Monikulttuurisuus - mitä se on?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

prosessi kirjoitti:Luin tätä tekstiä suorastaan hartaana aikansa, ja vaikka onkin asian johtamista harhateille, niin minun on ihan pakko kysyä, että yhdistääkö tuo eettinen pohja mielestäsi vain ihmiskuntaa, vaiko myös eläinkuntaa? Eli miten syvällä nämä universaalit periaatteet oikein pesivät?
Olen maailmankatsomukseltani humanisti, joten en halua ulottaa etiikkaa eläinkuntaan. Ihmisten ja eläinten suhde on niin monimutkainen asia, etten ole löytänyt siitä mitään kiinnostavaa sanottavaa, en ainakaan vielä.
prosessi

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Vadim kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Luin tätä tekstiä suorastaan hartaana aikansa, ja vaikka onkin asian johtamista harhateille, niin minun on ihan pakko kysyä, että yhdistääkö tuo eettinen pohja mielestäsi vain ihmiskuntaa, vaiko myös eläinkuntaa? Eli miten syvällä nämä universaalit periaatteet oikein pesivät?
Olen maailmankatsomukseltani humanisti, joten en halua ulottaa etiikkaa eläinkuntaan. Ihmisten ja eläinten suhde on niin monimutkainen asia, etten ole löytänyt siitä mitään kiinnostavaa sanottavaa, en ainakaan vielä.
Elän siis toivossa. (Luethan ja arvostelet sen tilaamani kirjan, en nimittäin piruillut yhtään kirjaa sinulle valitessani, vaikka niin olisi voinut kuvitellakin.)
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Vadim kirjoitti:Anteeksi nyt vain, mutta uskonnottomia alkaa käsitykseni mukaan olla noin kymmenen prosenttia suomalaisia - meinaat tosissasi, että se, etteivät he satu tunnustamaan tätä luterilaista "uskoa", tekee heistä jotenkin kehnompia suomalaisia.

Luterilaisuus saa erilaisia muotoja erilaisissa paikoissa. En usko, että sinulla olisi ehkä paljoakaan yhteistä vaikkapa amerikkalaisen luterilaisen kanssa. Ylipäätään tämä ajatus luterilaisuudesta jonkinlaisen suomalaisen "työmoraalin" selittäjänä on jotenkin omituinen, ei vain siksi, etteivät suomalaiset tee minusta sen enempää töitä kuin muutkaan eurooppalaiset (jos jotain, suomalaiset käyttävät työaikansa paremmin, harrastavat pikalounaita (hyh!) ja lähtevät selvästi aikaisemmin töistä kuin eurooppalaiset ystävänsä), vaan myös siksi, ettei luterilaisessa opissa ole mitään sellaista, joka asettaisi työn jotenkin erityiseen asemaan. Päin vastoin, Luther ajoi ajatusta, jonka mukaan pelkkä usko, eivät esimerkiksi hyvät teot, pelastavat. Toisaalta nämä protestanttisen etiikan vakuuttavampien esimerkkien edustajat uskovat, että maallisen hyvän saaminen tarkoittaa, että sattuu olemaan jonkun henkiolennon suosiossa. Suomalainen taas paheksuu rikkaita.

Mikään ei Suomen taloushistoriassa myöskään viittaa siihen, että suomalaiset olisivat jotenkin erityisen työteliäitä - jos näin olisi, Suomi olisi tuskin ollut Euroopan köyhin maa vielä vuonna 1945, Albanian ohella.

Argumentaatiologiikan kannalta olisi toivottavaa, että kehittäisit päättelyketjuasi, jossa ensin todetaan, ettet halua rajata ketään ulos mistään ja sitten teet juuri niin. Mutta no, ehkä tällä ei ole mikään tekemistä logiikan kannalta, haluat vain lausua julki ennakkoluulosi.
Sieltä paikalle karautti toinen antipatiamies. Ehkä pääsisin yksinkertaisesti helpommalla jos en yleensä ottaen kommentoisi juttujasi.

