Kerjäläiset

Yleinen lätinä jä kitinä
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Törmäsin tänään Wiklundin ulkopuolella vanhahkoon, kerjäävään mieheen. Hän ei nöyrästi ojentanut kättään kulkureitin varrella kyltin kanssa vaan kävi suoraan jokaisen ulostulijan päälle hokien päällekäydessä mantraansa "Annarahaaannarahaaannaaarahaaa...!"

Yritin kysyä mikä vialla, mihin sitä rahaa tarvitaan mutta mies oli sen verran sekava ettei hänestä irronnut kuin tuo ruinausloitsu. Ei siis kovin järjestäytynyt pyytäjä toisin kuin maassa ajoittain liikkuneet kerjäläisryhmät.

En antanut rahaa vaan kävelin pois kiusaantuneena. Olen ajatellut suomalaisen yhteiskunnan pitävän sen verran huolta omistaan ettei tarvetta kerjäämiseen ole, turvaverkkoina tulevat sitten sukulaiset, ystävät ja seurakunta. Voisin kuvitella ohjaavani kerjäläisen poliisin luo tai sosiaalitoimistoon mikäli hän olisi kovin heikossa kunnossa, ehkä voisin tarjota aterian. Mutta kadulla en ala levittelemään lompakkoani kerjäläisille tai feissaajille, tunkeutumalla reviirilleni ei taatusti saa myönteistä vastaanottoa. Sinänsä typerästi minä lankeaisin sellaiseen ulkomaiseen ansaan, jossa sääliä kalastetaan lapsilla tai yleisellä ankeudella. Yleisesti vältän antamasta rahaa kuin tunnettuihin keräyksiin tai tuntemilleni ihmisille.

Miten sinä suhtaudut kerjäämiseen? Näkemyksiä tai kokemuksia?
Elämä kantaa, jos sen antaa
ninnithequeen

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Se oli kännissä ja seonnut päästään.
SikaMika

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

ninnithequeen kirjoitti:Se oli kännissä ja seonnut päästään.
Käsittääkseni Melnais ei juo pahemmin viinaa?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21371
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hesassa noita on alkanut näkymään enemmänkin tänä syksynä. Onkohan jostain tuotu lastillinen ihan tarkoituksella?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Romania on EU-maa, joten sieltä voi nyt tulla vapaasti tänne kerjäämään eikä sillä perusteella käännytetä. Näitä sitten näkyykin maahan polvistuneina tai ruusuja myyden Helsingin keskustassa.

En anna kerjäläisille, suomalaisille tai ulkomaalaisille, rahaa. Enkä katusoittajille. Jossain tapauksessa voisin tukea aineelllisesti, eli ostaa sen mihin sitä rahaa kerjätään, mutta turistit elättäkööt itsensä ihan omilla rahoillaan.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Leila »

Romskuja on pyörinyt jo Kuopion korkeudellakin... Ruusunmyyjän tai kerjäläisen kohtaaminen on minulle todella vaivaannuttavaa. En ole yksinkertaisesti tottunut sellaiseen. En anna rahaa, mutta jotenkin ne tyypit jää silti mieleen pyörimään. Katusoittajalle voisin antaa rahaa, jos vetää hyvin.
Äiti ei tiedä
Mulli75

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Kesällä Oulun Kaakkurissa käydessäni tuli mies puhumaan ystävällisesti mulle erään ison marketin pihalla kun olin menossa kohti autoani. Sanoi olevansa Romaniasta. Ensin se alkoi pyytää bensarahaa. En antanut. Sitten se kaivoi kultakoruja taskustaan ja alkoi kauppaamaan niitä. En ostanut, sitten alkoi olla mies olemaan sen verran agressiivinen että mulla kävi mielessä vaikka mitä. Onneksi kaverini tuli autostani ulos sen verran isolla äänellä esiintyen että kerjäys loppui siihen lipevällä hymyllä varustettuna. Samanlainen kerjäys kaupustelutilanne oli Helsingissä samana kesänä. Tv:ssäkin oli myöhemmin juttua aiheesta.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Leila kirjoitti: En anna rahaa, mutta jotenkin ne tyypit jää silti mieleen pyörimään.
Tämä häiritsee niin paljon! Mua vaivaa ehkä eniten se mahdollisuus, että miehellä oli aivan oikeasti hätä (muukin kuin kaljantarve). Ehkä oikeasti, akuutisti irrallaan todellisuudesta, ehkä monen sattuman kautta tuomittu selviytymään loppukuu ilman euroakaan. Ei kukaan muukaan tehnyt mitään, mutta siitä nyt ei ainakaan parempi mieli tule. Miksi saa olla välittämättä?

