Siemenet

Yleinen lätinä jä kitinä
Leilah

Siemenet

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Tämän aamun uutisista kuulin, että suomalaisten nuorten miesten siemennesteen laatu on heikentynyt huomattavasti. Jo kolmasosalla on siittiöitä niin vähän, että hedelmällisyys on heikentynyt. Syinä ongelmaan professori Jorma Toppari piti phtalaatteja (muovin pehmentimiä) ja äidin raskauden aikaista tupakointia. Me siis itse myrkytämme jälkeläisemme jo sikiöaikana ja samalla tulevien lapsiemme elämä vaikeutuu. Lapsettomuushoitoja tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa enemmän. Näin maallikkona luulen, että myös muilla yleisesti käytössä olevilla kemikaaleilla kuin em. phtalaateilla on sellaisia vaikutuksia ihmisten terveyteen, joista emme ole vielä tietoisia. Samaan aikaan myös nuorten naisten tupakointi lisääntyy.

Asialla on toki toinenkin puoli. Mitä haittaa pitkällä tähtäimellä on siitä, että suomalaiset loppuvat? Lisäksi monet miehet valitsevat jo nyt vapaaehtoisen lapsettomuuden, joten heille siittiöiden määrällä ei varmasti ole mitään väliä. Mutta entäs me vauvakuumeiset nuoret naiset? Entä jos juuri minun miehelläni on huonoa spermaa? Mistä saa kunnollista?
Leilah

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Hulluhauki oli näköjään avannut vastaavan keskustelun toisaalle.
Dumari

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja Dumari »

FatLeilah kirjoitti: Lisäksi monet miehet valitsevat jo nyt vapaaehtoisen lapsettomuuden, joten heille siittiöiden määrällä ei varmasti ole mitään väliä.
Olisko jotain perusteluja tuolle? Arvelisin että tuo lapsettomuusvalinta on melkein yhtä yleistä nuorten kaupunkilaisnaisten keskuudessa kuin miestenkin (mutu-fiilis).
Mutta entäs me vauvakuumeiset nuoret naiset? Entä jos juuri minun miehelläni on huonoa spermaa? Mistä saa kunnollista?
Voihan sitä adoptoida lapsen, silloin saapi valikoida värin, koon ja sukupuolen.
Itse en nähnyt juttua, mutta onhan tuo ollut jo tiedossa.
Leilah

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Dumari kirjoitti:
FatLeilah kirjoitti: Lisäksi monet miehet valitsevat jo nyt vapaaehtoisen lapsettomuuden, joten heille siittiöiden määrällä ei varmasti ole mitään väliä.
Olisko jotain perusteluja tuolle? Arvelisin että tuo lapsettomuusvalinta on melkein yhtä yleistä nuorten kaupunkilaisnaisten keskuudessa kuin miestenkin (mutu-fiilis).
Mutta entäs me vauvakuumeiset nuoret naiset? Entä jos juuri minun miehelläni on huonoa spermaa? Mistä saa kunnollista?
Voihan sitä adoptoida lapsen, silloin saapi valikoida värin, koon ja sukupuolen.
Itse en nähnyt juttua, mutta onhan tuo ollut jo tiedossa.
Joo, vapaaehtoinen lapsettomuus on varmasti lisäätynyt myös naisten (sekä maalaisten että kaupunkilaisten) keskuudessa. Tarkoitin vain sitä, että jos on jo päättänyt, että ei halua lapsia missään nimessä, niin silloinhan niitä siittiöitäkään ei tule tarvitsemaan.
Kotimaista adoptiolasta joutuu odottamaan kauan. Enkä sitäpaitsi oikein usko, että meidän perheeseen annettaisiin adoptiolasta. Perheet ja vanhemmathan valitaan tarkasti. Ulkomainen adoptio on taas ihan liian kallis tällaiselle valtion määräaikaiselle toimistoakalle.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Dumari kirjoitti:
FatLeilah kirjoitti: Lisäksi monet miehet valitsevat jo nyt vapaaehtoisen lapsettomuuden, joten heille siittiöiden määrällä ei varmasti ole mitään väliä.
Olisko jotain perusteluja tuolle? Arvelisin että tuo lapsettomuusvalinta on melkein yhtä yleistä nuorten kaupunkilaisnaisten keskuudessa kuin miestenkin (mutu-fiilis).