Mutta kukapa sitä helpolla haluaisi päästä. Siirryn paskanjauhannasta kohtaan, josta pääajatuksesi käy parhaiten selville. Muut vastaukset kysymyksiisi löydät ylempää.
Vadim kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Olen vakuuttunut, että ne tuhannet hakunpistot tähän karuun maaperään virtaavat sinunkin suonissasi. Olen itse joskus ihmetellyt miksi kehoni on sellainen "Juha Mieto" -keho (viittaan yhteen ylen ohjelmaan, jossa Mieto suostuteltiin tekemään motti puuta tunnissa käsivoimin). Voin löysätä pitkäänkin, mutta silti tarvittaessa pystyn painamaan fyysistä työtä harjoittelematta pitkän pätkän väsymättä.
Tämä kuulostaa minusta jonkinmoiselta sairaskertomukselta.
Juuri näin. Pertti on paha vai peräti sairas? (vaikka maksaakin Vadimin maailmanparannukset ulkomailla). Vadim on hyvä (koska parantaa maailmaan muitten rahoilla).
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

prosessi kirjoitti:Juuri nyt lisäisin tuonne tilaa kirja-arvostelu -ketjuun uuden tilauksen sinulle, Tuomo Melasuon toimittamasta kirjasta Vieras Välimeri, jos sinun vain olisi mahdollista saada se käsiisi jostain. Taitaa kuitenkin olla mahdotonta, kun kerran asut jossain ihan muualla, enkä siksi edes itse voi lainata sitä sinulle.
Mitähän kirja mahtaa käsitellä?