Selkeästi ulkomaalaisiin kerjäläisiin on jotenkin helpompi suhtautua, kun sen tietää miten heille toiminta on/voi olla bisnestä, jopa tuottoisaa verrattuna kotioloihin. Tietysti sekin ahdistaa miten muualla maailmassa voi olla niin ankeaa että Suomessa kerjätyillä senteillä tulee toimeen.

Varmaan jotain lakkopelkoja, jotka puskevat läpi korostuneina velvollisuudentunteina.
Elämä kantaa, jos sen antaa
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21371
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Melnais kirjoitti:Mua vaivaa ehkä eniten se mahdollisuus, että miehellä oli aivan oikeasti hätä (muukin kuin kaljantarve). Ehkä oikeasti, akuutisti irrallaan todellisuudesta, ehkä monen sattuman kautta tuomittu selviytymään loppukuu ilman euroakaan. E
Kannattaa ohjata kaveri romanian suurlähetystöön. He auttavat pulaan joutuneita kansalaisiaan. Ihan kuin elokuvissa "take me to the US embassy".
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Niba »

Tuollaiset kerjäläiset häiritsevät paljon, enkä tunne minkäänlaista halua tukea heitä yrityksensä ylläpitämisessä. Oikeesti tekisi mieli potkaista maassa kyhjöttäviä nuoria kundeja kupoliin. Kyllä varmasti väistäisivät ilman minkäänlaista vaikeutta. Onneksi minulta tullaan harvemmin aktiivisesti kerjäämään. Suomessa on suomalaisia varten sosiaalijuolto, jos heillä ei ole oikeutta tai edes kykyä käyttää sitä, mitä oikeutta heillä on tulla tänne ollenkaan. Katolisessa Etelä-Euroopassa ja muslimimaissa sosiaalihuollon puuttumisen takia on muotia antaa almuja kerjäläisille. Toivottavasti tämä ympärisstöongelma ei liikaa pahene ilmaston lämpeämisen takia? Talvipakkasilla on niin mukava puhdistava vaikutus niin kaupunki kuin muuhunkin luontoon.

"Kireitä pakkasia odotellessa"
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja ak »

Tässä kotinurkilla on yksi eukko kerjäämässä aika säännöllisesti, mutta ei multa irtoa penniäkään sen kaljakassaan. Siitä ei ole epäilystäkään mihin ne rahat hupenee. Tosin huomasin tossa joku päivä, että se alkaa oppia, että multa on turha edes yrittää - muita höynäytettäviä ilmeisesti riittää.

Sofiassa muutama vuosi sitten oli hippasen häiritsevä tilanne, kun oli jossain syömässä ja joku tuli siihen ruokapaikkaan ruinaamaan ja jäi tuijottamaan siihen nenän eteen sen lappunsa kanssa. Henkilökunta sitten hoiti kyseisen tyypin pihalle.

Katumuusikot on sitten erikseen. Niistä löytyy niitä hyvin vetäviä jotka tuolla pakkasessa tosiaan saa sympatiat puolelleen.
Zeb

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Kovetan sydämeni, vältän katsekontaktia ja ryysin ohi kovaa. Koskee kaikkia rahankinuajia, oli sitten pelastusarmeijan pata kainalossa tai ei. Mua vaan jotenkin ahdistaa se, et joku tunkeutuu noin reviirilleni. Ehkä oon sitten kapitalistisika tms, mutten vaan jaksa enkä pysty.
Tix

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Tix »

Helsingissä pyörii se yksi koko ajan käsi ojossa kulkeva kassialma, useimmiten assan seudulla. Miltei paikallinen nähtävyys. Mietin aina, että onko sillä oikeasti rahantarve niin kova, tienaako tuolla niin hyvin vai onko se enemmän tapa.
Elukka

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Stadissa olen pariinkin otteeseen tullut ahdistelluksi tyypin toimesta, joka valittaa "...ku mulla on niin kova nälkä...". Ensimmäisellä kerralla painelin korvat ummessa ohi, jolloin tyyppi jäi lallattamaan perään: "Mi-nä soi-tan po-lii-sil-le, mi-nä-soi-tan po-lii-sil-le, lallallaa".
Epäselväksi jäi, mihin rikokseen narkkarilogiikan mukaan syyllistyin.
Toisella kerralla murahdin jo kauempaa "Mee duuniin!".
Rautrsikan kulmilla taas oli joskus joku englantia puhuva (romani?)nainen kerjäämässä kuulemma ruokaa lapselleen.