Naisten mielipiteillä on tapana muuttua, ainakin vanhemmiten. Vielä kun saisi sellaisen takuun, että minun siittiöilläni ei lapsia tule. Mitään siittiöputkia en sentään arvaa mennä leikkauttamaankaan.

On muuten melko vaikeaa ainakin netistä enää minun ikäiseni löytää deittiseuraa, jos on kohtuullisen varma, ettei halua koskaan omia lapsia. Vaikka yh:kin seura kyllä kelpaisi.
Nowaysis

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

Sterilisaation yhteydessä miehille tarjotaan mahdollisuus pakastaa spermaa juuri siltä varalta, että myöhemmin haluaisikin lapsia.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Nowaysis kirjoitti:Sterilisaation yhteydessä miehille tarjotaan mahdollisuus pakastaa spermaa juuri siltä varalta, että myöhemmin haluaisikin lapsia.
Minun siittiöitäni ei missään purkissa säilötä. Per!!..

>Uups. Taisimme risteyttää ne siittiösi toissavuonna gorillan kanssa. Voit etsiä jälkeläisiäsi Korkeasaaresta.

Mua ei haittaisi suvunjatkumisen estyminen vaan, pysyn kaukana lääkäreistä tms. jos mahdollista. Ja olisikohan sillä sittenkin vaikutusta vaikkapa psyykeeseen tai muuhun vastaavaan.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

FatLeilah kirjoitti:Entä jos juuri minun miehelläni on huonoa spermaa? Mistä saa kunnollista?
Kannattaa pyytää aina lääkärintodistus sperman laadusta. Samalla saa karsittua pois ne miehet, joilla ei ole halua lisääntyä.
Ja pitää mielessä myös taannoinen uutinen siitä, että kannabiksenpoltto heikentää sperman laatua myös. Tai siis itseasiassa aiheuttaa siittiöiden yliaktiivisuutta, ja ne "uivat itsensä hengiltä" jo ennen perille pääsyä :D
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
huima

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja huima »

Kuva

Osaksi miehet ovat valinneet sen vapaaehtoisen lapsettomuuden, kun se ei ole enää ollut mitenkään pakko suhteiden ja seksielämän suhteen - saati että perheen perustamiseen olisi sitä sosiaalista pakkoa.

Toisaalta isän roolin muuttuminen ja merkityksen pieneneminen ovat myös omiaan vähentämään osaksi nuorten miesten halukkuutta isäksi, tai ainakaan tyydyttääkseen kenenkään vauvakuumetta.[/img]
huima

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja huima »

FatLeilah kirjoitti: Mitä haittaa pitkällä tähtäimellä on siitä, että suomalaiset loppuvat?
Ja mitä ovat suomalaiset?

Onko meidän geeniperimässämme jotain sellaista, jonka katoaminen olisi suuri menetys ihmiskunnalle - tai olisiko menetys että asutus näillä seuduilla siirtyisi jonnekin muualle?

Miksi lisääntyminen on itse kullekin tärkeää?

Onko se tärkeä riitti ja vaihe elämässä, joka siis pitää kokea? Onko se uuden elämän tuottaminen se juttu? Oman elämän jatkaminen ja uudelleeneläminen lapsien kautta? Oman filosofian levittäminen laajemmalle lapsien kautta? Uuden elämän kasvun seuraaminen?