Suomi on Euroopassa maaplaneetalla.
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Googlebot kirjoitti:Ehkä ajatuksesi siis ennemminkin oli että koska "meidän" isovanhempamme ovat rakentaneet Suomen hyvinvointia, on meille heidän suorina jälkipolvinaan etuoikeus käyttää tuon yhteiskunnan hedelmät hyväksemme, vaikka itse olisimme millaisia laiskoja vätyksiä? Tänne tulevat ulkomaalaiset ovat ärsyttäviä parasiitteja koska heidän esi-isänsä eivät ole osallistuneet suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseen?
Tämä taitaa olla se pointti, mikä itseäni eniten tässä suomalaisuuden ihannoinnissa ja venäläisten tai kehitysmaalaisten mollaamisessa mättää. Ärsyttää suunnattomasti kun joku on suoralta kädeltä valmis ottamaan itselleen kunnian siitä, mitä hyvää seuraa syntymisestä Suomeen tai muuhun hyvinvointivaltioon. Pelkkää hyvää tuuria syntyä tänne. Perttikin olisi hyvin voinut syntyä Pohjois-Koreaan, Kongoon tai Venäjälle ja sitten nämä toiset Suomi-Pertit täällä voisivat nostaa itsensä Kongo-Pertin yläpuolelle - Hyi sitä Kongo-Perttiä, mikä lie sotahullu laiska HIV-positiivinen naistenraiskaaja jolla ei kyllä ole mitään asiaa tänne meidän Suomi-Perttien keskuuteen, jotka nyt olemme jo ylivertaisen kansanluonteemme ja korkean moraalimme perusteella jotain niin paljon parempaa!!
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Vadim kirjoitti:Olen maailmankatsomukseltani humanisti, joten en halua ulottaa etiikkaa eläinkuntaan. Ihmisten ja eläinten suhde on niin monimutkainen asia, etten ole löytänyt siitä mitään kiinnostavaa sanottavaa, en ainakaan vielä.
Minusta etiikka, joka käsittää vain ihmiset, eikä kaikkea tuntevien ja elävien kunnioitusta, vuotaa kuin seula. En siis ilmeisesti voikaan määritellä itseäni humanistiksi, vaikka näin kuvittelinkin. Mikä kummitus siis olen?
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:Tämä taitaa olla se pointti, mikä itseäni eniten tässä suomalaisuuden ihannoinnissa ja venäläisten tai kehitysmaalaisten mollaamisessa mättää. Ärsyttää suunnattomasti kun joku on suoralta kädeltä valmis ottamaan itselleen kunnian siitä, mitä hyvää seuraa syntymisestä Suomeen tai muuhun hyvinvointivaltioon. Pelkkää hyvää tuuria syntyä tänne. Perttikin olisi hyvin voinut syntyä Pohjois-Koreaan, Kongoon tai Venäjälle ja sitten nämä toiset Suomi-Pertit täällä voisivat nostaa itsensä Kongo-Pertin yläpuolelle - Hyi sitä Kongo-Perttiä, mikä lie sotahullu laiska HIV-positiivinen naistenraiskaaja jolla ei kyllä ole mitään asiaa tänne meidän Suomi-Perttien keskuuteen, jotka nyt olemme jo ylivertaisen kansanluonteemme ja korkean moraalimme perusteella jotain niin paljon parempaa!!
Olenko tässä vain statistina vai osaltani syytettynä?
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Olenko tässä vain statistina vai osaltani syytettynä?
Vähän niinku syytettynä valitettavasti, syytteenä on ahdasmielinen ja kapeakatseinen ajattelu ja kyvyttömyys asettua vähäosaisemman asemaan.
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:Tämä taitaa olla se pointti, mikä itseäni eniten tässä suomalaisuuden ihannoinnissa ja venäläisten tai kehitysmaalaisten mollaamisessa mättää. Ärsyttää suunnattomasti kun joku on suoralta kädeltä valmis ottamaan itselleen kunnian siitä, mitä hyvää seuraa syntymisestä Suomeen tai muuhun hyvinvointivaltioon. Pelkkää hyvää tuuria syntyä tänne. Perttikin olisi hyvin voinut syntyä Pohjois-Koreaan, Kongoon tai Venäjälle ja sitten nämä toiset Suomi-Pertit täällä voisivat nostaa itsensä Kongo-Pertin yläpuolelle - Hyi sitä Kongo-Perttiä, mikä lie sotahullu laiska HIV-positiivinen naistenraiskaaja jolla ei kyllä ole mitään asiaa tänne meidän Suomi-Perttien keskuuteen, jotka nyt olemme jo ylivertaisen kansanluonteemme ja korkean moraalimme perusteella jotain niin paljon parempaa!!
Zeb kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Olenko tässä vain statistina vai osaltani syytettynä?
Vähän niinku syytettynä valitettavasti, syytteenä on ahdasmielinen ja kapeakatseinen ajattelu ja kyvyttömyys asettua vähäosaisemman asemaan.
Taidan sitten ottaa kommenttisi mukaan tähän.

Otanko mielestäsi kunnian syntymisestä Suomeen ja siitä hyvästä mikä siitä seuraa? Mielestäni olen tässä koettanut tuoda julki esivanhempiemme tapaa niska limassa nostaa tämä maa ylös kehitysmaan tasosta. Puhumattakaan siitä mitä tehtiin 40-luvulla. Kunnioitettavaa.

Mitä taas tulee tähän kongo-hiv-mitä-lie juttuun yleensä ottaen olen sitä mieltä, että mikäli tämä elämäntapamme sopii muualta tuleville ja on valmis noudattamaan yhteiskuntamme sääntöjä muutenkin kuin sosiaaliturvapuolella niin tervetuloa.

Kyllä pummeista pitämättömyys liittyy kohdallani johonkin muuhun kuin ihonväriin. Omana näkemyksenäni on, että olen pitkin elämääni jatkanut taistelemista paremman elämän eteen vaikka moni olisi jo luovuttanut. Siksi täydellinen piittaamattomuus tulevaisuudesta, laiskuus ja vieläpä tässä olotilassa tehty yhteiskunnan tukien haukkuminen nostavat karvat pystyyn. Voihan tämä lyhytkestoinen "onnelanikin" vielä päättyä vaikka leipäjonoon, kukapa näkee tulevaisuuteen. Mutta varmaan on, että tuskin tyydyn sellaiseen tulevaisuuteen vaan yritän tehdä asian suhteen jotakin. Venäläisistä en tietääkseni ole sanonut halaistua sanaa (sen verran voin ohimennen sanoa, että mukavia ja ahkeria työkavereja ainakin asiantuntijapuolella).