Jälkikäteen tuli mieleen, että kummatkin olisi oikeastaan voinut opastaa lähimpään KELAan tai työkkäriin. On se nyt kumma jos ei suomalaisella sosiaaliturvalla kerjäämättä pärjää.

Itiksessä taas yritti kertaalleen joku mustalaislapsista koostuva porukka tyrkyttää T-paitoja. Kun emme kaverin kanssa ostaneet, jäivät huutelemaan rasistia perään.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Suomalaiset ovat tottuneet liikaa siihen, että kyllä yhteiskunta ja sosiaalitoimisto pitää huolen kaikista. Suomalaiset eivät ole tottuneet siihen ajatukseen että, joku on tosiaan avun tarpeessa ja nyt on oma velvollisuus auttaa.
Niipä oletamme, että yhteiskunta pitää huolen myös hoitajista. Kun autoliitto menee lakkoon niin satamatyöläiset ryhtyy tukilakkoon vai miten päin se meni. Kun on kysymys hoitajista niin kukaan ei puhu mitään. Hoitajien palkankorostukset kun tarkoittaa todennäköisesti vähemmän palkaa joillekkin muille (todennäköisesti juuri sille joka heitä erehtyisi tukemaan), tai lisää veroja.

Eihän autoliiton lakossa puhuttu mitään siitä, että ne rahat täytyy sitten ottaa satamatyöläisten palkkapussista.
Googlebot

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Kysyn rahanpyytäjiltä "Käykö teillä pankkikortti?", koska totuus on etten yleensä pidä muuta käteistä mukanani kuin yhden euron ja yhden 50s kolikot ostoskärryjen ja uimahallin pukukopin pantteja varten. Valitettavasti niistä en voi luopua, koska silloin olisin täysin rahaton buuhuu.

Sikäli vaan että välillä olisi tehnyt mieli antaa jollekin seisoskelevalle SPR:n rahankerjääjälle jo pelkästään siitä hyvästä että viitsii seisoskella ulkona räntäsateessa ilman palkkaa, ainoana tyydytyksenä hyvä mieli mitä saa tehtyään jotain niin pyyteetöntä(?). Eikä sitä tyydytystä voi saada jos kukaan ei anna mitään rahaa. Samaten joillekin hyville katusoittajille voisi jotain laittaa, jos olisi. Yleensä juuri silloin ei ole.

Toisaalta, Amnestyn lehtitilauksia tms. en ottanut kadulla vastaan ehkä juuri sen takia koska he olivat mielestäni liian kärkkäästi pyytämässä sitä, enkä ole varmistunut mihin tarkoitukseen ja kuinka tarkasti rahat oikeasti ohjautuvat. Kun yksi Amnestyn rahankerääjä kysyi mitä mieltä olen naisiin kohdistuvasta väkivallasta yhteiskunnassamme, sanoin olevani sitä vastaan ja pidättäytyväni siitä omalla kohdallani, ja jatkoin matkaani.
Elukka

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Jyrki73 kirjoitti:Eihän autoliiton lakossa puhuttu mitään siitä, että ne rahat täytyy sitten ottaa satamatyöläisten palkkapussista.
Hetkinen, mitä tekemistä tällä nyt olikaan katupummien kanssa?
Me is confused.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Melnais kirjoitti:Törmäsin tänään Wiklundin ulkopuolella vanhahkoon, kerjäävään mieheen.... "Annarahaaannarahaaannaaarahaaa...!"
Markka-aikana tuo lultavasi samainen mies hoki "annafemmaannaannafemma" Muutaman femman saatuaan hän haahuili ylös Wiklundin kahvilaan, joi kupin kahvia neljällä sokerinpalalla ja tuhlasi loput rahat pokerikoneeseen. (Joo me yläasteella seurattiin joskus huviksemme ko. heebon menoa) Eli olettaen kyseessa olevan sama mies en antaisi massia missään nimessä. Muutenkin olen niin itsekäs ja köyhä että kukkaronnyörit ei helpolla kerjäläisille aukene.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Elukka kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti:Eihän autoliiton lakossa puhuttu mitään siitä, että ne rahat täytyy sitten ottaa satamatyöläisten palkkapussista.
Hetkinen, mitä tekemistä tällä nyt olikaan katupummien kanssa?
Me is confused.
Vain se että suomalainen ei auta, "Kun eihän se minulle kuulu."

