse ongelma on se, että siinä on melko helppo nähdä raiskaus. Esim. tällainen täti, ku mä, joka ei ole koskaan edes känniä kokenut, näen naisen passiivisuudessa ja siinä, että kaks miestä häntä riisuu, melko pelottavia juttuja. Siis että jos noin tehtäs mulle, se olis raiskaus. Mutta siis tosiaankaan en ole ollut kännissä, joten se selittää. Video on myös monitulkintainen itsessään, moni ei-absolutistikin on siinä nähnyt raiskauksen..

Jos ihminen näkee siinä raiskauksen, lopussa näkyvällä tekstillä on selvä viesti: Harkintakyky ei tullut jatkoille asti. Eli koska nainen hukkasit hakintakykysi, lopputulos (raiskaus tai lain mukaan siis seksuaalinen hyväksikäyttö) on oma vikasi.

Jos se likka siinä videossa osoittaisi eleelläkään olevansa suostuvainen koko hommaan, eikä voisi nähdä hänen olevan liian kanttuvei kieltääkseen, koko ongelmaa ei olisi. Tällä hetkellä pidän ikävänä koko pätkän näyttämistä.

Hei, moneenko teistä arvon kitinäläiset kännejä kokeneet aikuiset tuo video vaikutti ravistelevasti tyyliin: Ei perkele, täytyy miettiä omia juomatapoja?
chevilyn

Re: Kännissä olet ääliö

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Rahkapussi kirjoitti: Mä olen juonut kahvia jo 5-vuotiaasta lähtien...Kyllä ensimmäiset puoli vuotta väänsin joogaa aika veren maku suussa, oli sen verran henkistä ja fyysistä stressiä ja niistä johtuneita huonoja elämäntapoja takana, että pelkästään elimistön puhdistuminen teki tuskaa.

Sinnikkäästi vaan jatkoin, tänä keväänä lopetin kokonaan puntin nostelun ja otin joogan rinnalle pilateksen

EDIT: Muuten totaalisen off-topic!
Luulisi, että kahvi ei tee hyvää noinkin pienelle. Olitko ylivilkas duracellpupu sen seurauksena? Minäkin aloitin joogan pahimpaan mahdolliseen aikaan, jolloin olin aivan ylistressaantunut. Sen seurauksena jouduin todella näkemään vaivaa siinä, että pystyin rauhoittumaan joogamisen ajaksi. Olisin halunnut vain paahtaa joogatunnillakin ylikierroksilla, mutta jälkiviisaana täytyy sanoa, että se oli todella hyvää vastapainoa silloiselle hektiselle elämälle.

Tekisi mieli kokeilla pilatesta, koska olen kuullut siitä niin paljon hyvää. Salilla ja lenkillä käyn kyllä edelleen, mutta en harrasta mitään liikuntaa enää liian suorituskeskeisesti ja veren maku suussa. Off-topic tosiaan, mutta omapahan on aloitukseni, joten kukaan ei voi valittaa asiasta :)
Mida kirjoitti: Hei, moneenko teistä arvon kitinäläiset kännejä kokeneet aikuiset tuo video vaikutti ravistelevasti tyyliin: Ei perkele, täytyy miettiä omia juomatapoja?
Video tosiaan jättää aika paljon tulkinnanvaraa. Olen miettinyt omia juomistottumuksiani jo nuorempana. Join joskus humalahakuisesti, mutta totesin, että inhoan sitä tunnetta, että havainnointikykyni ympäröivästä maailmasta hämärtyy.
Vastaa Viestiin