Jos jotakin tässä ketjun kuluessa olen ollut niin ylpeä omasta kotimaastani. Se ilmiselvistä puutteista huolimatta. Mitähän ulkomaalaiset nyt ajattelevat meistä kun näin tykkään kotimaastani?
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Öö, yritän vähän vielä pehmentää, ettei Pertti nyt suutu. Perttiii!!! Yritin ihan varovasti vähän nokkia herätelläkseni, elä suutu! :muu:
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:Öö, yritän vähän vielä pehmentää, ettei Pertti nyt suutu. Perttiii!!! Yritin ihan varovasti vähän nokkia herätelläkseni, elä suutu! :muu:
Enemmänkin tuo oli ihmettelyä. Palautetta tuossa yllä.
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Hyvä, et siis suuttunut :]
PerttiMakimaa kirjoitti:Mielestäni olen tässä koettanut tuoda julki esivanhempiemme tapaa niska limassa nostaa tämä maa ylös kehitysmaan tasosta. Puhumattakaan siitä mitä tehtiin 40-luvulla. Kunnioitettavaa.
Minä taas en usko, että esivanhempamme olisivat olleet ihmisinä yhtään sen kummempia kuin nuo kongolaistenkaan esivanhemmat, vaikka lopputulos tässä vaiheessa onkin ollut ihan erilainen. Ihminen on pitkälti tuotos siitä mihin on sattunut syntymään ja jos synnyt köyhyyteen ja kurjuuteen, niin vaikea sinun on sitä yksin tai edes joukolla muuttaa. Köyhyys ja väkivalta luovat lisää köyhyyttä ja väkivaltaa. Esivanhemmillamme on ollut otollisemmat olosuhteet kehittää tätä maata kuin vaikka niillä kongolaisten esivanhemmilla.