Vai mikä siinä se juju on?
Lilo

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja Lilo »

huima kirjoitti:
Toisaalta isän roolin muuttuminen ja merkityksen pieneneminen ovat myös omiaan vähentämään osaksi nuorten miesten halukkuutta isäksi, tai ainakaan tyydyttääkseen kenenkään vauvakuumetta.
Täh? Minä kun olen käsittänyt, että isän rooliin kiinnitetään nykyään entistä enemmän huomiota ja isät itse HALUAVAT osallistua enenevässä määrin jälkikasvunsa hoitoon.
huima

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja huima »

Lilo kirjoitti:Täh? Minä kun olen käsittänyt, että isän rooliin kiinnitetään nykyään entistä enemmän huomiota ja isät itse HALUAVAT osallistua enenevässä määrin jälkikasvunsa hoitoon.
Ja tämä on taas se minun kuvaamani ilmiön vastailmiö, joka on syntynyt juuri tuon takia.

Siis selitettäköön.

Ne jotka oikeasti haluavat 'ehjän' perheen ja suhteen toimimisen lapsien saannin jälkeenkin, tekevät todellakin niin että pitävät huolta siitä, että isällä ON aktiivinen rooli lapsien kasvatuksessa, arjessa ja elämässä. Se ei kuitenkaan ole mikään de facto-standardi.

Ja nuorilla miehillä on siis oikeasti riski ajaa päin seinää sillä, että joutuu vain statistiksi itsekkäissä vauva-suunnitelmissa. En siis sano että se olisi yleinen ja normi-tapahtuma, mutta sitä tapahtuu ja saa varmastikin osaksi ihmiset ajattelemaan asiaa pariin otteeseen.


Ja ei. En siltikään ole muuttanut maailmankuvaani sen suhteen, että sopivan ihmisen kanssa haluaisin itsekin jossain paikassa, jonain aikana - perustaa perheen. En myöskään sure, mikäli sitä ei tässä tapahdu.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja aasi »

huima kirjoitti:Ja nuorilla miehillä on siis oikeasti riski ajaa päin seinää sillä, että joutuu vain statistiksi itsekkäissä vauva-suunnitelmissa. En siis sano että se olisi yleinen ja normi-tapahtuma, mutta sitä tapahtuu ja saa varmastikin osaksi ihmiset ajattelemaan asiaa pariin otteeseen.
Jokaisella on valta valita minkälaiseen asemaan suostuu. Pidä itsesi miehenä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
huima

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja huima »

aasi kirjoitti:Jokaisella on valta valita minkälaiseen asemaan suostuu. Pidä itsesi miehenä.
T-paita -ainesta.

Ei mutta sitä on helppo sanoa näin kaukaa, että ei ikinä joutuisi tilanteisiin mihin ei halua - kun toisaalla taas näkee, että periaatteessa ihan fiksu ihminen on kuitenkin jostain syystä kävellyt seinää päin. Klassisin esimerkki on se viallisen parisuhteen korjaaminen lapsella, joka on vieläpä saatettu alulle ilman yhteistä päätöstä.

Onneksi on vielä kuitenkin ihquja parisuhteita ja ihmisiä, jotka saavat rakennettua perheitä ilman että kyseessä on pelkätään itsekkäät toiveet oman elämäntarkoituksen täyttämisestä.
Leilah

Re: Siemenet

Viesti Kirjoittaja Leilah »

huima kirjoitti: Miksi lisääntyminen on itse kullekin tärkeää?

Onko se tärkeä riitti ja vaihe elämässä, joka siis pitää kokea? Onko se uuden elämän tuottaminen se juttu? Oman elämän jatkaminen ja uudelleeneläminen lapsien kautta? Oman filosofian levittäminen laajemmalle lapsien kautta? Uuden elämän kasvun seuraaminen?

Vai mikä siinä se juju on?
Minun mielestäni lisääntyminen on yksi ihmisen perusvietti. Lisääntymisen halu ja tarve on ohjelmoitunut meihin lajin jatkuvuuden turvaamiseksi. Mieheni isoisä puhui eläessään vielä suvun jatkumisesta ja nimen säilymisestä, mutta itse en näe sellaista kovin tärkeänä.
Vastaa Viestiin