Eihän hoitajien lakkokaan kuulu kenellekkään muulle kuin hoitajille ja heidän työnanjilleen.
Kun hoitajien rahat loppuu, niin heidän on palattava kiltisti takaisin töihin hiukan entistä nöyrempinä. Lakko kun ei pure. Suojelutyön takia töitä on silti pakko tehdä lakonkin aikana.
prosessi

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Jyrki73 kirjoitti:
Elukka kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti:Eihän autoliiton lakossa puhuttu mitään siitä, että ne rahat täytyy sitten ottaa satamatyöläisten palkkapussista.
Hetkinen, mitä tekemistä tällä nyt olikaan katupummien kanssa?
Me is confused.
Vain se että suomalainen ei auta, "Kun eihän se minulle kuulu."
Autoliiton jäsenet ja satamatyöläiset eivät ole suomalaisia, toisin kuin hoitajat ja kerjäläisiä avustamattomat?
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Kiristys ja uhkailu tuntuu olevan ainoat keinot mitkä työmarkkinoilla toimivat. Hoitajien tapauksessa niitäkään ei voi käyttää.
prosessi kirjoitti:Autoliiton jäsenet ja satamatyöläiset eivät ole suomalaisia, toisin kuin hoitajat ja kerjäläisiä avustamattomat?
Tästä minulla ei ole tietoa. On kumminkin kaikkein muiden, kuin hoitajien ja niiden epäonniosten potilaiden edun mukaista, että hoitokulut pidetään pieninä. Ne kun eivät suoraan ole tuottavaa työtä, jota voidaan myydä ulkomaalaisille tai voidaan, mutta silti ne omankin maan köyhät on hoidettava. Heiltä ei voi periä maksua hoidosta.
NuoriDaavid

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Yleisesti ottaen en koskaan anna rahaa kerjäläisille, koska suomessa kyllä sossu huolehtii. Kerran tein kyllä poikkeuksen.

Nuorena miehenä kiiruhdin luennolle, kun pitkätukka pyysi rahaa. Vastasin, että en anna.

Hän kommentoi, "kumpi on parempi, annat mulle markan, vai pistän sua puukolla kylkeen?".

Esitin vastakysymyksen, "onko tämä ryöstö".

Mies kysyi, opiskelenko oikeustiedettä. Tässä vaiheessa katsoin parhaaksi antaa markan.
Zeb

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriDaavid kirjoitti:Nuorena miehenä kiiruhdin luennolle, kun pitkätukka pyysi rahaa. Vastasin, että en anna.

Hän kommentoi, "kumpi on parempi, annat mulle markan, vai pistän sua puukolla kylkeen?".

Esitin vastakysymyksen, "onko tämä ryöstö".

Mies kysyi, opiskelenko oikeustiedettä. Tässä vaiheessa katsoin parhaaksi antaa markan.
Verbaaliakrobatiarosvo! :D
Zeb

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriDaavid kirjoitti: "kumpi on parempi, annat mulle markan, vai pistän sua puukolla kylkeen?"
Vielä tähän; mä oon varmaan onnettomuusaltis, kun tossa tilanteessa olisi pistänyt vituttamaan sen verran etten varmasti olisi antanut. En periaatteestakaan. Ainakaan jos missään lähistöllä olisi ollut paikka minne juosta pakoon jos olisi alkanut oikeasti veistä heiluttaa.

Tuli mieleen myös kerta, jolloin miehen kanssa annettiin rahaa kerjäläiselle: Tiedätte varmaan ulkomaanreissuilla ne autonikkunanpesijät kun käy kiinni liikennevaloissa seistessä, ja odottaa rahapalkintoa. Sellainen tuli heilumaan ja sanottiin sille et tuulilasi ei kaipaa pesua, kiitos vain. Osas sitten kysyä suoraan et saisko sitten pari euroa ihan kaljaan vaan. Niin suoraan pyyntöön lämmittiin, ja sai rahansa. Kiitteli kovasti vielä perään: "You Finnish people, you really know what real alcohol problem is!!"
Smailer

Re: Kerjäläiset

Viesti Kirjoittaja Smailer »

Zeb kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: "kumpi on parempi, annat mulle markan, vai pistän sua puukolla kylkeen?"
Vielä tähän; mä oon varmaan onnettomuusaltis, kun tossa tilanteessa olisi pistänyt vituttamaan sen verran etten varmasti olisi antanut. En periaatteestakaan. Ainakaan jos missään lähistöllä olisi ollut paikka minne juosta pakoon jos olisi alkanut oikeasti veistä heiluttaa.
Vähän samoilla linjoilla. Kun tuosta meni se pyytäminen jo ohitse ja muuttui "ryöstöksi" ...
Vastaa Viestiin