Eikä suomalaisetkaan mitään puhtopulmusia ole olleet vaikkapa 2. maailmansodassa. Eikös täällä olleet jotkut imperialistit jo Suur-Suomeakin kehittelemässä. Sama ahne paskaluonne täälläkin on pesinyt ja sekin on vaan yleisinhimillistä, kyky myös pahaan. Äläkä luule tästä ettei minun jo edesmennyt isoisäni olisi tuossa 2. maailmansodassa ollut, on ollut ja ollut tappamassa. Enkä häntä siitä syytä, nuori poika, joka paiskattiin rintamalle kysymättä haluaako mennä. Kysyttiin vaan että tapatko vaiko tulet itse tapetuksi. Kunnioitan häntä ja muita suomalaisia, jotka siitä sotkusta selvisivät, henkisestikin ainakin joten kuten. En vain osaa kunnioittaa niitä, jotka nämä nuoret sinne laittoivat tappamaan, en Suomen enkä vastapuolen osalta. Minun ideaalini olisi, että ihmiskunta voisi jonain päivänä olla niin valistunutta, että yhdessä rintamassa kieltäytyisivät olemasta pelinappuloita Isojen Pahojen Poikien pelilaudalla.
Mitä taas tulee tähän kongo-hiv-mitä-lie juttuun yleensä ottaen olen sitä mieltä, että mikäli tämä elämäntapamme sopii muualta tuleville ja on valmis noudattamaan yhteiskuntamme sääntöjä muutenkin kuin sosiaaliturvapuolella niin tervetuloa.
Ok, samoilla linjoilla tässä, mutta pitää silti ymmärtää, että jos tulee raadollisuuden keskeltä niin muutos tasapainoiseksi, työkykyiseksi ja empaattiseksi suomen kieltä puhuvaksi kultapojaksi ei tapahdu yhdessä yössä, eikä ilman tukea.
Kyllä pummeista pitämättömyys liittyy kohdallani johonkin muuhun kuin ihonväriin. Omana näkemyksenäni on, että olen pitkin elämääni jatkanut taistelemista paremman elämän eteen vaikka moni olisi jo luovuttanut.
En minäkään pidä pummeista. Ehkä vain määrittelemme pummin eri tavalla. Haluatko kertoa tässä tai privana mitä erityistä sinun elämässäsi on sellaista, jossa moni olisi jo luovuttanut? Olen matkan varrella huomannut, että yllättävän monilla ihmisillä on ollut yllättävän pahoja vaikeuksia, joista ovat kuitenkin kunnialla selvinneet. (Eivät tosin kaikki.)
Venäläisistä en tietääkseni ole sanonut halaistua sanaa (sen verran voin ohimennen sanoa, että mukavia ja ahkeria työkavereja ainakin asiantuntijapuolella).
Venäläisjutut olikin omistettu enemmän tälle hiljattaiselle IRL kiistakumppanilleni. Jotenkin vain teidän argumentointi kuulosti niin samanlaiselta.
Mitähän ulkomaalaiset nyt ajattelevat meistä kun näin tykkään kotimaastani?
Saa kotimaastaan tykätä kunhan ei ole ahdasmielinen ja kuvittele että tämä on maailman ainoa hyvä paikka ja muut huonoja, esi-isineen päivineen.
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:Hyvä, et siis suuttunut :]
PerttiMakimaa kirjoitti:Mielestäni olen tässä koettanut tuoda julki esivanhempiemme tapaa niska limassa nostaa tämä maa ylös kehitysmaan tasosta. Puhumattakaan siitä mitä tehtiin 40-luvulla. Kunnioitettavaa.
Minä taas en usko, että esivanhempamme olisivat olleet ihmisinä yhtään sen kummempia kuin nuo kongolaistenkaan esivanhemmat, vaikka lopputulos tässä vaiheessa onkin ollut ihan erilainen. Ihminen on pitkälti tuotos siitä mihin on sattunut syntymään ja jos synnyt köyhyyteen ja kurjuuteen, niin vaikea sinun on sitä yksin tai edes joukolla muuttaa. Köyhyys ja väkivalta luovat lisää köyhyyttä ja väkivaltaa. Esivanhemmillamme on ollut otollisemmat olosuhteet kehittää tätä maata kuin vaikka niillä kongolaisten esivanhemmilla.

Eikä suomalaisetkaan mitään puhtopulmusia ole olleet vaikkapa 2. maailmansodassa. Eikös täällä olleet jotkut imperialistit jo Suur-Suomeakin kehittelemässä. Sama ahne paskaluonne täälläkin on pesinyt ja sekin on vaan yleisinhimillistä, kyky myös pahaan. Äläkä luule tästä ettei minun jo edesmennyt isoisäni olisi tuossa 2. maailmansodassa ollut, on ollut ja ollut tappamassa. Enkä häntä siitä syytä, nuori poika, joka paiskattiin rintamalle kysymättä haluaako mennä. Kysyttiin vaan että tapatko vaiko tulet itse tapetuksi. Kunnioitan häntä ja muita suomalaisia, jotka siitä sotkusta selvisivät, henkisestikin ainakin joten kuten. En vain osaa kunnioittaa niitä, jotka nämä nuoret sinne laittoivat tappamaan, en Suomen enkä vastapuolen osalta. Minun ideaalini olisi, että ihmiskunta voisi jonain päivänä olla niin valistunutta, että yhdessä rintamassa kieltäytyisivät olemasta pelinappuloita Isojen Pahojen Poikien pelilaudalla.
Mitä taas tulee tähän kongo-hiv-mitä-lie juttuun yleensä ottaen olen sitä mieltä, että mikäli tämä elämäntapamme sopii muualta tuleville ja on valmis noudattamaan yhteiskuntamme sääntöjä muutenkin kuin sosiaaliturvapuolella niin tervetuloa.
Ok, samoilla linjoilla tässä, mutta pitää silti ymmärtää, että jos tulee raadollisuuden keskeltä niin muutos tasapainoiseksi, työkykyiseksi ja empaattiseksi suomen kieltä puhuvaksi kultapojaksi ei tapahdu yhdessä yössä, eikä ilman tukea.
Kyllä pummeista pitämättömyys liittyy kohdallani johonkin muuhun kuin ihonväriin. Omana näkemyksenäni on, että olen pitkin elämääni jatkanut taistelemista paremman elämän eteen vaikka moni olisi jo luovuttanut.
En minäkään pidä pummeista. Ehkä vain määrittelemme pummin eri tavalla. Haluatko kertoa tässä tai privana mitä erityistä sinun elämässäsi on sellaista, jossa moni olisi jo luovuttanut? Olen matkan varrella huomannut, että yllättävän monilla ihmisillä on ollut yllättävän pahoja vaikeuksia, joista ovat kuitenkin kunnialla selvinneet. (Eivät tosin kaikki.)
Venäläisistä en tietääkseni ole sanonut halaistua sanaa (sen verran voin ohimennen sanoa, että mukavia ja ahkeria työkavereja ainakin asiantuntijapuolella).
Venäläisjutut olikin omistettu enemmän tälle hiljattaiselle IRL kiistakumppanilleni. Jotenkin vain teidän argumentointi kuulosti niin samanlaiselta.
Mitähän ulkomaalaiset nyt ajattelevat meistä kun näin tykkään kotimaastani?
Saa kotimaastaan tykätä kunhan ei ole ahdasmielinen ja kuvittele että tämä on maailman ainoa hyvä paikka ja muut huonoja, esi-isineen päivineen.
Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö periaatteessa Kongossa maatalouden edellytykset ole paremmat kuin Suomessa? Ja kun älykkyystaso selvästikään ei voi selittää tätä parempaa selviämistä (sehän olisi rienaamista) niin siksi tarjosin tätä yleistä kulttuuriperimää yhdeksi syyksi.

Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät ole vaikeuksissa omaa tyhmyyttään. Siksi mainitsin tuon leipäjonoskenaarion.

En viitsi erityisemmin eritellä vaikeuksia. Pärjääminen hyvä-veli-Suomessa ilman hyviä veliä riittänee yleiskuvaukseksi. Yhdeksäs asuinkunta menossa. Jotenkin kun kuuntelee jonkun vetelyksen juttuja siitä miksei kaikkea hyvää kaadeta tähän syntymäkodin oven eteen pistää vihaksi.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Zeb kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Olen maailmankatsomukseltani humanisti, joten en halua ulottaa etiikkaa eläinkuntaan.
Minusta etiikka, joka käsittää vain ihmiset, eikä kaikkea tuntevien ja elävien kunnioitusta, vuotaa kuin seula. En siis ilmeisesti voikaan määritellä itseäni humanistiksi, vaikka näin kuvittelinkin. Mikä kummitus siis olen?
Kuten niin usein, komppaan Vadimia. Etiikka kuuluu inhimillisiin sosiaalisiin käytäntöihin, joihin eläimet eivät ole kykeneviä osallistumaan tasavertaisina kumppaneina. Tästä ei seuraa, etteikö humanistinen etiikka velvottaisi meitä eettisinä olentoina kunnioittamaan tuntevia eläimiä tai jopa elotonta luontoa. Toki meillä on eettisiä velvollisuuksia eläimiä kohtaan, vaikka humanistinen etiikka ei tunnistakaan eläimiä täysivaltaisiksi eettisiksi subjekteiksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

urpiainen kirjoitti:Etiikka kuuluu inhimillisiin sosiaalisiin käytäntöihin, joihin eläimet eivät ole kykeneviä osallistumaan tasavertaisina kumppaneina.
Eläimilläkin on mielestäni oma lajityypillinen etiikkansa, vaikka eivät siitä kirjoja kirjoita tai debatteja käy inhimilliseen tapaan.
Tästä ei seuraa, etteikö humanistinen etiikka velvoittaisi meitä eettisinä olentoina kunnioittamaan tuntevia eläimiä tai jopa elotonta luontoa. Toki meillä on eettisiä velvollisuuksia eläimiä kohtaan, vaikka humanistinen etiikka ei tunnistakaan eläimiä täysivaltaisiksi eettisiksi subjekteiksi.
No, ok. Tämä sopii minullekin. Halusin vain kritisoida sellaista humanismia, jossa ihminen nostetaan muun elävän yläpuolelle ja kaiken olevan ideaaliksi. Minusta ihmisessä on paljonkin sellaista, joka on monen eläimellisen etiikan alapuolella, eli me ihmiset voisimme joissain asioissa jopa ottaa oppia eläinkunnasta.
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö periaatteessa Kongossa maatalouden edellytykset ole paremmat kuin Suomessa? Ja kun älykkyystaso selvästikään ei voi selittää tätä parempaa selviämistä (sehän olisi rienaamista) niin siksi tarjosin tätä yleistä kulttuuriperimää yhdeksi syyksi.
En nyt ole hirveästi perehtynyt Afrikan erityisongelmiin, mutta yksi sana nousee ainakin kirkkaana mieleen: Siirtomaapolitiikka. Kiitos "sivistyneiden" länsimaalaisten, joilla on se koti uskonto ja isänmaa ollut pyhänä kaiken oikeuttavana johtotähtenään.
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:En nyt ole hirveästi perehtynyt Afrikan erityisongelmiin, mutta yksi sana nousee ainakin kirkkaana mieleen: Siirtomaapolitiikka. Kiitos "sivistyneiden" länsimaalaisten, joilla on se koti uskonto ja isänmaa ollut pyhänä kaiken oikeuttavana johtotähtenään.
Mitä muuta me olimme kuin siirtomaa Ruotsille ja Venäjälle? Jokainen länsimaa ei voi ottaa kantaakseen siirtomaavallan pahaa viittaa.
prosessi

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:
Zeb kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Olen maailmankatsomukseltani humanisti, joten en halua ulottaa etiikkaa eläinkuntaan.
Minusta etiikka, joka käsittää vain ihmiset, eikä kaikkea tuntevien ja elävien kunnioitusta, vuotaa kuin seula. En siis ilmeisesti voikaan määritellä itseäni humanistiksi, vaikka näin kuvittelinkin. Mikä kummitus siis olen?
Kuten niin usein, komppaan Vadimia. Etiikka kuuluu inhimillisiin sosiaalisiin käytäntöihin, joihin eläimet eivät ole kykeneviä osallistumaan tasavertaisina kumppaneina. Tästä ei seuraa, etteikö humanistinen etiikka velvottaisi meitä eettisinä olentoina kunnioittamaan tuntevia eläimiä tai jopa elotonta luontoa. Toki meillä on eettisiä velvollisuuksia eläimiä kohtaan, vaikka humanistinen etiikka ei tunnistakaan eläimiä täysivaltaisiksi eettisiksi subjekteiksi.
Hassua, yleensä sinä ja Vadim ymmärrätte minut samalla tavalla väärin, mutta tällä kertaa Vadim tajusi mitä minä kysyin ja vastasi ainakin minun mielestäni juuri siihen, kun taas sinä puhut jostain ihan muusta.
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Mitä muuta me olimme kuin siirtomaa Ruotsille ja Venäjälle? Jokainen länsimaa ei voi ottaa kantaakseen siirtomaavallan pahaa viittaa.
Eipä ne ruottalaiset ja venäläiset siltikään täältä kaikkia luonnonvaroja vieneet eikä onnistuneet kaikkia valtarakenteita sotkemaan. En ihan allekirjoita tuota Suomen "siirtomaalaisuutta". Enkä syytä sinua länsimaiden toteuttamasta siirtomaapolitiikasta Afrikassa, eli älä toki sellaista viittaa harteillesi ota. Sanoin vain, että siirtomaapolitiikka on mielestäni suurin syy siihen, että Afrikassa menee nykyään huonosti.
prosessi

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

PerttiMakimaa kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Juuri nyt lisäisin tuonne tilaa kirja-arvostelu -ketjuun uuden tilauksen sinulle, Tuomo Melasuon toimittamasta kirjasta Vieras Välimeri, jos sinun vain olisi mahdollista saada se käsiisi jostain. Taitaa kuitenkin olla mahdotonta, kun kerran asut jossain ihan muualla, enkä siksi edes itse voi lainata sitä sinulle.
Mitähän kirja mahtaa käsitellä?
Propagandaa ja sen keinoja. Tai ainakin minä olen ymmärtänyt kirjan aiheen niin.
Suomi on Euroopassa maaplaneetalla.
Et kuitenkaan mainitse Suomea paikkakunnassa. Pitäisi mainita jotta teksti edustaisi maailmankuvaasi.
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Mitä muuta me olimme kuin siirtomaa Ruotsille ja Venäjälle? Jokainen länsimaa ei voi ottaa kantaakseen siirtomaavallan pahaa viittaa.
Eipä ne ruottalaiset ja venäläiset siltikään täältä kaikkia luonnonvaroja vieneet eikä onnistuneet kaikkia valtarakenteita sotkemaan. En ihan allekirjoita tuota Suomen "siirtomaalaisuutta". Enkä syytä sinua länsimaiden toteuttamasta siirtomaapolitiikasta Afrikassa, eli älä toki sellaista viittaa harteillesi ota. Sanoin vain, että siirtomaapolitiikka on mielestäni suurin syy siihen, että Afrikassa menee nykyään huonosti.
Tosiasialta kuitenkin vaikuttaa, että nykyään jokaisten länsimaitten pitäisi tuntea jotakin kollektiivista syyllisyyttä kourallisen maita toimista.

Suomalaisethan lähtivät milloin 30-vuotiseen sotaan ja milloin mihinkin veronkantoon emämaan hyväksi. Ei siinä ehtinyt siirtomaita riistää.
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

prosessi kirjoitti:Propagandaa ja sen keinoja. Tai ainakin minä olen ymmärtänyt kirjan aiheen niin.
Suomi on Euroopassa maaplaneetalla.
Et kuitenkaan mainitse Suomea paikkakunnassa. Pitäisi mainita jotta teksti edustaisi maailmankuvaasi.
Oletatko lukemisen olevan minulle hyödyllistä, koska koetan käyttää tätä propagandaa vai koska olen mielestäsi propagandan aivopesemä?

Ehkäpä pitäisi. Toisaalta olen nauttinut kuvitelmasta, että ainoastaan 99,9% palstalaisista arvaa missä asun. Tosi ingognitoa. :)
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Tosiasialta kuitenkin vaikuttaa, että nykyään jokaisten länsimaitten pitäisi tuntea jotakin kollektiivista syyllisyyttä kourallisen maita toimista.
Sotket nyt kaksi asiaa, nimittäin syyllisyyden ja ymmärryksen.
PerttiMakimaa

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Tosiasialta kuitenkin vaikuttaa, että nykyään jokaisten länsimaitten pitäisi tuntea jotakin kollektiivista syyllisyyttä kourallisen maita toimista.
Sotket nyt kaksi asiaa, nimittäin syyllisyyden ja ymmärryksen.
Zeb kirjoitti:Kiitos "sivistyneiden" länsimaalaisten, joilla on se koti uskonto ja isänmaa ollut pyhänä kaiken oikeuttavana johtotähtenään.
Täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että pidin tätä enemmänkin syyllistävänä kuin ymmärtävänä.
Zeb

Re: Monikulttuurisuus - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että pidin tätä enemmänkin syyllistävänä kuin ymmärtävänä.
Kiitos tiettyjen "sivistyneiden" länsimaalaisten, joilla on se koti uskonto ja isänmaa ollut pyhänä kaiken oikeuttavana johtotähtenään.

Käykö nyt?
Vastaa Viestiin